Mitt første reisebrev til Orlando med kone og barn

Tråd i 'Reisebrev' startet av Guden, 04. sept 2015.

  1. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Ja så var det min tur til å prøve seg på et lite reisebrev.

    Destinasjon Orlando, Florida


    Heldigvis så bor jeg kun 20 min fra OSL, så lørdag morgen den 22.august kl. 0905 var det å kaste
    min datter på 2 år og min småstressa samboer i bilen for å dure mot Terminalen. Vel fremme så
    lempet jeg av dem begge samt bagasje og ba dem om å vente pent ved den slappe penisen ved
    SAS sitt billettkontor, mens jeg kjørte ned for å parkere på P11. Jeg jobber på OSL og har parkering
    via jobben, men denne dagen hadde jeg selvsagt glemt ID-kortet mitt. Så da var det å ringe på klokka til
    Europark, si mitt navn og hvor jeg jobbet. Etter en stund åpnet perleporten seg og det var bare å finne en
    ledig plass på taket før jeg tuslet bort mot Terminalen.

    Ved bag drop fikk vi billetter og vi duret igjennom fast track og opp i den nye gull loungen. Må si at den var
    meget ok og både jeg og jentungen fikk i oss litt graut før vi måtte haste oss mot Schengen-området.

    Vi var "litt" sent ute og var blant de siste som boardet...men er det ikke slik at fine folk kommer litt sent da?
    Vel, ingen delay pga oss, men hadde køen ved passkontrollen vært "litt" lengre, så hadde det nok blitt stygt.

    SAM_2154.JPG

    Jeg gledet meg veldig til å prøve business i den nye kabinen til SAS og jeg må si at jeg ble meget imponert.

    SAM_2148.JPG
    SAM_2146.JPG

    Jeg har reist en del i denne klassen de siste årene og det jeg opplevde på SK907, var virkelig bra. Klart, jeg
    fikk ikke muligheten til å nyte flatbed til det fulle grunnet min lille datter som var noe urolig og ville ligge ved siden av pappa, men dette var virkelig komfort. Jeg er normalt bygd med en 40 år gammel skrott på 181 cm og 82 kg og jeg hadde særdeles god plass både sittende og liggende. Flatscreenen var meget flott selv om utvalget av filmer og serier var noe skuffende. WIFI ombord var heller ikke det beste, men jeg fikk allikevel lest avisen, sjekket epost o.l. Men når det gjaldt setene så var de top notch. Eneste jeg har å utsette på dem, var at de plutselig begynte å "bevege" seg uten at jeg hadde trykket på massasje-knappen.

    SAM_2165.JPG
    Så plutselig kjentes det ut som noe lekte med den ene rumpeballa mi, så var det noe som beveget seg i ryggen osv. Så enten så var det "snakes on the plane" som hadde virret seg inn i setet mitt, eller så er det noen automatiske justeringer som jeg evt. måtte ha fikset med en skrutrekker (selv om jeg ikke er så handy) Men det var bare en bagatell og ødela ikke min opplevelse. SAS sin nye kabin er fantastisk og jeg personlig synes at dette var en meget meget meget god opplevelse. Så av med hatten til SAS..Well done!

    SAM_2160.JPG

    (Mine sammenligninger er tidligere turer i business er med KLM, Delta, Air France, Thai og SAS) Men som en kompis av meg som jobber for SGH sa; Når SAS kom med sine nye business-seter i 2002 (eller når det var), så var disse også top of the line. Men ting endrer seg så fort i bransjen, det kommer nye flytyper, nye kabiner, nye seter, nye entertainment-systemer osv. hele tiden. Så det som er bra nå, er ikke bra om 3 år. Og det er ikke lett eller billig å hele tiden ha de beste kabinene.


    Når det gjelder maten ombord, så styrer jeg unna forretter og mat som inneholder gress og fisk, men det så flott ut. Jeg samlet heller kreftene og satset alt på hovedretten. Jeg valgte biff med ett eller annet tilbehør og denne var så mør at kjøttet datt av gaffelen (som igjen lagde en flekk på t-skjorta mi) Litt spicy, men veeeeeldig godt. Om noen skulle vært interessert i en fullstendig meny, så har jeg denne liggende og kan ta bilder av den om det er ønskelig?


    Flyturen over dammen ble forholdsvis lang siden min datter begynte å bli trøtt og lei av å sitte stille i setet,
    men hun holdt seg rolig frem til litt over Island. Da måtte jeg ta henne over til meg slik at hennes mor ikke
    klikket før vi kom til Grønland. Vi ble sittende å se på skyene og havet før vi la oss under dyna og så på Tom & Jerry til hun omsider sovnet. Så det går greit med 2 i bredden om man er slank og ligger på siden :)



    Vi hadde kun connection på 1 time og 45 min på EWR, men både passkontrollen og utlevering av bagasje gikk kjempe fort til EWR å være, så vi rakk flyet videre ned til Orlando uten alt for mye stress. Omsider ombord på denne Boeing 757-200 til UA, så ble jeg virkelig overrasket over businessen på denne flighten. Flatbed på en flight som tar i underkant av 3 timer har jeg aldri tidligere opplevd innenriks i USA. Dog skal det sies at jeg mest har fløyet Delta innenriks tidligere siden jeg var Platinum hos Skymiles. Men Delta sin domestic business er en vits sammenlignet med denne spesifikke maskinen til United. Ja jeg vet at United har lignende seter som Delta på mange av sine maskiner, men som sagt, Denne var ett knepp opp og bedre enn hva jeg har opplevd tidligere.

    Flyturen nedover gikk bra selv om alle i reisefølge nå begynte å bli slitne. Men både samboeren og jeg tenkte at vi skal være glade for at vi ikke reiser "krøttertransport" (økonomi)

    Vel fremme i Orlando, så var det å komme seg på "toget" inn til terminalen og gå ned til bagclaim på B. Der startet problemene... Grunnet problemer på PMZ, så måtte vi vente ca. 2 timer på vår bagasje. Det er jo kjempe gøy når du har en mor og datter som burde ha vært under dyna for minst 5 timer siden. Så jeg bestemte meg for å la kjærringa få hvile ved bagasjebåndet mens jeg tok med meg vesla for å ordne leiebilen hos Avis. Takket være en statusmatch, så har jeg nå President's Club status hos Avis. Dermed ble det å traske over gata til parkeringshuset og ta rulletrappen opp til Avis Preferred. Der var alt klart og det var bare å hente bilen. Så da gjorde jeg alt klart med barnesete, gps og lempet håndbagasjen inn i bilen før turen gikk tilbake til terminalen for å kjøpe litt fór til 3 trøtte tryner for deretter å vente på bagasjen. Som sagt, så var denne 2 timer forsinket men kom i grevlingens tid.
    Så da var det å stresse med bagasje, sliten unge og übersliten samboer over til leiebilen for avreise til hotellet. Vårt valg av hotell på denne turen ble Hilton Grand Vacation på International Drive,

    20150825_115422.jpg

    20150825_113323.jpg

    men regner med at ikke så mange er interessert i hotellet, Sea World, Universal Studios, Denny's, Tony Roma's, shopping på Outlet's og kjøp av hoverboard o.l.


    Men det som er litt "morsomt" er at jeg klarte å legge igjen min Samsung S5 hos Avis...og denne fant de selvfølgelig ikke, så den er tapt. Ei heller Lost and Found hadde denne.

    Så jeg kjøpte meg en ny tilsvarende telefon med simkort fra T-mobile og klarte jaggumeg å legge igjen denne enten i SAS loungen på EWR på vei hjem,

    SAM_2143.JPG 20150830_150606.jpg 20150830_150559.jpg

    eller i setet på flyturen hjem fra EWR-OSL. Så 2 tapte telefoner på 1 uke fortjener enten ett klapp på ryggen og "godt jobbet" eller ett hardt klask i bakhodet med flat hånd og "din idiot". Kan liksom ikke ringe Storebrand å si at jeg har mistet 2 telefoner på samme turen, så jeg satser på å få igjen hvertfall for den ene. Jaja...shit happens når man er stresset og har med seg en toåring på tur for første gang.

    20150822_110207.jpg

    Uansett, så er min første trip-report unnagjort og nå skal jeg være hjemme i 14 dager til før jeg skal på en langtur med Lufthansa og United til Hawaii. Blir gøy å teste First Class Terminal i Frankfurt og first i A380 fra FRA-LAX. Det blir nok gøy, for da kan jeg prøve luksusen uten familien på slep :p
     

    Attached Files:

  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Knallsolid debutering!
     
  3. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Konge :) herlig lesning
     
  4. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Flott rapport og godt skrevet! Gleder meg til å kanskje prøve Biz på samme rute (SK907) om OT går igjennom.
    Synd å miste 2 telefoner på 1 uke. Tror ikke det klinger godt hos forsikringsselskapet.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra! :)
     
  6. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Takk takk :) Se om jeg ikke får skriblet ned noen ord om flighten til HNL om ett par uker. Kanskje jeg også får til noen flere bilder også.....om jeg ikke mister både kamera og mobil :p Blir spennende å se om det er store forskjellen på BIZ og First
     
    Henrik liker dette
  7. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Gleder meg veldig til reisereportasjen fra turen til Hawaii!
     
    luftbusspassasjer liker dette
  8. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    tommy777 liker dette
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Brillefin rapport. Men å glemme 2 telefoner er helt noldus :p
     
    Kjakan liker dette
  10. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten EBD

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    En super god rejsebeskrivelse.
    Watch out for din rejse til Hawaii, hvis I skal til OAHU, specielt Waikiki så læs : "Sewage spill caused by rain flows into HNL´s Waikiki Beach". Stranden har været lukket pga dette. Jeg plejer at tage til HNL i Januar hvert år for at se Golf Pga Touren "Sony open in Hawaii", men nu har jeg sat min bestilling på hold indtil videre. Just for info.
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for kjekk lesing! Den neste turen du skal på, er det en bonustur med EB-poeng eller? Jeg skal nemlig ta med en kamerat på tur i desember og da fortrinnsvis til L.A. med LH F, men har lest at det skal være veldig vanskelig å finne award seter dit?
     
  12. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Aiai...det var noe dritt! Ja vi skal en tur til Waikiki men det blir ikke så mye strand på dette besøket. Dette er ikke en ferietur men en "tematur" hvor vi bl.a. skal på en forelesning på University of Hawaii, besøke Pearl Harbour, foredrag med romfartsekspert Erik Tandberg, besøke observatoriet på Mauna Kea (Big Island), deretter tilbake til LA hvor vi bl.a. skal ha en omvisning ved NASA JPL, se romfergen utstilt ved California Science Center, guidet omvisning ved Edwards Airforce Base med mye annet. Så litt dritt i vannet på Waikiki skal vi nok overleve siden vi ikke blir værende på Oahu så mange dagene før vi flyr videre :) Men takk for info.
     
  13. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Heisann. Nei dette er billetter betalt fra egen pengepung (for å samle opp poeng) Har helt angst når det gjelder å bruke poeng...hehe.. Er kun når det nærmer seg utløpsdato at jeg MÅ bruke dem. Sitter fortsatt å ruger på ca 500.000 poeng hos Skymiles som jeg ikke kan bruke...siden jeg nå flyr Star Alliance og MÅÅÅ samle poeng
     
    Insomnia4u and Travellingalf like this.
  14. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Fantastisk rapport! Skal selv i biz med sas i november med 2 mnd gammel baby og samboer! ;) Skal bli spennende å se hvordan det går ;)
     
    Guden liker dette
  15. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    2 måneder ja...ikke så lett å prøve å kontrollere som en 2 åring. Vår lille var av typen som ikke ville sove mer enn maks 1 time per natt det første året, så da ble all planlagt reise innstilt fremtil hun ble "folk". Håper din vesle har ett bedre sovehjerte slik at babyen sover store deler av turen :)
     
  16. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Skjønner. Det er CT, så hvis det er baby uten godt sovehjerte avlyser vi turen :D
     
    Guden liker dette

Del denne siden