Nei, dessverre. Men pax i biz får vel bruke global first-loungen enn så lenge. Skal teste den selv på søndag.
NEI I følge de hyggelig godlubne philipinske " dragene" i United loungen åpner Polaris sommeren 18. Så er vel erfaringen med de lungene at det er greit å vente og se.
United Global 1.class lounge. Alle venter på Polaris, og det er det vel en grunn til. I følge damene i resepsjonen snakker vi sommer 18, for den eventen. Ikke alt for full lounge. Helt greit utvalg av drikke og mat. Godt med personale, det er alltid rent, det blir ryddet og det er en vennlig serviceinnstilt tone blant de godt voksne ansatte. Første bilde er en SAS A340 på vei ut fra SFO, tatt fra Lyften min på vei til flyplassen.
Selv om loungelivet ikkje er heilt der det skal vere, ser det no ut til at herren har det ganske så greitt likevel Takk for at du deler!
Herren sitter i skrivende stund og nyter livet med grumsete hveteøl og seig saltkringle og synes alt det meste er både flott og bra
Sushi : I San Francisco : Hashiri Sushi som i Japan, kanskje ikke så rart, for dette er høykvalitet i alle ledd rett fra moderlandet. Rett og slett den beste sushien jeg har spist noen gang. Både i fisk, kvalitet på service og presentasjon. At dette koster enda mer en den dyreste sushien du får i Oslo er rett og slett galskap. Men også veldig godt.
Den var ny for meg. Takk for tipset. Har bare forsøkt Kusakabe, som er litt i samme leia ser det ut til. PS! San Francisco med to c’er i cisco.
Takk for at du forsøker på en dyslektiker til å rette opp de verste skrivefeilene. Bra det. Hvor mange variasjoner over navnet har du funnet?
Mere mat i SF : DOSA! Snublet over denne restauranten som ligger på to steder i San Fransisco, mens jeg gikk gjennom det Japanske kvarteret i byen. Her serveres det knallgod Sør-Indisk mat med laidback amerikansk service. Dosa er en tynn krispy og seig myk pannekake. Stekt på en side og laget av munghlinse eller annen type linsemel. Smaken kommer fra ghee, klarnet smør og domineres av en syrlighet som matcher godt opp mot sødme og chilli krydder dominans i sausene som følger med. Sør Indisk mat lettere og har ikke fløte og smør innslagene som Nord-Indisk/Pakistansk mat som vi er mest vant til som typisk Indisk i Norge. Så har du lyst på noe autentisk, smakfullt og litt annerledes en det vi tenker på som Indisk i Norge så er kanskje dette stedet verdet et besøk.
Takk for en herlig tripreport, får smaksløkkene til å gå i vann. Skulle sjekket ut toalettene nedenunder den gangen jeg fløy 346. Badet på A380 i F er også ganske kult, med pissoir
SF Cityguides Ett ikke-kommersielt turist tiltak drevet av de offentlige bibliotekene i San Fransisco. De trener opp og organiserer frivillige guider til over 40 gratis omvisinger i uken. For meg var turene jeg var på helt toppers. Selvfølgelig betaler du litt som donasjon. Men, det er guider som elsker det temaet/byggene/kulturen/parken de forteller om. Og på de turene jeg var med på var det folk som var nysgjerrige og fulgte med som møtte opp. Bildene under er fra den Japanske hagen som ligger midt i Golden Gate Park, og som er verdt et besøk i seg selv.
LH459 SFO-MUC A340-600, 3K buklhead Vi kommer av gårde til oppsatt tid. Ombordstigning har nok startet litt tidligere en jeg trodde for det er halvtomt i gate et par minutter før oppsatt starttid. Greit det, rett inn i nesten full kabin, igjen. Ikke noe vennlig smil, men derimot en rygg som passerer 3-4-5 ganger uten å gi verken blikkontakt eller ta jakke. Drikke blir servert fra rad 4 og bakover først. Ikke noe veldig godt inntrykk fra starten av. Det skal si at den voksne damen som passer på min rad tar seg inn, og er proff utover i flyturen, hun leverer både smil og god mat, men med distanse og uten navn. Greit nok, folk er forskjellige. Kveldsflyvning, så service kommer raskt i gang og er ferdig på ca 1,5 time. Kalde nøtter og mer av LH sin helt greie tomatjuice, som blir en god drink med litt Absolutt pluss pluss pluss . Menyen er jevnt over mer fristende på turen hjemover., synes jeg. Går for oksekjøtt gjennom måltidet, men tror jeg burde valgt de store rekene naboen velger i det som presenteres som rekecoctail i menyen, men er to scampi på tallerken med grønt til. Kalde skiver av oksestek med spiresalat og noe jeg tror var røkt og bakt paprikasaus smaker godt, men ikke fantastisk. Det breserte oksekjøttet er derimot fantastisk både på smak og konsistens. Mørt og smakfullt uten å være tørt eller trevlet. Svært gode grønnsaker. Rosenkål og gulrøtter må ha fått tid på sterk varme, med en lett smak av grill. Rotmos og sellerirot. En vellykket hovedrett som også ser bra ut i presentasjon. Når jeg ser hva som servers ut fra SFO og tenker på den katastrofale fisken jeg fikk ut fra MUC lurer jeg på noe var gått skikkelig alt med oppleggingen av maten eller lignende. Det er nesten så jeg har lyst til å sende en e-post til LH og spørre om begge rettene virkelig skal være som de er. Riojaen smaker stedtypisk, jeg liker den franske bedre uten at jeg i skrivende stund husker hvor den kom fra, men det kan jo sjekkes i menybilder. Hvis jeg har husket på å legge dem ut da. Mer portvin, og riktig god ost. Nøytral kremost, sterkt pepret gouda/sveitser og til slutt en smakskraftig parmesanaktig lagret hard ost som tåler store sluker port og valnøtter. Dolche de leche kake: margarinkrem: masseprodusert: Jo da. Men den smaker godt godt godt! Er luftig lett og lekker med decaf kaffe som kommer med desserten og ikke etter. Så er det i grunnen rett i seng, sover ikke godt, det er litt for varmt i kabinen og ingen luftventiler over meg. Forslaget om å dempe litt på temperaturen hjelper heller ikke i praksis, Men med litt vann i håret og armene kjøles kroppen raskt ned og jeg sover fram til frokost serveres 1,5 timer fra Munchen. Frokosten kommer på et brett. Kald müsligrøt med frukt er god og fet og ikke for søt. Eggerøren er av pulvertypen men med fersk gressløk og eggesmak. Ellers er det kaffe og juice og akutt mangel på saltkringle. LH119 MUC-FRA A321, 3F Fast seatblock. Her sitter bordet ferdigmontert i midtsetet. Knyttnevetest ikke bestått. Ikke helt overraskende. Men det har vel knapt nok skjedd på seter som ikke står på første rad eller er nødutgang siden jeg fløy med Aeroflot i de gamle fine maskinene deres før de ble Boeingkjipe. Uansett. Dressfolket er ute og flyr mellom Munchen og Frankfurt i kveld også. Og det er Tyrells potetgull i døra som er dagens meny. Dette er vel enda kortere en Oslo Bergen og enda mer dresstungt. Ellers er viktigste info at rad 1a/c og 2 D/F har mer benplass en snittet for bulkeahd. Så på A321 LH er det bare å velge seg første rad og strekke på beina. Ellers er Senatorloungen på G gatene knakende like den på H gatene, på MUC. Med unntak av litt vondere sofa ved spisebord. Stappandes fullt fly er det også. Selv om dressfrekvensen nå er synkende ettersom folket bak i flyet skal stå i kø nedover midtgangen og se på oss som sitter. Når ble det for øvrig kosher for Tyske bissnissnisser og gå med blanke Hugo Boss jeans til blåjakken? Trodde det var forbeholdt Svenske Sødermalm bissnissnisser som snakker høyt i telefonen om bord hos SAS. Jaja. Verden går fremover. Sånn, der kom god tysk kvalitet fram. Seks fulle rader fikk full kveldsmat med to serveringer av vin og kaffe på en flytur som kanskje er kortere en Oslo-Bergen? Med et smil, ikke stresset bare effektiv og proff. Også fikk vi faktisk god mat. Reker med dill og noe grønt jeg ikke har sett før på toppen. Og svinefilet med pesto og en frukt og grønt salat under. Har et spørsmål til dere som er lokalkjente. Senator Loungen ved A gatene på FRA har ikke dedikert bar med bartender. Er det noen av de andre loungene som har det? Jeg vil sitte i baren og være trøtt og skravle med noen på vei hjem igjen om en mnd. Er det for øvrig sunt og greit å leve på hveteøl og saltkringer sånn mer permanent? LH864 FRA-OSL A320-200, 2F Av gårde til tid igjen. Punktlige disse folkene som driver LH, kan det se ut som. Like greit det kanskje, siden kroppen egentlig har lyst til å sove igjen selv om den bare har sittet og spist siden jeg våknet en og en halv time før ankomst MUC på et tidspunkt som for min kropp var morgen früh, men for moder Merkel var tid før mittagsessen. Halvfull kabin. Og ingen liten pose med chips denne gangen, så jeg venter stadig i spenning på hva jeg skal få og fylle på kalorioverskuddet med.
Oppsummering: Jeg leser og lærer på forum. Ser på bilder fra F, og blir stadig sikrere på at jeg skal forsette min C kabin utforskning en stund til. Det er egentlig ikke lenge siden jeg fant kunnskapen og muligheten til å ta skrittet fram til C og jeg skal forsette å nyte det en stykke tid framover tror jeg. Det er som folk skiver her inne på forum. Nå du først har prøvd er det ingen vei tilbake. Mitt forrige reisebrev var fra TAP Air Portugal til JFK, så jeg sammenlikner med dem og med Turkish Airlines i denne lille oppsummeringen. På mat vinner TK Der er all maten helt konsistent svært god. Hos LH er det mye godt, men ikke alt. Mens TP glimer til på enkeltsmaker men faller helt igjennom totalt på maten. På seter og plass. På intraeuropeisk liker jeg faktisk LH best. Bedre sittekomfort og plass en hos TP. TK har 2 + 2 men gamle kabiner og slitne seter. Men de har IFE, så de burde vel egentlig komme først. Interkontinentalt vinner TP på ny kabin. Oppsettet til TP er vel det samme som LH vil komme med fra 2020. Og da er jeg ikke i tvil om at LH skaffer seg bedre seter, bedre lade og tilkoblingsmuligheter, bedre IFE og bedre finish på selve produktet. Her scorer TK og LH jevnt. Er faktisk litt usikker på hva jeg likte best. Eldre kabin hos TK men bedre plass til ben, trekker opp for meg. Mens nyere IFE og bedre sittekomfort i setestoppen trekker opp hos LH. Servicen om bord. LH gruser de andre selskapene. Så mange så proffe og så kompetente crew. På serviceopplevelsen rundt reisen, lounger, ombordstigning, nettside, informasjon og flyt. LH vinner klart og tydelig igjen. I beskrivelsen fra TP skrev jeg noe om at til prisen, 6,5K og 21K med Eurobonuspoeng så var TP sitt produkt noe jeg absolutt ville brukt igjen. Det står jeg ved. Det er bare det at jeg mye heller vil ut med de drøye 8K jeg betalte for denne turen og ta med meg de ca 14k med Eurobonuspoeng på kjøpet. Alt i alt leverer LH og det håper jeg at jeg har fått formidlet til crewet om bord at jeg setter pris på.
Tusen takk for glimrende reisebrev! SFO-MUC var nesten nøyaktig lik som min tur uken før. Samme sete, forrett, hovedrett og frokost, den eneste forskjellen var desserten.
Tusen takk for at vi får være med på turen. Det er en sann fornøyelse å lese reisebrevene dine. Gleder meg allerede til neste.