Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det er derfor jeg på vegne av fylkesmannen i Agder har skrevet en mail til Arbeiderpartiets helsepolitiske talsmann på Stortinget Kari Henriksen og belyst situasjonen. På onsdag den 27 så opphører koronaloven, og på torsdag 28 mai så møtes stortinget igjen. Da håper jeg at Arbeiderpartiet vil fremme en sak om å åpne grensa for danske, finske og islandske borgere, og endre reiserådene for disse landene. Hvis forslaget blir fremmet så er det god mulighet for at stortinget vil overkjøre regjeringen her, og med det så er vi ett steg nærmere normalen :)
     
    Last edited: 17. mai 2020
    Apo liker dette
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Gir det en runde med folk som bare må ha en fest 17.mai, så blusser hele driten opp igjen. Like greit å være føre var og vente å se hvordan "åpningen" de siste ukene har påvirket smittespredningen. før man åpner grensene. Mindre å stenge ned hvis det skulle blusse opp igjen. FHI mener jo at smittespredningen var på vei opp igjen forrige uke. Skjønner ikke hva folk er så anni for å reise sånn for. Vi er fortsatt opp til halsen i deep shit. Avskriv reiseåret 2020 er mitt heteste tips.
     
    Arvid1410 and drsyk like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    På den @OttoL kan det skrives 2 strekker under svaret, men strategisk åpning til naboland med samme eksponering, er for å berge reiselivsbransjen og økonomien det bidrar med for landet. Hvor smitten er om 6 mnd. er forsatt veldig uklart :(

    Kan "åpning" tolkes som test fase på befolkningen, om hvor høyt smitte talene kan øke, for så å stenge ned igjen...Time will show.
     
    Arvid1410 liker dette
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Forslaget legges ikke inn før 28 mai, så hvis tallene går opp frem til da, så droppes forslaget, så den er grei :)
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Skjer ikke noe uansett. De scenarioene som regjeringen kom med på fredag er "best case" scenarioer. At de holder igjen er ikke noe annet enn fornuftig, selv om det er kjipt for alle oss med reisefeber.
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Foreslår innreiserestriksjoner fram til 1. januar 2021
    Mandag kom Justis- og beredskapsdepartementet med forslag til en midlertidig lov om innreiserestriksjoner som skal gjelde fram til 1. januar 2021.

    – Som regjeringen annonserte 15. mai, legges det opp til bruk av innreiserestriksjoner en stund fremover. Vi ønsker en gradvis og kontrollert oppmykning, men må følge situasjonen nøye. Vi kan ikke utelukke at det vil bli behov for nye innstramninger, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) i en pressemelding på regjeringens nettsider.

    Lovforslaget er sendt på høring.

    - En midlertidig særlov som er behandlet av Stortinget, vil gi bedre handlingsrom for mer helhetlige vurderinger enn det smittevernloven gir, sier Mæland.
    :(
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener de bør gi rom for å ha tiltak på grensa ut neste år, altså ett år lengre enn hva regjeringen sier. Da kan de heller regulere innreise etter hvor mye smitte det er i noen land. Jeg ser jo at Kambodsja er fritt for virus, men hvor troverdig det er med den klovnen av en diktator Hun Seng rapporterer er noe annet. Så hvis andre land for ett lass med importerte tilfeller er jo en ting, men når de også benekter smitte så må vi låse dem ute fra verdensøkonomien for å gå dem til å føye seg, og da er reiseråd og innreise ekte for hele 2021 veien å gå med i forhold til dette.
     
  8. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, la oss holde oss til fakta, da Hun Seng`s statistikk kan ikke verifiseres, men er ren antagelser, om verdens politikken skal utøve sanksjoner, er det også irrelevant for oss IF`re.

    Det jeg bryr meg om er en vaksine, fallende smitte tall og F/C turene, så lenge smitte tallene er fallende på 2-4 ukers intervaller etter at Norge "åpner opp" på lik linje med andre land med verifisert statistikk, bør innreise og utreise til selektive destinasjon være tillatt, forbehold at daglig smitte tall forholder seg lave, eller så og si fraværende.

    På den andre siden er det ingen som vet, før det har gått nok tid, vent og se metoden, der en håper, tror og ønsker at smitte tallene forholder seg lave, slik at vi kan åpne mer av landet, om smitte tall øker igjen, vil en se restriksjoner igjen.

    Det som er definitivt er UD`r reiseråd, sier de nei, frafaller rettigheter og forsikringer, da er det like greit å sitte trygt her hjemme i Norge :)
     
    Eddie47, Kaffen and Storbaba like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Eddie47, Rscott and jgroneng like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem skulle trodd at flygeleder ville være en jobb man kunne bli oppsagt i.
     
    TommyL liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Hehehe, kremen av Ola Nordmann i fri utfoldelse...
     
    holmen and Eddie47 like this.
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Ennå ingen i kommentarfeltet som synes det er feil at en gruppe menn og kvinner reiser til Hong Kong for å drikke mest mulig champagne på 2-3 dager ….
     
    drsyk, Skarven, furlong and 3 others like this.
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror ingen i kommentarfeltet vet at det finnes folk som gjør det..
     
    Earl, Skarven, RoadKing and 5 others like this.
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Og der var det mye merkelig. Men merkelig er det enn så lenge ingen som har lagt skylda på Bill Gates.
     
    Skarven liker dette
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,469
    Bonuspoeng:
    293
    :p
     
  18. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    De har bare ikke kommet til dette kommentarfeltet. Jeg kjørte i taxi i Bergen for to uker siden og da påsto sjåføren hardnakket at viruset var satt ut med vilje og at Bill Gates stod bak. Da jeg forsiktig prøvde å spørre hva motivasjonen hans skulle være så sa vedkommende at det var for å få mer penger til Gates Foundation. Jeg spurte om ikke sjåføren trodde at Gates hadde nok penger fra før men da var sjåføren ferdig med den diskusjonen og gikk videre til hvor flink Trump er.

    Det var den mest bisarre samtalen i en taxi jeg noensinne har hatt.
     
    Tore, Kalsnes, rota and 9 others like this.
  19. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde nok bedt sjåføren stanse, betalt nøyaktig på krona det meteret viste, og bestillt en ny taxi.
     
    Xflipper liker dette
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg jatter bare med taxisjåførene på de korte turene jeg jeg sjelden tar. Orker ikke å gå inn i diskusjoner med slike for de er allikevel så hjernevasket av sin egen overbevisning.
     

Del denne siden