Mistanke om prissamarbeid

Tråd i 'Off-topic' startet av Kaffen, 17. okt 2022.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,344
    Bonuspoeng:
    183
    Har sett på flyprisene til Asia i det siste på grunn av at familien skal reise ned dit, og jeg ser at prisnivået er mistenkelig høyt. For på en måte er jo oljeprisene høye, men ikke så høye at en tredobling av normale priser kan forsvares. Så det er en X-faktor i dette regnestykket i forhold til driftspriser for flyvinger vil samsvare med normale marginer.

    Derfor ser jeg det at marginene mellom kostnadene for en billett for flyselskapene er, og hva flyselskapene krever såpass høye at det ikke er normalt. En kan jo lett se ved ett Google søk at de har blitt kraftig bøtelagt for slik praksis før, og med tanke på størrelsen på bota de fikk den ganga så er det bare peanøtter i forhold til hva de tjener nå. Derfor bør myndighetene gå flyselskapene i sømmene å se om det er akkurat de de driver på med nå for tiden. Jeg er temmelig sikker på at de vil finne noe snusk nå.
     
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,844
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    113
    Høres ut som en sak for økokrim..

    Men seriøst, prisene er stive til Asia og flyene er fulle til mange av destinasjonene, så en del av svaret ligger nok der. Kapasiteten er ikke hva den var i 2019.
     
    Henrik, Jonkebassen and holmen like this.
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Tilbud og etterspørsel!

    Det mangler ikke reisende, men flyselskapene virker ikke å ha kommet skikkelig i gang etter gjenåpning. Pluss at mange flyr en suboptimal rute nå som russisk luftrom unngås.
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,212
    Likes mottatt:
    17,271
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem skal bestemme marginene (og fortjenesten) for et produkt som en bedrift selger?
     

Del denne siden