Det har vel mer med belegg å gjøre? Ingen ved sine fulle fem velger et midtsete dersom det er andre alternativ.
Det ordna seg siden jeg ba om å bli flyttet. Men jeg var den eneste i plus som hadde noen i setet ved siden av meg. Så med mindre alle andre hadde diamant- eller pandion-status fungerer blokkering fremdeles ikke.
Det virker som om SAS den siste tiden "alltid" forsøker å holde midtsetene i PLUS ledige om belegget er labert. Men det er ikke ensbetydende med at softblock fungerer, for dette virker å være for alle, uavhengig av status. Softblock er ikke tilbake før man faktisk tar hensyn til status OG at dette også fungerer i SAS GO.
Det er sikkert riktig og jeg er helt enig i at å velge midtsete om det finnes andre alternativer, i alle fall om man reiser alene, er langt på viddene. Men i alle fall to av de nevnte flightene jeg har hatt de siste dagene har i utgangspunktet vært "fullbooket" i Plus (midtrad og vindussete) en dag eller to før avgang, men så har det åpnet seg flere seterader i Plus etterhvert. Om dette da er pga lite belegg i økonomi slik at de faktisk kan dytte allmuen litt lengre bak i flyet eller om det bare skyldes at de ønsker å gi SAS Plus/EBG/EBD/EBP passasjerene større armrom aner jeg selvfølgelig ikke. Men dette har sikkert ikke noe med selve softblock begrepet siden det virker som at det gjelder alle i Plus og ikke bare oss med status. Uansett så synes jeg det er hyggelig!
Har 20% treffprosent på åpent midtsete i SAS Plus siden innføringen. Ironisk nok var en av de få turene med åpent midtsete etter en op-up ved gate. Mine observasjoner viser dog at SAS er flinke til å holde Plus-kabinen luftig når fyllingsgraden tillater det.
Litt på siden, men opplevde merkelig seating hos Widerøe fra Bergen på mandag selv. Jeg hadde flex-billett (og er EBG), og hadde reservert 03D, men da jeg skulle boarde fikk jeg beskjed om at jeg hadde fått 2A i stedet - med en tilfeldig figur i nabosetet, noe som er trangt i en Q400. Hele rad 3 var tom... Jeg bare signaliserte til cabincrew at jeg flyttet meg før avgang, så problemet var lite, men dette føltes amatørmessig av WF.
Dette kommer nok av vektbalansen i flyet. Jeg opplevde noe av det samme for ikke lenge siden, ble dog flyttet flere rader, også sammen med en kar selv om det var mye ledig...
Om det er meg du svarer, så ble jeg altså flyttet 1 skarve rad, etter at jeg hadde fått bekreftet plassen min. Vet at Q400 er sensitiv for vekt, men ikke SÅ sensitiv - og særlig ikke med folk på nesten alle rader ellers i flyet også.
Hva er poenget med Soft-block? Jeg hadde bestilt tur til SFO i dag. 6A var ledig helt til Boarding, men da dukker det opp en "Happy-camper" fra businessclass.se - resten av OP/UPs foretatt var søte-blodiner fra Skåne-traktene Ja ja - så ble det 6 timer ZZZZ i de dårlige C-class setene..
Funket ikke ved insjekk HAU-OSL i går. Er EBD, valgte 12c. Reisefølget som er EBS kunne etterpå fritt velge 12B uten at vi feks er på samme booking. Altså 2 separate bookinger.
MEN, funker det kun i pluss, eller skal det også gå i GO? Min erfaring er ivhertfall at det ikke funker i GO, og når Darkcho her hadde 12c så antar jeg at det også var GO?