LOS ANGELES

Tråd i 'Reisebrev' startet av NilsernNilsen, 18. febr 2017.

  1. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    DEL 1

    SAS
    sine langdistanse produkter er vel etter hvert godt behandlet her på forumet, men et reisebrev til eller fra kan vel ikke skade? Turen gikk denne gang til Los Angeles for et tre og en halv dagers opphold: ARN-LAX i Business og LAX-ARN i Plus. Tilslutninger i Go.

    Skjermbilde 2017-02-18 kl. 15.09.04.png

    ARN-LAX (sete 6H): Tilslutningene til ARN forløp seg uten dramatikk, med full A320neo på OSL-ARN. Etter en tur i loungen og drøyt en time etter opprinnelig avgangstid satt vi kursen vestover.

    IMG_2839.JPG

    SAS har nå introdusert nye menyer; for både drikke og mat.

    IMG_2843.jpg
    IMG_2844.jpg
    IMG_2845.jpg

    Før avgang ble det servert champagne, vann og juice, og vel oppe i luften startet serveringen etter en varm klut: Det ble servert nøtter og drinker, etterfulgt av forrett, hovedrett, ost og dessert. Alt smakte fortreffelig, men serveringen tok lang tid og var ikke ferdig før etter omtrent to timer!

    IMG_2846.JPG
    IMG_2866.jpg
    IMG_2848.JPG
    IMG_2851.JPG
    IMG_2857.jpg

    Kaken var veldig god, og jeg fikk et stykke til!
    Når serveringen var ferdig, sov jeg i omtrent tre timer, før det ble servert polarrull og drikke.

    IMG_2867.JPG

    Rundt en time og førtifem minutter før landing, over Nevada, ble det servert et lettere måltid: Reker og valgfritt tilbehør fra tralle. Jeg har spist tilsvarende i Plus på reise i Europa og det smakte helt greit.

    IMG_2881.JPG
    IMG_2882.JPG

    Vi fløy inn nesten hele forsinkelsen og landet rundt 20 minutter etter oppsatt rutetid. Servicen ombord var svært god, hyggelig crew og alt i alt en behagelig flytur. Grensekontrollen gikk veldig smidig, bagasjen kom først, og litt over en halvtime etter landing var vi på vei til hotellet!

    Radisson USC ligger rett ved USC (University of Southern California) og ligger forholdsvis sentralt til i Los Angeles, litt syd for Down Town. Det er kort vei til metroen hvor Expo Line tar deg til Down Town og Santa Monica beach. Til/fra LAX tar det +40 minutter ved bruk av buss og metro (greenline og silverline) som koster under $ 3 per person. Vi hadde bestilt et business room, og etter ”oppgradering” (CCG) fikk vi samme rom som bestilt, angivelig i en etasje høyere opp enn hva vi skulle ha hatt. Hotellet var helt kurrant og kan absolutt anbefales for andre som skal til LA.

    IMG_2895.JPG

    Los Angeles er en fantastisk, men stor by! I løpet av de tre og en halv dagene vi var i byen hadde vi strålende sol og 20+ grader hver dag. Vi fikk også vært innom alle de stedene og severdighetene vi ønsket denne gangen:

    - Down Town Los Angeles
    - U.S. Bank Tower
    - China Town
    - Santa Monica Pier
    - Venice Beach
    - Området utenfor Staples Center
    - Hollywood Walk of Fame
    - Griffit Observatory
    - Beverly Hills
    - Rodeo Drive
    - Universal Studios

    IMG_2907.JPG
    IMG_2941.JPG
    IMG_2958.jpg
    IMG_3002.JPG
     
    Avixlo, NorFlight, DanH and 14 others like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Bra rapport! :)
     
    NilsernNilsen liker dette
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om SAS biz er godt dekt på forumet er det aldri feil med nok en rapport :) Gleder meg til å drikke meg igjennom den nye menyen i mars!
    Takk for at du deler:)
     
    NoLimit and NilsernNilsen like this.
  4. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    DEL 2

    IMG_3054.JPG
    IMG_3066.JPG
    IMG_3062.JPG
    IMG_3082.JPG


    Transport i Los Angeles kan være utfordrende, men metrosystemet som består av både bane og buss er enkelt å bruke og forstå, om man setter seg litt inn i det. I tillegg fungerer Über glimrende som alternativ transport når det ikke er noe annet å oppdrive.

    IMG_3014.JPG

    Star Alliance Lounge
    på LAX er en av de beste loungen jeg har besøkt: Den hadde et godt utvalg av både mat og drikke, og det var god plass til de få menneskene som var der.

    IMG_3097.JPG
    IMG_3101.JPG
    IMG_3102.JPG
    IMG_3096.JPG
    IMG_3104.JPG
    IMG_3107.JPG
    IMG_3105.JPG
    IMG_3106.JPG

    LAX-ARN (sete 25A/B): Vi forlot LAX i henhold til rutetid. Det var fult i Business, men en del ledig i Plus og Go, og jeg fikk to seter for meg selv i Plus. Vi tok av mot vest ut over Stillehavet, og svingte etter hvert til venstre og fløy tilbake over Los Angeles.
    Samme crew som på turen inn!

    IMG_3122.JPG
    IMG_3111.JPG
    (Glemte å ta bilde av 25A/B - her er 26D)

    Kort tid etter avgang ble det servert nøtter og drinker, etterfulgt av matservering.
    Alternativene var torsk og lam; lammet smakte veldig godt.

    IMG_3124.JPG
    IMG_3125.JPG

    Besetningen kom flere ganger gjennom kabinen med drikke og snacks, men etter rundt fem-seks timer meldte sulten seg. En (beryktet) polarrull hadde virkelig gjort seg, tenkte jeg, og bega meg bakover mot bakre gally på matjakt. Der var det imidlertid ingen polarrull å oppdrive, og bortsett fra snacks var alternativet da nudler. Helt greit for å døyve sulten, men ifølge en av de tre flyvertinnene kostet en kopp nudler NOK 30, også for Plus-passasjerer! Lettere oppgitt vendte jeg derfor tilbake til setet med en boks potetgull i påvente av frokost.

    Sulthungeren forsvant heldigvis raskt, idet en av de andre flyvertinnene fra gally kom frem med en kopp nudler, uten at jeg måtte betale for den! God service, men det skulle vel bare mangle?

    To timer før landing, nordøst for Island, ble det (endelig) servert frokost.

    IMG_3128.jpg
    IMG_3129.JPG

    Vi landet rundt 20 minutter før oppsatt tid, og etter passkontroll og sikkerhetssjekk fortet jeg meg til loungen for en dusj og litt etter-frokost-frokost. Flyturen tilbake til ARN gikk fint, men jeg synes at over ti timer i Plus, og særlig uten søvn ble lenge (fikk ikke sove). Neste gang blir det business begge veier!

    Hjem ble det A320neo til OSL og 737-800 til BGO. Alt i alt var det en flott tur, og servicen ombord både til og fra LAX var svært god, til tross for nudelfadesen! Los Angeles kan absolutt anbefales, men det holder med tre/fire dager om man bare skal være i byen! @NilsernNilsen out!
     
    Last edited: 18. febr 2017
    Avixlo, NorFlight, Thomas123 and 12 others like this.
  5. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket inntrykk fikk du av nye a320neo-en?
     
  6. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, så bra beskrevet :)
     
    NilsernNilsen liker dette
  7. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes neo er en fantastisk maskin! Lys og fin kabin, med behagelige seter.
    Det beste er vel imidlertid at de er ekstremt stillegående sammenlignet med de gamle A319/320/321, og det er langt færre ulyder (som når lasterommet lukkes)!
     
    Petter B-C liker dette
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg elsker LA (har bodd der for noen år siden), og det er alltid gøy å se hva andre prioriterer å se når de er der. Det essensielle kan sees på få dager, som du viser her. Om man vil dykke ned i historie og kultur, og er litt interessert i by generelt, kan man være der i månedsvis uten å bli "ferdig"..

    Fine bilder, og alltid hyggelig å få "være med" i disse reisebrevene!
     
    NilsernNilsen liker dette
  9. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,013
    Likes mottatt:
    6,496
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, sånn går det vel når man blir godt vant. Det er vanskelig å gå tilbake til lavere standard...

    Takk for flott beskrivelse av turen!
     
    NilsernNilsen liker dette
  10. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Når du
    En vis mann sa: Har man først kommet seg foran gardinen, går man aldri tilbake. Det er noe i det :)
     
    SAJblue, NilsernNilsen and RoadKing like this.

Del denne siden