Jøss, her har du vært på feil plasser, gitt! I mine øyne er Berlin en fantastisk by med rik kultur, historie og natteliv — men du finner ingen av delene i turistløypa. Å gå på museumsøya og Neues Museum og ta på kulehull i søylene mens man leter etter Nefertiti synes jeg var veldig spesielt. Kom jaggu inn på Berghain også. Prøv igjen
Ja, du sier noe. Jeg har vært der 2 ganger, men liksom ikke følt helt at jeg har fått «taket» på byen. Men er ikke alle gode ting 3? Kanskje ta en tur til.
Veldig interessant tråd. Her er det mange perspektiver. Min personlige erfaring er at man må besøke et sted minst 2-3 ganger før man egentlig kan uttale seg med en viss tyngde, i alle fall om oppholdet er under 4-5 dager. Men oppskrytt - vet ikke om Gdansk er oppskrytt, men den største nedturen jeg har hatt reisemessig de siste årene - først og fremst fordi jeg hadde visse forhåpninger etter at jeg besøkte byen første gang for ca 15 år siden. Nå virker byen å være totalt overtatt av turister fra Ålesund.. Det mest alvorlige her er jo at stadig flere steder blir "turisthøl" - ble nesten litt skremt i Lisboa i vår - første besøk var for 9 år siden og den gang følte jeg meg som et utskudd som gikk i shorts i stentrum en hverdags formiddag. I år var halvparten av folka i sentrum folk i shorts og med ryggsekk...
Det er jo en av de få direkterutene til Det Store Utland vi fremdeles har igjen på Sunnmøre, så det er nok hovedårsaken til at det florerer av Sunnmøringer der.
Gdansk var trasige greier, dit skal jeg aldri tilbake. Cancun. Haugesund! Paris Disneyland i Paris var helt grusomt - elendig mat og service på bunn) On the upside.. Damascus og Beirut i 2010 var helt fantastisk! Buenos Aires, Mendoza og Tokyo er favoritter.
Jeg har merket samme tendensen der da jeg tilbrakte noen måneder der i fjor høst (oktober-desember), og det skremmer meg. Spesielt siden det nok er min favorittby å bo i, og jeg har tilbrakt vel over et år der av de siste 7. Etter å ha vært der en måned nå ser jeg litt lysere på det. Det er dessverre fortsatt tuktuker over alt, men jeg følte det var litt bedring (les: reduksjon) i antallet turister fra i fjor—og nå var jeg der tidligere på året. Men kanskje jeg bare har blitt vant til det? Det var jo også Europe's Capital of Culture i fjor, så det har vel fått en boost av det. Jeg synes fremdeles byen er fantastisk, men det krever litt justering av hvor man ferdes. Mange av mine favorittsteder fra 2011 har nå blitt turist-høl, men jeg finner stadig nye kule steder og bydeler. Det hjelper godt å bevege seg vekk fra Baixa, Chiado, Bairro Alto og Alfama, og kanskje trekke litt lenger vestover Principe Real er fortsatt ok, og det samme gjelder strekket fra Miradouro de Santa Catarina mot Santos, og videre derfra (helt til rett før man kommer til Belém). Om du fortsetter fra Martim Moniz i retning Intendente og et stykke videre er det også mye kult som skjer. For bare 5 år siden var dette steder man generelt ikke ville ferdes, i alle fall ikke på nattestid, men området har virkelig blitt transformert (og en smule gentrifisert) og er nå veldig trygt.
Første gang jeg har vært innom her på en stund, men kan ihvertfall kategorisere Kirkenes som det KJEDELIGSTE stedet jeg har vært på. Hele byen virka død en søndag ettermiddag. Heldigvis fant jeg Thon hotell hvor det var mulig å få seg en øl
Seoul Incheon, hvorfor har denne flyplassen konsekvent topp ranking? Mange her booker bonustur via ICN og det fikk meg til å tenke på flyplassen. Har bare noen få turer innom der de siste årene, mest transit. Det er åpent, luftig og bra service fra Koreanerne, men ville overhode ikke plassert ICN på topp 10 worldwide. SilverKris Lounge er stengt og jeg velger restaurant/café/gate over Asiana Business Class Lounge. Mulig oneworld/SkyTeam har noe bedre. https://en.wikipedia.org/wiki/Incheon_International_Airport https://www.flightradar24.com/data/airports/icn/departures https://www.sleepinginairports.net/asia/seoul.htm http://www.worldairportawards.com/main/2018_airportawards_announced.html Skytrax Top 10 Airports of 2018 1 Singapore Changi 2 Seoul Incheon 3 Tokyo Haneda 4 Hong Kong 5 Doha Hamad 6 Munich 7 Centrair Nagoya 8 London Heathrow 9 Zurich 10 Frankfurt Se også: insideflyer.no/forums/verdens-beste-flyplasser
Enig angående Windhoek, men er man først i den byen så må man få med seg en middag og øl på Joe's Beerhouse og en drink på taket av Hilton Windhoek hotell
Legger inn en kontra her: Hop-On Hop-Off busser. De får mye tyn, men jeg synes de er genialt bra for å orientere seg i en ny by. Ta en full runde og du får oversikt på nabolagene/bydelene. Anbefales everywhere.
Øverst på min liste tror jeg må være Singapore. Hvorfor? Vel, sett deg på en kafe og se på menneskene rundt deg (altså de innfødte) og prøv og legg merke til hvor mange som smiler og ser ut til å ha det bra. Føles som menneskene der bare eksisterer og ikke lever og jeg synes det gir seg utslag i lite engasjert service på restauranter osv. Når det er sagt så er Singpore ok, men jeg hadde mye høyere forventninger. Nummer to må bli San Fransisco, som mange andre her også er inne på. En vanvittig mengde med uteliggere synes jeg ikke er spesielt sjarmerende. Christchurch var et ubeskrivelig trist første møte med NZ. Nå har selvfølgelig byen sin (triste) historie, men full av forventninger til øya og lite forberedt på byen var dette et sjokk. Ellers var jo NZ fantastisk. Tidligere ville jeg også nevnt Paris, men dette har snudd for min del. Etter at jeg oppdaget at Paris er mye mer enn bare brede boulevarder og å stå i kø på turistattraksjoner så har dette snudd. Trives nå veldig med å sitte på cafe i et trivelig strøk. Moralen får være at de andre stedene jeg ikke liker spesielt kanskje vokser også bare jeg blir bedre kjent med dem.
Svalbard. For en nordlending var det bare det "samme". Var vel egentlig klar over det, men måtte innom likevel.
Hva var det som trakk ned Christchurch? Nysgjerrig siden jeg ikke kan noe om byen og ikke vært i nærheten heller.