Hei! Tilbrakte julen 21 i FL. SAS + -> OSL - ARN SAS biz -> ARN - MIA SAS biz -> MIA - ARN SAS + -> ARN - MIA To ulike bestillinger (OSL-ARN t/r) og (ARN-MIA t/r). Ned mistet vi en barnevogn (mistet som i ble borte). Her la SAS seg flate og refunderte. Riktignok et lavere beløp en faktisk verdi på vognen (?). Hjem ble det forsinkelser ut fra MIA, og vi misset connection til OSL fra ARN. Pga bemanningskrisen julen 21 var det begrensede avganger, og vi endte opp med en flight tilbake 7 timer etter den bestilte avgangen. Spørsmålet mitt er da, har jeg krav på kompensasjon ettersom pga forsinkelse? Eller ryker den pga 2 ulike bestillinger? Ble sjekket inn hele veien, samme med bagasje. Takk for svar!
Hvor mye forsinket var flyet fra MIA-ARN er vel spørsmålet... Var flyet mer enn 3 timer forsinket så har du krav på kompensasjon. ARN-OSL var ikke med gjennomgående billett hvis jeg forstår deg rett?
Hvis ARN-OSL ikke var på samme billett men du hadde regnet god tid mellom flightene så kan det være dekt på reiseforsikringen under innhenting av reiserute.
Så lenge forsinkelsen var under 3 timer, så har du dessverre ikke krav på noen ting. Dobbeltsjekk med forsikring, men litt avhengig av forsikring så kreves det gjerne minimum 2-3-4 timers mellomlanding, før det er noe å hente der. Hadde du hatt gjennomgående billett til Oslo(hvor dere ble 7 timer+ forsinket), og forsinkelsen var innenfor SAS kontroll, hadde dere hatt krav på 600EUR pr person.
Planlagt ankomst: MIA - ARN - 07.25 ARN - OSL - 09.25 Faktisk ankomst: MIA - ARN - 09.17 (fått fra SAS) ARN - OSL - 16.30. SAS flyttet oss riktig nok uten kostnad til 15.30, men synes ikke 7 t på ARN midt i jula var helt 100....
Takk. Ser man kanskje har den på 250 EUR pga ARN-OSL, men usikker på hvorvidt den gjelder når vi var forsinket. De ga oss beskjed i luften fra MIA om at vi ikke kom til å rekke videre flight og at vi var booket til neste avgang (som var 15.30) pga lite kabinpersonell.
Juridisk sett så er det "deres egen skyld" at dere ikke rakk ARN-OSL, når det ikke var en gjennomgående billett. Synes dere igrunn var heldige som fikk nye billetter hjem til Oslo uten kostnad. Men for all del, det skader ikke prøve sende inn ett claim, det verste du kan få er ett avslag https://www.flysas.com/en/customer-service/contact/forms/claim-flights/
Til neste gang, de kan vanligvis legge til tilsluttningsreise hvis du har klart å booke ARN-MIA t/r. En gang måtte jeg gjøre det på telefonen, fordi det ikke var fly tidlig nok OSL-ARN og da ikke mulig å bestille på nett, og da fikk vi lagt til et fly dagen før.
Jeg har forsøkt komp i ett år, men SAS bruker den nette tid av 3 mnd på å gi tilbakemeldinger så kommer ikke så langt hver gang... Får prøve på ARN-OSL.
Det er ikke noe du kan klandre SAS for. I ditt tilfeller har du ikke krav på noe kompensasjon fra SAS. Flyet fra Miami var måtte vært over 3 timer forsinket for at du skulle hatt krav på kompensasjon. Det er mulig at du kan få dekket noe av reiseforsikringen din. Jeg ser at min forsikring ville dekke "innhenting "Innhenting av planlagt reiserute" når jeg blir over 1,5 time forsinket. Ellers vil jeg for neste gang, og for eventuelt nye her anbefale å legge til eventuelle tilslutning i billetten slik at den blir gjennomgående. Det kan fint gjøres over telefon (dog med et gebyr) i etterkant. Dessverre har du ikke krav på noe kompensasjon fra SAS, de har faktisk gjort mer enn hva du har krav på, siden de flyttet OSL-ARN-avgangen du ikke rakk til en avgang senere på dagen kostnadsfritt.
Fant bilde av boardingkortet nå, der ligger begge reisene inne på en bookingkode. Kan det hjelpe? Om ikke, takk for god hjelp!
Er flightene på samme PNR er det når du kommer fram til OSL, ikke ARN som har noe å si og du skal ha rett på 600 euro per person i kompensasjon så lenge forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter.
Ved å skanne strekkoden, dukker all info som du har fjernet også opp... Her er det tydlig 2 bookingnr og 2 billettnummer, så tviler at du kommer noe lenger i en sak med SAS. Som sagt du kan prøve å opprette claim til SAS, skulle du få noe er det ren bonus - du har per definisjon ikke ett krav. Du kan få dekket kostnaden til billetten(noe SAS allerede har gjort), muligens også kost og losji/nødvendige utgifter, avhengig av forsinkelsens lengde.