Lener du setet tilbake?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av HaraldES, 04. sept 2015.

  1. HaraldES

    HaraldES Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Dette flyetikette-spørsmålet fører alltid til het debatt, men er det noen som har "rett" i denne diskusjonen?

    Personlig har jeg gått fra å ikke en gang tenke over at det å lene setet tilbake er noe jeg ikke bør gjøre, da personen forran meg alltid la seg tilbake. I senere tid har jeg forstått at mange ikke setter pris på dette, og også færre personer lener seg tilbake mot meg.

    Noen argumenter og uskrevne regler jeg hører ofte for og imot:

    -På korte flygninger legger du ikke setet tilbake
    -Du legger aldri setet tilbake uten å spørre den som sitter bak eller hvertfall sjekke hva som skjer bak
    -Funksjonen finnes i stetet mitt, så derfor er det min rett å lene meg tilbake
    -Hvis jeg har lange ben må personen forran ta hensyn å ikke lene seg tilbake
    -Hvis personen bak har lange ben, får han bestille et sete med god benplass, akkurat som overvektige personer må bestille 2 seter.
    -Jeg har betalt for mitt setevalg med funksjonen å kunne lene meg tilbake (man kan jo teoretisk betale ekstra for å sikre at man ikke blir plassert forran nødutgang så man kan lene seg tilbake)

    Hva gjør dere på korte å lange flyvninger, og hva mener dere er korrekt?

    Personlig er jeg ganske sikker på at personen som ønsker å benytte setefunksjonen å lene seg tilbake, har rett om man ser på "jussen" i diskusjonen, og jeg ville blitt veldig provosert om personen bak forsøkte å nekte meg å lene meg tilbake (Selv om jeg praktiserer en veldig hensynsfull adferd)

    Edit: Jeg hadde selvfølgelig tenkt å poste denne tråden i "Bonusfeber Lounge", men jeg klarte å poste den her istedet. Hvis en moderator kunne flytte tråden hadde det vært fint!
     
    Last edited: 04. sept 2015
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig så er det svært sjelden jeg lener setet tilbake, i alle fall på kortere turer og i økonomiklasse. Men jeg sover også svært sjelden på fly, annet enn på langdistanse og i Biz, og da føler jeg heller ikke det store behovet for å lene seteryggen tilbake. Men det er klart, mine erfaringer er jo også farget av en del kjedelige episoder der personen foran meg bare har banket seteryggen maks bakover uten i det hele tatt å sjekke om jeg har brettet fullt av mat/drikke e.l. Jeg hater dette og skulle jeg ha lyst til å ta seteryggen bakover så sjekker jeg alltid status bak meg først.
     
    HaraldES liker dette
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er alltid forsiktig og sjekker hvordan ståa er bak meg. Tenker at alle får gi/ta litt. Selv om det er litt kjipt trangt når han foran lener tilbake bør han kanskje få lov til litt. Samtidig må han foran ta tilsvarende hensyn.
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    De som banker setet tilbake mot meg uten å se seg for, får en knyttneve i seteryggen gjentatte ganger.. Da gjør jeg det maks ubehagelig å ha setet tilbake! Blir så inni hel**** forbanna.

    Lener normalt ikke setet tilbake på flighter under 3-4 timer. Om jeg gjør det er det alltid ved å ta hensyn til den bak!
     
  5. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Enige med siste taler her. Selv viser jeg hensyn og spør/sjekker og tar det saaaaaaaaaaaaaaaakte ned. Men det er vel veldig forskjellig hva folk mener og synes, er jo litt som passanger shaming generelt at man ikke har fått oppdragelse hjemmefra.
     
    Travellingalf liker dette
  6. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    På langdistanse venter jeg alltid til alt av mat og servering er fjernet, og sjekker at personen bak ikke har bygd et korthus på bordet, før jeg beveger setet saktet bakover, gjerne i to-tre trinn.

    På innenriks og korte flyvninger lener jeg sjeldent tilbake setet, men hvis jeg er supertrøtt og vil sove godt kunne ikke brydd meg mindre om den bak blir sur fordi jeg lener setet halvveis tilbake. Da slipper jeg å sove med hodet dinglende fremover, og jeg liker å tenke at det er en ok+ diplomatisk løsning hvor jeg ikke stjeler all plassen bak.
     
    Travellingalf liker dette
  7. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg forventer at personen foran meg spør om det går greit om han/hun legger setet bakover. 99% av tilfellene er jo det greit. Det er vel bare under matservering det passer dårlig.
    Kona mi er nazi på de greiene der. Spør ikke personen foran henne om det er greit, får dem 2 stk kneskåler opp i ryggen, hvor hun holder setet oppe til personen spør pent.
     
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,913
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg stiller nesten alltid ryggen i en bedre vinkel, men aldri i bakre stilling. På den måten håper jeg bakenforsittende person oppfatter at jeg ønsker komfort, men på en hensynsfull måte! Sikkert helt bortkastet, men jeg har i det minste en god følelse selv. Takken kommer automatisk hver gang vedkommende skal på potta, og tar et godt tak i seteryggen for å komme seg opp.
     
  9. HaraldES

    HaraldES Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Ser at det er en del delte meninger. Hva tenker dere om innretningen som selges i enkelte land, som hindrer personen forran å ta ned sitt sete. Igjen er jeg uenig i dette, og de som sier at de vil gjøre livet surt for en som tar setet sitt hensynsløst tilbake, tror jeg på samme vis at jeg vill gjort livet surt for noen som fysisk hindre meg i å ta mitt sete tilbake, om jeg forsøker å gjøre dette på ok vis.
     
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en tråd om dette. Men i min verden kan sete legges tilbake så lenge man spør først og man ikke er midt under et måltid.
    http://forum.bonusfeber.no/threads/knee-defenders-ok-eller-oppfordring-til-krig.3583/
     
    HaraldES liker dette
  11. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy Oslo - Las Palmas for et par år siden og samboeren min følte behovet for å sove litt på denne 5,5t lange flyvningen.
    Da hun la ned setet lagde pensjonisten bak en scene av de sjeldne og dyttet og kommenterte så mye han klarte.
    Da spurte vi flyvertinnen hva som egentlig gjelder, og de sa at alle har rett til å lene tilbake sitt sete, men at man bør ta hensyn ved måltider osv.

    Personlig legger jeg ikke ned på korte flyvninger, unntak er Tromsø - Osl da jeg noen ganger har måttet justere noen FÅ grader bakover!
     
  12. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,786
    Bonuspoeng:
    183
    Normalt sett lener jeg ikke setet bak på kortere turer, men det hender. Pleier aldri spør, men vurderer størrelsen på passasjeren bak meg før jeg lar setet skli "rolig" tilbake, ikke alltid helt tilbake.
    Er det en stor bromle som meg selv, legges setet ikke bak uansett om de forran meg har gjort det. Når det er servering av måltider, er setet mitt alltid oppreist. Opplever ikke ofte at noen lener setet bak (15% av gangene kanskje) men dette får en bare akseptere når setet er konstruert slik at dette er mulig. Blir plassen for dårlig, får en heller la dette gå utover flyselskapet som innreder kabinene rimelig tight og ikke plage stakkaren som faktisk har betalt for et sete hvor dette er mulig. Passasjeren er gjerne er trøtt, uvell, fyllesyk hva vet vi? og da må denne få lov å finne seg en sittestilling som hjelper til å gjøre reisen bedre.
    Når noen forran meg bare klasker setet bak og jeg må berge kaffe, øl eller vin, hender det at jeg blir litt irritert men klarer å beherske meg.
     
    HaraldES liker dette
  13. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Lener aldri ryggen tilbake, skulle ønske at flysetene ble konstruert uten denne muligheten.
    Ville vært billigere for flyselskapene også med færre bevegelige deler.
     
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Du har jo Ryanair.
     
  15. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Hehe ja, de har skjønt det!
     
  16. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Mange ganger jeg har vært ekstremt trøtt og satt veldig pris på muligheten, også på korte flyvninger.

    Det må være lov å ta den noen få hakk bakover.

    Ellers spør jeg sjeldent, men titter alltid bak. Synes det er litt unaturlig å spørre, jeg.
     
  17. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Viktig å ta det i små steg, visst jeg ikke hører et rop bakom meg er det fritt fram ;)
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Verste jeg ser er de som dundrer setet bakover så fort de kommer inn på flyet og fra og med det øyeblikket sitter fremoverlent og leker med mobil/pad etc.

    Og ja, dette har jeg dessverre sett..
     
  19. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Kjører forsiktig og prøver å skaffe klarsignal med personen bak meg, høflighet kommer man overraskende langt med.

    På short-haul er tilbakelent rygg helt unødvendig, flyturen er i praksis rett opp og ned.
     

Del denne siden