Mexico - Cancun?

Tråd i 'Reisemål' startet av Klokkesamler, 01. sept 2019.

1. Klokkesamler

Klokkesamler Senior Medlem

Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Når årets reiser snart nærmer seg ferdig (1 som gjenstår) planlegges det til tur neste år. Vi har aldri vært i Mexico, og kunne gjerne brukt en CT hit.

Er det noen som har vært i Cancun? Skulle gjerne reist innom Xplor Xcaret, som er i nærheten. Tar gjerne imot tips til andre steder som er bedre.

Spørsmål 2: Er det business med Lufthansa som gjelder over dammen?

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
  3. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,620
    Bonuspoeng:
    93
    Har besøkt Cancún tre ganger og syntes stedet tilbyr supre strender med mange lekre all inkl hoteller. Stedet er vel et typisk feriemål folk fra USA reiser på syden ferie. Min erfaring er at prisene er ca halvparten av Bahamas. Fint sted og besøke for avslapning og veldig mange steder som er perfekt for snorkling. Dersom du har planer om å besøke det virkelige Mexico ville jeg reist til andre steder i landet. God reise :)

4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,894
    Bonuspoeng:
    183
    Bodde på Le Blanc. Adults only. Kåret til verdens 3. best all incl på tripadvisor. En billigere deal er IC rett ved partyzone, som gir en bra suite + club for low rates som RA om du vil prøve det. Andre her prøvde den på min konto i sommer.
    Leiebil- motorvei til Chichen Itza, vanlig landevei tilbake og lokal mat halveis i en koselig by.

5. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    For kort forbindelse eller First Class, ja.

Turkish Airlines (TK) har rute til Mexico City og Cancun.

TK181 IST2055 – 0410+1MEX0530+1 – 0750+1CUN0920+1 – 0525+2IST 789 357

Det er en loop, så samme flightnummer begge veier. 789 er Boeing 787-9.
    357 er onsdag, fredag og søndag (med retur torsdag, lørdag og mandag).

Avhengig av ukedag er lengste connection i IST 4:40. Alternativt 17:45 flyet fra OSL med overnatting på betalt hotell og full dag for sightseeing i Istanbul.

https://www.flightradar24.com/data/flights/tk181
    https://www.flightsfrom.com/CUN
    https://www.flightradar24.com/data/airports/cun/routes

Last edited: 01. sept 2019
  6. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,634
    Bonuspoeng:
    183
    Var der på «Spring Break» litt før påske i 2010. Budde på all-inclusive resorten Oasis Cancun. Livlig veke. Rai rai!

Ellers var det ein fin plass. Fine strender. God, men veldig sterk, mexicansk mat. Det eine vi fekk var so sterkt at ei jente vi hadde med oss begynte å grine. Veit at TK og flyg dit.

Sonictravel, Wiolenze and Eddie47 like this.
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,894
    Bonuspoeng:
    183
    Vurder en stop/hop til Havana. AF/KL flyr både til CUN og HAV.

Shyneno and Edvard like this.
  8. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Var der for noen år siden. Selve Cancun ble litt for «spring break» for min del, men likte meg veldig godt på Isla Mujeres, 20-30 minutters båttur fra Cancun om jeg ikke husker helt feil :)

Kalsnes and Wiolenze like this.
  9. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Vi reiste 3stk ifjor med CT i fjor til Cancun. Vi reiste via Toronto - direktefly derfra.
    Cancun er helt ok - som andre sier er det typisk amerikansk. Jeg foretrekker Playa Del Carmen over Cancun generelt, men dersom en reiser med barn er også Playa bedre.
    Vi holder oss generelt vekke fra hotell - vi foretrekker Airbnb o.l.
    Ingen av byene er typisk Mexico. Jeg har bodd i Mexico selv tidligere, og kan anbefale andre steder å reise å besøke dersom interessert. Men alt kommer helt selvsagt an på hvilken type ferie du vil ha.
    Det går an å fly relativt billig til Cuba fra Cancun, så dersom du vil ha en liten weekend trip dertil, så er Cancun området et bra utgangspunkt.

10. zeala

zeala zee

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Ellers kan jeg anbefale numbeo price comparison kalkulator - gir bra sammenligning av prisnivåer.

Storbaba and Edvard like this.
  11. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    cancun.. litt mye slitsomme amerikanere :)

kinesere, russere og amerikanere på tur er generelt slitsomme

Bodde på Westin og var jo en grei tur.. men blir jo akkurat det samme som å reise til granka (med mindre man kjører på med utflukter hver dag)

Chichen Itza var jo greit nok.. bare for å ha krysset det av lista

12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Svensker @Shyneno , du glemte svensker...

Hanen and Sunnfjordingen like this.
  13. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    har ikke hatt noe problemer med svensker, men jeg skal holde øya åpne!

Sunnfjordingen and RoadKing like this.
  14. dahlmath

dahlmath Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    Vafaaan!!!

:p

jgroneng, Hanen and Sunnfjordingen like this.
  15. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Planlegger tur i Januar selv, som blir innom Cancun. Så jeg setter pris på alle tips både med og uten svenskehets....

Selv vill jeg hoppet over LH C med mindre du planlegger F oppgradering. Det har vært begrenset med billetter tidlig i Januar så jeg har en kombinasjon av Turkish og Air Canada.

Xplor Xcaret er en av flere utbygde / kommersialiserte cenoter. Det virker som de har litt forskjellig profil, uten at jeg blir helt klok på det. Så hvis noen har spesifikt kunnskap?
    ellers er vel planen vår å besøke andre mindre kommersialiserte cenoter, både for svømming / opplevelse og dykking.

For meg virker det som om kysten opp og ned fra Cancun er godt innafor kanariøyene for amerikanere, med tilsvarende priser og tilbud på godt og vondt.

Men at en ikke skal så veldig langt med en leiebil før en finner noe som er litt roligere. Graden av autentiske opplevelse av Mexico skal jeg ikke uttale meg om, før reisen, men det handler vel også om hvordan en velger å bo og bevege seg og spise. Selv tipper jeg at Mexico city blir vel så autentisk.

Det er mye fin stein og kultur utover Chicen itza....

Mitt inntrykk er at mindre byer inn i landet og langs kysten i mye større grad er mexikanske med turister. En rene turistmaskiner.

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    :D, bare kødder. Jeg har mange svensker både i familie og omgangskrets, flotte mennesker alle sammen :)

dahlmath liker dette
  17. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kjørte innom en fantastisk flott by mellom Chicen Itza og Cancun. Valladolid en «spansk» by som har beholdt sin gamle koloniale stil .... fantastiske farger. Små flotte hoteller og butikker. Det tragiske er at spanjolene ødela alle de gamle Maya bygningene fordi de sto i veien for sin by ...

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Valladolid_(Yucatán)

18. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,505
    Bonuspoeng:
    293
    Alle?

Sunnfjordingen and Shyneno like this.
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,876
    Bonuspoeng:
    293
    Ja faktisk :)

20. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,146
    Bonuspoeng:
    293
    Artig, jeg har planlagt 2 overnatninger der. Noe spesifikt med byen jeg må se spise opplevele?

Del denne siden