Har sett på flyprisene til Asia i det siste på grunn av at familien skal reise ned dit, og jeg ser at prisnivået er mistenkelig høyt. For på en måte er jo oljeprisene høye, men ikke så høye at en tredobling av normale priser kan forsvares. Så det er en X-faktor i dette regnestykket i forhold til driftspriser for flyvinger vil samsvare med normale marginer. Derfor ser jeg det at marginene mellom kostnadene for en billett for flyselskapene er, og hva flyselskapene krever såpass høye at det ikke er normalt. En kan jo lett se ved ett Google søk at de har blitt kraftig bøtelagt for slik praksis før, og med tanke på størrelsen på bota de fikk den ganga så er det bare peanøtter i forhold til hva de tjener nå. Derfor bør myndighetene gå flyselskapene i sømmene å se om det er akkurat de de driver på med nå for tiden. Jeg er temmelig sikker på at de vil finne noe snusk nå.
Høres ut som en sak for økokrim.. Men seriøst, prisene er stive til Asia og flyene er fulle til mange av destinasjonene, så en del av svaret ligger nok der. Kapasiteten er ikke hva den var i 2019.
Tilbud og etterspørsel! Det mangler ikke reisende, men flyselskapene virker ikke å ha kommet skikkelig i gang etter gjenåpning. Pluss at mange flyr en suboptimal rute nå som russisk luftrom unngås.