Lounge-tilgang med gjester

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av rbvegard, 18. okt 2016.

  1. rbvegard

    rbvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Jeg skal til Berlin i desember og flyr sammen med mine foreldre. Jeg er EBG, men er usikker på om jeg kan ta med de foresatte opp i loungen på Gardermoen. Sas skriver jo at "Gullmedlemmer kan velge mellom å ta med en (1) gjest eller ta med den nærmeste familien (ektefelle/samboer og egne barn, maks. 4 familiemedlemmer)", så strengt tatt får jeg + to foreldre ikke adgang?
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    SAS' definisjon utelukker vel foreldre, søsken mv., men henviser heller til kjernefamilien. Under mange omstendigheter kunne det være interessant å ta diskusjonen om betydningen av 'nærmeste familie', men den hadde jeg ikke våget å dra opp hos lounge-dragene.
     
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat dette skal jeg prøve å spørre de om på fredag, men jeg lover ingenting da klokka er halv 6 om morgen på det tidspunktet. Jeg reiser med 3 familiemedlemmer i Plus, så vi kommer hvertfall gjennom første porten.
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Upsaker
    Hvis man i teorien skal kunne ha med 4 medlemmer og porten inn i Gull delen er jo uten drager så du kan jo prøve og la resten av gjengen gå direkte etter deg.
    Eventuelt går du inn med en gjest rett etter deg også gir du ditt boarding kort til neste person som etter en vis tid (er det 10 min?) kan gå igjennom og da også med en gjest.

    PS: Vil gjerne få vite hvordan du løste dette når fredagen kommer! :)
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Alt skal prøves, men jeg tror ikke det er så enkelt at automatslusene sjekker etternavn. Har ikke lagt inn 20 minutter ekstra i tidsplanen for å vente på at slusene skal kjøle seg ned heller :)
     
  6. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, min erfaring er at slusene ikke skiller mellom svigerforeldre og egne barn :D

    Så det er faktisk enklere nå å dra med seg familie enn før, det er min erfaring.
     
  7. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Med samme etternavn? Ellers skulle man vel i teorien kunne tatt med 4 av sine beste venner, i det minste hvis hele PNRet bestod av maks to forskjellige etternavn.
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Uten samme etternavn. Var innenriks lounge, alle på samme billett, jeg vet ikke om det kan gi utslag. Gi beskjed hvordan det går.
     
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter i innenriks loungen nå og så nettopp to pers som gikk samtidig gjennom slusen uten problemer.
     
  10. rbvegard

    rbvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Kult om du gidder å spørre Upsaker :)
     
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    4,227
    Bonuspoeng:
    113
    Slusene er programmert på følgende måte:
    Den første som går igjennom setter status på innslipp. Hvis ikke boardingkort inneholder status, så må man trekke Eurobonus kortet før man scanner boardingkort. For SAS EBP (og trolig ebg/ebd) så settes telleren til fire innslipp. Deretter slippes de følgende tre igjennom ved å scanne boarding kort, selv om de ikke har tilstrekkelig status. Det er en viss timeout på dette, men innslippet varer erfaringsmessig minst 15 sek.

    Tips: for de som skal inn uten å ha status, er det bare å vente utenfor slusen til en dresskledd nettopp passerer, og så bare følge på rett etter med å scanne eget boardingkort. Det blir en slags ufrivillig gjesting ;)

    Edit: på eget ansvar selvfølgelig...
     
    Last edited: 19. okt 2016
    ina, Petter B-C, mhsalv and 11 others like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har jo kiev gitt et godt svar, men det er fortsatt håp for at jeg kan finne ut av dette på fredag.
     
    kiev liker dette
  13. rbvegard

    rbvegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Haha, greide på merkelig vis å overse det svaret. Men da har jeg fått godt svar, ja :)
     
    kiev liker dette
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg spurte ingen, men det gikk helt fint å gå inn i gullstua med hele bøtteballetten på slep :)
     
    ina liker dette
  15. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Upsaker
    Personen med status først og di tre andre direkte etter i samme porten?
     
  16. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    366
    Bonuspoeng:
    63
    Den sjekker altså ikke om man skal på samme flight heller?
    Vil ikke dette i teorien fungere i fast track også, bare gå tett på noen andre, så kommer man etter stor sannsynlighet inn (med mindre de har en Norwegianbillett da)?
     
  17. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Fast track-slusen sjekker om man skal på samme flight. Havnet i diskusjon der i fjor sommer, da SAS' regler sa at man kunne gjeste inn noen som skulle med *A fligh samme dag, mens slusen kun var programmert for samme flight. Er visst sistnevnte som er blitt normen, såvidt jeg forstår. Samme det, for fast track ved OSL er en skandale, som jeg uansett sjelden bruker.
     
    bor_i_en_koffert liker dette
  18. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,730
    Likes mottatt:
    21,915
    Bonuspoeng:
    293
    Det var sånn vi gjorde det
     
    kiev and Misterix like this.
  19. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    366
    Bonuspoeng:
    63
    Hør! :D Man burde ta turen til Bergen bare for å oppleve hvordan det er å være alene i sikkerhetskontroll ;)
     
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    På CPH har man også noenlunde forstått det.
     

Del denne siden