da sier Mr. Fox, at NOK er nok. "Hvis ingen går i fella, men passer seg for den, skal alle sammen snart få feire jul igjen!" Musemor får bli hjemme og passe muse-flokken, og far skal på tur. Det har vært en tøff start på året, spesielt med tanke på alle tilbudene fra både EK, QR, BA og LH... En enda tøffere start er at familien etter sigende skal få ett femte medlem i juni/juli..... Eldste i muse-flokken bikker "Adult" i fly-språket i juni.... Men, en stor takk til @Herlov - fant jeg ut at Cathay Pacific (CX) billetter faktisk også kan søkes fra OSL, ikke bare CPH (som i februar 2015). CX har tidvis veldig hyggelige Business priser helt fra OSL til andre siden av verden. Jeg har faktisk fløyet på CX billetter til Borneo, Malaysia midt i felles-ferien til ca. TNOK 10 pr. stykk. Nok reklame for, og om CX (jeg får ikke betalt, men må ta det igjen i on-board champers.. ) Denne reisen ble bestilt i slutten av november 2015 ved hjelp av CX sine hjemmesider. Billetten ble tatt ut av en BH, nei jeg mener en BH-agent, fordi jeg hadde gavekort fra min 30 års fødselsdag, eller var det 40 ? What-ever... Formålet med turen; Fly mest mulig Biz pr. krone Møte slekta Møte min faste skredder siden 1997 Noen dager fri fra "reve"-hiet og "rev"isoren Singapore (SIN) er ende-destinasjon, her blir det ca. 80 timer (ground-stop) og ruta er som følger; I ettertid, retrospektivt (noe man aldri skal gjøre), kun jeg vel dratt med QR tvers igjennom til TNOK 9, samt fått prøve A350, men skomaker bli ved din lest. Jeg kan jo forsøke en re-routing, mens jeg er i loungen ved DOH - til en direkte DOH-SIN, men kan en rev lure en annen rev (lounge-dragen i DOH). Jeg har gjort brukbare sete-valg på utreisen. BA gir selvfølgelig ikke sete-valg, dersom jeg ikke donerer GBP 22, men det er helt uvesentlig etter å ha vært på drift i nesten 28 timer (etter utsjekk fra hotellet). Skal jeg jobbe meg til 1A/2A på QR ut fra OSL ? Eller kan man havne midt i galley-bråk/bleie-skift i Bassinet? Jeg har 3A, men vil jo aller helst sitte "foran" ?? Jeg vil forsøke å oppdatere denne tråden løpende, men husk at dette 7 parties på 4 dager.......
Dette blir könig! Cathay ser jo meget lovende ut i business. Hvor har du fått sete på 777-300 flightene?
Sitter på 11D på "lang-ruten" HKG-LHR, satser på en equipment change mellom SIN-HKG, til flat-bed for denne flighten er "Red-eye" med renter.
Fløy mye CX i sommer, og intra-C på redeye med A333 høres ikke ut som en god start på turen. Litt overrasket at de har det med tanke på bra service ellers?
Da ankom det endelig en mail fra QR, om Online-Checin (OLCI) hadde åpnet. Jeg har lenge gått å "siklet" på sete 2A, men når jeg henter frem seat-map for strekningen OSL-DOH, er det ingen ledige seter på balja til Midt-Østen. Jeg vet at forumist @K3nn7 har benket seg på 4A, så jeg krysser fingerene for at han ikke blir syk på turen. I skrivende stund er det ikke mulig å få videre sjekk-inn (trough check-in), så jeg har satt hele prosessen på vent. Kontrollspørsmål 1): Har du pass og papirer i orden ? JA Kontrollspørsmål 2): Har du pakket koffereten ? Nei....
Pakking; The 7 Ps of Marketing I markedsføring er det alltid snakk om the 7P model, Jeg er utdannet offiser i Forsvaret, og jungelordet er; Proper Planning and Practice Prevents Piss Poor Performance Proper Planning, betyr at man skal ha med 7 ting som starter på P PC - Personal-computer Passport Proper funding Phone Protection Pills Pyjamas Selv om Rimowa var pakket, og limo-bestilt på EKs hjemmeside…. «Wait a minute», det er jo neste langtur som faktisk er med EK i påsken….. Bak kofferten stod det en liten Audi A1som hadde neste destinasjon Oslo Hovedflyplass… Parkering gikk smooth, det er tross alt kanskje den beste perioden å reise avsted, iallfall teknisk sett, lite trafikk og færre passasjerer. Check-in bød heller ikke på spesielle tekniske utfordringer. Enten har man Rimowa, eller så har man det ikke. Jeg ble «viftet» rett til Business check-in, uten glorete tags på kofferten. Baggasjen ble merket til final-destination SIN, og Boarding Pass for hele reisen utstedt. Siden jeg var en av pionerene / arkitektene bak OSL Lounge, gadd jeg ikke stikke innom denne. Litt reise-snus og medisin ble plukket opp i Duty Free, og jeg dro pent og rolig mot gaten, som ligger på Non-Schengen på pir Øst. Dersom det er mange avreisende til Non-Schengen destinasjoner, pleier de normalt å ha en luke åpent og vice versa. I dag tror jeg det var midt på treet.... Non-Schengen området ved Oslo lufthavn er en trist affære. Når det gjelder valget å ikke gå i loungen, angret jeg en stund på det. Prevents Piss Poor Performance Er dette en ligning som vi regner sammen i HKG. Jeg har ikke tatt med noen Kinesisk-kuleramme, men antall natt-flygninger * antall glass med Krüg * antall med G&T dividert med antall for lite timer med søvn = SIN. Boarding; Flight: QR176 Equipment: B787 Routing: OSL-DOH Klasse: C Sete: 3A Flytid: 14:55-23:25 Load 21/22 Priority boarding er kult når det funker, dersom alternativet er å stå «tuben» ut til flyet, i 20 minus grader, er det bedre å være «gate-lice» - hengende i gaten. Sol inne - sol ute.... Ikke Krüg.....
Etter en rask de-icing på syd-vest banen, dro vi avsted med retning DOH. Flytiden var estimert til 5:55, så "Let the show begin". QR leverer ut menyer og egne drikke-menyer. Jeg bestemte meg for å drøye litt, og se litt film før jeg gikk på min lille 3 retter. Nøtter i en liten "Ramekin" kom fort på bordet sammen med Gin & Tonic, Måtte også inkludere - min egen "brandede" vin.
QR har innført "Dine on Demand", jeg valgte et par runder med lesk, før jeg dro i gang med suppen (Skal-dyr-suppe) og Lemon chicken. Maten smakte bra, og jeg hadde til hensikt å legge ved menyen, men ca 30 minutter før landingen i Doha, ble det innsamling av alle menyer og vinkart. Virkelig miljø-policy. Jeg fikk også testet en "Chicken" pai før landing. Den hadde kanskje bodd i ovnen siden avreise fra OSL, og var så tørr at det var tungt å spise.
Etter snaue 6 timer i luften, var vi fremme i Doha. Dette er tredje OSL-DOH jeg gjennomfører innenfor en 12 måneders periode, og jeg må si at QR-leverer varene. Vi var raskt av flyet, sikkerhetskontroll og rett til Al Moujhan lounge. Jeg hadde ca 2,5 timer her før flyet skulle ta meg videre til Hong Kong. Sammen med flyptrater @K3nn7, ble det gjort gode forsøk på å tømme DOH for bobler. Flighten CX640 har jeg ingen bilder fra. Det ble 6:40 i horisontalen, men ikke velg aktre business kabin, da er du nemlig paret godt opp med Infants i Economy Premium, så der var det støyete. Ved ankomst HKG, skulle jeg krysse hele terminalen, og hadde bare tiden og veien. Jeg lager en liten egen rapport på CX635 - HKG-SIN i en egen post.
Boarding: Flight: CX635 Equipment: A330-300 Regional Routing: HKG-SIN Klasse: C Sete: 11D Flytid: 15:15-19:10 Load 28/42 Etter en rask løpe-tur gjennom Security på HKG, samt toalett besøk og en aldri så liten "kollekvinter" i CX-loungen "The Wing", http://www.cathaypacific.com/cx/en_...g-international-airport-lounges/the-wing.html Boarding gikk gjennom gate 3, med 2 broer. Da jeg hadde valgt sete på første rad, valgte jeg fremste dør. Her ble jeg møtt av Senior Purser Jackie, som fulgte meg til sete, tok håndbagasje og jakke. Deretter ble jeg vist til mitt sete 11D. Flyet var av type Airbus 330-300 med konfigurasjon 42 C og 265 Economy. Sete var Cathay Pacific - Regional Business, ikke ulikt det jeg fikk oppleve på min reise med Dragonair i juli 2015. Før take-off ble det servert varme-kluter og pre-departure champis. Jeg antar at dette var Billecart - ut fra utdelt meny. Jeg fikk gleden av å dele to seteren sammen med a "fine-young-Brit", som var first-officer i Cathay Pacific. Han var 28 år gammel og allerede sjekket styrmann på Airbus 330. Menyer ble utdelt, disse ligger som vedlegg til denne posten. Take-off fra Hong Kong var uproblematisk, men det er jo alltid kø. Deilig å kunne trekke på seg Noise-cancelling head-set og bare følge departure på egen monitor. Etter take off var det hot-nuts og drinker, jeg valgte en Gin and Tonic, Styrmannen valgte en Cloud Nine, som er CX sin Signature drink, som består av Absolut Vodka, Cointreau og Sprite (note to self - try one next time)....