Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje for å øydelegge, men det er vel det normale over there!
    Men attende til kva tråden handler om!
    Trur det ser stygt ut med lange reiser i 2020 uten karantene:(
     
    Eddie47 liker dette
  2. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke for å være en buzzkill, men kanskje vi skal prøve å holde politikken utenfor i disse diskusjonene? :rolleyes: Politikk er et tema man definitivt aldri kommer til å bli enige om og skaper mer mas enn det tjener.

    Just my two cents...

    Litt on-topic: Skikkelig dust at ferien vår til Thailand med Swiss i Business nå ble avlyst pga de "nye" reiserådene. :mad: :(
     
    Storbaba liker dette
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er jo helt på trynet av regjeringen, for jeg lurer på hvorfor i det huleste vi har ett folkehelseinstitutt, når regjeringen gir blaffen i de rådene som blir gitt til dem? Ja, og faktisk så er det on topic, for de ødelegger jo for dem vi kjøper tjenester av, så denne regjeringa bør virkelig gå i seg seg selv og ta en grundig ransakelse på hvorfor de tror de er bedre enn det FHI er.

    Jaja, nå ryker turen til Singapore, men det var ventet, men jeg ble negativt overrasket av at regjeringen ikke samkjører med EØS om reiseråd, da hele bølingen jobber i retning av 1 Juli, mens regjeringen tar datoen 20 Juli bare for å være litt spesielle. Så for vi se om Norwegian klarer seg eller om dette var kroken på døra fra regjeringen side i forhold til dem :oops:
     
    rota and spacecosmos like this.
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,294
    Bonuspoeng:
    293
    Folkehelseinstituttet er et av flere organer som regjeringen har som rådgivere.
     
  5. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Uff, jeg kommer ikke til å leie bil i utlandet. Men min billett står der 13. juli avgang til Kroatia med retur 23. juli. Endringssgebyr blir vel 500 kr hver strek og person, derfor lurer jeg om de bestemmer på den dag 20. Juli angående de nærmeste landene i Europa eller før? Jeg vet at forsikring dekker ikke noe og jeg selv har munnbind hjemme, nok for begge flyene og vi er ikke fylt 20 år ennå. Jeg har bestilt Airbnb med fri avbestilling før 29. Juni. Hva vil dere ha gjort?

    Jeg tenker å vente til siste uke i juni, dersom min flyvning blir kansellert, så kansellerer jeg heller Airbnb enn å skaffe seg ny flight med mellomlanding. Dessuten flyvning er direkte og operert av SAS.

    Så skal jeg vente til siste uke av Juni?

    Ikke tale om langdistanse før 2021.
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle selv reist samme dato som deg. Utsatt alt til neste år. Langdistanse i 2020 tror jeg er glemmesak.
     
    Gribb liker dette
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her, CT #5 lander kommende uke og med syvsiftert EB-konto skal Tallinn få kjørt seg mot slutten av året bare koronadriten er mer under kontroll. Får bare håper at flyselskapene består og at det finnes noen bonusbilletter til oss...
     
    rota, haifinn and spacecosmos like this.
  8. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Hehe humor er vanskelig. Men egentlig litt overrasket over at så mange her har en resignert "det blir ikke noen utenlandsreise i år" type holdning.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Synes rådene fra regjeringen var kloke og som forventet!
    Vi skal være glad for at regjeringen tar egne råd og beslutninger og ikke overlater dette til en statsepidemolog ...

    En forsker og akademiker kan fort ha andre mål og ønsker enn de som tar beslutninger for en hel befolkning ....
    Da den norske regjeringen åpnet for de øverste trinnene i skolen var det forskere som ønsket at bare halvparten skulle åpne etter loddtrekning.
    Selvsagt hadde dette gitt grunnlag for flotte og fantastiske forskningsprosjekter, doktorgrader og ikke minst store offentlige forskningspenger. Men var dette i elevenes og skolenes interesse?

    Vi skal være glad for at vi har myndigheter som er i stand til å ta egne beslutninger. Så får historien vise om alle beslutningene har vært de riktige, men det vi vet er at Norge så langt har vært heldige i denne pandemien.
     
    drsyk, Arvid1410, jvsandem and 5 others like this.
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,294
    Bonuspoeng:
    293
    Mange? Det er vel bare 3-4 av de her .... :)
    (Men de roper høyt)
     
    rota, drsyk, Adrian E and 4 others like this.
  11. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Nesten så jeg av og til mistenker en skjult agenda for å tilegne seg flere bonusbilletter... (det var bare humor altså)

    Tror nok det er mye politikk og styring av folks holdninger her, like mye som smittehensyn.

    Rent logisk er det ingenting som skulle tilsi at det er farlig å ta et fly fra Oslo til Kreta, men om man går ut i media og sier at nå er det bading og paraplydrinker til alle, så har jo det en viss signaleffekt.
     
    rota, drsyk, Maggie and 2 others like this.
  12. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Ja det er vel fortsatt et forum for reiselystne dette. :p
     
    Last edited: 15. mai 2020
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Meh. Mer et realismepreg enn politisk motiverte innlegg. Er ingenting som tilsier at det blir langdistanse i 2020.

    Trist som F
     
  14. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    For ordens skyld så var det altså ikke dine innlegg jeg mente var politiske, men at det er en del politikk og holdnings/forventningsstyring inne i bildet i regjeringen sine avgjørelser.
     
    jgroneng liker dette
  15. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Pø, her er det ikke resignert. Har booking til Hamburg via ARN og CPH i slutten av juni, den regner jeg med at jeg får tatt siden det er snakk om å åpne for å reise til Sverige og Danmark 15 juni. Går den så skal jeg nok klare å komme meg videre til HAM også.

    Videre har jeg BUD i slutten av juli, den regner jeg også meg at går i box. Her er man optimist til the bitter end.

    Men turen til HAM om den liten uke så jeg meg nødt til å booke om til i august, der har jeg ikke helt trua lenger. :)
     
    Apo liker dette
  16. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,314
    Likes mottatt:
    5,116
    Bonuspoeng:
    183
    Har en booking til Århus i midten av Juli og håper jo virkelig at en får benyttet den.
    Pt. så er alle flightene tom bortsett fra våre seter så vi får se :D
     
  17. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=33327
    Dette betyr vel i prinsippet at det er mulig å reise til Italia fra 3.juni? Riktignok ikke et land jeg ville dratt til nå uansett, både mtp karantene etter hjemreise,reiserådet (pga manglende forsikring) og ikke minst smittetall . Men rart at vi somler her hjemme når andre land åpner opp til å rekke sommerferien, spesielt land som har mye verre tall enn oss. De baltiske landene åpnet jo også opp seg imellom.Jeg hadde trodd det ble åpning for å dra til EU land fra senest 15.juli og nordiske land samt kanskje Tyskland fra 1.juni. Men virker mer sannsynlig fra 1.juli i Norden (evt tidligst 15.juni om det blir iverksatt samme dato som var satt) og 15.august om regjeringen fortsetter å kjøre sitt eget løp. Dette var jo noe en skulle samarbeide mellom andre land om og flere har signalisert at de er klare som f eks Tyskland som sa de ville ta imot Norge og Danmark. Men naturlig nok vil de landene som er hardest rammet økonomisk være de som er ivrigst på å åpne først. Den nordiske korridoren må i alle fall komme på plass kjapt. (Åpne til Danmark, Finland, og Island bør vi kunne åpne til) Vi kan ikke vente på Sverige. IC vil det nok gå et par måneder ekstra tid. Mitt stalltips er at det vil bli mulig å dra til land som Japan, Singapore, Hong Kong osv fra 1.oktober :)

    Ikke så ofte jeg er enig med Astrid Meland men denne gang så.. Morsom overskrift også :D
    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8my0br/please-erna-jeg-vil-paa-sommerferie
     
    Last edited: 16. mai 2020
  18. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Ser nå at Thailand har forlenget sin Flight Ban for alle internasjonale fly frem til 30 Juni..
     
  19. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Får kikke litt i krystallkula for 15 juni:

    Jeg tror at vi har drevet ut viruset fra Norge innen den 15 juni for det siste døgnet har det bare vært 7 tilfeller i Norge. Men det avhenger av at folk ikke hviler på laurbærene før det har vært 0 nye tilfeller de siste ti dagene i landet, så jeg håper at vi ikke fester seieren i stykker i dag, for det hadde vært totalt idiotisk.

    Når det gjelder reiser innenfor Skandinavia så vil mitt stalltips være at de letter på reiserådet for hele Skandinavia den 15 juni, med visse forbehold for Stockholm og Gøteborg. Ellers ser veldig bra ut på fastlandet i Danmark nå, og det kan være at de lykkes med å drive viruset helt ut av København innen 15 Juni, men jeg er ikke sikker her. Finland er også bra, men det har vært litt stigende tall der på grunn av ett utbrudd i turku. Island kan ha lykkes med å røyke ut viruset fra øya, så de er kanskje virusfrie nå. Færøyene har allerede lykkes med å drive viruset ut av landet så de kan vi trygt lette reiserådene allerede i dag om de ville. Sverige så står det litt verre til, men som dere ser på kartet så er det enkelte deler av Sverige som greit vil rekke å bli smittefrie innen 15 juni.

    To land som jeg også er sikker på er Estland, de har lykkes vel så bra som Norge, og kan trygt anbefales 15 Juni, det kan også Litauen, mens Latvia har fått ett hopp i antall tilfeller så de må vi være obs på, så der må jeg nok komme tilbake om ei uke for å gi ett estimat. Så de Baltiske landene er en viss mulighet for.

    Tyskland, ser relativt trygt ut hvis en unngår storbyene. Jeg tror ikke at UD vil lette rådene for Tyskland, men Tyskland vil ha åpne grenser til Danmark og Danmark vil ha åpne grenser til Tyskland, så kanskje jeg ville ha tøyet grensa litt her. "Bare trykk på kartet", så kan du se om det finnes noe smitte i Flensburg eller ikke, om du skulle dratt over grensa for å shoppe litt :)

    Så er det igjen i krystallkula for 20 juli:

    Jeg tror de fleste landene i EU har greid å kvitte seg med viruset da, men unntak for Storbritannia. Da tror jeg også at vi kan reise fritt innenfor Schengen og EU. Så UD vil løfte reiserådene for disse landene.

    Krystallkula for 20 August:

    Nå tror jeg at flere land utenfor EU vil være klare for å reise til men det som er jokeren i spillet nå er om EU, EØS og Schengen er samkjørte på dette. Får åpner noen grensa for andre skitne land, det vil si land som har mye smitte i seg, så vil vi få problemer igjen, så her må vi være nøye. Dette er ev svært kritisk fase i gjenåpningen av verden. Først ut er Storbritannia, så Canada og kanskje USA med mindre Trump føkker det opp, noe som er meget mulig for dem. UD vil også åpne for Thailand, Malaysia, Singapore, Hongkong, Vietnam, Filippinene og Taiwan da. Enkelte andre land kan også komme på lista, men det kommer an på i hvilken grad myndighetene i de spiller med åpne kort i forhold til viruset:

    Full åpning av Grenser til hele verden 1 November:

    Denne datoen er om alt går bra, men det er mye som kan skje på veien, så det bør ikke tas for gitt at det blir sånn.
     
    Last edited: 17. mai 2020
    jtmath, Apo, awt and 2 others like this.
  20. Apo

    Apo Medlem

    Innlegg:
    234
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    På Danmark sine offisielle reisesider står det:
    "All unnecessary travel is not advised until and including 31 May 2020. The Danish Government is in contact with Denmark's neighbouring countries and will decide on the temporary border control and entry bans and travel advice by 1 June 2020."

    Kan det være vi får avklaringen om reise til Danmark tidligere enn 15.juni? Det var vel ikke sagt at den skulle komme på dagen 15.juni men innen 15.juni? Håper fortsatt at det blir mulig å ta en tur til Køben før 15.juni (tidlig juni) siden ferien min slutter denne dagen. Den var jo egentlig tenkt til Japan som jo gikk i vasken, men ferie måtte likevel avvikles som planlagt på jobben for å unngå at folk flyttet den til høsten.:( Riktignok går Køben eller andre byer i Europa fint som en langhelg senere i sommer, men når man er vant til å reise i ferien så hadde det vært greit å få "brukt den". Ser ikke noe poeng å ta ut ferie om jeg bare skal være hjemme men nå ble det tvunget ferie :rolleyes:
     
    Last edited: 17. mai 2020

Del denne siden