Når kan overflyvning av Russland komme i gang igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av kiev, i går 18:11.

1. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,220
    Bonuspoeng:
    183
    Nå holder vi oss LANGT unna politikk i denne tråden. Det er mer enn nok kommentarfelt for denslags!
    Gitt at ting går rette veien med fredsavtaler så «spør jeg for en venn»:
    Hvor lang tid har det historisk tatt å få avtaler om overflyvning av tidligere krigsområder?
    Det vil vel også ta noe tid med gjenoppretting av ruteprogram og få logistikken på plass.
    Altså: når gjetter man at østlige ruter er tilbake til normalen?

2. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,782
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker at det er laaaangt frem i tid og det kommer i vertfall ikke til å skje før det er en fullverdig fredsavtale på plass. Deretter kommer russisk luftrom til å være et forhandlingskort fra Russland mot Europa som sikkert ikke spilles ut med det første. For at russisk luftrom skal være et reelt forhandlingskort tenker jeg at Europa ønsker å se varig fred og at en fredsavtale etterleves. Det har vært minst to tilfeller der russisk eller pro-russiske luftvern har skutt ned fly, nå nylig med det fra Aserbadjian og i 2014(?) med MH-flyet over Øst-Ukraina.

Jeg tenker vi fort snakker 2027.

Så får jeg håpe jeg tar feil og at verden blir et bedre og tryggere sted mye fortere enn det. Kanskje har man blir kvitt både en og to toppolitikere pga alterdom innen den tid.

milehigh and kiev like this.
  3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,598
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir uansett bare synsing og spekulasjoner. Jeg dog helt enig med Rapolo om at første forutsetning er at en endelig fredsavtale er implementert i praksis, og trolig skal den nok også ha holdt en stund før dette blir aktuelt. Men skulle det bli våpenhvile snart og en fredsavtale kommer på plass ila. våren (hvilket jeg tror er veldig optimistisk) så tror ikke jeg at det tar to år, men det er jo i realiteten umulig å forutsi...

kiev liker dette
  4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,225
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det er langt unna ettersom Europa og Russland har et mer anstrengt forhold enn på lenge. Men amerikanske fly ser ut til å kunne komme i gang så snart det foreligger en fredsavtale. Vi får se.

kiev liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,576
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med @Rapolo . Og det er nok i aller beste fall.

Viktig å huske at sanksjoner er en del av det hele også, og de kommer ikke til å bli opphevet bare fordi det kommer en våpenhvileavtale eller fredsavtale som ingen (utenom verdens mektigste mann) tror kommer til å overholdes av russerne.

Litt som da Chamberlain skrev avtale med Hitler om "peace in our time".

Så lenge Russland har blokkerende sanksjoner mot seg, så kommer de til å fortsette å svare med tilsvarende sanksjoner tilbake - bla om overflyvning. Bare naturlig, det.

6. kjeks

kjeks Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg er litt usikker på om det er SAS sine flyvninger dere diskuterer her,

Jeg anbefaler å google følgende setning og lese artikkelen til e24:

"Kina-selskap punger ut til Russland - slipper avgift i Norge"

(jeg får ikke lenke til nettsider selv pga få innlegg..)

Men som man kan lese planlegger Hainan Airlines flyvninger over Russland, fra Oslo til Beijing, og oppstarten skal tilsynelatende skje i inneværende måned. Jeg undersøkte kjapt tilgjengeligheten hos Hainan, og det er mulig å booke billetter 27.03 direkte fra OSL til PEK. Overfarten tar 9 timer. Jeg antar da at selskapet flyr over Russland.

Så for å svare på spørsmålet i overskriften er vel svaret "Nå".

Hvor lang tid det før europeiske selskaper flyr over Russland er det derimot vanskelig/umulig å spå. Dersom presidenten i USA får i stand en slags fredsavtale kan man jo håpe på at det skjer en normalisering av handelsforhold i løpet av 2026, men jeg ville ikke satt penger på det. 2027 eller 2030 er nok begge realistiske anslag - det eksisterer her ingen fasit.

Del denne siden