Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,808
    Bonuspoeng:
    293
    Etter å ha lest litt nøyere i dette dokumentet fra FHI, så har jeg blitt mer pessimistisk. Se side 45.

Det er voksne over 45 som blir vaksinert innen sommeren, sammen med de gamle, helsevesenet og de som har underliggende sykdommer.

Mulig jeg leser det feil, og dokumentet er ca en måned gammelt.

2. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Positivt at vi ikke blir voksne før 45 da :p:D

Grooo, Kristian and RoadKing like this.
  3. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg stusset også på det, men i følge artikkelen sier Høie at alle som ønsker det skal kunne få vaksine innen sommeren om det ikke skjer noe uforutsett. Det kommer jo også an på hvor mange eldre og i risikogruppen som velger å la seg vaksinere. Jo færre som sier ja, jo raskere får vi flygale mulighet til å ta en vaksine som vi tror vil få oss ut på reise asap etter siste dose er injisert :p

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,890
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer vel an på om vaksinene virker mot mutasjonene som har utviklet seg?

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,996
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er bare glad Erna har bestemt at alle ungdomsbilletter er full fleks:

Og hva med dem som må kjøpe nye billetter nå, på et stramt studentbudsjett? Får de kompensasjon?

– Vi får komme tilbake til det, men vi har ingen forslag om det for øyeblikket. De fleste studenter reiser på en ungdomsbillett, og den er fullt flyttbar.

Earl, Xflipper and trygveat like this.
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,808
    Bonuspoeng:
    293
    Haha.
    Jeg var etterhvert over 30 da jeg studerte. Fikk ikke rabatt på lokaltoget. 6 mil på toget kostet meg derfor 177 kr. Én vei..

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,890
    Bonuspoeng:
    293
    Tsk, tsk :)
    Spøk til side, jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor man definerer studenter som innenfor en gitt aldersgruppe. Hvis man kan bevise at man går på et fulltidsstudium, hvorfor skal man blande alder inn?

holmen liker dette
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,890
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke særlig oppløftende i debatten på NRK i går kveld, gitt de værste scenarioer blir 2021 som 2020.

Eddie47 liker dette
  9. jvsandem

jvsandem Veteran

Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sånn det skal være, selvfølgelig skal vi over 45 prioriteres foran ungdommen. Jeg er i tillegg feit og har litt høyt blodtrykk (ordrett sa fastlegen min dette før jul) så jeg stiller enda litt lenger fremme. Å som jeg gleder meg. :)

Ruby, paron and Eddie47 like this.
  10. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    40 tusen vaksinedoser i uka er iallefall milevis unna det tempoet som må til for å få flokkimmunitet ila 2021. 200 tusen i uka, gjennom tre kvartal, er trolig ca det som må til.

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,558
    Bonuspoeng:
    293
    La meg bare presisere, det finnes flygale i de prioriterte grupper også!
    Selv om jeg er over 65 år vil jeg velge å si JA til vaksine slik at @Jeanette og dere andre ungdommer må vente litt lenger på vaksine ....

EndreD, paron and RoadKing like this.
  12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    Og det synes jeg du skal, @Eddie47! Men jo flere som takker nei i disse gruppene, flygale eller ei, jo raskere blir det min tur :cool:

13. Durek

Durek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Jo flere som blir smittet, jo raskere blir det din tur. Sånn sett er dagens smittetall positive .. :p:confused:

14. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Det går ikke fort hos oss nå, kun 0,21% av befolkningen vaksinert i Norge, mot 2,23% i UK og 1,43% i Danmark. Israel med 17,6% er i en særklasse, nesten urettferdig å sammenligne mot de.

15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,475
    Bonuspoeng:
    183
    Norge holder foreløpig igjen andre dose av vaksinene, da de fremdeles føler at det er usikkerhet rundt leveransene...

UK har gått mot anbefalingen til produsentene, og bare vaksinen uten å være sikker på at det er en dose nummer to tilgjengelig... UK og Israel (og USA) begynte også noen uker før oss, da de valgte å nødgodkjenne vaksinene ved å kutte noen hjørner i godkjenningsprosessen.

Edit: Hvis det er "doser satt" på VG du ser på, så vær klar over at det er litt forsinkelser her fordi data legges ikke inn i SYSVAK umiddelbart etter vaksinen er gitt.

16. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Ser at tallene har endret seg en del bare siden jeg skrev innlegget for flere av landene, så er alltid usikre tall ja. Men antar de fleste land har en viss forsinkelse, så vi får bare følge med og håpe alle øker jevnt.

Og litt ambivalent til den norske strategien med å avvente sikrere leveranser, kan slå begge veier. Får bare håpe det ikke fører til at vi blir hengende etter i det lange løp, vi er jo tross alt veldig tidlig og ting kan jevnes ut etter hvert.

17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Tipper når Oxford vaksinen kommer inn på markedet så vil det nok bli mer fart på sakene, så vi er tilbake til en relativ normaltilstand i Mai/Juni nasjonalt, og ferien innenfor Shengen kan gå som normalt. Når det gjelder utenfor vårt område så er det vel i gang i Oktober, i den tiden så satser jeg på CT til Sri Lanka :)

snus_mumrikken and RescueMe like this.
  18. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339
    Bonuspoeng:
    183
    3,6 ekstra doser av Pfizer-vaksinen hjelper på. Nå er det faktisk et reelt håp om at vi kan få vaksinert de fleste innen/i løpet av sommeren. Hvis AstraZeneca-vaksinen også blir godkjent i januar slik det hevdes, ser det enda bedre ut. I tillegg diskuteres vaksinasjonskort, hvilket er et skritt mot å igjen kunne reise litt friere.

snus_mumrikken and Maggie like this.
  19. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Litt sånn skeptisk til matematikken i det hele. Hvis vi anslår 75% skal til for flokkimmunitet, og alle behøver to doser, så er det ca 8 milloner vaksinedoser som skal settes. Skal vi rekke det på et halvår betyr det over 300 tusen doser i uka frem til sommeren. Det er godt mulig myndighetene har full kontroll på logistikken og kapasiteten i dette altså og får det greit til... men det høres jo unektelig ut som et ganske stort løft.

tobeornot999 and snus_mumrikken like this.
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,304
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske positiv, det kjem gradvis meir doser som igjen gjer sitt til at både logistikken og vaksinering lokalt får gradvis oppbygging.
    Mange hadde også test av massevaksineringen under influensa vaksineringa i høst.
    Eg vart imponert over dette, og hugs at når dette skjer så har alle dei som ikkje har mogleghet til massevaksinerings «event» allereie fått vaksine.
    Men klart ein er avhengig av at ei vaksine til blir godkjent.

Del denne siden