Married Segments?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av jtmath, 21. juni 2018.

  1. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Hva betyr Married Segments? jeg har booket Ct med Sq LHR-SIN-AKL og hun sa at den var Married Segments? Hva betyr det? kan jeg forandre på legg?
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Antageligvis ikke. Jeg er ikke helt sikker på hva som ligger bak dette selv, men har opplevd det samme, da med CT-booking med Swiss til Singapore. Prøvde å få forandret til en tidligere avgang på Oslo - Zürich, og da med SAS, men det gikk ikke. Vi måtte reise med Swiss også på OSL - ZRH siden dette var married segments med ZRH - SIN.
     
    jtmath liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette kommer av at man skiller på tilgjengelighet på gjennomgående reise og direkteflights.

    Noen ganger ser et selskap det tjent med å selge billett på feks LHR-AKL men ikke LHR-SIN.

    Dette gjøres ved married segments.
    Også SAS gjør dette, har sett bookingklasse A tilgjengelig KRS-OSL-KKN men ingen A på OSL-KKN eksempelvis.

    Man kan på en måte se på dette som om det prises som en direkteflight selv om man må bytte fly.
    Lufthansa gjør ofte også dette med F award, mange har blitt overrasket over at Tallinn finner noe som man ikke finner selv til/fra Oslo med F award. Nettopp pga dette..
     
  4. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Takker for flotte svar,ble litt klokere :) Skal gi tilbake meldinger på dette vis jeg for byttet litt på et av leggene :)
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Married Segments forklarer også hvorfor det ofte er billigere å fly en ekstra flight fremfor å avslutte reisen på flyselskapets Hub. Grunnen er kontroll på inventory for salg mot ulike marked og konkurranse på flyruter.

    OSL-IST-FRA (TK) har lavere pris enn OSL-IST og
    OSL-FRA-LHR (LH) er billigere enn OSL-FRA.

    (Et godt tips når du søker etter flyvninger).

    Mange har vanskelig med å forstå hvordan dette er mulig. På destinasjoner uten konkurranse fra andre flyselskap vil jo denne type prising aldri vises.

    Per definition, ‘married segment’ logic allows participating carriers to control their flight inventory. When air segments are booked, a marriage can be established by the airline between two or more segments, requiring them to be processed as a unit.

    Individual segments within a marriage cannot be priced or ticketed separately.

    Two flights – one unit
    The term ‘married segment’ is used by airlines to view inventory of two or more segments of an origin and destination as one instead of individual legs. For instance, Miami (MIA) to Los Angeles (LAX) can be a direct flight (non-stop), or one can e.g. connect in Houston (IAH). For the latter, these are two segments: MIA-IAH and IAH-LAX.

    Now, these two segments can be married or not. If they are married, it means that unlike no-fault divorce, it is extremely rare to successfully break those ‘married segments’ and for example add a day in Houston to visit the space center.

    The reason is that the middle city (in this case Houston) is most likely a hub of one airline (in this case United), which means that this airline can ‘control’ the market for flights with a destination (or stopover) of this city (in this example Houston). While in this example United competes with American on a flight from MIA to LAX, and hence need to provide competitive fares for travelers who take the burden of a connecting flight (meaning getting out of an airplane and catching another one).

    In many cases travelers who just want to fly from Miami to Houston may end up paying more to United than people flying through Houston to Los Angeles. Smart people (or agents) obviously came up with booking MIA-LAX at the cheaper rate and then breaking apart the second leg (IAH-LAX), probably even abandoning that leg; hence airlines needed to come up with a concept to allow such a break-up only with huge penalties or do not allow such a break-up at all. This led to the term ‘married segments’.

    This applies to any connections to hub airports: MIA-FRA-MUC may be cheaper than MIA-FRA on Lufthansa, MIA-ATL to anywhere may be cheaper than MIA-ATL on Delta and so on.

    https://www.travel-industry-blog.com/travel-technology/married-segment/
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Er bookingen i F eller C? Hvilken rute LHR-SIN?
     
  7. oalex

    oalex Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Sliter med å få endret SGN-SIN-CPH med SQ i I/O pga married segments.

    SAS Eurobonus vil hjelpe og sier det er mulig ved å kontakte Singapore Airlines (som også bekreftet her på forumet) men Tallinn kjenner ikke til dette og vil ikke ringe... Får prøve igjen i morgen.

    Mulig det er 2 seter CPH-SIN-SGN i I ledig 4.aug hvis noen er intr., booket om utreise til TG
     
    Last edited: 22. juni 2018
  8. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Det er i C, LHR-SIN-AKL..
     
  9. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,090
    Likes mottatt:
    4,794
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, takk! Spennende å se om flere får SQ F LHR-SIN. Har vel bare lest om 1-2 så langt.
     
  10. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    Married segments er vel kanskje grunnen til at jeg ikke fikk justere noe på reiseruten eze-fra-osl-svg. Tallinn sa bare at det ikke var mulig å justere ruten og at det måtte være sammenhengende reise. Jeg trodde hun bare var vanskelig.
     
  11. oalex

    oalex Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Har dødd litt i dag...

    Snakket med tre agenter, fikk ikke endret min SGN-SIN-CPH booking. Endte opp med å kansellere, fikk det ikke til å gå i hop med andre ting TG C i stedet.

    2 seter i F SIN -CPH 24.aug. Var også tilgjengelig 1 sete 25.aug.
     
  12. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har fått til å åpne married segments med SQ? Eventuelt om noen har nummeret man kan ringe?
    Snakka med Tallinn nå og de fant ledig C seter på flighten jeg ønska, men siden det var married segments så dukka det bare opp eco som mulighet.
    Takk for hjelpen
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,901
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    Selv har jeg fått hjelp til dette to ganger. En gang ved at en svensk kundebehandler hos SAS ringte SQ mens jeg var på hold, og en annen gang ved å sende epost til diamond.dk etter at Tallinn sa det ikke var mulig å gjøre noe med dette.

    Har også sett rapport her på forumet hvor noen selv tok kontakt med SQ (på et skandinavisk telefonnummer?) og fikk låst opp segmentene.
     
  14. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Så det kan være mulig å «bare» ringe Sas og høre om de kan hjelpe? Har ikke noe status hos Sas
     
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,901
    Likes mottatt:
    5,671
    Bonuspoeng:
    183
    Det vil være verdt et forsøk. Da jeg fikk hjelp til dette over telefon var det i perioden hvor svenske kundekonsulenter svarte på CT-nummeret, og segmentene ble åpnet opp i forbindelse med en ombooking.

    Prosedyren som må følges er antagelig som beskrevet her, så mulig det vil hjelpe å gi noen hint om hva som må gjøres: https://servicehub.amadeus.com/c/portal/view-solution/977504/en_US/how-to-divorce-or-marry-segments

    Om SAS ikke får til å hjelpe deg, kan du også forsøke å kontakte SQ selv: https://insideflyer.no/forums/threa...er-vanlig-poengreise.9284/page-99#post-277234
     
    SVG_flyer, chrt and Gullars like this.
  16. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte mail til sq i cph og som svar fikk jeg veien å gå for å få låst opp married segment:
    This is an SAS reward ticket.
    I am not able to do anything with an SAS ticket.
    So your travel agent needs to contact SAS for rebooking and us for unmarrying the segments.
    Then we will of course assist the travel agent

    Mener vedkommende at vi skal ringe SAS eller Tallinn i dette tilfelle? Tallinn sa nemlig at jeg måtte ta kontakt med SQ selv, men SQ sier ta kontakt med travel agent.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Når SQ sier SAS og travel agent, så er det for at deres kontekst, så er dette SAS. De har ikke noe med Tallinn å gjøre.
    Vi har tidligere fått referert på forumet at SAS nå henviser all CT booking til Tallinn, så fra mitt ståsted så oppfatter jeg det som at dette må ordnes gjennom Tallinn.
    Dog, har som andre har nevnt, Diamantmailen (den danske) vært service minded, men såvidt jeg har oppfattet er ikke du der...
    Da blir det å prøve Tallinn igjen.
     
  18. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    695
    Likes mottatt:
    1,670
    Bonuspoeng:
    93
    Takker, skal gjøre forsøk framover. Skal se hva de i Tallinn har å si når jeg prøver. Satser på at jeg treffer en som kan/gidder å hjelpe
     
    RoadKing liker dette
  19. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    62
    Bonuspoeng:
    18
    Gjenopplever en litt gammel tråd for å høre om noen har klart å åpne married segments med LF?

    Har en F reise jeg vil kaste meg på, men den eneste leg'en som rekker flygningen ned sier de er en married segment, og klarer derfor ikke booke den.
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,778
    Bonuspoeng:
    293
    FlyNordic? De ble overtatt av Norwegian i 2007. Er det LH F du mener? I så fall er det ofte sånn at når first-segmentet åpner seg så kan du også booke connection samtidig på grunn av married segments. Så selv om det ikke er ledig OSL-FRA nå, så kan det være at det åpner seg OSL-HKG via FRA 1-14 dager før avreise.
     

Del denne siden