Forsinket reisebrev fra årets påsketur med samboeren som gikk til Machu Picchu, kombinert med storbyferie i Lima og Santiago. Det gikk totalt 9 dager, 1 CT, 140 000 poeng og 3400 kr/person i skatter og avgifter. Skal forsøke å vise litt mer enn bare flyturene i dette reisebrevet, stay tuned! *Warning, dette reisebrevet kan for noen være rotete og slitsomt, jeg skrev hele reisebrevet på en gang, så språket og diverse komma må ha seg unnskyldt.* SVG-LHR (SK Plus) LHR-BOG (Avianca Biz) BOG-CUZ (Avianca Biz) CUZ-LIM (Sky Airlines) LIM-SCL (Peruvian airlines) SCL-BOG (Avianca Biz) BOG-MAD (Avianca Biz) MAD-BRU (Brussel Biz) BRU-CPH (Brussel Biz) CPH-SVG (SK Plus) I utgangspunktet var formålet med turen å besøke Machu Picchu, til tross for at vår tur var i slutten av Mars, er dette også i perioden som defineres som regnsesong på Machu Picchu (pga av høyden og midt inne i landet), regnsesongen strekker seg fra januar til midten av april. Vi skulle uansett bare innom 1 dag der, så vi tok sjansen! Været i Stavanger før avgang var ingenting å skryte av, noe som medførte at vår første flyvning for turen ble forsinket ut fra SVG med litt over 1 time pga snø. Vanlig SK Plus 737-800, ingen bilder å vise, men stappa fullt i plus som vanlig, endte opp med sidemann ved siden av oss. Begynte virkelig å se frem til neste flight som var 11 timer lang, endelig litt rom å boltre oss på. Hadde i utgangspunktet planlagt litt loungesafari på Heatrow, men grunnet 1 time forsinket ut fra SVG, ble det kun 1 time og 15 min fra landing til neste flight skulle ta av. Det ble en kjapp tur innom LH-loungen for litt forfriskninger og bytte til mer komfortabele klær før en nattflyvning. Gikk deretter til gate, kom slabbende i joggebuksen, joggesko og reisesekken, boarding hadde startet for Biz og *A. Ble først avvist med at vi måtte vente til økonomi skulle boarde, men rockestjerner reiser komfortabelt fremfor å se fasjonable ut, så tursekken og joggebuksen ble med inn på flyet foran gardinene. Hadde valgt sete 2DE, samboeren syntes ikke det var så kult at vi skulle sitte hver for oss med hvert vårt vindu. Selv om det hadde vært helt sjef spør du meg, hadde det ikke vært for at dette er en nattflyvning så hadde det blitt vindusete på meg. En ser en med andre ord ingenting ut vinduet på svarte natten. Fortsettelse følger..
De satte raskt i gang med matserveringen etter at vi hadde nådd marsjhøyde, dette var en nattflyvning og mange trøtte sjeler ombord. Bestilte meg rack of lamb, ikke noe å skryte av, mye fett og noe seigt kjøtt, ellers ikke alt for spennende. Jeg våknet når det var to timer igjen til touchdown, bestilte eggerøre, gjorde susen etter 7 timer på øyet. Landet 04:00 lokal tid i Bogota, Colombia. Crew generelt: trenger smilekurs, var lite interessert i å snakke engelsk og svarte ofte tilbake på spansk. Virket som de var småsure og trøtte hele turen, men dette er Columbianerenes natur? Terningkast 4 , Avianca har et godt businessclass produkt, fine flytider, fin bizkabin med reverse herringboneseter , IFE ok nok utvalg, noe gamle skjermer, men skal overleve det. Ble tatt på fersken med at BOG er 2400moh og etter å ha flydd 11 timer ønsket vi å bevege oss litt, tok derfor trapper i stedet for rulletrapp, fikk kjenne det på kroppen at det ikke var noe som stemte, når vi begge var andpustne når vi var på toppen av trappen. Her hadde vi 3,5 timer å slå ihjel før neste fly var videre til Cusco. Fikk tatt meg en dusj og byttet klær i loungen til Avianca, ikke den mest sexy dusjen, men jeg ble ren. Lounge Bogota El dorado - Stor og pen lounge, ankom tidlig om morgenen, lite folk. Dusjfasiliteter, barneområde, businesscenter. Noe dårlig utvalg av mat, men små snitter en kunne spise. Ellers rikelig med drikkeutvalg, tenker da ikke på alkohol, men en rekke ulike typer juicer, bruser og vann som står høyt i boka hos meg. BOG-CUZ Neste flight videre var en A319 med Avianca (5 timer). Flyet tar av på tiden. Bulkhead 1D 1K, noe trangere bulkhead for beina, men kom fra 787-8, så er bare bortskjemt. Halvfullt i biz kabinen. Trodde det var egen IFE til hvert sete, men dårlig med det, felles skjerm på deling i taket (Ipad og Netflix offline reddet flyvningen). Kabinbesetningen virket her også til å være gjennomgående sure og grinete, vanskelig å få lurt frem smil her av de også. Pre-departure drink, juice er alltid et trygt valg på morgenen. Måltidet på denne flighten hadde vi valget mellom omelett eller quesadilla, valgte sistnevnte, denne var helt ok. Ekstra rundstykket til maten var mye å be om forstod jeg, fikk rundstykke - men ingen svar eller smil. Fortsettelse følger..
Innflyvningen til Cusco viste hvor nydelig Peru er, de kan by på alt. Strand, jungel, fjell.. Landet på tiden i Cusco, ble stående i kø i 30 min i immigration før vi kom igjennom, til tross for at vi var først ut av flyet var det et annet fly som hadde landet før oss. Cusco ligger på 3400 moh, vi kjente fort høyden og hadde bestemt oss på forhånd at vi måtte komme oss fort videre her i fra. Målet var enda Machu Picchu, vi hadde forhåndsbestilt taxi fra Cusco til Ollantaytambo, så vedkommende sto og ventet på oss med skilt heldigvis. Det er fullstendig kaos på flyplassene i Sør-Amerika med taxisjåfører som forsøker å få kunder gjennom mas og kjas og gjerne lure noen dumme turister for noen ekstra kronasjer.. Ollantaytambo ligger mellom Cusco og Machu Picchu, hvis du vil opp på Machu Picchu før det blir mye turister der, bør du ta et av de første togene fra Ollantaytambo til Aguas Caliente (Machu Picchu). Det er ingen bilvei inn til Aguas Caliente, du er nødt til å ta toget, enten fra Cusco eller fra Ollantaytambo. Taxisjåføren virket trøtt ut, så jeg satt i baksetet og klemte til på en plastflaske hver gang det så ut som han sovnet, det var jeg som var trøttnår vi kom frem. Bilturen varte i 2 timer og kostet oss 330 NOK. God benplass og AC i bilen, pluss for det, til tross for den trøtte sjåføren. Byen Cusco i seg selv var ikke noe høydepunkt, det lille vi så av byen så ut til å være en sliten og halvferdig by. Hadde bedt om et pitstop på veien for å knipse noen bilder.
Ankom Ollantaytambo i 14 tiden, Ollantaytambo er en liten by som kan by på ruiner og en rekke resturanter og små enkle hoteller. Denne byen brukes for de fleste som et overnattingssted og for å tilpasse seg høyden. Vi hadde booket hotell på togstasjonen, så vi slapp å styre med å komme oss ned til togstasjonen da vi tok første toget neste morgen. Heldigvis går det ingen tog forbi denne stasjonen etter kl 23, så vi var ikke plaget av dette. Hotellet vi valgte var et av de dyreste i denne lille byen (merkelig nok), men har definitivt noe med lokasjonen å gjør. Enkel standard, dette var romlåsen vår, vi hadde heldigvis en liten skyvelås på innsiden (døren ble blokkert med kofferter om natten) Hotellet vårt til høyre her. Vi vandret opp til de lokale ruinene i byen for å ta en titt på de, togstasjonen aka hotellet vårt ligger helt til høyre i bildet. NB: dette er ikke Machu Picchu. Først trodde vi at Machu Picchu ville være lignende dette. Dette var pent og interessant, men kunne ikke måle seg med MP. Det oppstår fullstendig kaos på togstasjonen i Ollantaytambo når togene kommer inn igjen fra MP, taxisjåførene går helt bananas for å få kunder og underbyr hverandre for å kjøre turistene tilbake til Cusco. Er du villig til å sitte i en minibuss med fremmede så får du turen på 2 timer for 15 NOK. Maten i Peru var helt fantastisk, virkelig et land du bør teste forskjellige ting. Kanskje til og med grillet marsvin (nasjonalretten). Nei, jeg spiste det ikke.
Cuy er faktisk fantastisk godt. Som en miks av kylling og frosk og de avles opp på gress og grønnsaker... spesielt godt når de er dobbelfrittert!
Dagens utflukt: Machu Picchu Startet tidlig om morgenen, med første tog ca kl 04:30. Steindyre togbilletter, betalte i overkant av 1000 NOK per person tur/retur, 2 timer hver vei. Men myndighetene vet så godt at det er eneste måte å komme seg dit på, og turister er betalingsvillige. Vi satt 2 +2 mot hverandre med bord mellom oss, møtte på søstre fra New York som var på backpacking i Sør-Amerika. Her har vi kommet oss frem til Aguas Caliente, som er byen rett nedenfor MP. Det finnes to alternativ for å komme seg opp til MP. Enten kan du gå i 2 timer eller så kan du ta en shuttlebuss som koster skjorta i 30 min. Vi tok bussen da vi hadde et hektisk program og skulle videre opp til Huayna Picchu som ligger 300 meter høyere enn MP for å få utsikten ned på MP. Det kom sommeren 2017 nye regler om at alle som skal på MP må ha egen "official guide", vi hadde sett dokumentarer og lest oss opp på forhånd, så vi foretrekker å utforske ting på egenhånd. Det står masse guider når du kommer inn med toget som prøver å kapre deg, men vi tok sjansen og dro opp uten. Det var aldri et problem. Som nevnt innledningsvis var dette egentlig i regnsesongen, men vi trosset været og tok sjansen. Da vi kom var det tegn til tåke og lave skyer, men utover dagen ble det knallvær og himmelen lyste opp. Lunchpakke fra hotellet med Alpakkasandwich også kjent som Lamakjøtt, kjøttet var det ikke alt for mye smak i, men sklidde lett ned.
Vi hadde bestilt billetter videre til Huayna Picchu, dette er videre ruiner som ligger 300 meter på et fjell bak MP. Det er kun 400 personer som får gå denne turen hver dag på grunn av slitasje og trang passasje på vei opp. Det er veldig bratt og glatt enkelte steder tok ca 1 time opp. Utsikten er langt finere enn det ser ut på bildene som. Huayna Picchu er den øverste fjelltoppen du ser i midten av bildet. Akkurat i det vi skulle gå kom det en god regnskur, vi hadde heldigvis med norske ponchoer og var forberedt på været. Solid kø for å komme oss ned med shuttlebussene. Bilde av togsetene, denne gang også 2+2. Ble her kjent med et eldre canadisk par som var på reise i Peru. Noe trangt når du sitter bein mot bein og ryggsekken under setet i tillegg. Vi er her på vei tilbake til Cusco for å overnatte der før vi flydde videre neste morgen til Lima. Kort stopp i Ollotaytambo for å hente bagasjen vår på hotellet før vi hadde forhåndsbestilt taxi tilbake til Cusco. Langt mer behagelig og våken sjåfør, kjørte fint og forsiktig. Da vi endelig kom oss til Cusco på kvelden var vi trøtte og sultne og måtte bare ha oss et lite gourmetmåltid til en slikk og ingenting før vi tok kvelden.
Avianca har blitt rapportert før også av @RoadKing : https://insideflyer.no/forums/threads/roadking-til-costa-rica-med-frua.9795/
Cusco - Lima, denne etappen bestod av Peruvian airlines med sin 737-500 maskin. Dette strekket til Lima og neste er bestilt seperat og inngår ikke i CT'en. Noe trangt mellom setene, ingen servering, men hva kan man forvente seg i et land hvor gjennomsnittshøyden er betraktelig lavere enn i Norge. Det oppstod et kaos uten like når passasjerene ventet på bagasjen, vi som trodde nordmenn på charter var kaos. Folk stappet hodet inn mellom gardinene der bagasjen komme ut for å rope om baggen sin var der, de sto i kø for å sjekke om bagasjen sin var på vei til å bli lastet av bagasjefolkene. Innsjekk i Lima på hotell Dazzler Lima, ble oppgradert fra vanlig dobbelt rom til en eller annen form for suite pga expedia gold. Ut på litt seightseeing, benyttet oss av Uber for å komme oss rundt, kjøpte prepaid SIM-card. Uber var skummelt billig og bilparken var i litt varierende stand, men har ikke hjerte til å rate de dårlig og ta fra de levebrødet. Pensjonisttreff i parken
Lima - Santiago Sky Airlines A319, dette er en low-cost carrier hvor du selvsagt må betale ekstra for baggasje, setevalg osv. Til og med vinduene og veggene inne i flyet er dekket med reklame. I det vi landet i Santiago bestilte vi Uber, men vi hadde ikke sett for oss at vi måtte ta shuttlebuss med ubersjåføren vår for å komme oss til parkeringsplassen 7 minutter unna hvor hun hadde parkert. Hun holdt i det minste av seter til oss på shuttlebussen.
Innsjekk på Icon hotel Lima, her ble vi oppgradert til et lekkert Superior room i 17.etg Helt magisk å våkne opp med en slik utsikt! Jeg må innrømme at Santiago ikke er den mest spennende byen jeg har besøkt. Den ligger midt ute i ørkenen og er omringet av fjell. Byen bærer også preg av å være vestlig av seg med skyskrapere og blir definert som sør-amerikas finanshovedstad. Mens vi var på vei til en vingård knipset jeg bilde av disse små flisene som er satt sammen til kunst langs veien. Vi dro på guidet tur til en vingård som heter Concha y Toro hvor vi fikk smakt på ulike sorter vin og fikk en skikkelig omvisning. Fant til og med 0,7l med Corona, tørste de lokale her.
Siste dagen benyttet vi til å dra til San Cristobal Hill, som er en topp i utkanten av Santiago hvor du kan ta en "tram" opp, du kan også ta denne ned igjen, men vi tok gondolene ned igjen for å få sett mest mulig. Bygningen som du ser til høyre i dette bilde er Sør-Amerikas høyeste bygning og er 300 meter høy og heter Gran Torre Santiago. Vi tok ikke turen opp her, vi fikk sett nok fra San Christobal Hill. La merke til denne moteskurken som hadde nyvaskede converse, måtte til og med ha beskyttelse på de. En skal lide for skjønnheten. Dagen ble avsluttet på toppen av hotellet, her møtte vi to britiske som jobbet som crew for BA. Vi dro ut å spiste middag med dem senere på kvelden, det ble en blytung morgen når vi skulle opp 05:00 for å begynne hjemturen på 46 timer.
Dette var veldig kult! Hadde vært gøy med en kjapp utstyrspost med kles/sko/ryggsekk-valg opp til Machu Picchu og hvor fornøyd dere var med valgene/hva dere ville gjort annerledes. Syns jeg ser så mye forskjellig når jeg leser om MP, alt fra jeans og crocs til de heftigste tursko og turbukser.
@mathiasfe I utgangspunktet klarer du deg fint med vanlig klær (jeans/vanlig sko) hvis du bare skal være på Machu Picchu, skal du videre opp på Huayna Picchu, ville jeg benyttet meg av gode joggesko / fjellsko. Annet av turklær er nok veldig avhengig av været. Når vi kom om morgenen var det noe kjølig, men utover dagen når solen slo i gjennom skulle jeg ønske jeg hadde shorts. Ryggsekken var for oppbevaring av klær, mat og drikke. Du kommer ikke inn med store backpacker-ryggsekker, men mindre går fint, finnes begrensninger på det.
Santiago - Bogota (6 timer) Avianca 787-8 (biz) Dette var en dagflyvning, så jeg hadde valgt to vindusseter etter hverandre, det falt i dårlig smak hos medreisende, men hun overlevede. Det var en tidlig flight, og flere ville sove, jeg skulle være på reisefot de neste 46 timene, så søvn var ikke noe jeg stresset med. Da vi ankom Bogota hadde vi 12 timer til neste flight. Vi hadde på forhånd planlagt at vi skulle avgårde på sightseeing i Bogota for å utforske det som var. Men den indiske maten og all den gode drikken kvelden før satte sine spor, jeg følte ikke for å dra for langt unna skikkelig toaletter i nærheten. Så vi ble værende på flyplassen i 12 timer. Fikk kombinert det med å sitte forskjellige plasser i loungen, spise lunsj, se tennis, se film, spise middag, shopping, flyspotting etc.. Her er flighten som skal bringe oss videre til Madrid BOG - MAD Hadde her valgt setene i bakre kabinen på 787-8, det er 2 rader med biz her. Utgangspunktet for dette var at jeg tenkte det ville være mindre trafikk på grunn av toalettene ligger helt fremme med cockpit for biz. Vi var dessverre tidlig ute med å boarde flyet, og følte et skikkelig ubehag av stygge blikk fra medpassasjerer som satt skulle sitte bak gardinen mens de gikk forbi setene våre. Det var også noe støy fra bulkhead passasjerene i eco. Nå har jeg hatt tre turer i 787-8 biz til Avianca, konklusjonen er at jeg foretrekker å sitte fremste kabin. Vi var skikkelig trøtte når vi omsider hadde kommet oss i luften, både jeg og fruen hadde blitt bedt om å bli vekket til middag, overraskelsen var derfor stor når naboene rundt var i ferd med å få tømt restene fra middagen sin ved at jeg åpnet øye et lite øyeblikk. De fant fort frem middag til oss, men ble noe skuffet over at vi ikke ble vekket. Har ikke bilde av middagen, var gretten og trøtt. Men frokosten er her, den var velsmakende, eneste minus var at drikken kom 5 minutter etter maten. De har forbedringspotensiale, men samtidig har dette en sammenheng med at vi sitter i bakre kabin.
Her kommer siste post fra turen: MAD-BRU BRU-CPH CPH-SVG Etter å ha landet i Madrid hadde vi 1,5 time til rådighet, det ble forsinkelse på Brussel Airlines på grunn av sent innkommende fly, så vi fikk en time ekstra. Helt kurant det med god utsikt og fint utvalg av drikke og mat i loungen. Biz i intra-Europa er jo samme som eco med litt bedre mat og blokkert midtsete, dette var vi klar over, men når vi måtte være tilbake i Stavanger igjen på langfredag, så ble routingen som den ble. Servicen ombord på Brussel Airlines er jeg imponert over, det var nesten i meste laget enkelte ganger. Vi måtte ha en natt på hotell på CPH, før vi tok morgenflyet med CRJ-900 tilbake til SVG fredag morgen, ingen bilder og ingen kommentar til denne. Her ytes det ingen ekstra service på pluss, kun en sliten matboks. Det var alt jeg hadde å by på denne gangen!
Takk for en flott rapport! MP står også på lista mi. Fint med opplysninger om booking på forhånd av taxi, og hvilke hoteller, buss osv.