Dette flyetikette-spørsmålet fører alltid til het debatt, men er det noen som har "rett" i denne diskusjonen?
Personlig har jeg gått fra å ikke en gang tenke over at det å lene setet tilbake er noe jeg ikke bør gjøre, da personen forran meg alltid la seg tilbake. I senere tid har jeg forstått at mange ikke setter pris på dette, og også færre personer lener seg tilbake mot meg.
Noen argumenter og uskrevne regler jeg hører ofte for og imot:
-På korte flygninger legger du ikke setet tilbake
-Du legger aldri setet tilbake uten å spørre den som sitter bak eller hvertfall sjekke hva som skjer bak
-Funksjonen finnes i stetet mitt, så derfor er det min rett å lene meg tilbake
-Hvis jeg har lange ben må personen forran ta hensyn å ikke lene seg tilbake
-Hvis personen bak har lange ben, får han bestille et sete med god benplass, akkurat som overvektige personer må bestille 2 seter.
-Jeg har betalt for mitt setevalg med funksjonen å kunne lene meg tilbake (man kan jo teoretisk betale ekstra for å sikre at man ikke blir plassert forran nødutgang så man kan lene seg tilbake)
Hva gjør dere på korte å lange flyvninger, og hva mener dere er korrekt?
Personlig er jeg ganske sikker på at personen som ønsker å benytte setefunksjonen å lene seg tilbake, har rett om man ser på "jussen" i diskusjonen, og jeg ville blitt veldig provosert om personen bak forsøkte å nekte meg å lene meg tilbake (Selv om jeg praktiserer en veldig hensynsfull adferd)
Edit: Jeg hadde selvfølgelig tenkt å poste denne tråden i "Bonusfeber Lounge", men jeg klarte å poste den her istedet. Hvis en moderator kunne flytte tråden hadde det vært fint!
Last edited: 04. sept 2015