Miami

Tråd i 'Reisemål' startet av Baldrick, 04. okt 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Kom det ikke fra SAS først?
     
  2. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, men forklaringen er vel at jeg allerede hadde avbestilt turen. Så fikk heller ikke noe fra Tripit, f.eks. Mulig det bare hang igjen i (mail)systemet til Tripcase. Jeg fikk nemlig ikke noe varsel fra Tripcase-appen på telefonen..
     
    RoadKing liker dette
  3. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og ei venninne skal avgårde i desember. Vi kunne tenkt oss å dra litt rundt, og forstår at man trenger bil for sånt. Ingen av oss har kjørt utenfor Norge før, og er litt skeptisk til å kjøre rundt i Miami kjenner jeg. Hvordan er det å kjøre bil i byen?
     
  4. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Å kjøre bil i USA er såre enkelt. Greit å være obs på at mange gater i byen er enveiskjørte, så man må ofte forbi og rundt kvartalet for å komme frem. Ellers er det bare å kjøre sakte, så løser det seg. Jeg synes det er verre å kjøre i Oslo enn i amerikanske storbyer.
     
    Mbj liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Når man aldri har kjørt i USA, så er som regel den største trøkken det at det er veldig mange biler (flere filer i hver retning) og det går fort.

    Jeg vil anbefale at man første dagene tar strake veien ut av Miami og kommer seg til litt mindre trafikkerte område for å bli vant. Når dere så tar fatt på Miami, så kjøre gjerne inn utenom rushtiden i dagslys (f.eks midt på dagen), da er trafikken mindre intens, skjønt det går fortsatt fort.

    I Florida (Miami spesielt) er det utstrakt bruk av bompenger. Det *går* an å unngå bompenger, men som førstegangskjørende har dere nok mer enn nok å tenke på uansett. De fleste bilutleiere tilbyr pakker. Det koster fort mer, men jeg anbefaler det, så slipper dere å tenke på det. Har dere mange passeringer, så er ikke prisforskjellen så stor.

    Merk at normalen er at der er lov til å kjøre til høyre i lyskryss på rødt lys, med mindre dette er eksplisitt forbudt i form av skilt som henger over kjørebanen i krysset. (Merk at dette ikke gjelder alle stater)

    Planlegging, planlegging, planlegging. Når du kjører på en 4 felts motorvei og skal følge den i 20 miles, er det ikke noe poeng å ligge ytterst til høyre. Der kommer stadig vekk på og avkjøringsramper med biler som skal av/på. Ligg gjerne i felt 2 eller 3, regner med at dere ikke kommer til å svinkjøre, så la felt 4 være til de som gjør det. Om det er 2 felt og dere legger dere ytterst, følg med for de som kommer bak, og vik.

    På motorveiene er det veldig godt skiltet når du kommer til avkjøring. Din avkjøring varsles i god tid (gjerne 2 avkjøringer før), men for å unngå panikk og situasjoner, legg deg ut i god tid, så får det heller våge seg at det kanskje kan bli litt trangt, men følg med på biler som kommer på og skal inn.

    Skulle du oppleve at du mister avkjøringen din, IKKE panikksving og prøv å nå den. Neste exit er som regel bare maks 2 miles lenger fram, kjør av der og snu og kjør tilbake.

    Amerikanerne har "dynamiske" fartsgrenser ved skoler. Det er lett å overse disse, men du skal passe på, fordi de håndheves med hard hånd. Blir du tatt i 40 i 25 sonen der i skoletiden, så har du bot før du vet ordet av det. Men legg merke til at fartsgrensen er bare nedsatt til 25 når det er skoletid. Utenom er det 40-45.

    Når du tok førerkortet, så messet sikkert sjåførlæreren din om å bruke speilene. Om du ikke gjør det i Norge, så gjør det for all del i USA. Du kan simpelten ikke bruke speilene for mye der.

    Når dere kjører på store transittårer i de litt mindre byene vil dere antagelig se tilfeller hvor det ikke er midtrabatt, men oppmerking av en slags dødsone hvor det er to piler i bue omhverandre. Disse feltene er for at man skal kunne kjøre av fra høyre kjørebane og inn til en butikk på venstre side og vise versa. Tilsvarende for å kjøre på. Det er et veldig effektivt konsept, men samtidig veldig farlig fordi ikke alle er like flinke til å se seg for. Vær svært oppmerksom når dere bruker disse feltene.

    Amerikanerne er stort sett ganske hensynsfulle billister, men unntak finnes selvsagt.

    ALDRI stopp for noen som ser ut som de har uhell og trenger hjelp, kjør videre til en bensinstasjon el.l. og be dem varsle Highway Patrol.
     
    geddi, Hilde, Petter B-C and 7 others like this.
  6. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    Det var trist at Miami turen din gikk i grus. Mye folk var klare til å reise til vestkysten av Florida og lengre inn i statene Georgia og South Carolina. North Carolina er ut til å gå fri da orkaene skal ta veien ut i havet igjen.

    Jeg har fulgt med på bla WSOCTV.com

    Jeg kom fra Charlotte NC går. Men har vært en tur i Charleston South Carolina og blitt veldig forelsket i byen og fått noen venner der. De er ganske bekymret, og reiser til noen slektninger.

    Jeg håper du får til turen din en annen gang @Baldrick, jeg tar meg vel kanskje en tur opp i ditt området i helgen. God helg!
     
    Baldrick liker dette
  7. Bobben2014

    Bobben2014 Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Det er som å kjøre i Norge men "litt" mere trafikk. På I 95 North (som går til Canadiske grense) fra Miami må du være nøye med fil valgene dine da trafikken
    går radig med mye biler. Unngå kjøring nordover fra kl 15 - 18. Da du kommer til Palmetto Expy 826 (North) kan du kjøre på Florid Turnpike. Her må du betale men til gjengjeld 70 mph og mindre trafikk. Denne kan du bruk opp til Orlando om du ønsker.
    Du kan også bruke US 1 nordover fra Miami.Tar lengere tid men en hyggelig tur hvis dere ønske og oppleve noe annet en Highways.Kan annbefalles!

    Reiser dere South fra Miami retning Key West er det kun US 1 som gjelder.
    Det finnnes andre altenativer fra Miami ned til Homestead (Florida City) men hold deg på US 1.Enkelt og greit og kjøre men også her mye trafikk fra kl 15 -18.
    Ca 4 timer til KW i rolig tempo. Kan anbefalles. Dere kan stopp på mange flott steder (overnatte også) ned til KW.
     
    Mbj liker dette
  8. funkybob1

    funkybob1 Luksus Medlem

    Innlegg:
    68
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Miami er helt klart min favorittby på lik linje som New York.

    Hoteller jeg har bodd på og anbefaler:

    W Hotel South Beach: Bra hotel, dyrt, har egen nattklubb. Ligger bra til.
    Fountain Blu: Dyrt, ligger bra til, ett ikonisk hotell.
    W Hotell Fort Lauderdale: Bra hotell, men noe mrkt og trist i resepsjon osv. Virker nesten litt sjelløst.

    Når det kommer til Key West, så er The Reach ett flott hotel. Det er ett Waldorf Astoria hotell, flotte rom, og bra frokost.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan anbefale dette hotellet på Key West:
    https://www.bestwestern.com/content...h/hotel-details.10206.html?propertyCode=10206

    Hotellet er i god stand (nylig oppusset), relativt god beliggenhet (ca 10 min gange i koselige gater til downtown KW).
    God frokost og trivelig betjening.
    Egen lukket gårdplass med stort basseng.
    Som alt annet i KW er det dyrt i høysesongen. Vi var der i påsken og betalte $330 natten.
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Min oppfatning av å ha kjørt i USA er at de ikke har samme trafikkkultur på motorvei som i Europa. De bruker alle filene helt villkårlig og ikke utifra om de kjører raskt eller sakte.
    Ytterste venstre fil som som i Europa kun skal være for forbikjøring har ofte like mange biler i seg som de andre filene. Og de flytter seg ikke hvis man kommer i større fart bakfra. Det resulterer i at jeg driver å kjørere sikk sakk for å komme meg frem.

    Har også fått møte med High Way Patrol, men siden man må møte i retten og jeg var tilbake i Norge den datoen som ble satt opp, så ble saken henlagt. (Jeg var også resident of the city of Førerkort ;) )
    Utrolig rart at betjenten ikke kan skrive ut bot på stedet, men på en annen måte så skaper det en hviss rettsikkerhet.
     
    Mbj liker dette
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Tapte du penger på å være føre var, eller var billetten uansett refunderbar?

    Ser ut som stinn brakke til MIA fra OSL i morgen.
     
  12. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig irriterende det at det ikke går ann å legge seg til høyre å slippe forbi... Særlig der det er bare 2 filer og høyre fila er full av lastebiler, så kan du være sikker på at det er en dust som skaper kø i venstre fila.

    Har blitt stoppet noen ganger langs veien, men sluppet unna med advarsel hver gang.
     
  13. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    @Baldrick Jeg tror du og andre som har fått kansellert fly skal være glad dere ikke er i Florida, Georgia eller South Carolina. Det er fullstendig kaos der. Tomme butikker, kansellerte fly, tomt for leiebiler, og fulle hoteller i innlandet. og fullstendig trafikk kaos. Jeg følger noen lokale kanaler og journalister på twitter, og dette kaoset er jeg glad jeg kom meg ut av.
     
    Baldrick liker dette
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,881
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Beste tipsene jeg kan gi er å planlegge kjøringen, og ikke la seg stresse.

    Det er mange filer, biler og avkjørsler, men det er stort sett ikke noe problem om man bommer på en avkjørsel eller et kryss. Kjør videre til neste, og kjør tilbake.

    GPS er lurt, men ta en kikk på kartet før dere drar, så dere har en ide om hvordan dere skal kjøre.

    Miami er en relativt by å kjøre i. Ikke gjør noe dumt, så slipper du å snakke med politiet.
     
    Mbj liker dette
  15. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Last ned Tomtom gps på telefonen, kjøp sunpass så du bare kan kjøre rett gjennom bomstasjonene. Og book bil gjennom Norske sider for å forsikre deg om at du får med de viktige forsikringene. Så du unngår problemer hvis du skulle være så uheldig å skade noen i trafikken.
    Les mer om billeie og kjøring i USA her: http://bit.ly/2dwBTXi
     
    Travellingalf and Mbj like this.
  16. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Får se om de får avgårde SK0955 i morgen. Blir spennende dette.

    SAS_miamiinfo.PNG
     
  17. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Var bonusbillett, så fikk igjen både poeng og penger. :)
     
    CrotchRocket and MadsVaHa like this.
  18. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det håper jeg også. :)
    Takk for det! God helg til deg også! :)
     
  19. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,128
    Likes mottatt:
    7,727
    Bonuspoeng:
    183
    Det har kommet veldig mange bra tips om bilkjøring i USA allerede, så jeg skal ikke gjenta altfor mange av dem. Spesielt disse fabelaktige "dødsonene" som RoadKing beskriver - de er litt skumle første gangen, men fungerer knallbra når man lærer seg hvordan de brukes.

    Du bør også øve på U-sving-ferdighetene dine; de trenger du gjerne.
    Ellers, hvis dere ligger helt til venstre i HOV-feltet (High-occupancy Vehicle, aka. 2 eller flere...), vær obs på at enkelte steder er det faktisk begrenset hvor man får lov til å kjøre inn og ut. Da er det greit å ikke legge seg inn når man har avkjørsel kommende litt senere.
    Generelt, der slike felt finnes, anbefaler jeg de på det varmeste hvis det er på tider hvor det ofte er mye trafikk. Svært mange kjører kun én i bilen, og får dermed ikke bruke feltene - så disse er mye mindre trafikkerte og generelt veldig behagelige å kjøre i.

    Ellers vil jeg understreke poenget med å legge seg fint i midten av feltene de første gangene. Jeg har kost meg mye her før jeg ble komfortabel med å kjøre alene i USA. Når du blir varm i trøya blir du også brått mye flinkere til å bytte felt, og da er det plutselig ikke like stress å bevege seg over 4-5 felt på halvannen mile lengre -- men de første gangene man kjører i USA kan det være en mer skremmende øvelse.

    Kan også være verdt å nevne at du bør, så godt som mulig, prøve å ignorere at folk kommer til å kjøre heeeelt oppi støtfangeren din på motorveien. De bare gjør det. Alle kjører skummelt tett. Lat som om det er normalt og trafikksikkert, og fokuser heller på å passe på bilene foran deg.
     
  20. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for masse flotte og detaljerte svar om kjøring, her var det mye jeg ikke var klar over! :)
     

Del denne siden