Mini-guide: Hvordan finne greie segment-runs med ITA

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Are, 08. nov 2016.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer stadig spørsmål om hvordan man enklest mulig kan finne seg noen segment ekstra.
    Enten det er en planlagt rute eller en rute man trenger for å få et par ekstra segment for å holde statusen på et levlig nivå.
    Det absolutt beste verktøyet, så vidt jeg vet, er ITA Matrix.
    http://matrix.itasoftware.com/

    Dette er et verktøy som er svært enkelt å bruke og samtidig har veldig mange bra og spennende funksjoner for den avanserte bruker, les den som lider av høy bonusfeber :)

    Skal ikke bruke mye tid på dette i dag, men kun skrive en rask guide til hvordan man finner en reise med flere segment for en MR (Rettere sagt, SR).

    I dette eksemplet tar jeg utgangspunkt at jeg bor i Bergen (Ikke alle bor i Oslo er det noen som sier..?) og at svigermor kommer på besøk helga 13.januar.

    Fyller da inn hvor jeg vil reise fra og hvor jeg vil reise til i ITA.

    upload_2016-11-8_20-2-52.png

    Viktig å passe på at det står "this day only" om man vil unngå overnatting :)
    Det er også viktig å krysse vekk "Allow airport changes", normalt gir det jo god mening å reise inn og ut fra samme flyplass..

    Så trenger vi de avanserte funksjonene, vi trykker på "Advanced routing codes"

    Her skriver vi SK SK SK. Dette betyr segment 1 med SAS, segment 2 med SAS og segment 3 med SAS.

    upload_2016-11-8_20-1-19.png


    Vi får da opp en liste med potensielle reiser.

    upload_2016-11-8_20-4-34.png

    Vi ser umiddelbart at TXL er det vi er interessert i, selv om det er en møkkaflyplass er det billigst... :)
    Jeg ønsker meg gjerne ikke en lang connection, er jo segment og ikke flyplasstid som teller, så da velger jeg flighten som går fra Bergen 9:20.

    Vi får da opp en liste med returer:
    upload_2016-11-8_20-6-15.png

    Nei dette var ikke så bra.. Da må vi overnatte i Oslo, og det vil vi nødvendigvis ikke..
    Vi prøver igjen med samme søket.

    Denne gangen trykker vi "complete trips" og legger samtidig inn filter hvor vi klipper bort "overnight connections".

    upload_2016-11-8_20-9-41.png

    Vi ser da at TXL utgår, men HAM står igjen som billigste alternativ.
    En av disse utmerker seg. Den har seinest mulig utreise og tidligst mulig retur.

    Holder vi musa over flighten kommer det opp en "details" i hjørnet og der klikker vi, da får vi opp hele flighten.

    upload_2016-11-8_20-11-26.png

    Her ser vi alt vi trenger, utreise bookes i T og retur bookes i T.
    Dette er billig økonomi og gir 250 poeng per reise intra-Skandinavia og 500 poeng utenfor Skandinavia i Europa.
    Det gir dog fortsatt 6 segment for under 2000 kr, hvorvidt det er en god pris skal jeg overlate til den som trenger 6 segment og avgjøre, men slik gjøres det :)

    En slik reise kan 99% av gangene bookes direkte på SAS.no eller hvilken som helst online booking site, bare ved å søke opp BGO-HAM.

    Senere skal jeg skrive om hvordan man finner SAS plus til en slik reise, og hvordan man finner gode destinasjoner!
    Her la jeg kun inn noen tilfeldige.

    God reise :)
     

    Attached Files:

    drsyk, jonss, Gullars and 37 others like this.
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    For å velge plus-billetter så kan vi gjøre en mindre justering i søket.
    Det er i utgangspunktet to måter å gjøre det på, enten kan vi søke på alt av definert premium økonomi, ellers kan vi søke på bookingklasse.
    Alle vet (antar jeg) at billigste plus heter A, så vi legger inn søket, /f bc=a (uten at jeg vet gjetter jeg på at dette betyr funksjon bookingklasse=a)

    upload_2016-11-8_20-31-33.png

    Igjen ser vi at det er HAM som er best alternativ av de vi har listet opp..

    upload_2016-11-8_20-32-28.png

    Eksempelvis denne er fin:

    upload_2016-11-8_20-33-6.png

    Her får man jo også litt mer poeng enn tidligere rute.
    Første forslag gir 250+250+500, denne gir 750+750+1500 per vei.
    2000 vs 6000 poeng.
    For ca 1000 kr mer, det er vel i all hovedsak en god deal om man trenger statuspoeng :)
     

    Attached Files:

    Last edited: 08. nov 2016
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    * Plas til valg av destinasjon *
     
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk Are !! :):)
    Har selv brukt ITA ved mange anledninger, og det er et utmerket verktøy :)
     
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk nok en gang Are! Dette er kjempenyttig informasjon det ikke er lett å finne andre steder uten å bruke mange, mange timer.
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Nydelig :)
    Det burde vert en egen plass det lett kan søkes opp disse mini guidenne på forumet? Sliter ofte med og finne tråder tilbake i tid.
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Sjefen1234 liker dette
  8. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Topp info dette ! takk for at du tar deg tid :)
     
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er framsidestoff! Og god medisin for alle med bonusfeber! Tusen takk for at herren deler!
     
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig fin intro til funksjonalitet mange av oss kan trenge.
     
  11. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    For oss som kan bruke ungdomsbilletter: Kan det legges inn i disse søkene?
     
  12. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Regner med det går bra. bare put inn Bookingklasse V isteden for A som Are viser over under booking av pluss ;)
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,116
    Likes mottatt:
    7,638
    Bonuspoeng:
    183
    Dødsbra jobbet, Are!

    En liten ting som kan legges til er /minconnect [minutter] og /maxconnect [minutter]. Da kan man spesifisere at man ikke vi bli sittende stuck på Gardermoen i mer enn halvannen time, f.eks.
    upload_2016-11-10_11-47-2.png
    H/T Google Support
     
    Petter B-C and RoadKing like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg antar at det er mulig ved å skrive "bc=v" istedenfor a.
     
  15. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Den råeste ruten jeg greier å flette sammen fra Kristiansand er denne:

    KRS - OSL - COP - HAM - OSL - GDN - OSL - KRS = 7 segmenter ca 250 kroner segmentet :)

    Måten jeg booker dette på, er at jeg booker til Hamburg fra Kristiansand med det tidligste flyet om morgenen til Hamburg, men retur på det siste flyet fra Oslo, har en pause på Gardermoen på 7 timer og 50 min. Jeg foretar meg en separat booking til Gdansk. Jeg hopper på flyet til Gdansk fra Oslo, og snur i Gaten. Faren med denne twisten er at blir Gdansk flyet fra Hamburg mer enn en 40 min forsinket så ryker avgangen fra Oslo til Gdansk, det samme gjelder hvis flyet til Gdansk er mer enn 50 min forsinket, da blir det også risikabelt i forhold til å rekke flyet fra Kristiansand om går med på flyet ned til Gdansk. Det er her at separate bookinger kommer inn, for da kan du droppe flyet til Gdansk om det blir forsinkelse fra Hamburg, miste to segmenter men allikevel komme deg hjem til kvelden :)

    Ellers så liker jeg å fly KRS - OSL - COP - GDN - OSL - KRS også slipper jeg å stå så tidlig opp om morgenen, ellers har jeg flydd KRS - OSL - HAM - OSL - KRS, ganske så rett fram rute til en pris av 221 kroner segmentet :)

    Min inntjeningsperiode slutter 31 Mai, og når jeg kommer hjem fra Thailand den 2 Mars så har jeg 39 flyvninger, så de 6 siste som må til for å nå Gull skulle ikke bli noe problem for meg :)
     
    Last edited: 01. des 2016
    TigerTravel and Anton80 like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det må jeg si, småpent. Drøyt 11 laken for EBG...
    Personlig tror jeg at jeg hadde foretrukket å doblet innsatsen og tatt en svipptur til Auckland med SQ. Mye mindre pes :)
     
  17. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Lekkert, Are.

    Hvem klarer å finne ruten som gir mest poeng med færrest kroner på maks én dag?

    Jeg finner 9350 poeng for 4469 kr en søndag i februar.

    Det er mulig med billigere poeng, men om man bare har én dag til rådighet, og vil ha så mange poeng som mulig denne dagen.....

    /koffert
     
    RoadKing liker dette
  18. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    (obs; mine poeng i teksten over er basert på at jeg har 1,25-faktor som EBG og at opptjeningen i P og A er den samme på SK.)
     
  19. Peter

    Peter EBD og Nordic Choice Club Platinum

    Innlegg:
    57
    Likes mottatt:
    39
    Bonuspoeng:
    18
    Tips til gode runs fra OSL? Tenker å bruke opptil 4k...
     
  20. fastlane83

    fastlane83 Nytt Medlem

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Skal til Gdansk i juni. Reiser fra KRS. Har funnet en bra reise (mtp avreisetidspunkt og ankomst) KRS-OSL-ARN-GDN. Får ikke opp dette forslaget på sas.no, men det kommer når jeg søker på momondo. Må jeg ringe SAS og booke reisen der, eller finnes det noen triks på sas.no som gjør at jeg får opp reisen jeg ønsker?
     

Del denne siden