Lokale delikatesser man treffer på rundt i verden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av kiev, 14. aug 2016.

  1. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Abalone er ganske vanlig i Sushi/Sashimi. Serveres normalt skåret i tynne skiver da det er grusomt seigt, men smaker rimelig godt. Hvis man liker rå sjømat da.
     
    Eddie47 and Stuttfeiten like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,079
    Likes mottatt:
    68,764
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker sjømat ....nyter sushi og sashimi verden over ....(i Oslo er selvsagt Alex farvoritten) .... ute i "verden" er den verste jeg jeg har smakt i Barcelona og den beste var faktisk i Omaha, Nebraska ....
    Bitene var så store at de telte for tre norske ....(alt er så stort i Amerika)
     
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er faktisk gammel norsk husmannskost. I gamle dager spiste vi alt.
    I dag spiser vi helst rent kjøtt fra de store muskegruppene på dyret, trolig fordi det ser mest estetisk "rent" ut. Men det er ingen tvil om at dette er de minst smakfulle delene av dyret. Vi koker gjerne kraft på ben, og da er det ikke benet som gir kraft men alt bindevevet rundt, dvs hinner og nettopp sener og brusk. Hele poenget med slow cooking er at lav temperatur over lang tid oppløser bindevev og frigjør smakene. To eksempler siden dette (egnetlig) er et reiseforum:
    Pulled pork er noe som selv de med matangst gjerne spiser. Konseptet kommer fra sørstatene i USA som utnyttelse av de dårligste/billigste delene av dyret, men er nå blitt så populært at prisen på skulder og nakke fra svin har skutt i været. Det meste av smak og konsistens kommmer fra alt bindevev
    I Brasil spiser man Feijoada. Denne nasjonalretten består av svarte bønner kokt i en slags stuing, raspet maniok, og så langtidskokt avfall fra slaktingen, dvs de restene som slaveierne ikke ville ha. Dette ble festmaten til slavene. Det er gjerne grisetryner, griselabber, ører, krøllhaler og annet som lett kan identifiseres i gryta. Smalahovud ser direkte delikat ut i sammenligning.
    Viktig tips: blir dette servert så smak og skryt av det. Sentral del av nasjonal kultur, og si "ugh, I don't like this" blir som å tråkke på flagget og historien deres. Hvis man ikke tror man klarer å få i seg dette, er det bedre å finne på unnskyldning på lørdags kveld da man "alltid" kjører Feijoada. Formildende omstendighet: går gjerne med mye Caipirinha pinga.
    Oj, dette ble langt. Beklager så mye :oops:
     
    Chrisbgg, Kjakan, hifiman and 7 others like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Tyskland skal ikke undervurderes. Det er selvfølgelig "pork heaven", og før eller siden kommer du nok til å ryke på "schlachtplatte" hvor konseptet er at man serverer en liten (?) bit fra ALT på dyret. Men tyskerne er flinke til å pakke lunger, magesekk, blod osv inn i dyretarm og kalle det pølse, så man ser egentlig ikke hvor det opprinnelig kommer fra (hint: det gjør man heller ikke med norske pølser, og det skal mange småbarnsforeldre være glad for)
    Eksakt det samme finnes i nordnorsk matkultur også. Det kalles flæskepølsa og ble regnet som finere søndagspålegg. Faktisk kjempegodt - Gilde produserer fleskepølse fortsatt så det er mulig å forsøke gradvis tilvenning i kjent biotop ;)
     
    Kjakan, Eddie47, geddi and 1 other person like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig interessant @kiev ! Me like :)
     
    kiev liker dette
  6. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    20160822_221136.jpg "Tasty cashew nuts baked with lots of lovely Marmite, just for Marmite nutters"

    Leses som:
    Tasty = Ja, de smaker jo mye, det er sant.
    Lovely Marmite = Ironi/djevelsk forledelse.
    Just for Marmite nutters = Eneste sanne ordet i hele teksten.
     
    Sobril, Chrisbgg, kiev and 1 other person like this.
  7. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Bosintang (voff voff) restaurant i Korea sist helg.

    1 Hovedrett, kokt kjøtt skiver som ble dyppet i tilhørende blandete spicy sause mixer. Smakte helt ok, men kjøttet var vel det som satte mist preg på retten.

    2 Hovedrett kjøttsuppe. Suppen var veldig god, men det må sies at denne suppa hadde vært god uansett kjøtt type.

    Tilbehøret som ble servert inkluderte da oppskårde lungebiter, nyrebiter & noe som minnet om sener/spiserør. så skummelt ut men smakte heldigvis nada.

    20170309_115132.jpg
    Kokt kjøtt, dyppsausen satte veldig kraftig preg på det hele.

    20170309_115929.jpg
    Utvalgte innvollbiter til høre

    20170221_192616.jpg
    Seriøst god kjøttsuppe.
     
    Last edited: 09. mars 2017
    Edvard, geddi, Edin and 2 others like this.
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om det handler mer om tilbehøret ( drikken) enn maten, håper jeg det er innenfor trådtema. Og jeg har dessverre ikke bilder å dele, -selv om jeg kan forsikre at jeg har en god del brent på netthinnen.
    Var på jobb-reise KRS-CPH-PEKING-DALIAN T/R for et par år siden. UD mente at vitenskapelig samarbeide kunne bedre det kjølige forholdet (etter hin Nobelpris), så jeg var pent finansiert til å besøke et Kinesisk institutt. Siden turen ble litt spennende betalte konemor en tur sammen med meg. Vertskapet i Dalian ville virkelig legge godviljen til, og inviterte oss ut på restaurant. Eget adskilt rom i 2. etg. med et digert rundt roterende bord. Masse god og atskillig spennende mat, smakte bl.a. på maneter (dessverre sammen slangeagurk som er en av de få tingene jeg ikke liker). Mye god sjømat, og diverse former for "dumplings". De diskuterte mye og lenge om menyen, og enda lenger om drikken. Min "personlige" vert var fra NØ Kina, og ville virkelig gjøre godt inntrykk. Han ville gjerne spandere hans hjemlige spesialitet av "burning wine" ( og jeg måtte naturligvis samtykke). Vi ble også spurt om vi likte øl, vin, eller ville smake det de vanligvis drakk til. (Note to self -og andre: det KAN være lurt å safe litt av og til) . Men vi var jo på tur, og tok naturligvis det de andre skulle ha. Scene 1) Kelneren kommer inn med en metallboks, som verten andektig haler en flaske opp av. Det blir skjenket i "spetsiga glass" og drikken skulle inntas i ett jafs (uten sikkerhetsnett). Jeg kan bekrefte at det var en form for "burning wine". Men siden vi har en datter med langt fremskredet hestegalskap - og jeg følgelig har tilbragt atskillige timer i en stall: Faenskapet må ha vært brygget på gjæret hestemøkk. Det var både den umiskjennelige sneken av ammoniakk og av stall (og fuseloljer). Tror jeg til slutt klarte å tvinge ned to glass ( for nasjonens skyld ;) ) Så var det en runde med spising, - som som nevnt faktisk var ganske så mye godt. Men det varte og rakk med drikken. Men endelig. Scene 2) En høy elegant glassmugge med lysende gul væske åpenbarte seg, og jeg pustet lettet ut .... for tidlig. Trodde rimeligvis det var appelsinjuice, men akk: det var MAISSAFT. En solid nedtur, og det hjalp på ingen måte på tørsten som etter hvert ble påtrengende. Scene 3) Ny stor mugge med væske kom på bordet..... og ny skuffelse. Det var kokevannet til dumplingene, avkjølt til omtrent kroppstemperatur, og det så i grunnen ut som oppvaskvann når du er ferdig med langpanne og grytene. Smaken var ikke noe særlig bedre. Kort oppsummering: en kan ha for åpent sinn. Men for de som måtte lure. Vi ble ikke syke ;)
     
    Last edited: 10. mars 2017
    miura, Blaa, wilhelm and 13 others like this.
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    ....Når enden er god.....
     
    kiev and Fridtjof like this.
  10. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Det var vel mye fin servering på "the restaurant at the end of the universe" ;)
     
    ArthurDent and Travellingalf like this.
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    he-he. Er det en restaurant jeg gjerne skulle ha betalt mye for å oppleve så er det den!
     
  12. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Mye rester av bartevoks i maten, vøtt.
     
    Sobril, Travellingalf and Are like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden