For en kjedelig og uholdbar situasjon!
Hvem er ansvarlig?
Det fremgår ikke hvem bakketjenesten er bestilt av eller hvem som leverer denne, men det fremstår som naturlig at det er tale om
Special assistance by KLM CARES. Det er i så måte naturlig å holde tjenestetilbyderen ansvarlig for det tap passasjerene lider som følge av den situasjonen som har oppstått. Det er imidlertid Delta som er ansvarlig for den videre reisen fra Amsterdam til USA. Så fremt KLM CARES leverer bakketjenesten for Delta, bør KLM som reisen er kjøpt av, KLM CARES og Delta være solidarisk ansvarlig for det tap passasjerene lider som følge av den situasjonen som har oppstått, se
skadeerstatningsloven § 5-3 (1) og
KLM sin Flyselskapets ansvar for passasjerer og deres bagasje under Ansvaret til partner- og faktiske flyselskap. KLM CARES kan for øvrig
kontaktes på
[email protected] og +800 556 22737, hvor det antagelig kan fås klarhet i det nærmere ansvarsforholdet og hvorfor det som har skjedd faktisk skjedde.
Hva er rimelig kompensasjon?
Passasjerene er nektet ombordstigning fordi det har skjedd en svikt hos bakketjenesten som hadde ansvar for å hjelpe dem ombord på flyet. Et slikt forhold bør etter mitt syn anses som «Denied boarding» etter
EU sin forordning 261/2004 art. 4 nr. 3 og ansvarssubjektet, som i dette tilfellet i utgangspunktet er Delta etter
art. 2 bokstav (b), plikter dermed å utbetale kompensasjon i henhold til forordningens
art. 7 nr. 1 bokstav (c) på 600 EUR pr passasjer. Som nevnt ovenfor bør KLM, KLM CARES og Delta anses som solidariske ansvarlige, og solidaransvaret bør omfatte kravet på kompensasjon etter
EU 261/2004.
Videre har passasjerene blitt nedgradert fra Business til Økonomi ved ombooking for å nå frem til Orlando så fort som mulig. Passasjerene har etter art. 8 nr. 1 bokstav (b) blant annet krav på «re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity». Dersom man velger ombooking til den endelige destinasjonen så raskt som mulig og dette innebærer en nedgradering, skal flyselskapet etter i foreliggende tilfelle etter art. 10 nr. 2 bokstav (c) tilbakeføre 75 % av billettprisen innen syv dager. Jeg kan ikke se at det forhold at passasjeren velger å reise så snart som mulig, fremfor å vente en dag og fly i den bestilte serviceklassen innebærer at retten til tilbakeføring av billettprisen faller bort.
I denne saken har passasjerene blitt utsatt for en svikt fra tjenesteyteren som skulle frakte dem fra Stavanger til Orlando. Selv om de kun ankom noe forsinket må en slik situasjon, særlig for eldre mennesker anses som krevende. I tillegg til den standardkompensasjon som passasjerene har krav på, og tilbakeføring av billettprisen er det mulighet til å kreve erstatning for ikke-økonomisk tap. I transportklagenemndas avgjørelse i
FLYKN-2016-719 ble det anbefalt at «en eldre mann som aldri før hadde reiste med fly utenfor India» skulle motta NOK 3000 fra Emirates som følge av feil ved ombooking av billett. Feilen innebar at passasjeren ankom sin endelige destinasjon 20 timer forsinket. I nemndas avgjørelse heter det at «etter
luftfartsloven § 10-20 /
Montrealkonvensjonen artikkel 19 er flyselskapet ansvarlig for forsinkelse ved lufttransport, med mindre det godtgjør at det har tatt alle forholdsregler som med rimelighet kan kreves. Etter nemndas syn fanger disse bestemmelsene opp flere situasjoner enn forordningen, det vil si ikke bare forsinkelse på flygningene». Hvorvidt foreliggende situasjon gir grunnlag for ytterligere kompensasjon enn standarderstatning og tilbakeføring av deler av billettprisen er jeg usikker på, men dersom det skulle sås tvil om EU 261/2004 i det hele tatt kommer til anvendelse gir transportklagenemndas avgjørelse og de nevnte bestemmelsene i
luftfartsloven og
Montrealkonvensjonen grunnlag for tilsvarende erstatning som følge av ikke-økonomisk tap.
Som vanlig ved kanselleringer og forsinkelser av større varighet har passasjerene etter
art. 9 nr. 1 bokstav (a) krav på forpleining og forfriskninger som står i et rimelig forhold til ventetiden. Dersom passasjerene ikke har kvitteringer for slike utgifter, kan de inngå under krav om erstatning for ikke-økonomisk tap.
Håper dette var litt til hjelp, og at det løser seg!
Vis alt...