Milano til Zurich via Como og Zermatt

Tråd i 'Reisemål' startet av lMartin, 28. jan 2016.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Hei dere,

    jeg og fruen tenkte vi skulle gjøre noe litt annerledes (i forhold til hva vi vanligvis bruker ferien vår på). Planen er å fly til Milano, være der et par dager, så ta noen dager i Como, noen flere dager i Zermatt og til slutt noen dager i Zurich.

    Når det gjelder transportmidler har jeg ganske god oversikt når det gjelder fly, men her må vi også ty til tog eller bil mellom stedene vi skal besøke. I utgangspunktet er jeg ingen tilhenger av leiebil på ferie, men jeg ser at Como til Zermatt kan bli litt knotete med tog(?). Jeg vurderer derfor å leie en bil når vi reiser fra Milano til Como, levere denne når vi kommer til Zermatt og ta tog til Zurich når vi drar videre. Jeg sliter imidlertid med å finne et leiebilselskap som lar meg plukke opp i Milano og levere i Zermatt.

    Er det noen som har tips eller erfaringer rundt dette? Dersom noen evt. kan foreslå en reiserute som ikke innebærer sju bytter med buss/tog er dette absolutt også aktuelt.

    Ellers har jeg aldri vært i Sveits og har ikke vært i Italia siden midten av 90-tallet, så om noen har andre tips til ting man bør se, hoteller, områder etc. tas det i mot med stor takk :)
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Hei

    Tenker du å fly hjem fra Zurich? Jeg ville tatt tog. Det er rimelig effektivt og veldig behagelig.

    Har tatt tog fra Milano til Lugano (stopper i Como). Veeeeeldig fint tog og meget oppegående utsikt :)
     
  3. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Vi tenkte å fly hjem fra Zurich ja. Tog til Trondheim kunne sikkert vært spennende, men i følge Google tar det rundt halvannet døgn og jeg har rett og slett ikke tid.

    Flybilletter til Milano og tilbake fra Zurich er allerede booket. Aller helst vil jeg reise bare med tog, men jeg er redd det vil gå bort mye tid i transit, spesielt til og fra Como, derfor vurderer jeg å leie bil for denne strekningen i stedet.
     
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Mente ikke at du skulle ta tog hele veien til Norge nei.

    Jeg tok tog fra Zurich til Zermatt for noen år siden. Måtte bytte tog, men husker ikke hvor i farten. Det var type ut av det ene toget og inn på det andre. Veldig effektivt, tok et sted mellom 3 og 4 timer.

    TIL Zermatt kommer du fint fra Milano Centrale. Vi så på Milano som mulig utgangspunkt også, men var mye billigere å fly til ZRH enn MXP/LIN. Vi fant ut at du måtte bytte tog to ganger, men at togturen tilsammen tok litt over 5 timer. Eneste er at det ikke var mulig å kjøpe billett hele veien fra Milano til Zermatt, men dette var i 2010.

    Som sagt. Ville holdt meg til tog, og da mener jeg etter at du har fløyet ned men før du flyr hjem...
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har tatt tog fra Milano til både Zurich og Geneve, no sweat som du sier.

    Har også leid bil i Milano med drop off i Zurich (i fjor), noe som innebar ett tillegg på 2-300 Euro tror jeg det var via AAA. Det var Hertz.

    Fant ikke noen leiebilselskaper i Zermatt, så hadde jeg vært deg, hadde jeg droppet i Zurich istedetfor.

    Sjekket akkurat og drop fee med Hertz var 255 Euro mens Sixt var 955 daler :O

    Om det ikke frister, kjør tilbake til Malpensa og ta toget derfra, kort vei fra Como og du slipper Milanostress. Det er en stasjon ikke langt unna.

    Personlig, hadde jeg leid bil, ihvertfall i Italia, men sannsynligvis hele veien. Krøkkete uten bil
     
  6. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Definitivt tog! Drop off i Zürich og parkeringshus "et par dager" på togstasjonen rett før Zermatt tilsvarer en rimelig bra middag for to personer!
     
  7. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke så rart da Zermatt er en bilfri by. Kommer man med bil, må man parkere i Täsch og ta toget derfra.

    Veldig lett, men dyrt, med tog fra Zürich. Du må bytte tog i Visp, men det er en enkel affære.

    Zermatt er flott, både sommer og vinter. På sommertid anbefaler jeg å ta sonneggaheisen opp og kjøre ned igjen med en slik:
    image.jpeg
     
    Last edited: 29. jan 2016
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, nå var Zermatt kun ett par dager av ferien.

    Tog er greit fra storby til storby og dersom du skal fra A til B. Men her snakker man om Milano, Como, Zermatt og Zurich med ett par dager på hvert sted.

    Det å ta tog fra Como til Zermatt snakker man om busser og tog en rekke bytter og 6 timer total reise, eller en hel dag mot ett par tre timer med bil.

    Det jeg ville gjort er å droppe Como (som er den innsjøen jeg liker minst i nord Italia) og leiebil og heller ta tog fra Milano til Lago Maggiore og deretter til Zermatt og Zurich.

    Stresa eller Arona. Maggiore har kjempebra båttransport, du kan ta turen til Locarno via båt mv. Toglinja til Sveits går ved Maggioreinnsjøen.
     
  9. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er definitivt mest gira på tog, det er mitt favorittransportmiddel (etter fly selvsagt). Alle strekningene ser overkommelig ut med tog, med unntak av Como -> Zermatt som ser ut til å ta lang tid og involvere intet mindre enn 7(!) buss/togbytter.

    Er Google Maps den beste måten å finne reiserute med tog eller finnes det andre, gode verktøy?
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Google maps er i dette tilfellet korrekt. Jeg sjekket med trenitalia og de kom med samme løsning, minus buss.
     
  11. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for all hjelp så langt folkens. Ser ut som det blir Milano > Bellagio > Zermatt > Zurich. Fra Zermatt til Zurich blir det selvfølgelig tog, men jeg sliter litt med å finne fornuftig og effektiv kollektivtransport fra Bellagio til Zermatt.

    Det jeg tenker kanskje blir det enkleste er å plukke opp en leiebil i Milano, kjøre til Bellagio, være der noen dager og så kjøre mot Zermatt og droppe bilen til fordel for tog der det måtte være mest praktisk. Jeg er ikke så kjent i området, men jeg tenker f.eks. Domodossola, Brig, Visp eller Täsch. Problemet er at uansett hvor jeg søker eller hva jeg søker på får jeg "Ingen biler tilgjengelig".

    Jeg noob når det kommer til leiebil, er det noe jeg gjør feil?
     

Del denne siden