Det er sikkert ikke nyhet for alle, men er nok det for noen. Lufthansa flytter 5 stk A380 til MUC, bl.a. fra 25.mars vil MUC-LAX gå med A380 istedenfor A340. FRA-LAX vil gå med A340 istedenfor A380. I tillegg vil A380 gå til HKG og PEK fra MUC. Da kan vi vel være trygge på at det fortsatt vil være F-lounge og service på MUC selv om mange av flyene med F forsvinner derfra..
Er det et skift på vei bort fra FRA som sjefshub? Høres dramatisk ut å gå ned til 340 fra 380 på FRA?
For vår del er det vel bra at ikke LH kun har en hubb med F med tanke på tilgjengelighet i award? Bare synsing fra min side
Enig. Poenget for vår del er at A340 har F og kjøres fra FRA, A380 har F og kjøres fra begge. Ellers har jo MUC mistet F på en drøss A330, og er vel lite A340 på MUC også ? FRA er nok sjefshub ennå, men det er vel et visst publikum som ønsker å fly F fra MUC som de må holde på.
LH714 MUC-HND bytter til A346 en periode, for de som vil ha en sommertur til Japan i First. Munich – Tokyo Haneda A340-600 operating instead of A350-900XWB during following: 25MAR18 – 01JUN18 Daily 02JUN18 – 01JUL18 Day x236 (Day x347 from HND) 05JUL18 – 29JUL18 Day 47 (Day 15 from HND) flightradar24.com/data/flights/lh714 routesonline.com/news//lufthansa-s18-munich
Jeg monitorerer denne avgangen da den synes å ha veldig god tilgjengelighet på mine potensielle avreisedager. Med unntak av lounge, som jeg har forstått er omtrent det beste man kan oppnå i FRA, er F i A340 å regne som like bra som F i 747 i luften?
Ja, uten å være helt bastant så har jeg 3 turer med A340-600 og 1 med 747-8 og det er noen små forskjeller. Det er at A340-600 har mer private seter, bedre for par og mindre eksponert med tanke på midtgangen som er inteteksisterende i nesa på 747. Ellers er toalettene fremme i A340-600, mens de er bak galley i 747. Det er jo noe eget med 747-8, men jeg synes absolutt at A340-600 er en like vidunderlig fugl, og burde være en no-brainer for de aller fleste.
Jeg tar jo med meg fruen, så da høres det ut som et veldig godt alternativ. Er det slik at 747 fra FRA er dårlig egnet for par..?
Det er et dobbeltsete på rad tre som passer bra for par. Ellers kan man sitte på rad 1. Da ser man jo bare hverandre, men avstanden er for stor for en skål/smaltalk.
Det er ingenting som slår følelsen av å fly Queen of the skies! Når det er det sagt hadde vi A340-600 tilbake fra PEK i fjor og det var en svært behagelig maskin. I motsetning til 747-8 som man føler er i ferd med å falle fra hverandre når hun tar bakken så merker man overhodet ingenting i A340. Et annet argument for å fly 600-versjonen er at den er utrydningstruet pga. høyt drivstofforbruk. LH har visstnok allerede en del på lager og når 777-X kommer fra 2020 og utover blir nok resten faset ut også. Hvis dere ikke har opplevd FCT i på FRA ville jeg gjort det jeg kunne for å legge turen innom der
Det forklarer isåfall hvorfor jeg fant dårlig og dyr tilgjengelighet FRA-MIA neste vår, mens MUC-MIA kom opp som et bedre alternativ. For min tyske familie ble det billigere å fly FRA-OSL-MIA enn FRA-MIA, så neste cruise kommer de nok hit med lufthansa før vi flyr sas direkte til miami
Fru RoadKing og undertegnede hadde midtsetene på rad 3 ombord på 747 til/fra Tokyo. Vi hadde det aldeles utmerket. 747 er en vakker fugl, men det er jammen meg 340 og. Har du ikke prøvd FCT, så er det er tungtveiende argument. For det er noe spesielt med egen terminal da...
Jeg satser nok på FRA fremfor MUC, men greit med visshet om at MUC er et utmerket alternativ. Med en drøy måned til avreise er status at alt er ledig på MUC-alternativene, mens det er tatt et par seter fra FRA. Virker sånt sett som at dette med ok sannsynlighet skal ordne seg. Er nesten vel så redd for om jeg får en passende flight til FRA/MUC. Foreløpig er turen min via OSL-CPH-SIN-PEK-KIX, så er avhengig av å få byttet om hele sløyfen.
Det pleier løse seg greit. Du finner ofte tilgjengelighet på disse små hoppene i tilknytning til langturen selv øm du ikke finner de som separate reiser.
Det er ingen større forskjell mellom 747-8 og 346, du kommer til å ha det bra i begge kabiner. Crewet er X-faktoren, og det kan du ikke styre. Når det gjelder lounger synes jeg FRA er oppskrytt. I MUC har man en helt ny F-lounge som er helt fantastisk, Lufthansa best etter min mening. Jeg ville aldri gått ut fra flyplassen for å dra til FCT om jeg bare hadde en mellomlanding i FRA. Jeg har vært der to ganger for mange år siden, men da startet jeg reisen i FRA. F-loungene i terminalen er like bra.
Man kommer ikke unna at det er forskjeller. Spesielt vedr. støy vil man oppleve A340-600 som en betydelig mer stille maskin, mens lite slår å sitte i nesen på 747. Pros and cons. Reiser man F med LH har jeg tilgode, og har ikke lest eller hørt, at crew ikke leverer på topp Den F loungen som du referer til på MUC, hvilken gate ligger den ved?
Med en drøy måned igjen er midtsetene på rad 3 fra FRA fortsatt ledige og status er F6. Den andre aktuelle dagen er midtsetene opptatt og status er F4. Tipper denne blir lite aktuell. Fra MUC er status F7 og F8, og ingen seter er booket Av midtsetene på rad 1 og 2 her, er noe å foretrekke fremfor det andre?