Mileage run, men helst ganske billig

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Finkster, 24. okt 2022.

  1. Finkster

    Finkster Finkster

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Hei!
    Jeg har begynt å planlegge nytt mileage run for å bruke SK sin 2x opptjening frem til februar og har sett på både flyvninger og poeng. Per nå er det billigste å bare fly 22 ganger mellom bergen og oslo eller noe sånt, men det blir veldig mye av det samme. Har vert innom tanken å prøve seg på poeng men da må det være mye poeng, til ikke altfor høy pris. Tap har jo 200%, men usikker på hvordan jeg skal finne ut hvor mange poeng jeg får da
     
    Last edited: 24. okt 2022
    watchaddicted liker dette
  2. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,898
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kikket BGO-OSL-TRD som gir ganske mye poeng for relativt lite penger i Plus.
     
    FlyMCO liker dette
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mange poeng eller segmenter har du behov for å hente inn?

    For poeng er det gode muligheter for å velge en Europa-destinasjon med mellomlanding på CPH/ARN og så videre ut, og da får du fort 9.500-11.000 (medregnet gullbonus og 2x-kampanje) for 3-4 tusenlapper, litt avhengig av kombinasjonen av Plus Smart/Plus Pro, og med en eller to slike får du jo fylt opp kontoen greit.

    Finnes noen tråder med flyplasser som er gode for short connections, men funker fjell å kombinere med en kort helgetur, og det gjør det jo riktig så koselig fremfor å flytte seg fra lounge til flysete til lounge hele dagen. Jeg kikket i en annen forbindelse på Dublin, og med utreise fra Oslo får du 24 timer i byen og det koster deg rett under 4000 kr en helg i desember i SAS Plus Pro. Kombiner det med noe juleshopping og trekk fra 23% VAT ved utreise, så klarer du sikkert å bruke litt kreativ matematikk for å få dette til å bli et plussprosjekt.
     
  4. Finkster

    Finkster Finkster

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Det er jo en mulighet, da slipper jeg å fly like mye som jeg skulle gjort, men den blir også dyrere da.
     
  5. Finkster

    Finkster Finkster

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg starter med null poeng f.o.m. 1. november så må starte på bunnen og jobbe meg opp. jeg trenger ikke å ta alt under 2x kampanjen, men vil ta såpass mye at resten ikke blir ett problem.
     
  6. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    300
    Bonuspoeng:
    63
    Om du starter på bunnen nå, og ikke har mye poeng (og ingen statuspoeng), så anbefaler jeg å skaffe et SAS Amex Elite som nå gir 100000 velkomstpoeng ved 45000 i spending på x mnd.
    Det gir også 20000 statuspoeng umiddelbart. Så kan du teoretisk sett avslutte kortet etter noen mnd.
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg omformulerer; hva pleier du normalt å tjene av poeng med ditt normale reisemønster?

    Et MR er flott for å gjøre et løft på poengopptjening for å bikke over til et nytt nivå, men flyr du vanligvis så lite at du er milevis unna å opptjene et gullkort, tenker jeg at det er bedre å legge de ekstra pengene i høyere serviceklasser de gangene du faktisk flyr. Da får du som regel dekket inn de aller fleste fordelene du uansett ville fått, og sannsynligvis til en lavere totalpris.
     
    markus, Meursalt, Gribb and 4 others like this.
  8. Finkster

    Finkster Finkster

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    så langt i 2022 har jeg flydd 27 ganger, men store deler av turene mine er på anbudsrute.
     
  9. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    487
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    2x kampanjen går til 1 mars 2023
     
  10. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    @Henrik har et godt poeng. Noen ganger er det best å bruke pengene på bedre serviceklasse.

    Flyr du under 30 turer året og mesteparten er anbud, så krever det litt innsats å opprettholde gullkortet. Gullfordelene er så som så på WIderøe-metall. Også slipper du mentalt å "låse deg" til Star Alliance internasjonalt.

    Hvis du fortsatt vil ha gullkortet, MR til LHR eller BER har aldri sviktet, sleng inn en natt i begge byene.
     
  11. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Er det ikke rimeligere, mindre tidskrevende og bonusgivende å heller gå for kredittkortene?
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor mye innsats koster det egentlig utover å betale for et par kredittkort. Selv endre jeg vel nærmere diamant en gull med en MR til Miami, neste opptjeningsperiode.
     
    Eddie47 liker dette
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis man bare er ute etter å betale minst mulig, blir det vanskelig å samle mange grunnpoeng.
     
    Gribb liker dette
  14. lohelle

    lohelle EBD

    Innlegg:
    310
    Likes mottatt:
    300
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan oppnå 52000 statuspoeng med kombinasjonen SAS Amex Elite (20000), DNB Saga Mastercard (med 200000 kr spend innen et år) 20000 og SAS MC Premium med spend hver mnd. (1000 poeng pr mnd)
    Koster 4800 kr pr år for Amex, 1500 kr pr år for SAS MC og DNB Saga mener jeg på er 1200 kr pr år
     
  15. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bestilte tre dagers opphold i LA under kampanje, da Sas plus kostet 6825 kr t/r som gir litt overkant 17k grunnpoeng inkludert 25% fordel av gullnivå. Reisen skjer rett etter kampanje slutter, så litt kjipt å bomme på 17k statuspoeng. Men sånn da går jeg videre, sier jeg :) Det blir uansett fin tur og jeg får også mulighet å besøke star alliance lounge for første gang. :cool: Der er det verdt pengene uansett.

    Of course, billetten ble booket før vi visste om 2x kampanje.

    Alert!: Jeg mener ikke stygt, altså. Men dersom en vil ha billigst som mulig på transport, så kan man gjerne bruke Ryanair og lignede, dermed betaler hver gang en skal ha gin og tonic, fast track, lounge tilgang osv.. Og som sagt av andre her på tråden, at det er bedre å bestille et bestemt klasse med fordelene en får. «You get what you paid for» rimmer godt her.
     
    Last edited: 24. okt 2022
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hva som er billigst er en vitenskapsmetode det der, men jeg ville nok ha siktet inn på en by i Europa jeg ville ha besøkt. Hadde jeg vært synsk så hadde jeg flydd KRS - OSL - CPH - GDN den 1 desember med retur dagen etterpå GDN - CPH - ARN - OSL - KRS til en sum av 7125 Poeng som under kampanjen ville gitt meg 14.250 poeng.

    Hvis en tar med kortmiksen så hadde jeg gått for den. Da 20.000 Poeng på Amex Elite + 12.000 Poeng på MC Premium hadde gjort at med 14.250 poeng så hadde summen blitt 46.250 poeng. Prisen for denne billetten er 4540 kroner :cool:

    En annen metode som jeg har tenkt på er melkeruten til shoppingsenteret der, en kan jo ta med seg en del røyk for venner + drikke og andre matvarer i bagasjen. Godt pakket så får du mye godt kjøtt og andre billige ting der, så det er jo også en måte. En fyr har jo nevnt det i denne posten, ganske så innholdsrik da :rolleyes:
     
    Last edited: 25. okt 2022
    eventyrer and jonss like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Her tenker du på at man kjøper billett for "fullpris" med poeng, riktig?

    Og oppnår både (nå doble) grunnpoeng og vanlige bonuspoeng tilbake?

    Jeg har egentlig ikke tenkt slik på det før, og det er jo ikke akkurat billigste måte å kjøpe SAS-billetter for poeng. Men om kontoen øser over av EBP man ellers ikke får brukt opp med det første så kan det jo være en måte å booste oppsparingen til diamant på... Hvis jeg tenker riktig, og dette går?
     
  18. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, kjøpe billetten for 4540 kroner, det er hva jeg ville gått for. Poenget er å se på kartet, finne en billig billett til europa, og fly inn kortet slikt.
     
    tobeornot999 liker dette
  19. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,050
    Bonuspoeng:
    93
    Min favoritt for MR er OSL-ARN-CPH-GDN-CPH-ARN-OSL. Plus Pro en helg i januar kommer på 5.619 og gir 4.375 hver vei - og med 2x-kampanjen ender du opp med 17.500 poeng gitt at du er EBG/EBD. Tilsvarende opptjening kan du også ende opp med dersom du bytter ut GDN med WAW.
     
    MissX, jonss, Trykkern and 4 others like this.
  20. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har pleid tidligere å ta en lignende til HAM, men det er nå tvilsomt med tanke på at det er samme maskin som tar tur retur dit for SAS nå.
     
    Spielhaug liker dette

Del denne siden