Livet etter business class

Tråd i 'Nyheter' startet av view, 02. okt 2020.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Kort oppsummert: Han meinar vi fint kan fly mindre og heller delta i møter og konferansar via nett. Det vil gje reduserte samfunnskostnadar i form av mindre flyging og frigjering av (reise)tid til produktive aktivitetar.
     
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
  4. Bubba

    Bubba Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18

    Attached Files:

    view liker dette
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for deling, aktuelt mye av det som tas opp her og jeg tror også at videomøter vil redusere en del av reisevirksomheten for mange.

    Det jeg finner merkelig er denne vinklingen med "business class". Altså ingen som reiser til Køben eller London i jobb reiser på business class lenger, med få unntak. Knapt noen selskap tilbyr dette en gang, kun BA på disse strekkene meg bekjent. Å rakke ned på lounge for han vel gjøre om han vil, men for en som er så opptatt av produktivitet så er lounge bra for akkurat dette, samme med wifi ombord.

    Til slutt, dette gullkornet om at færre gullkortholdere er lik mindre plast i verden, nå sendes det ikke ut fysiske kort lenger om dette skulle være et reelt argument.

    Det er noen bra poeng her, men forfatteren mister litt fokuset med dette business class / gullkort / lounge / tax-free fokuset som dessverre kan minne om misunnelse. Sikkert ikke, fyren hater sikkert å fly altså, men budskapet kunne i mine øyne kommet bedre frem om man ikke skulle harselere så mye med reising og heller fått frem fordelene med teknologien.
     
    Pendleren, FlyerOslo and Oppirumpadi like this.
  6. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    For en revolusjonerende tanke.
    Tror faktisk det er første gang jeg har hørt dette.

    Kanskje den mest intetsigende artikkelen av politisk korrekt oppgulp jeg har lest på en stund.

    Noen er ute og fisker etter PR og kunder til sitt nye konsulentselskap.
     
    Last edited: 02. okt 2020
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden ...
    Helg er det jo hele uken!
    Skjønner ikke dette, som mor sier: «det er jo ikke mulig å fly langt uten champagne og seter som man kan ligge helt ned i»

    og gull har vi jo til jeg puttes i ovnen.
     
  8. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det var lite nytt her. So og seie alle har vel innsett at fleire møter vil bli tatt via videokonferanse og når viruset er vekke.
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Guttungen på 5 har bare 3 krav for å fly. Seng, vegger og stor TV. Var kanskje litt overkill med egen EY apartment som satte standarden. Forsåvidt ikke så mye bedre ift hotell hvor det kreves to etasjer og egen kinosal for barne TV:) Ref https://insideflyer.no/forums/threads/video-av-suiten-vår-på-888-kvm-i-beijing.13539/
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    For en tulling, og slikt spanderer de spalteplass på... lite å skrive om for tiden.
     
    tobeornot999, braathens safe and view like this.
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som husker finanskrisen? Ble lite flyging etter det også. Men merkelig nok så tok det seg opp igjen noen år etter. History repeats itself.
     
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Skal vi bli tesla owners norway eller skal vi diskutere slike innlegg saklig? :rolleyes:
     
    Darkcho, Mysterio, ChrisTW and 6 others like this.
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes det er interessant, det han skriver. Han har flere gode poeng.
    Og det er absolutt viktig med at det er nå man har mulighet til å endre vaner som ellers hadde vært vanskelig å endre på.

    Men, han beveger seg over i en litterær form som han ikke helt mestrer. Er dette humor? Hvis det faktisk er et helt seriøst innlegg, så burde han spart seg for de "morsomme" avsnittene.

    Vi som henger på IF har nok en litt annen innfallsvinkel til fly og bonuspoeng enn folk flest (sic), og jeg lurer på hvordan "vanlige" lesere av DN leser dette? Eller hvis mannen i gata (som ikke leser DN) leser dette?
     
    view liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er selvsagt ikke feil at man i mye større grad kan benytte videomøter. Det er det ingen tvil om, og det er nok kommet for å bli i stor skala som følge av pandemien. Denne type trafikk vil nok flyindustrien oppleve synker permanent.

    Men seriøsiteten på innlegget kræsjer så spruten står når forfatteren avslører sin egentlige agenda; misunnelsen på fasttrack, lounge, ledig midtsete, gratis drinker, ekte gullplastkort osv...

    Attpåtil uten å foretatt litt grunnleggende research om hva business class faktisk er i det området som jeg oppfatter som forfatterens nedslagsfelt.

    Misunnelsen er sterkere enn seksualdriften.
     
  15. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Her treffer du spikeren på hodet slik jeg ser det, vanskelig å forstå om det er mislykket forsøk på humor eller hva det er, men tror absolutt at hans egentlige budskap taper seg pga "morsomhetene", også blant leserne som ikke er typisk frequent flyers.
     
    ChrisTW, holmen and Shyneno like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Han har helt rett i hovedbudskapet.

    Ja, han setter ting litt på spissen, men det er ganske useriøst å avfeie dette med "misunnelse"...

    Det kommer til å bli mye mindre behov for å fly etter denne pandemien er over. Vi ser det tydelig selv på jobben flere av møtene vi har er mye mer effektivt å ta over Zoom eller liknende, og noen møter igjen er det faktisk greit å være til stede fysisk.

    Jeg er ikke i tvil om at det kommer til å bli mindre reising, og det er sikkert noen som også "mister gullkortet" som følge av dette, men produktet "Business-class" kommer neppe til å forsvinne av den grunn.
     
  17. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes også det var en interessant artikkel, men han kunne med fordel spart seg for den belærende tonen. Det er vel ingen hemmelighet at de siste måneder har vist verden at det er mulig å klare seg godt ved hjelp av tekniske duppeditter.
     
    Sunnfjordingen liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo klart at pandemien har vist at teknologien gir oss bedre og bedre muligheter til å møtes uten at vi trenger å reise.
    Dette betyr jo at det blir mye vanskeligere å snakke seg til et møte i Japan nå ... dobbel betaling for en natt med nettmøte er mye billigere og ikke mins mer tidseffektivt.

    Jeg er glad dette ikke rammet meg ... og jeg har gull inn i evigheten.
     
  19. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,420
    Bonuspoeng:
    93
    Det er litt både og, for langt ifra alt har vært helt plankekjøring digitalt...

    Men jeg tror at et stort volum av trivielle møter nok blir vanskelig å gjøre på andre måter enn digitalt i fremtiden. Samtidig tror jeg noen kan ha fått en aha-opplevelse rundt hvor viktig det å møtes fysisk er for enkelte ting. Blant annet er det fortsatt enklest å bli kjent med folk om man møtes fysisk, noe jeg selv opplever i et stort prosjekt som ikke rakk å starte før pandemien. Man kommer ikke tett på folk digitalt, og det er faktisk enklere å prate med noen på teams når man kjenner de litt fra før.
     
    Storbaba, OttoL, Xflipper and 2 others like this.
  20. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Vi får håpe at færre seter med forretningsreisande gir fleire seter for bonusnissar, og at bonusnissane vert eit segment som selskapa satsar på med gode moglegheiter både for opptening og bruk av poeng.
     

Del denne siden