Jeg tror det haakonks mener er at for å nå Senator må du ha minst 2000 points og minst 1000 qualifying points. Du tjener points på alle Star Alliance-flyvninger, mens du kun tjener Qualifying Points ved å fly Lufthansa-familien (Air Dolomiti, Austrian, Swiss etc). Det er med andre ord umulig å oppnå Senator uten å fly mye med Lufthansa.
Har fire legs med LH-selskaper senere denne måneden, booket med bonus. Har det noen praktisk betydning mht. tilgang til Senator-lounge for familien (to voksne og to barn) hvorvidt bookingen er registert på EB eller MM? Vil jo uansett ha statusmatchet MM Senator-kort å vise frem. (Eller byr Luftwaffe på noe spesielt ombord dersom man tropper opp som Senator i stedet for EBG?)
Jo, for å få status må 50% av aktviteten skje med selskap som har M&M. For å rekvalifisere til Senator krever M&M 2,000 poeng og 1,000 kvalifiserende poeng. Vanlige poeng får de med å fly Star Alliance, Kvalifiserende poeng deles bare ut hvis du flyr med selskap som bruker M&M.
Når jeg leser T&C på statusmatchen så virker det som at flighter med Lufthansa Cityline ikke teller med, i motsetning til Lufthansa City Airlines. Kan dette stemme? Eller medregnes Cityline inn under "Lufthansa" (i så fall hvorfor nevnes City Airlines spesifikt)? Eksempel på tur som jeg så på i dag (hvor MUC-WRO er med Cityline): BGO-FRA-MUC-WRO-MUC-FRA-BGO 13. september (link gyldig i 24t)
Jeg gjetter, men det må være en feil. Det gir ingen mening what so ever at Lufthansa CityLine ikke teller med.
CityLine fly teller som vanlig Lufthansa i denne sammenhengen. På samme måte som SAS fly operated by Cityjet eller SAS Connect teller likt som andre SAS fly.
Som er et kjedelig men forståelig krav. Har selv hatt flere år med EB Diamond nesten utelukkende ved å fly Thai og andre, veldig lite SAS. Nesten vært flau vs SAS. Og så har vi alle de som nesten ikke flyr i det hele tatt men har gull via kredittkort. Merkelige valg fra SAS.
Som de fleste andre måtte jeg først opprette en M&M konto. Der fikk jeg nr som begynner på 99. Antar alle andre også har fått det? Det justeres til 22 når man blir Senator så vidt jeg forstår?
..... snart er det også mulig å fly "moderne" langdistansefly med Austrian B787 Boeing 787-9 | Austrian Airlines
Ser at Senator har en rabatt hvor du får 50% for partneren din om du bestilles bonusreise. Noen som har tanker rundt denne, event. hvordan den kan nyttes mest mulig effektivt?
I oktober skal jeg skal fly biz med bonusbill OSL-BRU-MAD-BOG-EZE. På dette tidspunktet er ikke lenger SAS del av *A. Bør jeg legge inn EBD nummeret på billetten eller LH Senator nummeret? Jeg ønsker tilgang til SAS Gull lounge på OSL og etter det ønsker jeg å kunne bruke *A sine gull lounger. I tillegg er det kun 40min connection i BRU og jeg tenker at det er større sannsynlighet for at flyet venter et par minutter ekstra dersom det er to LH Senatorer som Brussel Airlines (del av LH) venter på. Det er også Brussel Airlines OSL-BRU. Så jeg heller mot å legge inn LH Senator nummeret men slipper jeg da inn i SAS gull lounge dersom LH ikke har avtale med SAS?
For loungenes del forutsetter jeg det holder å vise Senator-statusen på telefon, det tenker jeg å gjøre til høsten på bonusreise, men for gullstua må du ha SAS-statusen.. (EDIT)
Du kommer ikke inn i SAS Gull Lounge med EBD eller LH Senator når du flyr med Star Alliance i oktober, med mindre Star Alliance tegner en ny avtale med SAS. Som EBG/EBD må du ha dagsaktuell billett med SK eller SK sin allianse for å slippe inn i SAS loungene. Legger du inn EBD, vil du helle ikke ha noe status på Brussel Airlines.
Mulig jeg ikke slipper inn i SAS Gull loung men inn i SAS Biz lounge må man vel slippe inn. Jeg har jo dagsaktuelle billetter booket med SAS EB. Det er en veldig interessant problemstilling og det er passe sprøtt om man ikke får slippe inn i SAS lounge når man flyr med SAS EB poeng.
Burde det ikke være tilstrekkelig å dokumentere "riktig" status, selv om den avviker fra den som er registrert på boarding pass??