Karantenehotell eller ikke, hensikten er i alle fall å hindre folk i å fly unødig til det andre store landet Utlandet for å hindre importsmitte til Norge og videre smitte i befolkningen. Hvis vi ser på smittestatistikken i Norge sett opp mot de fleste andre land så har jo regjeringen lyktes med sine restriksjoner. Australia og Mauritius har gått enda sterkere frem, de har til og med nektet egne statsborgere å komme inn i landet … Hva hadde vi sagt dersom vår regjering hadde stengt grendene slik? Jeg hadde i tilfelle hatt et rolig år på Bali …
Guldvog mener at karantenehotell må til i lang tid fremover Guldvog: – Vi må ha karantenehotell i mange måneder til Det kan bli nødvendig å opprettholde karantenehotellordningen til over sommeren, sier helsedirektør Bjørn Guldvog. – Jeg tror det er riktig at noen vil ha behov for karantenehotell til over sommeren. Og kanskje lenger enn det også, for reisende som kommer fra enkelte deler av verden, sier helsedirektør Bjørn Guldvog til P4-nyhetene. Fra og med torsdag må færre på karantenehotell etter utenlandstur; dette gjelder de som er vaksinert i Norge eller har vært koronasmittet det siste halvåret. Det kunngjorde regjeringen onsdag. Det er likevel mange som ikke slipper, og med risiko for nye varianter mener Guldvog at ordningen ikke forsvinner med det første. – Vi må ha karantenehotell i mange måneder til. https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1201158946
På spørsmålet 'Når tror dere at vi er tilbake til normalen igjen?' svarte jeg opprinnelig høsten 2020. Det viste seg å være ganske feil. Nå har jeg blitt såpass pessimistisk at jeg ikke tror vi kommer tilbake til normalen slik dette ble definert før mars 2020 på mange år -- om noensinne. Uten faglig kompetanse tillater jeg meg å synse litt likevel: Vi kommer til å måtte leve med reiserestriksjoner i årevis framover grunnet lokale smitteutbrudd og mutasjoner. At vaksiner er effektive mot alle versjoner skal godt gjøres. Forhåpentligvis tar jeg feil. En annen ting jeg merker både hos meg selv og andre er hvordan jeg opplever 'nærkontakt' med fremmede. Der det tidligere var helt ok at ukjente var helt nær meg på butikken eller andre steder, føler jeg (og mange andre) nå på et ubehag. Med andre ord: Vi (sikkert ikke alle) har nå en iboende mistenksomhet til andre (les: ukjente) mennesker som potensielle smittebærere. Jeg tror ikke denne typen tanker vil forsvinne som dugg for solen den dagen herr Nakstad ikke lenger har en pandemi å sysle med. Forhåpentligvis tar jeg feil. Til slutt i denne omgang vil jeg nevne håndspritbruken. Det er tvilsomt at denne vil slutte etter at pandemien er slått ned fordi man ser nytten av en bedret hygiene. Samtidig, hva er langtidsvirkningen av overdreven (sett med 2019-øyne) bruk av desinfeksjonsmidler i det daglige for immunforsvaret vårt? Vil vi bli sykere av f.eks. forkjølelse i framtida fordi vi er mindre eksponert for baselusker og slikt? Forhåpentligvis tar jeg feil.
Jeg tenker at vi må ta utgangspunkt i at mutanter kan slås ned med vaksiner til det motsatte er bevist. Og enn så lenge har tilgjengelige vaksiner vist seg å være effektive mot alle nye trippelspisehodetdittmutanter. En utfordring fremover blir nok å puste med magen og ikke gjøre som Trondheim som bare hopper på en liten rapport som skriker høyt om at delta i langt mindre grad kan slås ned vha vaksiner.... Men at folk i større grad kan holde seg til h..... hjemme og ikke være mr tøffetøff jeg har aldri sykedager slik at vi andre ikke blir smittet med forkjølelse tror jeg vi kan ta med oss inn i fremtiden.
I min forkvaklede (?) lille verden er ikke det en selvfølge. Det kan jo oppstå en mutasjon som krever en justering av vaksinene. Enn så lenge er jeg selvsagt glad for at det ikke er tilfelle for de variantene som vi til nå har fått. Nå skal det vel føyes til at jeg nok er av typen som ser et halvtomt (og ikke halvfullt) glass
Pedanten i meg sier at glasset alltid er fullt, det er bare forhold mellom væske og luft vi diskuterer Jeg tok også grundig feil på når vi er tilbake til det normale, men er såpass optimist at jeg har langtur booket i november
Bare elsker den typen der, sitter og snuffser og seier at dei er mye bedre nå. Vil bare hjelpe dei andre på kontoret slik at dei ikkje får ekstra arbeid, ein par dager seinere er halve kontoret sjuke og alt stopper opp. Tvungent Hjemmekontor bør kunne skrives ut på blå resept i framtiden til slike folk.
Nå har jeg nettopp lest gjennom denne tråden fra start til mål … Du verden så mye optimisme vi hadde i mars og april i 2020 … … etterhvert som realitetene gikk opp for oss fikk vi et mer pessimistisk (realistisk) syn på hvor raskt man er tilbake .. Heldigvis har vi fortsatt et optimistisk syn på når vi kan fly langt igjen …. Det store spørsmålet nå er jo når vi egentlig kan reise langt igjen uten for mange restriksjoner? Jeg har en reise til Vietnam i januar 2022, men der har de jo nettopp funnet en ny mutant-tulling … vil denne kunne gjennomføres?
Jeg tror de fleste undervurderte situasjonen på det tidspunktet denne pollen ble laget Min ukvalifserte synsing: Tipper vaksinerte kan reise uten karantene krav i løpet av en måned eller to, muligens med unntak for noen land med suspekte mutanter. MEN, selv om mest sannsynlig krisen vil være over i Norge i løpet av sensommeren, så tror jeg det vil være restriksjoner og reiseråd i lang tid fremover. Forstod det Høie sa her om dagen at vi kunne regne med reiseråd til land eller regioner selv etter aller vaksinert. Restriksjonene ville nødvendigvis ikke være basert på smittevernhensyn, men også pga kompliserte regler for innreise eller restriksjoner i landet man skulle til. (Danmark har f.eks reiseråd mot Norge nå, pga Norges innreiserestriksjoner). Så, for reiser mange steder utenfor Europa tror jeg det i en god stund fremover blir opp til hver enkelt og vurdere om restriksjonene gjør det verdt og reise eller ikke. Fleksibilitet er nok ett viktig stikkord i muligens noen år fremover. Når det gjelder Vietnam så ligger de langt bak i vaksineringen, i følge denne https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_vaccination_in_Vietnam kan det se ut som de ser for seg å ha vaksinert 20% ved utgangen av 2021, hvis dette viser seg stemme, vil det nok være endel restriksjoner ifbm reise dit.
Det kjem jo igjen på kva for land ein reiser til. Min ukvalifiserte gjetning går ut på at å ta turen til land som 'liknar' Noreg reint helse- og vaksinemessig blir mykje lettare enn land som òg i pandemisk forstand har hamna i bakleksa (type land tilhøyrande den tredje verda). Eg slenger ut år 2024 som eit slags 'svar', men eg trur vi kan ta turen til New Zealand, Australia, Japan og USA allereie i 2022 -- utan å måtte ta embetseksamen i innreiserestriksjonar både for destinasjonsland, transittland og heimland. Igjen, eg håpar at eg tek feil og er i overkant pessimistisk. No har eg mange draumedestinasjonar i Europa på lista, slik som Island, Shetland osv., så reising skal det vel bli litt av, sjølv om år 2022 høver meir for slikt enn 2021...
Jeg lodder ut en vinflaske i desember hvis det på det tidspunktet er mulig å dra til USA og Canada uten karantene ved retur. Det er ikke bare en joker her, men flere. -Anti-vaxxers. Mellom 10 og 15% i Canada skeptisk til å ta vaksinen. Enda flere i junaiten (rundt 20%). Enn så lenge vet vi ikke hvilket nivå som må til for å treffe flokk-immunitet (om det i det hele tatt er mulig). -Under 12. Enn så lenge ingen vaksine godkjent for disse. Ikke bare vet vi at disse smitter like mye som andre, men personer under 12 kan bli vel så syke som voksne. -Vaksinering i fattige land. Hjelper ikke at Norge, USA og Canada treffer 90% vaksinerte hvis Afrika ikke gjør det. Plutselig har vi en mutasjon som er så smittsom at selv med 80% vaksinasjonsgrad er vi nødt til å stenge ned og pååanigjen. Viruset utvikler seg for hver gang den smitter noen.. Med smitte-boomen friskt i minne fra forrige vinter tipper jeg at det rett og slett er en "vente og se" holdning. Og argumentet med BNP vet vi veldig godt ikke gjelder hvis smitten går i taket. Det er rett og slett ingen trade-off. Ut av landet uten karantene i 2021? 95% sikker på at det ikke skjer. Så kan man jo såklart velge å gi blaffen i reiserådene, eller håpe at jeg tar feil
Karantenetiden for vaksinerte/beskyttede og deres mindreårige barn er i dag redusert til tre døgn etterfulgt av test, uavhengig av hvor i verden man har vært. Flere har tatt til ordet for at selv dette er for strengt, så blir ikke overrasket om det kommer ytterligere lettelser i løpet av sommeren.
Ikke så lenge siden du skrev at du var glad om du kunne få ta deg en utepils i løpet av sommeren i Oslo, så jeg håper du tar skivebom igjen Man kunne reise uten karantene til en rekke steder sommeren 2020, jeg klarer ikke se at sommeren 2021 vil bli noe dårligere.
"normalen" blir vel kanskje aldri den samme, men jeg tror en får beveget seg veldig mye så snart globale vaksinepass får skikkelig rotfeste. Så var det bare å vente på at vi i gruppe 11 skal får en sprøyte eller to da
Jeg så at du har vært ute på flytur også, var ikke det en fjern drøm før tidligst 22 Leser en artikkel nå om at smittetrykket er lavere i Usa en her hjemme. Har fortsatt et lite håp om min sen sommer California tur.