På vei hjem fra USA, Atlanta-Chicaco-København-Oslo. Flyr SAS Plus (kjøpte klassen, oppdaterte ikke). Billetten er kjøpt gjennom SAS.no. MEN: Første leg flys av AA. Dermed starter utfordringene: - Får ikke bruke noen premium-/business-/gullkort-køer på innsjekk/bagasjedropp/security. - AA nekter meg tilgang til deres lounge, siden AA-billetten på ingen måte er noen premium-billett ifølge dem. - Det finnes ingen Star Alliance-lounger i Atlanta (!!!!). United-loungen er stengt på ubestemt tid pga massiv oppussing. Er det ikke fryktelig dårlig at 1. En betaler for et premium-produkt med SAS, som en i praksis ikke får? 2. At verdens største flyallianse ikke har egen lounge på verdens største flyplass? Dette løste seg fordi jeg har et Priority Pass - den fikk meg gratis inn i ATL Lounge (som Lufthansa også bruker). Men likevel. Noen andre som har erfaringer med dette? Er det bare jeg som er smålig og storforlangende?
Problemet er vel at SAS Plus ikke er et direkte "premium-produkt", men heller ett "Premium økonomi-produkt". Men helt enig med tanke på at *A ikke har egen lounge, det er for dårlig.
Er vel en hel haug med flyplasser SAS flyr til som hverken har lounge, fast track, premium check in osv, veldig mange av disse er å finne i hjemmemarkedet til SAS, så ikke så veldig rart at man ikke får det på codeshare flight.
Man har generelt ikke tilgang til lounger på amerikansk innenriks selv om man har kjøpt en first-billett (eller har superduperstatus på et amerikansk selskap). Amerikanske lounger må man betale for et medlemskap om man vil bruke dem når man flyr innenriks.
Godt spørsmål. Det er jeg faktisk usikker på. Når jeg bestilte billetten via SAS, trodde jeg ikke de ville sette meg på en flight fra konkurrerende allianse med mindre de hadde codeshare? Er ikke det litt rart?
Nettopp. Det er ikke akkurat Ørsta/Volda lufthamn Hovden. Hvis du kjøper en business eller Plus-billett, bør SAS ha et system som gir deg voucher som gir tilgang til lounge, fasttrack, osv på flyplasser de ikke har noe selv. Det har jeg opplevd med andre flyselskaper, så umulig er det ikke.
Det er antagelig ikke codeshare. Mange flyselskaper har interline-avtaler, dvs. mulighet for gjennomgående billetter og bagasje også på tvers av allianser.
SAS har ikke flighter fra Atlanta og derfor ikke avtaler der. SAS har solgt en tur med et annet selskap så vedkommende skal få en enkel reise med gjennomgående bagasje og ansvar for reisen. Reiser man i business så har man tilgang ihht de gjeldende reglene, og amerikansk innenriks har ikke loungetilgang
Takk for svar, setter pris på det! Betyr interline-avtale at jeg må se langt etter bonuspoeng på denne strekningen? Noen som vet hvorfor SAS har avtaler med AA i stedet for andre Star Alliance-selskaper?
AA er ikke en Eurobonus-partner så du får ikke poeng. SAS har avtaler med Star Alliance-partnere og, så det er ikke i stedet for, men man legger opp til den som er økonomisk mest gunstig. Du kan få en interline-billett med UA->SK men den kan være dyrere for SAS og dermed også dyrere for deg som kunde. Avtalene er ikke "symmetriske" så det kan f.eks. være at du får billigere billetter via f.eks. UA for en billett UA->SK.