Mine gamle foreldre ble ‘glemt` på Schiphol; hva er rimelig kompensasjon ?

Tråd i 'Reisemål' startet av Ombo, 03. juli 2018.

  1. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har hus i Orlando og er her nå. Mine foreldre er 82 og 76 år gamle. Vi hadde bestilt business billetter til dem fra Stavanger med KLM og videre med Delta fra Amsterdam til Orlando. Vi hadde lagt inn bestillingen assistanse for dem underveis. De ble i formiddag hentet da flyet landet i Amsterdam og kjørt til Delta lounge som de hadde tilgang til ettersom de hadde business billetter. Fikk beskjed om å vente der og så skulle de bli hentet der en time før avreise og bli kjørt til departure. Men ingen kom! Min mor henvendte seg flere ganger til de ansatte i loungen men fikk til svar at noen var på vei for å hente dem og de skulle bare slappe av. Til slutt kom det noen men da de kom frem til gaten hadde de stengt ombordstigning og de ble nektet å gå ombord. De fikk tilbud om hotell og business billetter i morgen. Dette ønsket de slett ikke da de vil komme frem til Orlando så snart som mulig. Takket derfor ja til å fly via Atlanta til Orlando. Men fikk da bare Economy . Og ankommer Orlando 5 timer etter schedule. Jeg er rasende og lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne ut hva som er en rimelig kompensasjon? Og hvem sitt ansvar er dette egentlig? KLM? Delta? Flyplassen? Man glemmer bare ikke et eldre ektepar i en lounge!
     
  2. PVflyer

    PVflyer Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    149
    Bonuspoeng:
    33
    Raser i sympati!
     
    Ombo liker dette
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Foreslår at ansvaret her ligger hos ground services på Schiphol (AMS).

    Når dine foreldre allerede har takket ja til en løsning har de mindre forhandlingsgrunnlag.

    Bra hotell, middag og fly i samme klasse neste dag er et normalt tilbud. Mulig de kan få noe kompensasjon i penger/vouchers ved å skrive et godt formulert brev. Tenker tilsvarende involuntary downgrade til Economy + noe for fuckup.

    Ditt kontaktpunkt er marketing carrier, den som har utstedt billettene (KLM).

    https://www.schiphol.nl/en/page/quality-standards/
     
    Last edited: 03. juli 2018
    ElinPelin, Ombo and KristianSk like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Utrolig.
     
  5. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for innspill. Mine foreldre ankommer Orlando 5 timer etter oppsatt tid men det er jo ikke akkurat flyet som er forsinket. Men jeg ville tenkt kompensasjon på lik linje med EU kompensasjon man får ved andre forsinkelser
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Start med å skrive et kortfattet (foreldres livshistorie ikke nødvendig), høflig brev til KLM og se hva de kommer tilbake med uten at du legger noen føringer.

    Tenker det samme.

    Kjedelig sak...
     
    Ombo and Edvard like this.
  7. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    For en kjedelig og uholdbar situasjon!

    Hvem er ansvarlig?
    Det fremgår ikke hvem bakketjenesten er bestilt av eller hvem som leverer denne, men det fremstår som naturlig at det er tale om Special assistance by KLM CARES. Det er i så måte naturlig å holde tjenestetilbyderen ansvarlig for det tap passasjerene lider som følge av den situasjonen som har oppstått. Det er imidlertid Delta som er ansvarlig for den videre reisen fra Amsterdam til USA. Så fremt KLM CARES leverer bakketjenesten for Delta, bør KLM som reisen er kjøpt av, KLM CARES og Delta være solidarisk ansvarlig for det tap passasjerene lider som følge av den situasjonen som har oppstått, se skadeerstatningsloven § 5-3 (1) og KLM sin Flyselskapets ansvar for passasjerer og deres bagasje under Ansvaret til partner- og faktiske flyselskap. KLM CARES kan for øvrig kontaktes[email protected] og +800 556 22737, hvor det antagelig kan fås klarhet i det nærmere ansvarsforholdet og hvorfor det som har skjedd faktisk skjedde.

    Hva er rimelig kompensasjon?
    Passasjerene er nektet ombordstigning fordi det har skjedd en svikt hos bakketjenesten som hadde ansvar for å hjelpe dem ombord på flyet. Et slikt forhold bør etter mitt syn anses som «Denied boarding» etter EU sin forordning 261/2004 art. 4 nr. 3 og ansvarssubjektet, som i dette tilfellet i utgangspunktet er Delta etter art. 2 bokstav (b), plikter dermed å utbetale kompensasjon i henhold til forordningens art. 7 nr. 1 bokstav (c) på 600 EUR pr passasjer. Som nevnt ovenfor bør KLM, KLM CARES og Delta anses som solidariske ansvarlige, og solidaransvaret bør omfatte kravet på kompensasjon etter EU 261/2004.

    Videre har passasjerene blitt nedgradert fra Business til Økonomi ved ombooking for å nå frem til Orlando så fort som mulig. Passasjerene har etter art. 8 nr. 1 bokstav (b) blant annet krav på «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity». Dersom man velger ombooking til den endelige destinasjonen så raskt som mulig og dette innebærer en nedgradering, skal flyselskapet etter i foreliggende tilfelle etter art. 10 nr. 2 bokstav (c) tilbakeføre 75 % av billettprisen innen syv dager. Jeg kan ikke se at det forhold at passasjeren velger å reise så snart som mulig, fremfor å vente en dag og fly i den bestilte serviceklassen innebærer at retten til tilbakeføring av billettprisen faller bort.

    I denne saken har passasjerene blitt utsatt for en svikt fra tjenesteyteren som skulle frakte dem fra Stavanger til Orlando. Selv om de kun ankom noe forsinket må en slik situasjon, særlig for eldre mennesker anses som krevende. I tillegg til den standardkompensasjon som passasjerene har krav på, og tilbakeføring av billettprisen er det mulighet til å kreve erstatning for ikke-økonomisk tap. I transportklagenemndas avgjørelse i FLYKN-2016-719 ble det anbefalt at «en eldre mann som aldri før hadde reiste med fly utenfor India» skulle motta NOK 3000 fra Emirates som følge av feil ved ombooking av billett. Feilen innebar at passasjeren ankom sin endelige destinasjon 20 timer forsinket. I nemndas avgjørelse heter det at «etter luftfartsloven § 10-20 / Montrealkonvensjonen artikkel 19 er flyselskapet ansvarlig for forsinkelse ved lufttransport, med mindre det godtgjør at det har tatt alle forholdsregler som med rimelighet kan kreves. Etter nemndas syn fanger disse bestemmelsene opp flere situasjoner enn forordningen, det vil si ikke bare forsinkelse på flygningene». Hvorvidt foreliggende situasjon gir grunnlag for ytterligere kompensasjon enn standarderstatning og tilbakeføring av deler av billettprisen er jeg usikker på, men dersom det skulle sås tvil om EU 261/2004 i det hele tatt kommer til anvendelse gir transportklagenemndas avgjørelse og de nevnte bestemmelsene i luftfartsloven og Montrealkonvensjonen grunnlag for tilsvarende erstatning som følge av ikke-økonomisk tap.

    Som vanlig ved kanselleringer og forsinkelser av større varighet har passasjerene etter art. 9 nr. 1 bokstav (a) krav på forpleining og forfriskninger som står i et rimelig forhold til ventetiden. Dersom passasjerene ikke har kvitteringer for slike utgifter, kan de inngå under krav om erstatning for ikke-økonomisk tap.

    Håper dette var litt til hjelp, og at det løser seg!
     
    Last edited: 04. juli 2018
  8. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Wow - tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg dette lange og grundige svaret. Alt det du skriver høres rimelig ut så da er det å håpe at aktørene er enige. Hvis de har litt anstendighet tror jeg de vil strekke seg langt. Dette er jo bare flaut og ikke umulig at det er noe som kanskje kunne være aktuelt for pressen å skrive om. Derfor håper jeg på velvillighet. Jeg skal hjelpe mine foreldre i morgen med å ta kontakt med KLM på en høflig måte. Vi redegjør for hendelsesforløpet; hvilke konsekvenser det fikk for dem både økonomisk, tidsmessig og helsemessig og så håper vi det beste.

    Igjen: tusen takk!
     
    Gullars and NilsernNilsen like this.
  9. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Rimelig kompensasjon:
     
  10. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,913
    Bonuspoeng:
    183
    Meget imponert over @NilsernNilsen's solide "saksbehandling". Den må jeg ta vare på, selv om vi ennå ikke har opplevd det samme. Utrolig irriterende, frustrerende og aldeles unødvendig situasjon å havne i. Håper alt er så meget bedre nå!
     
  11. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Det er da altså det absolutte minimum. Ikke kompensasjon.
     
    Ombo liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    @Ombo , du bør vel også dobbelsjekke returen, at den ikke har blitt automatisk kansellert pga no show...

    Fytti katta, jeg hadde gått i lufta hadde dette skjedd min mor.
     
    Ombo liker dette
  13. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Send henvendelse til alle som er oppgitt som solidarisk ansvalige over. Nøktern og saklig og be om deres syn. I neste omgang fremme et krav, enten spesifisert eller uspesifisert.

    Men husk at selvom jussen kan være klar er det alltid et spørsmål om fakta. Dokumentasjon og bevisbyrde. Du har bevisbyrden, i betydning av at du må sannsynligjøre, dvs sannsynlighetsovervekt. Mulig det kan stilles noe mindre krav til hva som kreves av de eldre i dette tilfellet.

    Viktigst er at du kan sende ditt endelige krav- mot alle- til transportklagenemnda fly i Norge. Da er det viktig at kravet ikke bare er hjemlet i 261/04 ettersom den da i utgangspunktet skal behandles i Nederland. Jf tipsene over.
     
    Ombo liker dette
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje noe dere vil stå over, men hvis målet er å få ut kompensasjon er dette en god sak for pressen nå i disse agurktider.
     
    Ombo liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ombo liker dette
  16. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Eddie47, Ombo and NilsernNilsen like this.
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg nå omsider har kommet så langt bakover i de uleste postene her og kommer til denne så blir jeg først mektig provosert over det som skjedde i denne saken. Og så leser jeg innlegget til @NilsernNilsen og tenker; Er det noe rart jeg elsker dette forumet?! :)

    Har det forresten skjedd noe nytt i denne saken?
     
    mfretheim, Kristian, Ombo and 6 others like this.
  18. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Noe har skjedd; men vi har ikke akseptert alle svar. Det positive som vi kanskje ikke hadde forventet var at Schiphol ga mine foreldre 350 EURO hver. Det har vi akseptert. KLM har så langt gitt kr 4000 til dekning av utgifter som følge av at bagasjen kom for seint frem men det var etter at vi hadde sendt inn kvitteringer på kr 4000 så det skulle egentlig bare mangle . I tillegg har KLM gitt mine foreldre kr 4000 hver i vouchers som kan brukes til å reise for. So far so good...... MEN så sier KLM at vi må kontakte reisebyrået ( i dette tilfelle Travellink) for å få kompensasjon for ‘downgrading’ fra business til økonomiseter. DET har vi ikke akseptert .....så her venter vi på neste innspill.

    Heldigvis gikk hjemreisen på skinner. Min far ble kjørt med rullestol; de var førstemann ombord; og følte seg som kongelige på business. Men da de kom til Schiphol tok de ikke sjansen på å dra innom lounge men ba rullestol-fyren om å kjøre dem direkte til gaten. Fortsettelse følger ......
     

Del denne siden