Min siste CT: Til Argentina

Tråd i 'Reisebrev' startet av graphite, 23. jan 2020.

  1. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    [OPPDATERT - det ble så mange forkortelser at jeg har lagt til en ordliste i kommentarfeltet slik at vanlige mennesker med sunne interesser og liv kan følge med]

    Det skulle ikke bli noe reisebrev. Jeg var allerede i aksept-fasen etter sjokket av innføring av DNVHEBNIKTTLHF (Den Nye Verdensorden Hvor EuroBonusmedlemmer Nesten Ikke Har Tilgang Til LH F). Men så ble det så bra at det ble brev av bare fryd allikevel.

    Siste CT skulle benyttes. Jeg meldte meg ut etter at vilkårene ble maltraktert da AMEX tok over fra 2019.

    Jeg hadde for første gang med en companion på min CT, en venn som trengte oppmuntring og adspredelse, og som jeg hadde håpet å blende med First Class Terminal og privatsjåfør. Dag etter dag hadde gått mens "F8 A8" hånlig flirte mot meg fra Expertflyer, hvor United viste fem bonusplasser i F, ANA viste fem, LifeMiles viste tre, og EB så to-- i Eco.

    Med nåværende regime åpnes mange LH C for EB først dagen før avreise. Vi hadde avreise på en mandag. Kun Eco var tilgjengelig pr. fredag ettermiddag da Tallinn stengte.

    Natt til søndag ble det åpnet Biz-plasser på utreisen mandag for EB-medlemmer .. og på søndag morgen endret en dansk SAS-kundesenter-engel bestillingen til Biz etter en lang, litt spent ventepause. Puh.

    Resten av søndagen gikk med til å prøve å bli kvitt Eco på retur, og til å lære seg pausemusikken utenat. Tvi. En svensk SAS-kundesenter-herre med sportsinstinkt fant en usannsynlig Biz-ruting for retur som gikk EZE-GRU-ZRH-IST-WAV-ARN, og som tok en halv uke. Jeg foreslo at IST kanskje kunne sløyfes, og så endte vi opp med EZE-GRU-ZRH-MUC-CPH. Han måtte få hjelp med ticketing, og skulle ringe tilbake når ting var klart. Det skjedde som jeg fryktet ikke, og naturligvis lyktes jeg ikke få samme agent på tråden. Og 24-timers-fristen som Tallinn hadde innprentet i meg og som jeg hadde som alibi for å bestille i helgen svisjet forbi. Under kveldssamtalene fant jeg ingen agent med tilnærmelsesvis samme sportstinstinkt.

    Under mottoet "håpet er ikke ute før man har landet" prøvde jeg å få Tallinn i tale mandag morgen før avreise. Det var håpløst å komme igjennom. Til sist bestilte jeg tilbakeringing som aldri kom.

    En usannsynlig Mr. Bean-kombinasjonsrekke av innsjekkingstekniske issues og egen dumskap (vi nevner i fleng: Glemme kjole og hvitt til egen vielsesseremoni hjemme --note to self: ikke gjør det-- og måtte fjernstyre flegmatisk anlagt drosjesjåfør til å låse seg inn i hjem og søndagskjøre til flyplass) forvandlet det som hadde vært et hav av tid til en nedverdigende halsing gjennom korridorene. Fortjent reprimande og trusel om å sette igjen bagasje fra utgangspersonale mottatt med bøyd nakke.

    I det jeg gikk fra gangbro og inn på flyet, tre timer etter siste forsøk, kom samtalen fra Tallinn. Jeg orket ikke en gang å ta den. Uansett fantes det hva jeg så ikke lenger noen gode forbindelser disponibelt for EB-medlemmer på returen.

    Av gårde! Lokal tilbringertjeneste til FRA med bytte i CPH, fløyet i Eco. Som EBD er det forsåvidt nokså ubetydelig om man sitter foran eller bak på slike korte hopp. God plass på flyene.

    Vel framme på FRA fant vi oss til rette i Senator-loungen over C15. Uventet greit. Det er mulig at jeg etter mine år som dekadent CT/FCT-bruker hadde innbilt meg at man på FRA serverte rottegift og klorin i de andre loungene; det stemte jo ikke i det hele tatt. Helt hyggelig. Lite folk. Vennlig betjening. God suppe. Jeg takket for gjestfriheten ved å mane fram min indre kløne og knuse et glass ved å velte det i et raskt og kontant bakholdsangrep mens det sto på bordet og ikke fulgte med.
    IMG_5909.jpg

    2019_12_16_4688.jpg

    Grovt miljøsvineri blir ikke så mye vakrere enn dette. Tre 748i-dronninger ved siden av hverandre som med ti minutters intervaller skal starte nattens kolonnekjøring rundt halve kloden. Nedover Europa og langs Afrikas østkyst, vinke farvel til trafikkontrollen i Senegal, komme inn over nordøst-Brasil et sted i grålysningen, og ploppe ned i Rio, Sao Paolo og Buenos Aires. Rett nedenfor oss står LH506 til GRU, lengst borte ved C16 aner vi D-ABYS som fløy som vår LH510. Bak oss på C14 står LH500.

    IMG_5908.JPG

    Ombordstigning ble varslet av lounge-vert, og vi ble sluset rett ut av lounge og til gate.

    Jeg hadde plassert oss i 4A og 4C, seter som er markert med fare-gult på Seatguru pga at de er nær toalettene. (Kanske derfor de var ledige.) Mye trafikk, er vel tanken. Meen dette toalettet brukes som vi vet kun av en håndfull pax i F (DER VI SKULLE HA SITT-- unnskyld, Freudian slip). Og helt perfekt. God plass, ingen foran, ingen trafikk, først på listen for betjening, osv.

    2019_12_17_4786.jpg

    Har lest ymse innlegg om hvor forferdelige LH Biz-setene er. Men reiser man to sammen så virket det på meg som et godt produkt.

    Morna Europa!

    2019_12_16_4705.jpg


    Dette var min første LH-tur i noe annet enn F siden før de skiftet ut de gamle blå Biz-setene for en seks-syv år siden og slaktet F i 2. etasje, så jeg hadde på forhånd snakket ned vår kommende opplevelse noe grundig til min companion. Men. Vår flyvertinne syntes tydeligvis det var kjekt med noen organismer blant pax som responderte på lys, og to middelaldrende litt lounge-happy humrende menn lengst fram til høyre -oss!- ble utsett til å være mottaksapparat for hennes trang til å utøve yrkesstolthet. Bingo.

    Det legger visse føringer når første utsagn fra FA til pax etter at setebelte-lyset er slukket er et fornøyd "So. Let the games begin!".

    Det ble en tre timers maraton-vin/sherry/cognac/calvados-smaking. FA hadde peil på vindistrikter og druer, og vi stilte oss til disposisjon som rikssynsere. Jeg spurte henne lett forbløffet om servicenivået da jeg bokstavelig talt satt med gåsehud, og hun sa "vel, det er en lang flytur som kan være kjedelig for meg også". En såkalt vin-vin-situasjon.

    2019_12_17_4709.jpg 2019_12_17_4715.jpg 2019_12_17_4716.jpg 2019_12_17_4723.jpg

    Jeg mistet oversikten. Ikke spør meg om hva som var hva. Sorry.

    Takk og pris for at vi fløy firemotors bråkebøtte. Grunnstøyen fra 4 stk General Electric GEnx-2B67B-motorer viste seg å være helt passe for å maskere snorkingen til min companion. Død og pine. Senere i uken da han var innlosjert hos venner, tumlet et av familemedlemmene ut fra køyen i nabohuset og lurte på om det var jordskjelv.

    Jeg gadd ikke en gang å bruke "madrass"-polstringen som hang klar, det var bare å brette ned setet og trykke på off-knappen i hodet. Førjulsnatt på LH510.

    2019_12_17_4740.jpg

    Våknet opp rett øst for Gabon et sted etter noen helt komfortable timer i koma, og satte meg til å jobbe.
    Tidligere (la oss si forrige måned) ville jeg uten videre brukt 3 timer av tilmålt levetid for å finne ut nøyaktig hvor vi kom inn over Brasil på bildet under ved å jobbe meg igjennom Google Maps/Earth for hele Brasils nordkyst, men som nyttårsløfte har jeg bl. a. det å prøve å tone ned et par bokstaver i mitt mulige diagnosespektrum. Så nå sier jeg med stolthet: Har ikke peiling på hvor dette er. Brasil. [Kommer nok til å sitte nok oppe til 03 etterpå og finne det ut i smug. -Red.]

    2019_12_17_4748.jpg

    2019_12_17_4751.jpg
    Morgenstimmung über Brasilien.

    2019_12_17_4755.jpg

    God frokost, en del turbulens som vanlig. Jeg har aldri sølt så mye kaffe på hvite duker i mitt liv som på mine turer på denne ruten.

    2019_12_17_4767.jpg

    Jeg falt for espresso-skjeene som de bruker hos almuen i Biz og spurte om å få kjøpe en. Ble "overøst" med swag og to skjeer. FA hadde også sett et glimt av en liten jente på companions telefon-bakgrunnsbilde, og kom med julebamse-gaver til henne.

    2019_12_17_4770.jpg 2019_12_17_4772.jpg

    Det var bare en ting å gjøre: Sette navn på det.

    2019_12_17_4773.jpg


    Stor-Buenos Aires før landing.

    2019_12_17_4779.jpg


    Morgen på EZE.

    2019_12_17_4794.jpg


    Her har DI7506 akkurat landet på taket vårt.

    2019_12_17_4796.jpg

    Et skoleeksempel på hvor stor betydning personlig attytyde har.

    Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

    ------------------------------









     
    Last edited: 25. jan 2020
    Points4Fun, CKe, Frink and 49 others like this.
  2. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    570
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig
     
    graphite and ArthurDent like this.
  3. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,198
    Likes mottatt:
    1,927
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg dævver :D
     
    graphite and ArthurDent like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,028
    Likes mottatt:
    875,509
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk reisebeskrivelse ..
     
    graphite and ArthurDent like this.
  5. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig reisebrev, og «First Class Simulator» - skiltet var smått genialt Du ga FA velfortjent feedback og absolutt en vin-vin-situasjon ;) Jeg har for øvrig aldri opplevd at en kommer lenger med klaging enn med positivitet (selv om klagen kan være aldri så berettiget).
     
    animals, graphite and Sonictravel like this.
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig saker, helt rå start på ikke-reisebrevet ;) Gledes til resten!
     
    graphite liker dette
  7. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Takk. Jeg tror klaging/positivitet er litt situasjonsavhengig. Jeg har sett folk høste større fordeler enn meg fordi de ikke har funnet seg i ting. Mest i situasjoner hvor man har en diskusjon/konfrontasjon, finner en løsning og så kan man gå hvert til sitt. Men å tro at man skal få bedre service på en lang flytur ved å syte skikkelig aktivt første halvtimen virker ikke like lurt :)
     
    Arvid1410 and Gullars like this.
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    "Min erfaring" er jo nettopp det, -min erfaring. En nærliggende forklaring er sikkert at jeg er nokså talentløs på klaging ;)
     
    graphite liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Utmerket skildring! :)
     
    graphite liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    En tidlig kandidat til årets reisebrev! :)
     
    Jeanette, Xflipper and graphite like this.
  11. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    211
    Likes mottatt:
    351
    Bonuspoeng:
    63
    Begrepsforklaringer som henvist til i ingress:

    CT = Companion Ticket. Rabattkupong for en bonusreise for halv Eurobonus-poengpris som man får etter å ha belastet avsindige beløp på sitt American Express-kort i løpet av et kalenderår. Vanlige utgifter inkluderer byggematerialer til ny bod/garasje for å lagre andre unødvendige innkjøp, se også Trippel-Trumf, Zalo, toalettpapir.

    ExpertFlyer = Nettsted som gir oversikt over ledige plasser i Lufthansa First Class som Eurobonusmedlemmer ikke kan booke

    EZE-GRU-ZRH-IST-WAV-ARN = Reiserute foreslått av vanlig SAS-agent med god piratattityde, men som av flere årsaker kanskje ikke ville blitt godkjent av Tallinn. Buenos Aires-Sao Paolo-Zürich-Istanbul-Warszawa-Arlanda.


    F8 A8 = Utdrag fra oversikt over ledige plasser på en gitt flyavgang. Alle klasser har forskjellige bokstavkoder. Lufthansa har åtte sitteplasser på de flyene som har først klasse. F8 A8 betyr i prinsippet at ingen seter er solgt. Dette øker sannsynligheten for at Lufthansa gjør ett eller flere seter tilgjengelige for andre flyselskaps bonuskunder. SAS' kunder ble i høst nærmest utelukket fra tilgang til disse. Se også konspirasjonsteorier, entitlement, sorgprosess, I-landsproblem

    FCT= First Class Terminal. Venterom for flyavganger nær hovedterminalen for Frankfurt lufthavn. Forenklet sagt tiltenkt reisende som venter på flyavgang med Lufthansa eller Swiss og reiser på første klasse. Mange fasiliteter og servering av mat og drikke. Kjent som en frisone med aksept for at voksne menn kan spørre betjening etter badeender i plast. Se også Taj Mahal, Mekka, Disneyland og Nirvana (disambiguering: Tilstand, ikke grunge-rock-orkester)


    LH C / LH Biz = Forretningsklasse på Lufthansa.
    LH F = Første klasse på Lufhansa. Se utenforskap, nidobbelt karbonavtrykk, dekadense, som i mors liv
    Eco = Økonomiklasse. Rimeligste, mest rasjonelle reiseklasse. Uten sammenligning mest effektive form for persontransport med fly.

    Seatguru = Nesttsted som gir oversikt over alle seter i Lufthansa First Class som hadde vært vidunderlige å kunne bestille. Nettstedet viser etter sigende også alle andre seteoversikter i verden.

    Tallinn = Administrasjonssentrum for republikken Estland, men enda viktigere, byen der SAS-agentene som man må snakke med for å gjøre manuelle bestillinger for ovennevnte bonusreise har kontorfellesskap og telefonsentral. Dersom man vil bestille reise i første klasse må det gjøres pr. telefon. Se også Lotto, telefonkø, livslykke, insomnia, grått hår.

    United, ANA, LIfeMiles, osv = Andre flyselskaper hvis bonusmedlemmer kan bestille bonusplasser for Lufthansa First Class. Se også Ikke Eurobonus, vræl
     
    Last edited: 24. jan 2020
    Bolle, CKe, polarexpressen and 23 others like this.
  12. ThomasG

    ThomasG Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Perfekt Begrepsforklaringer! Made me laugh plenty of times :D
     
    graphite liker dette
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Åh, du burde ha blitt (ordbok)forfatter!
     
  14. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk skildring, og som andre tidligere har nevnt allerede en het kandidat til årets-nominasjon - gleder meg til fortsettelsen! :)
     

Del denne siden