Flying reimagined. Sjeldent har vel et slagord truffet mer riktig enn i Etihad sitt tilfelle. Helt siden Etihad lanserte "First Apartment" på sin A380 og med det satte en ny standard for kommersielle flyreiser, har det vært en fjern drøm å få erfare dette produktet. Av og til kommer drømmer til virkelighet. Etihad er jo som kjent lillebror i Emiratene, men nasjonalselskapet og basert i hovedstaden. Som vanlig vil jeg gi noen drypp fra turen, som forhåpentligvis vil bestå av; Etihad Airways First and Business Class Lounge, Heathrow Airport Terminal 4 LHR-AUH, Etihad Airways, A380 (sete 3A) Park Inn by Radisson Yas Island, Abu Dhabi Etihad Airways Premium Lounge, Abu Dhabi International Airport AUH-DEL, Etihad Airways, B777 (sete 1A) Le Meridien New Delhi, Delhi ITC Sheraton Lounge, New Delhi International Airport DEL-AUH, Etihad Airways, B777 (sete 1A) AUH-LHR, Etihad Airways, A380 (sete 3A) Etihad Airways beskriver sin "First Apartment" på følgende måte: The First Apartment is upholstered with the finest Poltrona Frau leather and features a wide armchair, an ottoman and even includes space to walk around in. The ottoman opens out into an 81-inch long bed. A companion can join you for a meal or meeting in your spacious First Apartment. When travelling with a partner the divider between Apartments can be lowered to join rooms. The First Apartments come equipped with an adjustable 24-inch flat screen TV, which can be viewed from the armchair or while relaxing in bed, together with a vanity cabinet with ample lighting and space for your personal effects, a chilled drinks cabinet and a wardrobe. Freshen up before arrival with exclusive amenities and an energising shower in the First Class bathroom. For å maksimere verdien av turen, valgte jeg å reise videre fra Abu Dhabi til New Delhi. India blir et nytt bekjentskap for min del, og etter hva jeg forstår er India noe man enten elsker eller hater. Jeg håper en kjapp tur innom hovedstaden New Delhi vil være en myk start. Let's go!
Når starter gildet @Herlov Får vi se deg i Taj Mahal, eller blir det ren flight-report ?? Hvordan "ordner" du turene ??? God tur, lucky bastard ?
Turen starter om en ukes tid! Det er hektisk på arbeidet, så regner med at tiden går raskt. Rapporteringen blir nok som vanlig en salig blanding av fly og sightseeing. Taj Mahal blir nok obligatorisk når man først er på de kanter! Hvordan jeg klarer å få reist avgårde med jevne mellomrom, tenker du på? Vel, det er vel en kombinasjon av flere ting. Ingen å svare for hjemme bortsett fra meg selv Veldig fleksibel arbeidsgiver som tolererer at jeg tar noen avstikkere bare jeg leverer varene på kontoret Hardt arbeid når jeg er hjemme Jakt etter kampanjebilletter i business (som blir enklere når jeg har fleksibilitet til å reise når jeg får de billigste billettene) Akkurat denne turen ble booket med AA-miles jeg kjøpte i høst.
Posisjonering Etter et kjapt møte i Oslo sentrum og noen timer på Oslo-kontoret for å skuffa unna noen e-post før avreise, satte jeg snuta mot Gardermoen med Flybussen. Dette reisebrevet starter egentlig i London, men ettersom jeg er bosatt på Østlandet, må jeg også komme meg til London! Derfor en liiiten oppdatering fra posisjoneringsflighten. Kun en smakebit, ettersom jeg rapporterte fra Club Europe for noen små uker siden. Det var selvsagt British Airways som fikk det ærefulle oppdraget. Innsjekk og sikkerhetskontroll gikk radig unna. Ingen kø overhodet i Fast track denne ettermiddagen. Deilig! Så rett i OSL-lounge for en liten porsjon ettermiddagsmat. Denne dagen var faktisk den nye delen av loungen også åpen, så jeg fikk testet den. Ganske fresh, om jeg må si. Stilmessig er det en videreføring av en varme, kontinentale stilen fra den eldre delen. Med en dæsh disco. På menyen stod gulrot- og koriandersuppe, småsandwicher (polarbrød med ost og skinke), salat, ost, ymse snacks, mm. Observant som jeg er, la jeg merke til at det faktisk var litt forskjell på menyen i ny og gammel del. I den gamle delen hadde de små fiskekaker og en pastasalat i tillegg. Litt merkelig, ettersom jeg trodde den nye delen skulle være hakket mer "eksklusiv". Som jeg har sagt tidligere, noe av det morsomste med å reise er å observere mennesker. Det finnes jo til og med en tråd her på forumet som heter "Finurlige ting man observerer …". Det er alltid noen overraskelser i vente. Jeg får inntrykk av at sannsynligheten for finurligheter er hakket større på BA enn SAS. Sannsynligvis grunnet et mer internasjonalt klientell. To minutter før lukking av døra ramler det inn en kar. Pustende og pesende. Man skulle nesten tro han hadde beinet helt fra Jessheim. Eller kanskje til og med Lillestrøm. Svetten renner. Denne karen er imidlertid såpass reisevant at han henter fram et lite håndkle han har i håndbagasjen. Sånn tilfeldigvis. Dette kom til god nytte og ble sirlig plassert på armlenet. Et storveis crew som viste seg fra sin beste side ved å ønske velkommen til denne herremannen med en flaske vann og en skål med tre kalde kluter. "I thought you might like this to cool down, Sir." Ettersom dette var en ettermiddagsflight ble det servert "afternoon tea". Og champagne, selvsagt. Ny leverandør. Smakte jeg forskjell? Nei. Etter ankomst på Terminal 5B bar det rett til Ibis Heathrow via Heathrow Express og buss 111. Heathrow er en rævva transferflyplass, men de skal ha for at de tilbyr gratis transport innenfor en definert sone omkring flyplassen. Og med hotellrom til 450,- natta skal jeg ikke klage! Selv om rommet ligner mer på en lugar fra Hurtigruta anno 1992 enn noe annet. I transitt er jeg imidlertid ikke kresen. Turen kan også følges på http://www.instagram.com/suveren81. Julekvelden nærmer seg.
Done deal, jeg landet på samme kulpe-hullet som du snakker om. Transfer er blitt mer hassle over-time, og T5 har kanskje komplisert ting. Jeg skal dog ikke snakke stygt og min tidligere arbeidsgiver som gav meg den "rød-lue" nr.2 Hele insideflyer.no gleder seg til fortsettelsen @Herlov رحلة جيدة، و شرب بكلتا يديه
Hahaha, tenkte akkurat det samme sist gang jeg bodde på et ibis hotel, rommet jeg fikk var dog noe større. Spesielt badet var veldig "maritimt", med gulv som så ut som et båtdekk. Samme her? God tur videre, gleder meg til å lese!
Etter oppvåkning hos Ibis var det bare å melde seg hos Etihad raskest mulig. Turmaksimering! Jeg hadde egentlig planer om å ta 09:05-flyet fra LHR til AUH, men diverse omstendigheter gjorde at jeg havnet på 14:05-flyet i stedet. Og etter halvannen time på telefonen med American, orket jeg ikke å gå i gang med å endre flyet fra OSL. Derfor var jeg ute i særs god tid og tenkte like godt at jeg skulle sjekke inn samtidig med 09:05-flighten for å benytte meg av alle lounge-fasilitetene på formiddagen. Standarden er uansett mye høyere i loungen hos Etihad, enn i frokostsalen på Ibis. Lokalbuss og Heathrow Express fraktet meg fra Ibis til Terminal 4 på LHR. Etihad tilbyr naturligvis sjåførservice for første klasse, men ikke i transfer. Og siden jeg teknisk var i transfer fra BA til EY pga gjennomgående billett fra AA ble det ingen sjåfør. Det var min første gang på T4, og jeg må si jeg likte meg. Terminal 4 ligger avsides og tilhører jo blant andre Skyteam og diverse små og eksotiske selskaper uten alliansetilknytning. Ved innsjekk ble jeg ønsket velkommen og gjort oppmerksom på at innsjekk for 14:05-flighten egentlig ikke hadde startet. Ettersom jeg kun hadde håndbagasje gikk det likevel greit etter en telefon til supervisor. Digg. Jeg fikk utdelt boardingkortene for både LHR-AUH og AUH-DEL. Litt småskuffet ble jeg når de kun ble overlevert som de var, uten noe som helst futeral eller annet stæsj. Jeg hadde liksom forventet noe ekstra, som for eksempel en bil eller en båt eller noe sånt. Fast track var selvsagt tilgjengelig. To linjer med Fast track medførte noe kø, men ikke på T5-nivå. Sikkerhetskontrolløren spottet passet mitt og meldte "tusen takk!" før jeg gikk gjennom maskinen. Trivelig kar. Jeg har gått klar av ekstrasjekker på LHR fram til nå, men denne gang ble jeg plukket ut til den beryktede og tidkrevende ekstrasjekken. Like greit å bli ferdig med det nå, tenkte jeg, med den forestående påsketuren i bakhodet, hvor jeg har 60 minutter transfer på T5. Ai-ai. Den tid, den sorg. Etihad First and Business Lounge ligger under avgangshallen, like under Skyteam-loungen, ved gate 10.
Etihad Airways First and Business Class Lounge, Heathrow Airport Terminal 4 Etihad sitt designskjema er så utrolig stilfullt og gjennomført. La meg si det med en gang: Big fan. Jeg ble ønsket velkommen i resepsjonen og tilbudt en guidet tur rundt i loungens fasiliteter. Ja, takk. Loungen er stor, men ikke enorm. Et barområde og tilhørende "dining area", en buffet, to ulike sitteområder, lekerom, bønnerom, spa og et bitte lite business center. Det var ganske hektisk denne morgenen med en Etihad B777 til Abu Dhabi og en Jet Airways B777 til Mumbai. I tillegg benyttes loungen av Alitalia, Malta, Serbia og noen flere. Jeg rakk så vidt å komme meg forbi resepsjonen, før en av servitørene kom og tilbudte meg et ledig bord i restauranten. Jeg valgte å bestille en rett fra frokostmenyen i stedet for å forsyne meg å buffeten. Jeg startet med en omelett og en frukttallerken denne dagen. Mens jeg ventet på servering, kom det to unge frøkner og tilbudte dadler og arabisk kaffe ved bordet. De tok runden i hele loungen. Nam. Servicenivået var skyhøyt. Min servitør var hele tiden på pletten og lurte på om alt var i orden, om han kunne servere noe mer å drikke, noe mer å spise, etc. Servietten ble plassert på fanget. Det var outstanding og la absolutt lista for den forestående reisen i First Apartment. Loungen er felles for både First- og Business-passasjerer, noe som ikke gjorde standarden noe mindre imponerende. Det var deilig å tenke på at jeg enda hadde ytterligere 4 timer her før boarding. Fortsettelse følger …
Fortsettelse Etihad Airways First and Business Class Lounge, Heathrow Airport Terminal 4 Etter frokosten kastet jeg meg ned i en lenestol og slappet av med litt drikke og litt lesestoff. Rett før frokosten hadde en av spa-terapautene kommet bort til meg og lurt på om jeg kunne tenke meg en behandling. Jeg tenkte jeg fikk slå til på tilbudet og booket en ryggmassasje til en time senere. Massøren var en hyggelig kar fra India, som ga meg noen tips til framtidige turer. Ettersom jeg skulle tilbringe hele formiddagen i loungen, ble det også tid til lunsj. Denne gang valgte jeg en treretter med suppe, lam og ananas. Det var fredag, tross alt! Frokostserveringen var nå også ryddet fra buffeten og lunsj satt fram. Varmrettene var pasta arabiata, curry med ris og en til jeg i farta ikke husker. I tillegg til kalde sandwicher, salater, snacks, mm. Etter at jeg praktisk talt hadde vært alene fra ca. 0830 begynte loungen å fylle seg opp igjen etter 1100, når det nærmet seg en ny Etihad-flight. Det skulle vise seg at den vanvittig dyktige og serviceinnstilte servitøren jeg snakket om tidligere het Elvis og var fra India. Han hadde vanligvis ansvar for reisende i "The Residence" og tok enormt godt vare på meg gjennom hele oppholdet i loungen. Litt namedropping ble det også tid til, og Elvis kunne nevne Richard Branson, Ronan Keating, blant andre … Etihad-loungen på LHR er blant de aller beste jeg har vært i fram til nå, om ikke den beste, og kan absolutt konkurrere med Al Mourjan. Ikke på arkitektur eller dimensjoner, men i høyeste grad på kvalitet og service. Faktisk ville jeg nok mene at Etihad ligger hakket foran Qatar i akkurat denne sammenligningen. Det var tid for å pakke snippesken og komme meg opp til avgangsnivå.
Her spolte en lynkjapt gjennom og sparer rapporten til kvelden. Da skal jeg nyte den sammen med en bedre rød vin som ble tatt fram på morran...