Hei. Er det noen som vet hvordan United eller AA forholder seg til feilpriser? Har funnet en reise til andre siden av jorda for 12.000.- pr pers i 1.class ned og økonomi hjem. Koster normalt over 100k for 2 pax en vei i 1.class. Tror dere de vil gi meg billetten? Eller er det bookingsselskapet som må ta støyten? Håper noen har innsikt, takk på forhånd for svar!
Jeg hadde gått for det. Det verste som skjer er at billetten kanselleres. Du må uansett ikke betale full pris, så det er jo ingen risiko sånn sett.
Jeg ville nok også tatt sjansen. Jeg benyttet meg selv av feilprisingen til AB til Jakarta i julen og det funket i alle fall fint. Enkelte flyselskap har jo også en mulighet for å betale noen ekstra kroner for en prisgaranti når man bestiller og viss du har den muligheten her så ville jeg ha brukt den.
Ok, men hvis de skulle opplyse meg om at prisen er feil og at billetten gjelder økonomi vil jeg kanskje ha muligheten til å kompenseres med business eller øk.ekstra f.eks? Eller kanselere billetten uten kostnad?
NB! Sjekk bookingklasser nøye. Om dette er via tredjepart så kan det være de viser feil kabin på websidene sine. Ta også utskrift av skjermbilder og slik så du har dokumentasjon. Dept. of Transportation har noen regler rundt kjøp og honorering av kjøpte billetterdet der så sjekk evt. hva de sier. Får du bekreftet en klasse skal du selvfølgelig ikke nedgraderes i etterkant. Kan være dumt å begynne å diskutere saken, for da sier du implisitt at du skjønte at det var feilpris.
Hva er ruten? Er du sikker på at det er First på langflightene, og ikke bare innenriks? Bl.a. kayak.no har en svakhet der, hvis man søker på C/F får man av og til opp alternativer der Europa-USA er i økonomi, mens en kort innenriksflight er i F. Hvis det er F hele veien, og AA er et av alternativene - sjekk om du får BA til samme pris, de er mye bedre i First. Så lenge minst én av flightene er på amerikansk jord er du veldig godt dekket av DOT-regler (Department of Transportation) som forhindrer flyselskap fra å kansellere billetter pga feilprising.
SQ begynte vel å kansellere feilprisede billetter i Biz ex Australia ifjor, usikker på om medieoppmerksomheten fikk de til å gå tilbake på det.
Hvordan sier "This is not right, my boarding pass says coach, but I'm booked in First" at man skjønte at det var en feilprising?
Der var ikke DoT med i bildet. Har vært mange tilfeller der feilprisinger har blitt kansellert, både SQ, LX og flere andre har gjort det. Men så lenge billetten går til/fra/via USA er man 99% sikker etter det jeg har sett. Senest nå med Etihad i julen, der man blant annet kunne booke USA - Abu Dhabi - Cape Town for et par tusenlapper. "Tilbudet" lå ute i flere dager på Flyertalk, blogger, The Flight Deal, Twitter osv, alle fikk beholde billettene.
Det er jo det man må si, ikke "ja, det var en feil ja, kanskje jeg kan få business i steden som plaster på såret" (som mitt svar refererte til)