Merkelige matretter rundt i verden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henning, 21. mai 2015.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Siden de fleste i dette forumet reiser ganske mye, regner jeg med at mange også har har spist mye "rart". Hva folk oppfatter som rart er jo individuelt, så la oss heller kalle det eksotisk fra et norsk perspektiv. Det finnes tross alt en mengde "rare" matretter i Norge også.

    Vår nye skribent @no-backpacker liker å skrive om kombinasjonen reising og mat, og debuterer med denne kulinariske go'biten:

    Der fikk jeg kalde (kylling)føtter gitt!

    Hva er det mest eksotiske du har spist på tur?
     
    tommy777 liker dette
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kjempeartig artikkel!

    Jeg har spist mye jeg ikke aner hva er i Japan. Ofte har det tilogmed vært godt (synd jeg ikke har peiling på hva det er)..
     
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Spaghetti Carbonara - sittende på en brygge ved Mekong-elven. Den var helt ok. Nå skulle man vel tro at Carbonara (som forøvrig er det beste jeg vet, som jeg selv lager til nær perfeksjon og som jeg prøvesmaker overalt hvor jeg kommer i verden), ikke er noe særlig å bestille i Vietnam, hvor maten ellers ofte er så fabelaktig enkel og god. Men etter en uke med deilig frukt og grønt, dampende boller med Pho og sprø vårruller, så hadde jeg lyst på noe annet. Plutselig befant jeg meg altså på brygga, omgitt av levende lys, mo spent aleine - med en tallerken pasta. Og en flaske rødvin.

    En helt grei opplevelse :)

    Ved nærmere ettertanke; en av teoriene om "kullbrennerens spaghetti" er jo at det var noe italienske vertshuseiere kokte i hop, når amerikanske soldater savnet egg og bacon. Altså ingen gammel rett. Kanskje hadde min Mekong-Carbonara samme opphav. Hvem vet?
     
    tommy777 liker dette
  4. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg må innrømme at jeg faktisk har spist verre ting enn kyllingføtter, men jeg tror kyllingføtter er det som høres minst ekkelt ut, men som har gitt meg dårligst "vibber" (små barnehender). Forrige gang jeg var i Kina smakte jeg bl.a. på kuhjerne....Og i Japan kom jeg til å spise noe skikkelig ekkelt, inne i en risball, som jeg til dags dato ikke har klart å finne ut hva var. Typisk nok var dette på toget, så ikke mulighet for å spytte det ut akkurat... :)

    Xxx.
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Livet er for kort til å spise ekle ting!
    Jeg er enig i at man ikke skal si man ikke liker noe før man har prøvd.
    Men jeg forebeholder meg retten til å la være å smake på det jeg ikke har lyst til å smake på.

    Sånn er det med den saken!
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg får tid skal jeg skrive en artikkel om min erfaring med rødbeter.
     
    tommy777, SASDC8, Fnate and 3 others like this.
  7. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Kyllingføtter, kumage, friterte tarmer, geiteballer er bare digg! prøvd levende blekksprut? jeg takler det meste, men østers klarer jeg bare ikke azz... æssssjjj!
     
    tommy777 and no-backpacker like this.
  8. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Kyllingføtter får dere servert i Oslo forresten også, Beijing Palace og New Taste of China.
     
    tommy777 liker dette
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Rødbeter er jo digg! Du får komme hjem til meg og fruen for prøvesmaking :)
    Ellers spiste jeg oksenyrer Argentina. Det var ikke så digg... Tiurhjerte er vel det mest eksotiske jeg har spist tror jeg med mindre kebab fra tralle uten innlagt vann i Oslo sentrum går som eksotisk
     
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv å server ham sylteagurkfarserte rødbeter. Bør være en schlager der i gården!!:p:D
     
    SASDC8, anders82 and KristianSk like this.
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger ikke å reise så langt. Vi hadde 5 finske forretningsforbindelser på besøk hos oss i Bergen i Januar. Vi tok dem med til http://www.bergsdalstunet.no/

    Der fikk de en matopplevelse de sent vil glemme. Anbefales!

    Sau.JPG
     
    AndersB liker dette
  12. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    I Japan, liten kneipe der det kun var rester fra svin som ble servert, tarmer, strupe, vagina, eggstokker, nyre etc etc.. Vårt vertskap informerte i ettertid om hva det var.. Så det var nok en grunn til at noe av det smakte dritt ja :) Men gøy!
     
    no-backpacker liker dette
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Lumpent!

    Grisevagina ja! Men du slapp griserasshølet?? :confused:
     
  14. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Alt går ned med litt Silver Oak til
     
  15. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vil heller si at livet er kort til å IKKE prøve også slike ting.;)

    Nå har jeg vel ikke spist noe mer eksotisk en friterte testikler med salsadip. Men det smakte bra det. Jeg satte pris på de ulike lagene sånn konsistensmessig.
     
  16. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Hva med rått kjøtt i en marinade av blod og krydder? ;) Lokal spesialitet fra Isaan, Thailand.

    IMG_1165.JPG
     
  17. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Finner ikke plass i hjerte eller hjerne til det der "sauhaue", og i hvert fall ikke til øyet ;)

    Når det er sagt så er nok det mest eksotiske jeg har prøvd; maursuppe! Maursuppe er en tradisjonell suppe i nord og øst Thailand hvor maurene er levende når de topper suppen hvor de gir en ekstra syrlighet. Å spise noe som ennå lever og vil "opp" igjen er nok det mest spesielle jeg noengang har gjort, men sykt godt var det! Ellers tilbyr Thailand mye på grillet insekt fronten og jeg vil anbefale chillimarinert kakkelakk og gekko :)

    Det verste jeg har fått servert er i Kina (bombe). Birdsnest soup kan de helt klart få ha for seg selv, men "drunken duck" som viste seg å være drunken pigeon er helt det verste jeg har fått servert noen gang. Se for deg hele fuglen servert flådd og kokt akkurat passe and that´s it. Ingen saus eller krydder eller noe. Bare flådd fugl og da snakker vi hele fuglen inkludert hode og føtter, og dette var på en Michelin restaurant i Hong Kong...

    Kina ligger helt klart sist når det er snakk om positive kulinariske opplevelser for min del.
     
    Brunello liker dette
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fy flate, dere er fullstendig sprø!!!!

    Jeg synes all mat jeg ikke forstår meg på er vond, og når jeg er i Asia få "faker" jeg dietter. Det jo ikke måte på hva folk skramler sammen fra små restauranter i Thailand og Indonesia og sånt. Fytti rakkern. Det smaker jo høgg på høylys dag. Så jeg later som om det er ting jeg ikke tåler, eller at jeg er på slankern.

    Det siste slo tilbake så det holdt i våres. Thailand kunden min ble med på Brazilian Barbiku i Junaiten. Jeg spiste så flesket tøt ut av ørene på meg, uten å tenke meg om, før han nokså tørt spurte om jeg hadde avsluttet slankekuren... :)

    I Kina og Japan er det familiebedrifter jeg gjerne besøker og de har mye moro av å lure i meg rare ting, og ler så de ruller av stolen når jeg tappert forsøker å skyve gugga inn i gapet.

    Det vondeste jeg har spist:
    Var rakfisk i Trondheim. Fy flate, den gugga burde blitt forbudt

    Det ekleste:
    Grille tarmer på hot rock på en Korean Barbiku i Ginza

    Blitt dårlig av mat:
    Har knapt skjedd. Men ble syk av noen scampi i Puerto Banus for noen år siden, og ble klein av sjokoladekake i går.

    Det dere andre driver med er bare så hard core at jeg vurderer å brenne passet mitt og holde meg i Lillestrøm, he he
     
  19. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Drunken duck lagde muttern hjemme her... kokte opp en fugl, hva som helst, and, kylling, måke... kappe den i biter, stappe den i en krukke med whisky eller whatever alkohol man har tilgjengelig, la den stå i kjøleskapet et par måneder... yummy... ;)
     
    Fnate liker dette
  20. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Tja jeg har ikke spist noe veldig eksotisk jeg. Kan vel sikkert prøve å stappe norsk julemat inn i utenlandske ganer. Tror de vil synes det er temmelig sært.
     

Del denne siden