Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan vet du det?
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Vet jo ikke det, men det er svært stor etterspørsel etter små sentrumsnære leiligheter i Oslo nå når resultatet om studieplasser er kommet ..
     
    jgroneng and flying_all like this.
  3. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Her er en litt enklere oversikt av de samme tallene for europa, men kun for de siste 14 dagene og ikke før det: https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
     
    Skarven liker dette
  4. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! Denne har alt jeg lurte på!
    Blir foresten ingen Italia tur, kommunen fruen jobber i har nå innført karantene for alle helsearbeidere som har vært på utenlandsferie utenfor Norden.
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Klart, men så lenge mobilitet og bevegelse innebærer økt smittefare er det nok ikke urimelig å tro at flyverdenen er på halv maskin i så mange år.

    Folk får planlegge som de vil, men for min egen del ser jeg det som høyst usannsynlig at det blir noen langdistansetur i 2021.
     
    Eddie47 liker dette
  6. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    La oss si at enkelte land utenfor Europa kommer under de nivåene som FHI legger til grunn for å gjøre ett land "grønt". Tror du ikke de godkjenner de landene etterhvert? Vi kan jo ikke ha så strenge reiserestriksjoner i flere år fremover. Kan ikke helt se resonnementet med at det da skulle være farligere å oppholde seg i Thailand enn feks Portugal hvis tallene er lave og innenfor kravene til FHI. Man må fortsatt innom en flyplass og ett fly.
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, men like fort som de godkjenner et land så kan de rødlistes igjen. Jeg gidder bare ikke planlegge når jeg vet at det er en stor fare for at turen ryker. Hadde litt av et reiseår planlagt, og jeg gidder ikke planlegge tur ut av Europa med påfølgende skuffelse over at turen ryker, for jeg ser på det som i beste fall 50/50 i 2021 at det er mulig å reise langt avgårde. En annen faktor er jo at en del land ikke åpner grensene sine heller, som både OZ og NZ.

    Og hvis strenge reiserestriksjoner er det som kan holde viruset i sjakk frem til a) en vaksine eller b) det går over i en endemi, så kan vi ha de restriksjonene så lenge som nødvendig. Det kan være i mange år.
     
  8. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,980
    Bonuspoeng:
    183
    Forsåvidt enig i det. Er mange turer i 2020 nå som går vasken selv for min del, og har 1 tur planlagt før pandemien i Jan 2021, og en som jeg bestilte nå nylig bare for å bruke opp en CT til Mars 2021. Er nok 50/50 som du sier og er helt med på den at strenge reiserestriksjoner vil kunne holde viruset i sjakk. Men er bare synd da at de åpnet opp for hele Europa nå, da kan jeg ikke se hvorfor de ikke skulle gjøre det med resten av verden snart så lenge det er innenfor kravene. Ett hvert land i verden tror jeg ikke tåler flere år uten turisme. Det vil ødelegge økonomien til en god del asiatiske land ihvertfall som allerede sliter pga ingen turisme.
     
  9. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Har lagt merke til du ikke er i overkant optimistisk ja :p
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Det er klart, men det er ikke en avveining mellom å dundre videre som før eller holde viruset i sjakk.
     
    Eddie47, Arvid1410 and paramberg like this.
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er jo dette toveis. Det er ikke nok at landet blir grønt fra norsk side. Det andre landet må også være åpent for tilreisende fra Norge
    Hvorfor?
    Det handler ikke om at et land er tryggere eller farligere enn et annet. Det er så enkelt at jo flere som reiser jo flere kommer tilbake smittet (selv om bare en liten andel av dem som reiser faktisk blir smittet). Vi ser også psykologien i at det lettes på tiltakene. Da tror folk raskt at faren er over og oppførselen glir over i det vi er vant til fra før. Åpning av stadig flere land vil være et sterkt "faren over" signal og vi vil få mere reising kombinert med slappere holdninger til smittevern
     
    OttoL, Grooo and sutenai like this.
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Kan være ignorant og late som jeg mener det motsatte ;)
     
  13. bitmog

    bitmog Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    6
    Bonuspoeng:
    3
    Nå er vi et godt stykke ut i 2020. Jeg tror vi må vippe oss inn mot 2021 Q2 før "normalen" kan finne tilstedeværelse hos folket. Flytur til USA tviler jeg på skjer med det første.. kanskje 2021 Q3
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Ser at Tanzania står rapportert med 0 smitte for tiden. Måtte søke opp litt og fant dette gullkornet:
    Den kjøper jeg ikke :-D
     
    Baldrick, Wiolenze, OttoL and 8 others like this.
  15. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
  16. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Akkurat. Og derfor tror jeg - når vaksinene kommer - at de vil bli tilgjengelig for alle. Big pharma skal nok få sitt, men alle verdens land er avhengig av "full dekning" for å få økonomiene opp å gå for fullt. Produksjonstallet på vaksine er det som vil avgjøre.

    Tilbake til normalt? Blir det noengang tilbake? Spørsmålet er vel heller hva den nye normalen blir.
     
    phileas liker dette
  17. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg tolker denne teksten/linken følger San Marino reiseråd for Italia. Per 29/7 er Italia grønt og dermed også San Marino. Skulle Italia bikke over på rødt, vil nødvendigvis San Marino også følge med i dette. Så dersom Italia er OK på avreisetidspunktet skal det ikke være noe i veien for San Marino.

    Men vær OBS! på at reiseråd kan endres til rødt på kort varsel!
     
    Skarven liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Vurder disse to ytterpunktene:

    Lettere og billigere å reise overalt – Vanskeligere og dyrere å reise overalt.

    Ingen tvil om hvilken verden jeg ønsker å bevege meg i.

    [​IMG]
     
  19. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Da SAS kansellerte deler av turen vår hjem fra Venezia har vi nå fått en alternativ rute med layover i Zurich. Men nå stiger smittetallene i Sveits og det ligger an til å bli rødt dersom det fortsetter. Bør dette være god nok grunn til å kansellere hele reisen og få pengene igjen, eller kan SAS presse på oss nok en endring?
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    At de kansellerte deler av returen skal vel i seg selv være grunn nok til å kansellere uten gebyr. Med mindre dere har akseptert endringen. Jeg ser at de sender ut sms nå med "hører vi ikke fra deg på fem dager anser vi endringen som akseptert".
     

Del denne siden