Lufthansa C OSL- SFO : En helgetur

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 03. febr 2018.

  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,205
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, dessverre. Men pax i biz får vel bruke global first-loungen enn så lenge. Skal teste den selv på søndag.
     
    RoadKing liker dette
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for flott rapport så langt :)
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    NEI:mad:
    I følge de hyggelig godlubne philipinske " dragene" i United loungen åpner Polaris sommeren 18. Så er vel erfaringen med de lungene at det er greit å vente og se.
     
    NoLimit and RoadKing like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    United Global 1.class lounge.

    Alle venter på Polaris, og det er det vel en grunn til. I følge damene i resepsjonen snakker vi sommer 18, for den eventen. Ikke alt for full lounge. Helt greit utvalg av drikke og mat. Godt med personale, det er alltid rent, det blir ryddet og det er en vennlig serviceinnstilt tone blant de godt voksne ansatte.

    Første bilde er en SAS A340 på vei ut fra SFO, tatt fra Lyften min på vei til flyplassen.
    IMG_2376.jpg IMG_2377.jpg IMG_2378.jpg IMG_2379.jpg
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,536
    Likes mottatt:
    36,999
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om loungelivet ikkje er heilt der det skal vere, ser det no ut til at herren har det ganske så greitt likevel :) Takk for at du deler!
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Herren sitter i skrivende stund og nyter livet med grumsete hveteøl og seig saltkringle og synes alt det meste er både flott og bra :p
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Sushi : I San Francisco : Hashiri

    Sushi som i Japan, kanskje ikke så rart, for dette er høykvalitet i alle ledd rett fra moderlandet. Rett og slett den beste sushien jeg har spist noen gang. Både i fisk, kvalitet på service og presentasjon. At dette koster enda mer en den dyreste sushien du får i Oslo er rett og slett galskap. Men også veldig godt.
     
    Last edited: 07. febr 2018
    NoLimit, Eddie47 and CrotchRocket like this.
  8. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,445
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Den var ny for meg. Takk for tipset. Har bare forsøkt Kusakabe, som er litt i samme leia ser det ut til.

    PS! San Francisco med to c’er i cisco.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,742
    Likes mottatt:
    872,557
    Bonuspoeng:
    293
    Beste Sushi Oslo:
    https://www.omakaseoslo.no/

    Meny 1359kr og vinpakke 1490kr
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Enig:) : Med Itamae hakkk i hæl.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du forsøker på en dyslektiker til å rette opp de verste skrivefeilene. Bra det. Hvor mange variasjoner over navnet har du funnet?
     
    indahla liker dette
  12. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Mere mat i SF : DOSA!
    IMG_2341.jpg
    Snublet over denne restauranten som ligger på to steder i San Fransisco, mens jeg gikk gjennom det Japanske kvarteret i byen. Her serveres det knallgod Sør-Indisk mat med laidback amerikansk service. Dosa er en tynn krispy og seig myk pannekake. Stekt på en side og laget av munghlinse eller annen type linsemel. Smaken kommer fra ghee, klarnet smør og domineres av en syrlighet som matcher godt opp mot sødme og chilli krydder dominans i sausene som følger med.
    IMG_2342.jpg IMG_2343.jpg
    Sør Indisk mat lettere og har ikke fløte og smør innslagene som Nord-Indisk/Pakistansk mat som vi er mest vant til som typisk Indisk i Norge.
    IMG_2350.jpg IMG_2348.jpg IMG_2345.jpg IMG_2344.jpg
    Så har du lyst på noe autentisk, smakfullt og litt annerledes en det vi tenker på som Indisk i Norge så er kanskje dette stedet verdet et besøk.
     
    TigerTravel, Baldrick, Henrik and 8 others like this.
  13. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    716
    Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en herlig tripreport, får smaksløkkene til å gå i vann.
    Skulle sjekket ut toalettene nedenunder den gangen jeg fløy 346.
    Badet på A380 i F er også ganske kult, med pissoir :)
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan jo være et reisemål i seg selv badet på et A380.
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    SF Cityguides
    Ett ikke-kommersielt turist tiltak drevet av de offentlige bibliotekene i San Fransisco. De trener opp og organiserer frivillige guider til over 40 gratis omvisinger i uken. For meg var turene jeg var på helt toppers. Selvfølgelig betaler du litt som donasjon. Men, det er guider som elsker det temaet/byggene/kulturen/parken de forteller om. Og på de turene jeg var med på var det folk som var nysgjerrige og fulgte med som møtte opp.
    Bildene under er fra den Japanske hagen som ligger midt i Golden Gate Park, og som er verdt et besøk i seg selv.
    _DSC4604.jpg _DSC4612.jpg _DSC4615.jpg _DSC4622.jpg _DSC4641.jpg _DSC4643.jpg
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    LH459 SFO-MUC A340-600, 3K buklhead
    Vi kommer av gårde til oppsatt tid. Ombordstigning har nok startet litt tidligere en jeg trodde for det er halvtomt i gate et par minutter før oppsatt starttid. Greit det, rett inn i nesten full kabin, igjen.
    Ikke noe vennlig smil, men derimot en rygg som passerer 3-4-5 ganger uten å gi verken blikkontakt eller ta jakke. Drikke blir servert fra rad 4 og bakover først. Ikke noe veldig godt inntrykk fra starten av. Det skal si at den voksne damen som passer på min rad tar seg inn, og er proff utover i flyturen, hun leverer både smil og god mat, men med distanse og uten navn. Greit nok, folk er forskjellige.

    Kveldsflyvning, så service kommer raskt i gang og er ferdig på ca 1,5 time.

    Kalde nøtter og mer av LH sin helt greie tomatjuice, som blir en god drink med litt Absolutt pluss pluss pluss . Menyen er jevnt over mer fristende på turen hjemover., synes jeg. Går for oksekjøtt gjennom måltidet, men tror jeg burde valgt de store rekene naboen velger i det som presenteres som rekecoctail i menyen, men er to scampi på tallerken med grønt til. Kalde skiver av oksestek med spiresalat og noe jeg tror var røkt og bakt paprikasaus smaker godt, men ikke fantastisk.
    IMG_E2387.jpg
    Det breserte oksekjøttet er derimot fantastisk både på smak og konsistens. Mørt og smakfullt uten å være tørt eller trevlet. Svært gode grønnsaker. Rosenkål og gulrøtter må ha fått tid på sterk varme, med en lett smak av grill. Rotmos og sellerirot. En vellykket hovedrett som også ser bra ut i presentasjon. Når jeg ser hva som servers ut fra SFO og tenker på den katastrofale fisken jeg fikk ut fra MUC lurer jeg på noe var gått skikkelig alt med oppleggingen av maten eller lignende. Det er nesten så jeg har lyst til å sende en e-post til LH og spørre om begge rettene virkelig skal være som de er. Riojaen smaker stedtypisk, jeg liker den franske bedre uten at jeg i skrivende stund husker hvor den kom fra, men det kan jo sjekkes i menybilder. Hvis jeg har husket på å legge dem ut da.
    IMG_2391.jpg IMG_2389.jpg
    Mer portvin, og riktig god ost. Nøytral kremost, sterkt pepret gouda/sveitser og til slutt en smakskraftig parmesanaktig lagret hard ost som tåler store sluker port og valnøtter.
    IMG_2393.jpg
    Dolche de leche kake: margarinkrem: masseprodusert: Jo da. Men den smaker godt godt godt! Er luftig lett og lekker med decaf kaffe som kommer med desserten og ikke etter.
    IMG_2398.jpg
    IMG_2400.jpg Så er det i grunnen rett i seng, sover ikke godt, det er litt for varmt i kabinen og ingen luftventiler over meg. Forslaget om å dempe litt på temperaturen hjelper heller ikke i praksis, Men med litt vann i håret og armene kjøles kroppen raskt ned og jeg sover fram til frokost serveres 1,5 timer fra Munchen.

    Frokosten kommer på et brett. Kald müsligrøt med frukt er god og fet og ikke for søt. Eggerøren er av pulvertypen men med fersk gressløk og eggesmak. Ellers er det kaffe og juice og akutt mangel på saltkringle.
    IMG_2403.jpg IMG_2415.jpg LH119 MUC-FRA A321, 3F
    Fast seatblock. Her sitter bordet ferdigmontert i midtsetet. Knyttnevetest ikke bestått. Ikke helt overraskende. Men det har vel knapt nok skjedd på seter som ikke står på første rad eller er nødutgang siden jeg fløy med Aeroflot i de gamle fine maskinene deres før de ble Boeingkjipe.
    IMG_2432.jpg IMG_2431.jpg IMG_2429.jpg IMG_2424.jpg IMG_2423.jpg
    Uansett. Dressfolket er ute og flyr mellom Munchen og Frankfurt i kveld også. Og det er Tyrells potetgull i døra som er dagens meny. Dette er vel enda kortere en Oslo Bergen og enda mer dresstungt. Ellers er viktigste info at rad 1a/c og 2 D/F har mer benplass en snittet for bulkeahd. Så på A321 LH er det bare å velge seg første rad og strekke på beina.
    Ellers er Senatorloungen på G gatene knakende like den på H gatene, på MUC. Med unntak av litt vondere sofa ved spisebord. Stappandes fullt fly er det også. Selv om dressfrekvensen nå er synkende ettersom folket bak i flyet skal stå i kø nedover midtgangen og se på oss som sitter.

    Når ble det for øvrig kosher for Tyske bissnissnisser og gå med blanke Hugo Boss jeans til blåjakken? Trodde det var forbeholdt Svenske Sødermalm bissnissnisser som snakker høyt i telefonen om bord hos SAS. Jaja. Verden går fremover.

    Sånn, der kom god tysk kvalitet fram. Seks fulle rader fikk full kveldsmat med to serveringer av vin og kaffe på en flytur som kanskje er kortere en Oslo-Bergen? Med et smil, ikke stresset bare effektiv og proff. Også fikk vi faktisk god mat. Reker med dill og noe grønt jeg ikke har sett før på toppen. Og svinefilet med pesto og en frukt og grønt salat under.

    Har et spørsmål til dere som er lokalkjente. Senator Loungen ved A gatene på FRA har ikke dedikert bar med bartender. Er det noen av de andre loungene som har det? Jeg vil sitte i baren og være trøtt og skravle med noen på vei hjem igjen om en mnd.

    Er det for øvrig sunt og greit å leve på hveteøl og saltkringer sånn mer permanent?


    LH864 FRA-OSL A320-200, 2F
    Av gårde til tid igjen. Punktlige disse folkene som driver LH, kan det se ut som. Like greit det kanskje, siden kroppen egentlig har lyst til å sove igjen selv om den bare har sittet og spist siden jeg våknet en og en halv time før ankomst MUC på et tidspunkt som for min kropp var morgen früh, men for moder Merkel var tid før mittagsessen. IMG_2436.jpg
    Halvfull kabin. Og ingen liten pose med chips denne gangen, så jeg venter stadig i spenning på hva jeg skal få og fylle på kalorioverskuddet med.
    IMG_2438.jpg
     
  17. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293
    Oppsummering:
    IMG_E2204.jpg
    Jeg leser og lærer på forum. Ser på bilder fra F, og blir stadig sikrere på at jeg skal forsette min C kabin utforskning en stund til. Det er egentlig ikke lenge siden jeg fant kunnskapen og muligheten til å ta skrittet fram til C og jeg skal forsette å nyte det en stykke tid framover tror jeg. Det er som folk skiver her inne på forum. Nå du først har prøvd er det ingen vei tilbake.

    Mitt forrige reisebrev var fra TAP Air Portugal til JFK, så jeg sammenlikner med dem og med Turkish Airlines i denne lille oppsummeringen.


    På mat vinner TK Der er all maten helt konsistent svært god. Hos LH er det mye godt, men ikke alt. Mens TP glimer til på enkeltsmaker men faller helt igjennom totalt på maten.

    På seter og plass. På intraeuropeisk liker jeg faktisk LH best. Bedre sittekomfort og plass en hos TP. TK har 2 + 2 men gamle kabiner og slitne seter. Men de har IFE, så de burde vel egentlig komme først.

    Interkontinentalt vinner TP på ny kabin. Oppsettet til TP er vel det samme som LH vil komme med fra 2020. Og da er jeg ikke i tvil om at LH skaffer seg bedre seter, bedre lade og tilkoblingsmuligheter, bedre IFE og bedre finish på selve produktet. Her scorer TK og LH jevnt. Er faktisk litt usikker på hva jeg likte best. Eldre kabin hos TK men bedre plass til ben, trekker opp for meg. Mens nyere IFE og bedre sittekomfort i setestoppen trekker opp hos LH.

    Servicen om bord. LH gruser de andre selskapene. Så mange så proffe og så kompetente crew.

    På serviceopplevelsen rundt reisen, lounger, ombordstigning, nettside, informasjon og flyt. LH vinner klart og tydelig igjen.


    I beskrivelsen fra TP skrev jeg noe om at til prisen, 6,5K og 21K med Eurobonuspoeng så var TP sitt produkt noe jeg absolutt ville brukt igjen. Det står jeg ved. Det er bare det at jeg mye heller vil ut med de drøye 8K jeg betalte for denne turen og ta med meg de ca 14k med Eurobonuspoeng på kjøpet. Alt i alt leverer LH og det håper jeg at jeg har fått formidlet til crewet om bord at jeg setter pris på.
     
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    11,293
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for glimrende reisebrev!

    SFO-MUC var nesten nøyaktig lik som min tur uken før. Samme sete, forrett, hovedrett og frokost, den eneste forskjellen var desserten.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,261
    Likes mottatt:
    36,924
    Bonuspoeng:
    293

    Flyr nøyaktig samme rute om 20 dager, så jeg håper på ny meny:D
     
    mathiasfe liker dette
  20. Mg15

    Mg15 Medlem

    Innlegg:
    122
    Likes mottatt:
    244
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk for at vi får være med på turen. Det er en sann fornøyelse å lese reisebrevene dine. Gleder meg allerede til neste.
     

Del denne siden