Inspirert av min andre tråd "Når er det billigst å bo?". Dessverre er ikke denne informasjonen like lett og oversiktlig tilgjengelig, så det krever en del manuelt arbeid. Siden jeg skyr manuelt arbeid på PC som pesten er dette et langsiktig "work in progress", så ikke ta dette som et ferdig produkt.
Jo mørkere grønn, jo billigere er flybillettene. Mørk rødt betyr ca 50-70% dyrere billetter. Liker du bedre å se det som en graf har du flaks:
(Grønn graf er ikke vektet over kontinentene, men på byene jeg har sjekket så langt, og de er ikke jevnt fordelt på kontinenter)
Grunnen til at ingen av grafene går ned i 0% (billigste uke) er at dette viser snittet for alle byene på kontinentet (de jeg har tatt med foreløpig). Det finnes mange andre faktorer som påvirker prisen. Eksempler er flyselskap, reisedag, antall dager til reisedag, når på dagen man reiser, etc. Men, for reiseglade er det gjerne når man reiser som er lettest å påvirke.
Sånn umiddelbart legger jeg merke til følgende:
- Ikke overraskende er påske, sommer og jul er de dyreste tidene å reise, men det er variasjon mellom kontinentene
- Pinse/17-mai, vinter- og høstfeire står for de andre toppene, men prisøkningen her er mye mindre. Peakene for vinter- og høstferie kommer litt før selve ferien. Jeg antok at dette var fordi ferien ikke kommer i samme uke hvert år, men det viser seg likevel at den kommer 1-2 uker før. Mulig det er på grunn av at folk forlenger ferien og dermed begynner tidligere?
- De billigste tidene å reise på er*:
- Midten av januar
- Månedsskiftet februar/mars
- Første uken i mai (markant dropp akkurat denne uken til mange byer)
- Første uken i juni (markant dropp akkurat denne uken til mange byer)
- Midten av august
- November
*Trender
Kommer til å fylle inn postene under over de neste dagene/ukene med mer info for hvert kontinent, samt oppdatere med en god del mer statistikk for oss statistikk-nerder.
Last edited: 07. aug 2017