DEL 2
Transport i Los Angeles kan være utfordrende, men metrosystemet som består av både bane og buss er enkelt å bruke og forstå, om man setter seg litt inn i det. I tillegg fungerer Über glimrende som alternativ transport når det ikke er noe annet å oppdrive.
Star Alliance Lounge på LAX er en av de beste loungen jeg har besøkt: Den hadde et godt utvalg av både mat og drikke, og det var god plass til de få menneskene som var der.
LAX-ARN (sete 25A/B): Vi forlot LAX i henhold til rutetid. Det var fult i Business, men en del ledig i Plus og Go, og jeg fikk to seter for meg selv i Plus. Vi tok av mot vest ut over Stillehavet, og svingte etter hvert til venstre og fløy tilbake over Los Angeles.
Samme crew som på turen inn!
(Glemte å ta bilde av 25A/B - her er 26D)
Kort tid etter avgang ble det servert nøtter og drinker, etterfulgt av matservering.
Alternativene var torsk og lam; lammet smakte veldig godt.
Besetningen kom flere ganger gjennom kabinen med drikke og snacks, men etter rundt fem-seks timer meldte sulten seg. En (beryktet) polarrull hadde virkelig gjort seg, tenkte jeg, og bega meg bakover mot bakre gally på matjakt. Der var det imidlertid ingen polarrull å oppdrive, og bortsett fra snacks var alternativet da nudler. Helt greit for å døyve sulten, men ifølge en av de tre flyvertinnene kostet en kopp nudler NOK 30, også for Plus-passasjerer! Lettere oppgitt vendte jeg derfor tilbake til setet med en boks potetgull i påvente av frokost.
Sulthungeren forsvant heldigvis raskt, idet en av de andre flyvertinnene fra gally kom frem med en kopp nudler, uten at jeg måtte betale for den! God service, men det skulle vel bare mangle?
To timer før landing, nordøst for Island, ble det (endelig) servert frokost.
Vi landet rundt 20 minutter før oppsatt tid, og etter passkontroll og sikkerhetssjekk fortet jeg meg til loungen for en dusj og litt etter-frokost-frokost. Flyturen tilbake til ARN gikk fint, men jeg synes at over ti timer i Plus, og særlig uten søvn ble lenge (fikk ikke sove). Neste gang blir det business begge veier!
Hjem ble det A320neo til OSL og 737-800 til BGO. Alt i alt var det en flott tur, og servicen ombord både til og fra LAX var svært god, til tross for nudelfadesen! Los Angeles kan absolutt anbefales, men det holder med tre/fire dager om man bare skal være i byen! @NilsernNilsen out!
Last edited: 18. febr 2017