Når åpner den nye loungen på Bergen lufthavn?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av kanelbollen, 08. juli 2023.

Tags:
  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,100
    Likes mottatt:
    33,406
    Bonuspoeng:
    293
    Jojo, men jeg tenkte at om Avinor har en felleslounge, så kan vel SAS få ha sin egen i tillegg?
     
    kiev liker dette
  2. kanelbollen

    kanelbollen Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Nå som KLM har kjøpt opp SAS er det vel ikke helt usannsynlig at lounge tilgangene blir litt endret vil jeg tro. Så langt jeg vet har SAS-kunder kun tilgang til SAS sine egne lounge (og star alliance så klart, men dette fjernes vel snart). KLM derimot har for eksempel tilgang til Bergen Lounge på utenlandsterminalen.

    Det blir interessant å se hvordan KLM/ SAS velger å håndtere dette, om KLM-kunder får tilgang til SAS sine lounger og vice versa. Antar i hvert fall at SAS-kunder vil ha tilgang til KLM og AirFrance sine egne lounger.

    Jeg kan se hvis KLM ikke ønsker at SAS skal satse mer på sine egne lounge for mer kostnadseffektivitet, og derfor det blir godtatt at loungen blir en Avinor lounge og ikke en SAS lounge. På den andre siden vil SAS ha enda bedre grunn for å lage sin helt egen, fordi KLM og AirFrance sine passasjerer også vil kunne bruke loungen. Dog flyr hverken KLM eller AirFrance innenlands, og det derfor ikke gir spesielt mye mening for dem å satse på dette.

    Så mitt educated guess er at loungen blir en Avinor Lounge. BGO har langt mer innenlandstrafikk en utenlandstrafikk, og flere forretningsreiser er innenlands, som gir et større insentiv til å ha en lounge innenlands enn utenlands. Og siden vi allerede har en utenlandslounge antar jeg det vil gi mening med en innenlands også.
     
    freddyen, Travellingalf and Spielhaug like this.
  3. Apekatt87

    Apekatt87 Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg går utifra at når SAS går inn i Skyteam så blir det samme som med star alliance, feks at om du flyr med *A så har du tilgang til de loungene som er merket med *A gold (Feks LH sine business/senator lounger). Så da blir det hva nå enn KLM/AF/resten av tilbyr av lounger. På samme måte som at andre star alliance kunder med gullkort har tilgang til sas sine eb-gull lounger.
     
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,514
    Likes mottatt:
    4,017
    Bonuspoeng:
    113
    Istedenfor å spekulere på IF så sendte jeg en mail og spurte.

    "Hei Flyrlavt

    Beklager sent svar . Flyselskapet som ville ha lounge på flyplassen har ombestemt seg . Så for øyeblikket er det ikke planlagt lounge på innland dessverre"
     
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Huff, det var da kjipe nyheter. Flyr mye innenriks via Bergen og hadde satt stor pris på en "skikkelig" lounge der (innenriks altså). Kan vel alltids håpe at Avinor tar over selv da, men det er vel for mye å tro på kanskje...
     
  6. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,514
    Likes mottatt:
    4,017
    Bonuspoeng:
    113
    Kjedelig, ja.
    Er jo ofte ganske folksomt på lille Flesland, tror mange hadde satt pris på en lounge.
     
    Travellingalf and Eddie47 like this.
  7. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Slik blir det når SAS ikke vil dele, Norwegian ikke driver med sånt og det ikke er stort nok kundegrunnlag igjen blant resten av selskapene.
    Litt satt på spissen og selvfølgelig helt uten innsikt i hva som skjer i kulissene.
     
    Last edited: 13. febr 2024
  8. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    805
    Bonuspoeng:
    93
    Får WF reisende som kommer fra utlandet tilgang til loungen før dem reiser videre innenriks med WF?
     
  9. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regner med du tenker på den eksisterende utenlandsloungen?
    Prosjektet med innenlandslounge har strandet.

    Der er ingen "lounge ved ankomst"-fordel med WF og reglene er tydelig på at du må reise til utlandet.

    Samtidig vet jeg at disse kontraktsloungene ønsker å slippe inn så mange som mulig.
    Og dermed kunne fakturere flyselskapet.
    Sjekk gjerne om det fungerer!
     
  10. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    996
    Likes mottatt:
    805
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer, mente utlandsloungen. Havnet visst ikke i helt rett tråd. Ble en annen reiseforbindelse, så får ikke sjekket det ut
     
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,917
    Likes mottatt:
    2,037
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel ikke helt usannsynlig at Norwegian oppkjøpet av Widerøe ødela for den nye BGO innenriksloungen. WF+SK blir jo helt historie i november, la oss håpe Avinor kommer med en løsning hvor SAS kan kjøpe seg inn (fordrer endring i SAS lounge policy også). Spørsmålet er om Widerøe overhodet vil tilby lounge i fremtiden, deres nye eier er jo ingen fan.

    Tror det dessverre ser mørkt ut på kort og mellomlang sikt for innenriks lounge BGO.
     
    Flyrlavt liker dette
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,320
    Likes mottatt:
    4,847
    Bonuspoeng:
    113
    Som diskutert i andre tråder, så blir nok lounge-tilgang via kredittkort viktigere enn selskapsbasert tilgang. Vi er jo inne i en race-to-the-bottom konkurranse hvor fordelene med allianser blir vannet ut. En økende etterspørsel fra kredittkortkundene vil forhåpentligvis føre til at Avinor vil åpne flere innenlandslounger som den på OSL.
     
    RoadKing and Eddie47 like this.
  13. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    773
    Likes mottatt:
    1,443
    Bonuspoeng:
    93
    Og blitt en del forsikringsselskap som kjøper inn kundene i lounger ved forsinkelse, kan sikkert bli litt omsetning av det.
     
    kiev liker dette
  14. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    478
    Likes mottatt:
    636
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er status på denne loungen nå? Planlegger en tur til Bergen ila året, men det er kanskje ikke noe ferdig å besøke her i løpet av 2024 en gang?
     
  15. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,514
    Likes mottatt:
    4,017
    Bonuspoeng:
    113
     
    Preference liker dette
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,384
    Likes mottatt:
    8,786
    Bonuspoeng:
    183
    Utrolig rart svar, siden loungen virkelig må være snart ferdigbygget nå?

    Skulle tro at feks SSP er interessert i å drifte den, hvis leieprisen er fornuftig, De startet jo gansje nylig innenriks lounge på OSL, i tillegg til at de fra før drifter OSLounge på utland.
     
  17. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    312
    Bonuspoeng:
    53
    Ryktene jeg har hørt internt fra SAS er at dette var en lounge SAS og Widerøe skulle bygge sammen (husker ikke detaljene), men at dette da falt vekk når Norwegian annonserte oppkjøp av Widerøe - da var ingen av partene interessert lenger i samarbeidet.
     
    tobeornot999 liker dette
  18. kanelbollen

    kanelbollen Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Var nylig på Flesland og tok dette bildet. Ut ifra inngangspartiet ser det ikke særlig ut som at det kommer en lounge med det første... Trappen er ferdig i det minste E13AD454-78C3-40A4-8428-28F15AF56139_1_105_c.jpeg
     
  19. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,506
    Likes mottatt:
    1,455
    Bonuspoeng:
    113
    Synd at dette skal stå ubrukt!
    Jeg regner med at tilkomst direkte fra avgangshallen gjør at lokalene først og fremst var tiltenkt reisende som har passert sikkerhetskontrollen.
     
  20. kanelbollen

    kanelbollen Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Interessant, fant et dokument på Avinor sine sider som svarer på spørsmålet vi alle har lurt på; hvorvidt det i det hele tatt er mulig å åpne lounger kun for enkelte selskaper på Flesland. Svaret er ja. Kravet er 500 000 årlige passasjerer:
    upload_2024-7-25_22-38-28.png
    Dokumentet heter "avinor_service-catalogue_01_01_2024.pdf"
     
    Cumulus, Kristian, Rapolo and 6 others like this.

Del denne siden