Det er jo ikke noe man absolutt skal, men om det er forsvarlig, så må jo det være opp til hver enkelt å bestemme selv hvor man ønsker å feriere. For min egen del er en stor del av å feriere å oppleve andre kulturer, og «komme seg litt bort». Det får jeg ikke verken på hytten eller i Lofoten, selv om det er aldri så fint. Dessuten er det jo ikke alle som «akkurat» kom fra Bali
Ifølge NRK så gjelder forbudet Frederiksberg og København kommuner. Så med mindre NRK har glemt eb kommune eller to er nok Kastrup innafor siden det ligger i Tårnby kommune.
Mulig jeg er en gammel og grinete gubbe! Hvorfor skal man på død og liv ut på isen når det er målt at den er trygg? Jeg kjørte ikke ut på Mjøsa med bilen min før isen var 10 cm tykkere .. Ubegripelig argumentasjon... det er trygt og da MÅ vi jo reise .. du verden ..
Så lenge det er lov og trygt ser jeg ikke problemet. Kommer til å reise selv så fort det er mulig, satser på at resten av Europa åpner i juli, for norgesferie er ikke interessant for meg. Jeg skjønte ingenting av klagingen til hyttefolket i påsken, så om noen ikke skjønner at jeg vil reise i sommer gjør ikke det meg noe. Folk er heldigvis forskjellige og tar egne avgjørelser.
Nå snur du jo om på argumentasjonsrekken. Vi skal uansett reise, men vi MÅ vente til det er trygt. Edit: forøvrig første gang jeg argumenterer for å reise på et reiseforum.
Utlandet > innlandet, jeg ser den. Personlig har jeg is i magen litt til. Som trønder oppleves dessuten Østlandet og Vestlandet som eksotisk nok inntil videre
Tilbod om jobb i Frankfurt 22 juni! Men ikkje verdt karantene i 10 dager. Det blir ein travel reisehaust, om det opnar opp?
En ting jeg ikke skjønner med de nye innreisereglene til Danmark: "Turisterne skal have booket mindst seks overnatninger i fx sommerhus, campingplads, hotel eller lignende". Så om man bare har booket en natt eller to i Danmark (på flyplasshotell på Kastrup) slipper man ikke inn? Hvis ikke det var meningen å holde folk i Danmark i minst 6 netter så er det i alle fall veldig klønete formulert. Noen som kan forklare den med de 6 nettene? Jeg tror jeg heller venter til det åpnes mot Tyskland. Ordnung muss sein
Av den enkle grunn at en ikke ser noen glede i aleneferie i Norge, så om alternativene er å være hjemme i over 12 med eller en liten ferie til en 'trygg' destinasjon i utlandet så velger jeg lett alternativ 2. Men det holder med en langhelg eller to..
Som fleire andre her på forumet er eg veldig lokka av tanken om å reisa utanlands. Samstundes ser eg argumentasjonen om at det kanskje er i tidlegaste laget no i sommar. For min eigen del håpar eg å få til ein liten svingom ut i Nord-Europa (type Tyskland eller tilsvarande) utpå seinhausten. Dersom fantasien skal få råda fritt er det naturbonanzatur til New Zealand i januar/februar som lokkar mest, men eg har mine tvil.
No go zone. Synes det er fornuftig gjort av Danmark. Synd det samme ikke har skjedd i Norge. Synes forøvrig det er rart at det åpnes til Danmark før det åpnes til Island.
Hva er det som er fornuftig gjort av Danmark og hva er det som er no go zone? Enten får en åpne eller la være, istedet for å komme opp med sære regler som er umulig å forstå betydningen av.
Mest smitte i København, så da vil de ikke ha flere folk dit. Men dra andre steder der smitten er liten/ikke eksisterende. Synes det er fornuftig jeg. det er liksom slik at vi fortsatt er i deep shit. Heller en forsiktig åpning litt om litt enn full rulle.
Det var lov å være i København på dagtid, bare ikke overnatte der. (merkelig logikk) Sannsynligvis også lov å overnatte på Kastrup lufthavn siden det lå i Tårnby kommune. Men om man ikke kan reise en helgetur i det hele tatt (noe jo flertallet gjør), men må vise til 6 overnattinger, er fortsatt ikke lett å skjønne. Er du mer smittefarlig om du er der 2 netter enn 6 netter?
Er vel så enkelt at de ønsker besøk av barnefamilie som skal en uke på sommerhusferie på jylland og ikke weekend turister til køben som skal på party tur.
Danske feriepenger i Norske lommer, mens Norske penger ikke havner i Danske lommer, men forblir i Norge. Det Danskene sier her er "Ja ta pengene våre", og vi bør ikke la oss be to ganger angående dette. Avtalen blir jo som å rane Danmark ved deres velsignelse Jaja, tripper Danskene kommer til å fire på kravet om 6 døgn i løpet av ett par uker
Du har nok rett i det, så beskrivelsen din ville vært dekkende for en overskrift "Nå kan barnefamilier reise til sommerhuset sitt på Jylland en uke". (Istedet for at "Danmark åpner grensen for nordmenn") Selv Legoland er det bare å glemme. Kanskje vi skulle kreve at også danskene må oppholde seg minst 6 netter i Norge for å komme hit og selvfølgelig må de overnatte utenfor Oslo, det er jo rene vepsebolet.
Synes det er fornuftig. Blir ikke et stort innrykk med de reglene. Skjønner ikke hva folk skal ut og reise for i år uansett, men la gå. Spar pengene til dette er over, og kjøp inn EK F elns
Heldigvis blir beslutninger tatt på faktagrunnlag og ikke ren synsing. Til syvende og sist er det veldig enkelt: Er du ikke komfortabel med å reise noen plass i år blir du hjemme. Det ville selvfølgelig jeg også gjort om jeg ikke følte meg trygg. Ingen ønsker jo masse stress og ubehag på en reise. Utover det går ting sin gang og begrenser seg selv med de beslutningene som myndighetene tar. Da spiller det ingen rolle hva den enkelte mener om folks reisemønster.