Hei igjen folkens,
Det er litt over to år siden sist jeg var her inne og skrev, da som blodfersk bonusjeger på min første tur til USA for å få nok poeng til å berge gullkortet i et forsøk på å komme i gang med life time gold. For de som ikke har lest den historien, kan den finnes her
https://insideflyer.no/forums/threads/en-blodfersk-bonusjeger-på-tur-med-tap-til-nyc.15152/#post-343014
Men dette reisebrevet kommer til å handle om min aller første bonustur, og alt kaoset som fulgte med, litt til skrekk og advarsel for andre så dere kan slippe å gå i de samme fellene som jeg har gjort.
Men først litt historie for å fortelle litt om bakgrunnen for turen. Som fersk bonusjeger, gikk jeg all in og skaffet meg SAS Amex Elite og SAS MC premium, for å kunne sanke mest mulig poeng, og som en investering i Life time gold. Dette medførte også at jeg til tross for at jeg er singel, klarte å bruke nok penger på Amex til at jeg fikk en Companion ticket, som kan brukes i hele verden.
Pandemien gjorde det jo ikke akkurat lett å komme seg utenlands i løpet av 2021, så i panikk satt jeg 4 dager før min CT gikk ut og jaktet besatt på en bonureise jeg kunne tenke meg. Opprinnelig var målet å fly til Tokyo på første klasse eller business, men siden Asia har vært stengt i lang tid, falt valget på det nest beste, nemlig USA, og da New York, en by jeg er veldig glad i å besøke.
Lykkelig over å ha funnet det jeg trodde var business-billetter begge veier, ringte jeg inn for å bestille, og fikk klar beskjed i andre enden om at joda, du får business til, men economy tilbake. Bookingen ble gjort med Brussel Airlines med følgende reiserute OSL - BRU - JFK med retur i motsatt rekkefølge med avreise 22.4.22 og hjemreise fra NYC 28.4.22. Bedre enn ingen ting tenkte jeg, og takket for hjelpen. Dog var jeg litt furt siden mitt søk viste at det skulle være ledig business-billetter også på returen, men til tross for to forsøk på å få agenten til å se dette, gikk det ikke og da slo jeg meg til ro med at sånn blir det.
Reisefølget mitt har aldri vært i NYC før, og heller aldri opplevd gleden av business-class, så jeg valgte å holde den lille detaljen hemmelig. Dog ble det avslørt på en trist måte, men mer om det senere.
Hopp to måneder fram, og SAS sender meg en epost som forteller at flyet vårt fra Brussel og hjem dessverre ble flyttet, så i stedet for 2 timer venting i Brussel, skulle vi nå vente i 11 timer. Tanken på 11 timer på en liten flyplass etter å ha sittet på økonomi på en nattflight fristet særdeles lite, så da ringte jeg SAS kundeservice, og denne gangen var jeg vinneren i agenruletten og traff en kjempehyggelig svenske som skjønte problemet. Og her kom mitt første læringspunkt for booking av slike reiser.
Jeg visste at SAS hadde et fly fra EWR på samme tid som vårt fly skulle gå fra JFK, så mens agenten satt og tenkte, nevnte jeg dette og spurte om det var mulig å bli booket om til det flyet. Agenten likte forslag, og jeg så for meg at vi fikk nye økonomi-billetter, men tenkte i mitt stille sinn at som diamant måtte det kanskje være håp om å få oppgradert på flyplassen på et eller annet vis.
Så kommer følgende setning fra Dennis: Du, på det flyet er det to ledige business-seter, så da får dere dem! Jeg må innrømme at jeg holdt på å gå i bakken av glede, takket Dennis masse for hjelpen, og gikk rundt det neste døgnet med det mest tåpelige fliret du kunne tenke deg i ansiktet. Når jeg snakket med reisefølget senere samme dag, holdt jeg på å røpe hele greia, men klarte hente meg inn siste sekund, men noen skjønte lett at det hadde skjedd noe jeg var veldig glad for. Så på det tidspunktet var planlagt rute til NYC å fly med Brussel Airlines OSL - BRU . JFK og med SAS fra EWR - CPH - OSL, noe som medførte at vi var hjemme 12 timer tidligere enn det vi opprinnelig var forespeilet, og med en mye mer behagelig reise siden vi nå fikk business også hjem. Så langt var alt vel, men selvfølgelig lurte Murphy i kulissene klar til å ødelegge for oss.
Jeg brukte de to neste månedene på å si at det eneste jeg ikke skal ha nå er corona. Det hørte selvfølgelig Murphy, og 15 dager før avreise sørger Murphy for å ta hevn, corona var et faktum. Hurtigtesten slo ut i full styrke på under 2 minutter og kroppen bekreftet antagelsen, jeg hadde fått corona. Jeg må innrømme at jeg der og da så for meg at hele turen skulle gå rett i dass, og det ble brukt mange timer på å lese diverse nettsider for å se om jeg fortsatt hadde sjans til å komme meg til USA. Inntrykket var at det ble mulig, bare jeg ble frisk i tide. De fleste rundt meg har snakket om det å bli corona-syk som noe som gikk over i løpet av et døgn, men Murphy unnet meg ikke den versjonen, for meg tok det ca 10 dager å bli frisk.
View attachment 95898
Å gå gjennom helligdagene i påsken med vissheten om at jeg trenger å få booket en legetime som kan gi meg en bekreftelse på at jeg har blit frisk i løpet av de tre arbeidsdagene som var tilgjengelige før avreise, hvor jeg hadde dagvakt på en av dagene, var mildt sagt bekymringsfullt, men full av optimisme om at Murphy nå hadde tatt nok hevn, fikk jeg booket time på onsdag hos fastlegen. Det hører jo med til historien at jeg også hadde hørt masse skrekkhistorier om at legene nektet å skrive attester til folk som skulle ut og reise, så jeg følte at jeg ikke var helt i mål. Lettelsen var derfor stor når det tikket inn en SMS som fortaltet at jeg hadde fått time neste dag, onsdag 20.4. Jeg var dum nok til å tro at Murphy hadde tatt ferie, men den gang ei.
Onsdag morgen tok Murphy en stygg hevn når det kom en sms fra legekontoret som fortalte at legen var syk, og at jeg måtte ta kontakt for å få ny time. Å komme gjennom på telefonen til et legekontor med begrenset telefontid er nesten like lett som å komme gjennom på kundeservice til SAS, men etter diverse forsøk lyktes jeg, fikk forklart problemet, i korte trekk at min reise var avhengig av at jeg fikk dette papiret fra legen, og de lovte å prøve å hjelpe meg.
Neste morgen kom det to sms fra legekontoret, først en som sa jeg hadde time kl. 1310, deretter en sms om at legen min var syk. Jeg gamblet på at de bare rotet og at jeg hadde time, så jeg fortsatte pakkingen og gjorde meg klar til avreise. Lenge før jeg hadde time ringer telefonen når jeg ikke ventet det, så etter en kort løpetur får jeg noe andpusten tatt telefonen og det viser seg at det er legen som ringer, og gjennomfører hele konsultasjonen på telefon, og dermed er fit-to-fly sikret, bare å hente på legekontoret på vei til jobb. Da må jeg innrømme at skuldrene mine sank ganske betraktelig, og tenkte at nå kan ikke noe mer gå galt. Så med lege-erklæring, ESTA-visa, coronapass og egenerklæring til CDC klar til utskrift dro jeg glad og lykkelig på jobb.
Jeg jobber i turnus 24/7, og hadde selvfølgelig kveldsvakt som sluttet kl. 2315 kvelden før avreise. Når flyavgang er 0645, og kjøretiden fra arbeid til bopel er 35 min i feil retning, valgte jeg å bli igjen på jobb og prøve å sove litt i massasjestolen på jobb. Jeg tror kanskje jeg klarte å få 15 min søvn i løpet av timene jeg hadde til disposisjon før det var tid til å dra. På veien var jeg innom Lillestrøm og plukket opp reisefølget før vi satt kursen mot Gardermoen. Det gikk lett å finne parkering, og glade og fornøyde gikk vi til terminalen for å sjekke inn.
En litt morgengretten representant fra Brussel Airlines var litt usikker på om vi hadde alle papirene i orden, men etter å ha snakket med sin sjef, ble vi klarert for turen, koffertene var sjekket inn og ville møte oss igjen i NYC, og vi gikk glade opp på loungen for litt frokost før vi skulle avgårde. Jeg bruker ikke tid på å beskrive SAS-loungen på Gardermoen, for den tror jeg er kjent for de fleste.
Det hører her med til historien at en slektning av reisefølget hadde dratt over to dager tidligere, og hadde beroliget reisefølget med at alle papirene var i orden. Jeg hadde bedt reisefølget ta en tur innom legen for å for sikkerhets skyld få en documentation of recovery, men etter slektningens bekreftelse på hva det hadde vært behov for ble dette droppet. Og det skulle komme tilbake og bite oss hardt. Veldig hardt.
Men mer om det i del 2, og jeg lover at det kommer flere bilder i neste del.
Vis alt...