MD80 Farewell Charter - OSL-ARN-CPH

Tråd i 'Reisebrev' startet av Cecilie, 02. okt 2013.

  1. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    En gammel sliter skal ut av SAS-flåten, og det feires med den mest episke rundturen en flyentusiast i Skandinavia noensinne har sett.

    For min egen del startet turen tidig torsdag morgen, med togtur til Oslo S fra Arendal. Første legget var vanlig regiontog, fra Arendal til Nelaug, hvor jeg “connected” til Sørlandsbanen og NSB sitt Signaturtog retning Oslo. Jeg kløyv ombord i første vogn, og fant setet mitt i NSB Komfort-sonen.

    Det gikk radig innover mot hovedstaden, med unntak av signalproblemer i Asker. Selvfølgelig.

    Men man kom seg tilslutt til Oslo S, hvor jeg gikk over til Plaza og sjekket inn. Rommet mitt lå i 17.etasje med fin utsikt utover Oslo sentrum.

    [​IMG]

    [​IMG]

    På kvelden var det mottakelse i toppetasjen av Plaza med drikke og litt mat, i regi av Club Carlson og Milepoint. Hyggelig stemning, sånn som det skal være på chartertur ;) Jeg fikk minglet litt rundt og møtt en del av dere her på forumet. Veldig hyggelig :)

    Det ble tidlig natta for min egen del, da neste dag skulle bli ganske lang og by på mange inntrykk.

    [​IMG]
    Kollen-tåka er på plass

    Frokost og utsjekk fra hotellet var gjort før klokken passerte halv åtte, hvor jeg etter det tok turen til flytogterminalen og hoppet på første og beste flytog til Gardermoen. Club Carlson sponset alle charterturistene med billett til Flytoget! Tusen takk!
     
    John Brander, Roberto and vegardg like this.
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    På Gardermoen skulle vi sjekke inn på område G. Det var dedikert gullskranke, men siden alle hadde gullkort hos en eller annen flyallianse, og alle var blitt Concierge hos Club Carlson, stod jo alle 140 charterturistene i samme kø :p Det ble litt venting på å sjekke inn, men jeg stod heldigvis i fremste halvdel av køen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Med boardingpass i hånda, og navneskilt rundt halsen, gikk turen videre til sikkerhetskontrollen. De med SAS gullkort kunne bruke fast track. Men siden vi alle hadde boardingkort med SK7001 (altså SAS charter) blinket det selvfølgelig rødt og vi måtte flæshe metallkortene. Jeg har et SAS Amex classic (lyseblått) kort men det skjønte ikke damen mye av og sa jeg kun hadde EBB. Måtte peke ut Star Gold logoen i det ene hjørnet, før jeg fikk passere. Pes.

    I selve sikkerhetskontrollen pep det for morro skyld på tre passasjerer etter hverandre (hva skjedde med tilfeldig utvelgelse?) så det ble litt kø, men jeg kom meg til slutt gjennom og opp i gullkantina hvor det allerede var full fest og god stemning. ;)

    Flyets planlagte avgangstid nærmet seg faretruende, men vi kunne jo greit konkludere med at flyet ikke reiste før alle var sjekket inn, så vi tok livet med den fulleste ro. Loungen bød på endeløse mengder øl og brød med ost på, så vi hadde ikke hastverk.

    Etter hvert blinket det dog go to gate, og gaten vi skulle gå til var 44, en av de minste på hele Jessheim. Boarding foregikk vel litt rotete, men hva kan man forvente av en gjeng charterturister som har gullkort i X antall flyselskap og hoteller, og har mellom 30 og 200 reisedøgn i året? Tydeligvis en merkelig køkultur. Alle er jo vandt med å komme først ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vår fugl for dagen, SE-DMB
     
    Roberto, tommy777 and vegardg like this.
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]

    Ombord ble jeg skviset ned i 16E, og jeg kunne konstantere at midtsete egentlig ikke var så ille som jeg hadde trodd. Det kan ha noe med at personene i 16F og D ikke var så aller verst å snakke med :)

    [​IMG]
    Crewet hadde pyntet opp flyet innvendig med skandinaviske flagg og blomsterbuketter. Personlig touch :)

    [​IMG]
    Safety demo av en av passasjerene. Jeg fikk vite i ettertid at hun var ex-PanAm flyvertinne, så hun var vel ikke helt ukjent med prosedyrene ;)

    [​IMG]
    Air Host Mattias viser oss nødutgangene

    Vi pushet fra gate og tok en sightseeingrunde på Gardermoen. Vi ble dusjet av noen brannbiler, før vi kunne ta av.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Take off roll, rwy 01L OSL

    Det var applaus da hjulene løftet fra bakken. Stor begeistring for å fly, kan man vel si om passasjerene på denne turen.

    På turen til Stockholm fikk vi servert frokost, samt kaffe, te og alkohol. It's always happy hour somewhere in the world.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Purser Karin fyller opp kaffekoppene :)

    [​IMG]
    Det var rimelig overskyet på turen til Arlanda, men det klarnet opp da vi nærmet oss.

    Crewet på denne flighten kan jeg virkelig ikke få hyllet nok. De la virkelig hele sjela si inn i arbeidet med å gjøre dette til en uforglemmelig tur. SAS ordnet også med eget service crew i form av en av passasjerene på turen, PC. Det trengtes sårt, særlig da cabin skulle klargjøres for landing i Stockholm. Tommy777 ble også sett løpende opp og ned midtgangen med frokostboksene stablet oppå hverandre. God innsats ;)

    [​IMG]
    Tommy777 rydder kabinen!

    [​IMG]

    Cabin secure announcement kom vel litt i seneste laget for gutta foran på flight deck, så vi måtte ta en venstre 360 runde på final! Da fikk vi sett litt mer av Stockholmsområdet som lå badet i nydelig høstsol. Ikke en dårlig opplevelse det heller.

    [​IMG]
     
    Roberto, Henning and vegardg like this.
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Vi fikk etterhvert lande, og parkerte ytterst på F-piren på Arlanda, hvor gåturen til SAS Business Lounge i T5 startet.

    [​IMG]

    I loungen ble vi mottatt av mange flotte SAS ansatte som hadde tatt turen innom, blant annet den nye visepresidenten i Eurobonus som svarte på litt spørsmål.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vårt fantastiske crew!

    Mat og drikke var det også nok av. Etter litt mingling med crew, Boeing ingeniører og slikt, var det tid for å dra videre på vår ferd. På vei ut av loungen fikk alle SAS goodie bags med SAS sine crew guides! Nyttig for folk på reise. Vi fikk også en rabattkupong på -10% i tax free som jeg benyttet til å kjøpe en ny parfyme.

    [​IMG]

    Tilbake ytterst på F-piren var det klart for boarding til København. Vi fikk boarde gjennom bakenden noe som betød gode fotomuligheter på vei ut til flyet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Air Hostess Hanna og undertegnede ;)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Roberto and vegardg like this.
  5. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Etter en god photosession ute på tarmac gjaldt det å finne plassene sine og buckle up for neste flight. Denne gangen endte jeg opp i vindussete på raden bak, 17F. I 17E satt Sophie og blomstret, og i 17D satt en pensjonert SAS kaptein med familiære røtter til gården på andre siden av fjorden her i Arendal.

    [​IMG]
    Sophie i 17E

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vi tok av fra 19R og svingte ut fra Stockholm og nordover.

    [​IMG]

    Nordover..?

    Nordover?

    Men København er da vitterlig sør for Stockholm?

    Yep, ingen har flyttet København til Jokkmokk eller Kiruna, men vi er jo en gjeng frequent flyers, og vi tar sjeldent korteste vei når det gjelder å maksimere opptjeningen av poeng.

    Stockholm-København er vanligvis en flytur på rett rundt timen. Vanligvis. Men det er ingenting som er vanlig med SK7001.

    [​IMG]
    Dette var flyruten vår, sånn ca. 3,5 timer i luften.
     
  6. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]

    Fra Stockholm gikk ferden nordover mot polarsirkelen og Bodø, hvor vi egentlig skulle gjøre en lowpass, men på grunn av dårlig vær og en militærøvelse droppet vi det. Kapteinen annonserte til oss underveis at han virkelig måtte jobbe for å overbevise ATC om at hans destinasjon virkelig var København, til tross for at retningen vår tilsa noe helt annet.

    Oppe i luften kom serveringen i gang, og som i riktig gamle dager startet det med hot towel service.

    [​IMG]
    Følte jeg måtte ta bildet av kluten, som et bevis på at ja, vi fikk faktisk varme kluter ;)


    Deretter ventet en runde med drikketralla og nøtter, før middagen ble servert. Det var kylling til oss som fløy bak og jeg tror de foran “gardina” fikk laks? Varme rundstykker fikk vi også. Det smakte ikke så aller verst, og det ble skyllet ned med litt sprudlende vin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etter passering av Polarsirkelen snudde vi og fløy sydover langs Helgelandskysten. Dessverre mye skyer på veien, så det var begrenset hva vi fikk se. Det begynte å klarne opp rundt Trondheim, men skyet til litt igjen nedover vestlandskysten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Så begynte vi nedstigningen. Det ble annonsert fra flight deck at vi skulle gjøre en lowpass over Stavanger-området! Full jubel i kabinen! Folk, som ellers i løpet av turen hadde vandret rundt i flyet og snakket med medpassasjerene sine, ble pent bedt om å sette seg ned og ta på setebeltet.

    [​IMG]

    Vi kunne ikke gå lavere enn 2500 fot i Stavanger-omegn, da vi ikke fikk klarering til å passere lavt over flyplassen på Sola. Trafikkmønsteret inn og ut av Sola denne fredags ettermiddagen gikk fra sør mot nord, så vi ville ha rotet det helt til ved å komme inn fra nord. Men 2500 fot i en jetliner, uten å skulle lande var lavt nok ;)

    [​IMG]
     
    Roberto, tommy777 and vegardg like this.
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Da vi var kommet opp på cruise igjen, var det tid for MD80 quiz! Det var en herlig miks av trivia om MD80 og SAS, og om crewet ombord. Jeg endte opp med 7 riktige, men det var ikke nok til å vinne, da det var et par som hadde 9 rette.

    [​IMG]
    Blid og fornøyd på chartertur :)

    [​IMG]
    Før landing, sjekket vi at alle cabin attendant call buttons fortsatt funket, 22 år etter at SE-DMB ble født ;) De funket!

    Så begynte, DESSVERRE, nedstigningen til København. Jeg har aldri før ønsket, fra dypt inne i hjertet mitt, at en tur i economy ikke skulle ta slutt. Det var faktisk ganske vemodig å sitte og se ut av vinduet, at vi mistet høyde for hvert sekund, og at vi for hver fot vi steg ned, var nærmere slutten på denne helt fantastiske turen. Jeg kan vanskelig beskrive stemningen ombord. Uansett hvilke ord jeg bruker, vil ikke ordene yte rettferdighet mot den gode steminingen og alle de flotte folkene ombord, både charterturistene og crew.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Vi landet trygt og godt på rullebane 22L i København, faktisk litt før rutetid. Typisk SAS ;)

    Etter at vi hadde sagt våre farvel til både fly og mannskap, gikk vi mot baggage claim og videre ut til charterbussene som ventet på å ta oss til hotellet for natten, Radisson Blu Scandinavia.

    På hotellet fikk vi sjekket inn før vi ble mottatt av hotellet, Rezidor og Club Carlson til mat og drikke og utdeling av Club Carlson gold points til noen heldige utvalgte. Aldri før har vel så mange CC Concierge medlemmer vært samlet i ett og samme rom.

    [​IMG]
    Club Carlson/Rezidor reception på Radisson BLUUUUUUU Scandinavia

    [​IMG]

    [​IMG]

    På kvelden ble det en liten gåtur rundt i København sentrum, før jeg fant horisontalen i senga mi i 24.etasje, i et business class rom.

    Neste morgen var det trekning av loddpremier og utdeling av Nordig MegaDO tskjorter til deltagerne, før det var takk, farvel og på gjensyn. Folk dro utover dagen til litt forskjellige tider. Jeg tok en taxi ut til Kastrup sammen med to medforumister. Sjekket inn kofferten og satt meg ut på en benk med en Starbucks kaffe og nøt solen og varmen som København bød på denne lørdags formiddagen.

    Etter hvert tok jeg turen airside, hvor jeg kikket litt rundt på kjøpesenteret før jeg tok turen til loungen hvor jeg spiste, sov og slappet av. Det tar på å være på chartertur, skjønner'u! Utover ettermiddagen kom det flere charterturister til loungen, og vi hadde det riktig så koselig!

    [​IMG]
    Sophie fant seg en fyr som hun la seg på skulderen til. Fyren skulle visst ut og reise langt!

    Men all good things come to an end, også kantinefesten, og jeg måtte boarde flighten min hjem til Kristiansand. Boardet vel som en av de siste, og fikk kreket meg inn på bussen som tok oss ut til en grønn Dash 8 Q400 som skulle ta oss over Skagerrak. Ikke mye å rapportere om fra denne flighten, annet enn at jeg satt meget komfortabelt i 18A, med Mr Nobody i 18C. /avgeek Under serveringen påpekte jeg at jeg synes fargene på serveringsforkledet til Widerøe har endret farge, og joda, det kunne de to hyggelige flyvertinnene bekrefte. Fra lys beige til en litt mørkere beige med et mørkebrunt rutemønster. :p /avgeek endTakket ja til en kopp te og en sjokolademuffins som ble konsumert på vei over vannet mellom Norge og Danmark. Etter hvert ble det tid for landing og på grunn av litt ruskevær i Kristiansand ble det en full ILS approach fra nord (Birkeland) mot rullebane 22, med landing akkurat på rutetid, 1850. Vi taxet inn til parkering hvor vi kom oss av og inn i ankomsthallen hvor et lite stopp i taxfree ventet før jeg kunne plukke opp kofferten min og møte sjåføren min som var så snill og ville hente meg, i stedet for at jeg måtte vente 1 time på flybuss og ikke være hjemme før 21.30.

    Tusen takk for en helt fantastisk tur, både til Rezidor/Club Carlson, SAS, crew og alle dere andre gale passasjerer som var med og gjorde dette til en uforglemmelig flytur. Dette gjør jeg gjerne igjen ;)
     
    Matias, Roberto, BHSkeie and 7 others like this.
  8. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for flott rapport! :)

    Nemlig! Jeg ble sånn passe oppgitt da det pep på meg, men da det både pep på deg og han etter deg lurte jeg på om det var noen som drev gjøn med oss. Det tok heldigvis ikke lang tid før humøret var på topp igjen :)
     
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Se der ja! Tusen takk for turen og for at du fortsetter å dele på bonusfeber!
     
    SASDC8 liker dette
  10. Petter

    Petter Powder hound

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    #playah :cool:
     
    Cecilie liker dette
  11. peopleexpress

    peopleexpress Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Knallbra Tripreport! Jeg tror de i security slet litt den dagen, mitt AMEX Platinum hadde plutselig blitt Pandion...gleder meg til å se dere igjen alle sammen!
     
  12. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for det :) Du får bli med ved neste anledning!

    Jeg husker ikke alle spørsmålene, men det var vel noe sånn som:
    - når en MD80 i SAS farger hadde første flyvning med passasjerer
    - max take off weight på MD82
    - snittalderen på cabin crew (lol)
    - hvor mange MD80 SAS har hatt
    - hvilket år purser var ansatt
    - hvor mange EB poeng PC hadde på konto per 19.sep :p
    - hva som var vår take off weight fra ARN. Her var det faktisk en som klarte å gjette 4 kg mer enn hva som var aktuelle TOW. Imponerende! Tror vi hadde 66000 kg som avgangsvekt.

    Tusen takk!

    Haha, ja det virket ikke mye tilfeldig da det pep 3 ganger på rad. :p

    Selv takk for et fantastisk opplegg!

    Yeeeeees :cool::oops: Haha

    Tusen takk for det! Godt å høre det ikke bare var med meg de slet.

    I like måte, gleder meg til neste event! :D
     
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fly Flate, Cecilie!

    Stålbra som alltid
     
  14. Reithe

    Reithe Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Super rapport med fine bilder.
     
  15. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for det Fnate!

    Mange takk!
     
  16. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig bra skrevet og flotte bilder!
     
  17. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for turen, Cecilie! Bra skrevet. Det var sykt gøy! :)
     
  18. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for det :)

    Takk selv, Islending ;) Hyggelig og endelig møtes! Det er den artigste turen jeg har vært med på, på leeeeenge ;)
     
    Islending liker dette
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for rapport!
     
  20. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Selv takk :)
     

Del denne siden