Lindhe / Fremtidens Eurobonus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 11. mai 2015.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket videointervjuet av Nils Lindhe (han sjæfen førr eurobonus), på MegaDO sine Facebooksider:
    https://www.facebook.com/MegaDoLLC

    Der sier han at i fremtiden vil de satse mindre på tier levels og mer på individuell tilpasning av reiseopplevelsen.

    Det er spennende og skremmende. Skremmende om de mener de ikke lenger vil yte mer for de beste kundene, men det regner jeg med de ikke mener. Det ville jo være å skyte seg selv i foten med en ansjoskake.

    Det er imidlertid ganske mye mer spennende... Kan det tenkes at man i fremtiden vil kunne velge sine benefits fra en meny, kanskje?

    "Som sølvkunde kan du velge 1 av disse fordelene i medlemsåret, som gullkunde kan du velge 3 og som Diamond kan du velge 6

    1. Fast track
    2. Lounge
    3. Ekstra bagasje
    4. 2 oppgraderingsvouchers (en klasse) short haul
    5. 1 oppgraderingsvoucher (en klasse) long haul
    6. Free buy-on-Board (kun Diamond)
    7. Gold innsjekk
    8. Bose QC15 høretelefoner (kun Diamond)
    9. Alltid reise i businessclass uansett billett (kun Fnate)
    10. 1 stk reward-booking-Joker (kan plukke fra alle bookingklasser til vanlig pris)"


    Det hadde vært en spennende tanke.
     
    yukho, tommy777, Herlov and 10 others like this.
  2. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,246
    Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    113
    Eller gjøre det på en mer tradisjonell SAS-måte:

    - Hvis ditt etternavn begynner på en konsonant, får du Fast Track på tirsdag/torsdag/lørdag og annenhver søndag.
    - Hvis ditt etternavn begynner på en vokal, får du Fast Track på mandag/onsdag/fredag og motsatt søndag.
    - Er du født i måneder med 'R' i seg, får du et ekstra kolli bagasje.
    - Er du født i måneder uten 'R', får du fast track.
    - Øvrige fordeler spres tilfeldig, men din app vil inneholde røde og grønne lys som markerer for hva som gjelder der og da. Disse kan imidlertid endres mens du forventningsfull er på vei fra f.eks. BagDrop til lounge.

    God tur!
     
  3. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    28
    Meny løsningen har de allerede på mange hotell-programmer som f.eks. Nordic Choice Club :)
     
    Fnate liker dette
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Snedig. Det visste jeg ikke.
     
  5. KristianSk

    KristianSk Senior Medlem

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    - Pre-departure rødbeter og champagne (kun KristianSK)
     
    Baldrick and watchaddicted like this.
  6. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    456
    Likes mottatt:
    1,143
    Bonuspoeng:
    93
    Leste at de også vurderer soft block i fast track, så man slipper sniler foran...
     
    SASDC8, afirm, Baldrick and 7 others like this.
  7. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Eneste utfordringen med det er at hos Choice så er det veldig tilfeldig om man faktisk får fordelene man har valgt eller ikke. Slik som ting er i dag hos SAS, så er der liten grunn til å tro at det blir noe anderledes der.
     
  8. Bizflyer

    Bizflyer Redaktør

    Innlegg:
    3,798
    Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Er presentasjonen hans på MegaDo gjort tilgjengelig for oss? ville gjerne hatt en kopi.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Når Lindhe bebuder nye Eurobonus-reformer, så bør man ha all grunn til å være ytterst skeptisk. Husk at SAS fremdeles har betydelige økonomiske problemer og derfor først og fremst er interessert i å få et bonusprogram som innebærer færrest mulig kostnader for selskapet, men likevel er tilstrekkelig til å tekkes de mest lønnsomme kundene. Det jeg vil tro, er at Lindhe sikter mot å forme Eurobonus etter de som legger igjen mest penger i selskapet. Det kan i praksis bety at den som punger ut for et par-tre t/r reiser i business over dammen pr. år kan få bedre fordeler enn den som pendler 75 t/r Osl-Arn pr. år, sånn for å illustrere det. Det er en tendens, ikke bare hos SAS, at det gjerne settes mest fokus på kranen som renner enn den som drypper.
     
  10. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker de to tingene henger sammen for alle legacy-selskaper som ikke har lyst å sende alle sine ansatte på kontrakter med other shitty management (OSM).
     
  11. Scandipendler

    Scandipendler Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Det er godt mulig, men det jeg først og fremst siktet til er at tendensen hos enkelte er å tenke mer på raske penger. Noen som reiser, si, 4 turer t/r Houston i business gir SAS veldig god avkastning, antakeligvis betraktelig mer enn pendlere som reiser billig i Go én eller to ganger i uken, men til gjengjeld kan sistnevnte gruppe i noen tilfeller være en mer stabil inntektskilde over tid enn businessreisende, ettersom de er flere og ettersom det er større sjanse for frafall av en businesskunde enn av tusenvis av pendlerkunder. Men hvis SAS ikke lenger gir dem noen grunn til å velge SAS (for eksempel ved å begrense lounge, fast track og diverse ff-perks), så er ikke veien nødvendigvis lang til å velge andre alternativer. 50 kroner i netto inntekt pr. hode pr. t/r-reise er kanskje ikke så mye, men ganget med mange over tid, så blir også det penger. Men med det sagt, så skal ikke jeg forskuttere en ny slakt av EB-programmet. Men jeg kan ikke se annet enn at SAS titter interessert i retning av nylige reformer hos f.eks Delta og, SAS-tradisjonene tro, kan komme med sin egen lille vri.
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo fokus på lønnsomhet hele tiden, overalt, enten det er i flyselskapet eller hos kundene. Et selskap som kjøper flytjenester må jo velge mellom å få rimeligst mulige biletter, og det å ha fornøyde og uthvilte ansatte. Samtidig synes jeg at flommen av tilbud om rimelige bonusreiser - spesielt fra Asia-selskapene, men også fra f.eks. Swiss, som vi har sett med jevne mellomrom, tilsier at det er en konkurranse som kunden kommer veldig godt ut av. Det satses på stadig flottere lounger, nye fly og oppgradering av interiører.

    SAS gjør mye rart, som for en med ikke spesielt stor innsikt i bransjen, men med en viss porsjon forretningsmessig common sense, fortoner ser merkelig, så jeg ser vel ikke helt bort fra at det kan komme overraskelser. Det fortoner seg for meg som en av utfordringene er forutsigbarhet, en annen evne til å finne fordeler som er attraktive. Å mase om muligheten til å sende gratis sms mellom Eurobonus-medlemmer er jo bare tull å mase om. EuroBonus Connect er jo komplett meningsløst, det er som å montere kasettspiller i en Toyota 2015-modell! Det samme er å oversvømme lounger og fast-track med barnefamilier i sommermånedene og oppunder jul, slik at de som reiser mye og virkelig trenger fordelene de har fortjent, blir fortrengt, virker også tullete. Det samme gjelder forøvrig prioritert innsjekk, det er en dinosaur så lenge de fleste nå sjekker inn fra sin egen lomme.

    Enkelte andre fordeler kan man vel droppe, fordi de ikke virker. Prioritert bagasje er vel et godt eksempel på det.

    EuroBonus-sjefen var jo inne på det, han syntes vel det var flott at EB skal være en røre av forskjellige lojalitetsprogrammer. Imidlertid virker det på meg som en dårlig idé å snakke som om halve Skandinavias befolkning skal gå rundt med et EB-kort i baklomma, samtidig som man prater om å gjøre selskapet attraktivt for de beste kundene. Det er en schizofren holdning et lite selskap som SAS ikke kan ha. Problemet er muligens for mange svensker i ledelsen, det blir litt som med innvandingspolitikken deres; de ser det går til helvete, men nekter å ta realitetene inn over seg - ref dagens artikkel i Aftenposten.

    Min løsning; gjør det så enkelt som mulig. Glem miles, bookingklasser og alt det kompliserte greiene der, i kortsammenheng. Aegean viste jo at det er stort spillerom for selvstendige løsninger innenfor alliansen. Aksepter status hos alliansepartnerene, slik som nå, og bygg status omkring forbruk.

    La folk få sølv ved en omsetning på 5000 euro, gull ved en omsetning på 10.000 euro og diamant for de over 20.000 euro i året. Og la fordelene avspeile det som virkelig betyr noe for brukerne. Det burde ikke være veldig vanskelig å finne ut av. Sørg for at de fordelene man har, fungerer skikkelig og er attraktive. I alle sammenhenger er en kunde som bruker fra fem tusen Euro pr. år og oppover, vel verd å ta godt vare på.

    At kundene skal behøve å velge egne fordeler, er bare tull. Det krever ekstra administrasjon og mer av de ansatte, gir grunnlaget for økte misforståelser, ødelagte forventninger og sure kunder. Folk ville velge det de i dag faktisk bruker, og velge vekk det andre. SAS ville ikke oppnådd noe som helst annet enn mer byråkrati og tull.
     
    xoxoxo, mhsalv, wilhelm and 13 others like this.
  13. Scandipendler

    Scandipendler Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan knappest nok sies bedre enn forrige taler! Fantastisk post!
     
    agrims liker dette
  14. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    88
    Bonuspoeng:
    28
     
    Brunello liker dette

Del denne siden