Mallorca, Italia eller Malta

Tråd i 'Reisemål' startet av elgaaen, 11. mai 2017.

1. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    579
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Driver å planlegger sommeferie (litt sent, har angst for det) og det står enten mellom:

- "Roadtrip" på Mallorca, ikke Magaluf og Alcudia.
    - "Roadtrip" i Toscana
    - Strandferie på Malta.

Kona er keen på å oppleve litt, som vi har gjort de siste årene. Mens jeg kjenner litt på at 2 uker på stranda med en bok hadde gjort seg..

SÅ jeg trenger hjelp i avgjørelsen!

Hva tenker dere?

2. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Italia. Eller Nord-Spania, men det spurte du ikke om :)

3. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg trivdes på Malta, men jeg er NOE over snittet interessert i historie da. Holdt til i Qawra, med daytrips til Valletta/omegn og den blå lagune, bl.a. Er også glad i å snorkle, og selv rett ut i sjøen fra sentrum/hotellet, så var det mer enn nok fisk i alle regnbuens farger å se på, og murener å drite på seg av.

Utover det er jeg italofil, men jeg liker kyst, og syns kysten i Toscana er litt "meh!".

EDIT: Kan ta med, at selv i høysesongen i Qawra/St. Pauls Bay gikk man ikke og vasset i turister. Godt med folk ja, men ikke slitsomt overfylt som det kan være mange av de mer klassiske "syden" stedene.

4. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    579
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

Takk for svar.

Hvordan er mat, service, hoteller, prisnivå etc på Malta?

Har sett på den Toscanske riviera, men for å være helt ærlig syntes jeg ikke Italia imponerer på badefronten..

5. elgaaen

elgaaen Senior Medlem

Likes mottatt:
    579
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor i Spania tenker du på?

6. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Nå blir jo dette bare et begrenset bilde ut fra en gangs opplevelse da. Og fra primært Qawra/St. Pauls Bay.

Tja, maten er jo influert av Italia, helt klart. Den varierte også fra rimelig stusslig til veldig veldig god. Men majoriteten var ikke det mest spenstige jeg har vært borti. I hvert fall ikke de turistfellene langs havna/promenaden der. Hadde dog en helt helt vanvittig mat- og serviceopplevelse på en fransk restaurant, såpass at jeg tror de endte på oppunder 30% tips. Jeg savnet litt egenart på matkultur. Litt mer innslag fra nordafrikansk, siden jeg også er veldig glad i levantisk mat.

Prisnivået oppfattet jeg som et godt stykke under Italia, men de har jo euro de også, så det er jo grenser.

Vi elsket hotellet vi bodde på, og de ga oss en fantastisk service der. Generelt vil jeg si at du kan slå av en halv til hel stjerne av det de oppgir, sammenlignet med f.eks norsk hotellstandard. 4* er f.eks litt mer som en litt eldre 4* i Paddington-området i London (men uten vegg til vegg teppene...).

Jevnt over syns jeg malteserne var veldig vennlige og hjelpsomme. Vi benyttet oss forresten av rutebuss fra flyplass til Qawra ved ankomst, og på daytrip til Valletta t/r. Null stress med offentlig kommunikasjon. Avreisedagen hadde vi sen flight, men resepsjonen var igjen top notch med service. En av gamlingene som hadde fri sa, bare ta bussen til Vallettta, så kommer jeg etter med bagasjen deres om 4 timer og kjører dere fra Valletta til flyplassen? Pris? Næsj, 20 euro?

Jeg tenker meg tilbake hvert fall. Også digg med direkteflights med Norwegian da.

Om du roter litt i reviews fra meg på Tripadvisor, så har jeg vel en del fra Malta som dekker spennet om maten hvert fall. ;)

Henrik and elgaaen like this.
  7. thecoldfish

thecoldfish Senior Medlem

Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Baskerland, Galicia og områdene rundt. Mat i verdensklasse, flotte byer og natur. San Sebastian er feks et matmekka.

elgaaen liker dette
  8. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Må også ta med, om strandferie med barn ville jeg kanskje sett på Mellieha (hvor min kusine med mann og barn har vært og koste seg), mens etter min mening passer Qawra/St. Pauls Bay bedre for et par, og hvor man ikke trenger lange grunne strender, men heller liker å bare jumpe uti og få litt dybde og yrende liv av fisk med en gang. Oppfattet kanskje ikke Qawra som super barnevennlig. Antagelig grunnen til at jeg ikke har vært der med vesla ennå.

9. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Min mor sverger også til Nord-Spania, mye på grunn av det @thecoldfish nevner. Jeg har aldri selv vært der, men er i hvert fall "meh" til sydkysten med Marbella osv. Sikkert ok, men jeg tar hvor som helst i Italia 12 av 10 ganger over sydlige Spania.

chipcampden and thecoldfish like this.
  10. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bavaria-Alpene-Toscana!

Fly til Munchen hvor dere leier bil for så å kjøre gjennom alpene, gjerne med et par stopp på veien i prealpene og Gardasjøen. Synet av alpene som tårner seg opp i horisonten når man kjører fra Munchen og sørover er mektig. Legg for eks. turen innom Zugspitze, Tysklands høyeste fjell (ta banen opp fra den Østeriske siden). Deretter er det bare å farte rundt i Toscana og kose dere. Er dere ekstra eventyrlystne tar dere fergen over til Korsika hvor det er fantastiske strender og andre bademuligeheter!

Dette er vår favoritt ferie og har gjort forskjellige utgaver av den mange ganger. Blir aldri lei! :)

11. gregas85

gregas85 Senior Medlem

Likes mottatt:
    462
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

Skal selv til Mallorca ved utgangen av mai for en uke. Første gangen på den øya. Noen tips hvor man bør overnatte? Leier gjerne ett hus siden vi er 4 stk.

12. kepiblanc

kepiblanc Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Har selv med madammen tittet på div turer til Thailand i halvannen uke, men nå er vi tilbake i Europa. Jeg nektet fly økonomi til Thailand, og vi knoter med å finne matchende fly fra BKK videre til Samui e.l. med de aktuelle datoene våre.

Expedia får virkelig ikke med seg alle flights i sin motor!??

13. pineapple_juice

pineapple_juice Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    779
    Bonuspoeng:
    93
    Legg turen innom Deia på nordkysten! Et par netter i det minste. Anbefales på det sterkeste.

Del denne siden