Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,585
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke EU allerede økt den til 100/100000?

2. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er vel noe enkelte land velger selv hva de vil ha. EU kommer bare med forslag? Tyskland f.eks. har 50/100k men pr 7 dager for den laveste risiko vurderingen (hvor du bare må ta test for å slippe karantene). 200/100k pr 7 dager er først høyrisiko og karantenepliktig.
    Føler at man burde vurdere å øke grensene i Norge litt i hvertfall. Kan jo starte med 50 eller 75/100k pr 14 dager, med krav til testing enten ved ankomst, avreise eller begge deler.

Men det å dele Europa opp i regionsnivå blir bare tullete, hvordan skal det håndheves. Kan være enig at man tar Mallorca og andre øyer for eksempel i egne regioner. Men hvordan skal man vite om den reisende har vært i den ene eller andre regionen? Har jo nå lært at alle prøver å unngå reglene hvis de kan.

sutenai liker dette
  3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,619
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir jo det samme som at man har delt opp Norden i regioner, når man mener det er innafor der, så må det jo være det med resten av Europa også.

Om det snart åpnes for å reise til Svinesund er det jo ikke noe veien for at man sier man kun har vært i Svinesund, mens man i realiteten har vært i Halmstad

hegero liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,890
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel primært alkohol, tobakk og godteri som drar tror jeg.

5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ikke glemme kylling som er pumpet full av saltvann..

Grooo, RoadKing, Insomnia4u and 2 others like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Og som regel dårlig variant av de tre og? :p Ihvertfall den første. 15 kasser Svensk Starköl og 5 kartonger billigste type rødvin.

7. holmen

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Også sammenligner man det billigste man finner i Sverige, med "dyre" merker i Norge, og konkluderer med at det er så mye billigere i Sverige.

Arvid1410 and kaiarne like this.
  8. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Hönan Agda? Trodde den var stengt...:cool:

jgroneng and RoadKing like this.
  9. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikkje alle som bor på vakre Vestlandet, noen uheldig menesker bor faktisk i skogene nære svenskene. Huff og Huff. :D:D:D;)

Last edited: 02. juni 2021
  10. holmen

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Hehe..
    Jeg tenkte mer på kylling i butikken jeg da. ;)

11. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Det er alltid morsomt i diverse nettdebatter/kommentarfelt å spørre folk, som påstår at alkohol er halve prisen i Sverige, om å gi et helt konkret eksempel på et produkt der dette stemmer. Pussig nok har jeg aldri fått noe svar på dette spørsmålet :rolleyes:.

Det er også en klassiker å sammenligne det fantastiske utvalget i supermarkeder i Sverige med utvalget i den lokale butikken på hjørnet i Norge.

Jeg undrer innimellom litt på hva som er drivkraften for disse bløffene. Hvem prøver de å lure, seg selv eller oss andre?

holmen liker dette
  12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat det er veldig enkelt:
    https://www.systembolaget.se/produkt/ol/nogne-o-1273303/
    https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Nøgne-Ø-India-Pale-Ale/p/1336802

Om det er verdt det å kjøre til Sverige med mindre man bor et steinkast unna grensen eller man uansett kjører forbi er en annen sak.. Jeg setter mer pris på tiden min enn de kronene. Noen liker å kjøre bil, ta ferge eller shopping såpass godt at de synes turen er verdt det i seg selv og det er jo helt fair. Noen synes jo at champagne og Kaviar i første klasse er verdt en 12-24 timers omvei når man skal fly et sted også ;)

Grooo, Durek, RescueMe and 2 others like this.
  13. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,386
    Bonuspoeng:
    113
    Øl er etter min mening det billigste en kjøper på Systemet. Er stort sett alltid halv pris eller lavere ift. norsk pris! Alt er rimeligere men en må selvsagt sammenligne epler mot epler!

RoadKing liker dette
  14. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Sunnmøringen og økonomen må nå bare påpeke at korrigert for valutakursen så er literprisen i Sverige 88kr mot 137kr i Norge, så ikke heeelt halv pris ;)
    Men helt enig i at man må få velge selv hva som gir en glede i hverdagen, moralisering har det vært nok av det siste året!

Og for å spore tilbake til tråden, så tror jeg at at folk flest fortsatt vil trenge at det meste av restriksjoner er opphevet før man føler seg komfortabel med å reise. Se bare på vinglingen rundt karantene for vaksinerte siste dagene og i dag.

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,890
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig kjøper jeg utmerket øl på systemet. Vin er jeg ikke spesielt interessert i, så kvaliteten der skal jeg ikke uttale meg om. Men godt øl er meget billigere hos söta bror.

Oppirumpadi and holmen like this.
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Nei jøss.. jeg hadde ikke lagt merke til at svenskene ble avkorta med en 0.33l :D Uansett så finnes det endel andre der det er rundt 50% på samme volum, jeg valgte Nøgne Ø IPA mest fordi de fleste vet hva det er.

Ja, problemet er bare at strømstadbolagene ofte har dårlig utvalg, med mindre man er ute etter lys lager. Spesielt det ved siden av Eurocash. Men nå er det lenge siden jeg var i Strömstad selv før Covid.. Jeg synes det er for langt å kjøre fra Oslo for å kjøpe øl og kjøtt man like greit kan kjøpe her, bare for å spare noen kroner.

EDIT: Forresten ganske heftig Off topic nå.. så kanskje greit å roe ned ;)

17. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,473
    Bonuspoeng:
    183
    DA setter vi strek for debatten om svenskehandel og kvalitet på svenske varer i denne tråden!

Oppfordrer gjerne til å opprette en tråd i off-topic forumet! :)

mathiasfe, furlong, drsyk and 2 others like this.
  18. holmen

Likes mottatt:
    64,801
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg også.
    Det er mange som avventer, selv om det virker som at alle står på grensen og venter på å reise ut i verden.

Det kan jo hende dette er strategien til regjeringen? Forvirre så mye at folk lar være å reise? :p

Det er greit nok at man kan ta karantene hjemme, men hvis man ikke har jobb som tillater hjemmekontor, så må man likevel regne inn dette i feriedagene. Det er ikke sikkert alle er villige til å gjøre det.

Så da blir det vel stort sett de med trygge, godt betalte jobber, som kan ta karantene hjemme, og jobbe på hjemmekontoret. Mens de som ikke kan ha hjemmekontor, de må ta ut ekstra ferie.

furlong, sutenai and RescueMe like this.
  19. SayWhat

SayWhat Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    I såfall gjere dei ein glimrande jobb. :rolleyes:

20. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Hva andre land i Europa opererer med karantenehotell? Når jeg leser opplevelsene folk har på disse hotellene kan jeg umulig forstå hvordan dette er noe bedre en hjemmekarantene...

Oppirumpadi liker dette

Del denne siden