Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

1. Før 1 Mai

5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Bonusduk

Bonusduk Bonus jeger

Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke lett å henge med i svingene her, men basert på Magnus1001 sitt innlegg, så slipper vi karantenehotell uansett om Hellas er gult eller rødt i Juli?

2 voksne, begge fått første dose 4 uker før utreise.
    2 barn under 12 år

Kan jeg slippe jubelen løs? o_O

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Dere slipper hotell, men må ha karantene som dere må teste dere ut av dag 3.

Dette kan jo forandre seg før dere reiser, eller mens dere er borte, men så sant det ikke dukker opp en supermutant som snur alt på hodet, har jeg vanskelig for å se at det vil bli strammet inn igjen.

Bonusduk liker dette
  3. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,042
    Bonuspoeng:
    93
    Det stemmer vel ikke? Det står at fullvaksinerte osv slipper innreisekarantene helt hvis man tar en negative test ved ankomst Norge.

Det eneste jeg ser nå som evt stopper meg med å ta med mine små barn ut i verden når jeg nå er fullbaksinert er at det ikke er anbefalt og dermed ikke finnes noen norsk reiseforsikring som dekker evt covid-19…

Lars J liker dette
  4. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Her var det vel reise med barn og barna er mest sannsynlig ikke vaksinert, så de må i karantene men kan teste seg ut etter tre dager.
    "Regjeringen innførte i forrige uke en lettelse i innreisekarantene for barn under 12 år. Disse kan nå gå ut av karantene dersom de tester negativt, tidligst tre døgn etter ankomst. Nå utvides dette unntaket slik at det også gjelder personer mellom 12 og 18 år."

IF dekker reise til gule og røde land i EU, Schengen og Storbritannia, også om du skulle bli smittet av korona på reisen. Har ikke sjekket de andre.
    https://www.if.no/privat/meld-skade/reiseforsikring/korona

Magnus77 liker dette
  5. Magnus77

Magnus77 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,042
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenker litt lengre unna:)

6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var 92 døgn på Kanariøyene så da har jeg 90 døgn igjen på kvota for året 2021. Det betyr at jeg tidligst kan reie fra Norge den 3 oktober hvis jeg skal unngå å ikke gå over grensa for hvor mye jeg kan være i utlandet i år i følge folketrygden.

På grunn av denne pandemi-situasjonen vi er i nå, så må en tenke litt strategisk i forhold til reise. Derfor velger jeg Nepal eller Sri Lanka, ut i fra det jeg har funnet ut om visum i Asia etter alle mine år der nede, og forsikring ordner jeg her. Dette er hva som må til for at jeg skal sikre meg opphold i ett varmt og fint land som varer over vinteren uten at pandemien skal stoppe meg fra å leve det god livet i sola også denne vinteren :cool:

7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmålet som ble stilt var hva som gjaldt 4 uker etter 1. dose, etter en dose har man status som beskyttet, fullvaksinert er status etter 2 doser.

Innreisekarantene for dem med én vaksinedose

Beskyttede som har fått vaksinedosen for mellom 3 og 15 uker siden, må i innreisekarantene. I forrige uke gjorde regjeringen endringer i innreisekarantenereglene slik at disse kan få forkortet innreisekarantene med negativ PCR-test etter tre døgn. Det er også her en forutsetning for unntaket at personen kan dokumentere vaksinasjon med en sikker og verifiserbar løsning med QR-kode.

Grunnen til at beskyttede fortsatt må i innreisekarantene er at risikoen for smitte er høyere for personer som kun har fått én vaksinedose. Spesielt ser det ut til at én vaksinedose beskytter dårligere mot nye virusvarianter, som for eksempel deltavarianten, enn mot alfavarianten. Dette gjør at både FHI og Helsedirektoratet mener det er nødvendig å opprettholde innreisekarantene for disse, men at den kan forkortes med negativ test etter tre døgn.

Last edited: 10. juni 2021
    kaiarne, Insomnia4u and Eddie47 like this.
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,798
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir digg for de som er vaksinert og kan reise utenlands. o_O:rolleyes:
    upload_2021-6-10_9-54-18.png

Tipper avisene vil flomme over av innlegg fra folk som skal klage på behandlingen de får ved innreise. Sammenligninger med flotte nasjoner som Nord-Korea kommer nok også. ;)

Kristian, Gribb, Jeanette and 9 others like this.
  9. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, dette kommer nok til å bli populært... Bare tanken på å ende opp i noe sånt med to små unger på slep er bare enda en god grunn til at det nok blir ferie i Norge i år også.

Points4Fun, Eddie47, holmen and 3 others like this.
  10. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok ikke helt utenkelig at myndighetene ønsker køer og kaos for å avskrekke folk fra å reise.... føler at jeg er litt konspiratorisk nå, men klarer ikke å fri meg helt fra den tanken

tobeornot999, EndreD, oddA and 3 others like this.
  11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,798
    Bonuspoeng:
    293
    De er jo fortsatt anbefalt å unngå alle reiser utenlands, med mindre det er strengt nødvendig.

ChrisTW liker dette
  12. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ikke ut som noe grei deal å slepe med kids med enda nei. Samt det vil jo være helt umulig for oss som ikke har OSL som hjemmebase når alt skal gjennom slusa der.

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,618
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle jo tror det var mulig og optimalisere dette noe nå som vi har verifiserbare QR koder, samme når EU vaksinepasset kommer i Juli.

Det burde i det minste være mulig å lage egen kø for de som reiser med vaksinepass, det er jo igrunn scanning av en qrkode, og sjekk av ID som trengs, skulle jo ikke tro det tok så lang tid.

For de som reiser uten vaksinepass, så vil det jo være annerledes, men burde i det minste være mulig å separere disse køene

Last edited: 10. juni 2021
  14. obay

obay Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,629
    Bonuspoeng:
    183
    Yes la oss håpe dette stabiliserer seg litt utover høsten + samt at det blir flere connections til utenlandshub'er rundt om i norge som igjen vil spre folket bedre

15. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Spørsmålet blir jo også hvor lenge man ser for seg å holde på slik med sjekk av vaksinepass for reiser innad i Europa, på ett eller annet tidspunkt vil jo tilstrekkelig mange her være vaksinert til at man kan si at de landene er trygge....

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    WHO sitt Europa kontor fraråder ferie i andre enn sitt eget land i sommer.

holmen liker dette
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje du bør akseptere at andre har en forskjellig mening enn deg. Du starter tirsdagen med å si at du lar det ligger, og så går det noen timer så fortsetter du å hakke i ting jeg har skrevet tidligere. Er det virkelig slik du vil fremstå? :rolleyes:

Jeg har en nøktern holdning til en hobby jeg liker etter å ha fått ødelagt en haug med planer. Hvis det er så vanskelig for deg å forstå så anbefaler jeg å ignorere innleggene mine fremover hvis dette virkelig irriterer deg.

Gribb, NoLimit and Insomnia4u like this.
  18. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,585
    Bonuspoeng:
    183
    OttoL skrev::
    Ut av landet uten karantene i 2021? 95% sikker på at det ikke skjer. Så kan man jo såklart velge å gi blaffen i reiserådene, eller håpe at jeg tar feil :)
    Spådommen din varte heldigvis ikke lenge :)

Dette har ingenting med at jeg i følge deg ikke aksepterer at du har en annen mening , det jeg kommenterte var din bombastiske spådom om 95% reise uten karantene ut 2021, som varte 2-3 dager. Jeg registrer også dine meldinger om ignorere, noe du selv tydeligvis ikke klarer.

19. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,132
    Bonuspoeng:
    93
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Enig med @sutenai , bli enige om å være uenige eller gå til krangletråden :)

Gribb, Maggie, Eddie47 and 1 other person like this.

Del denne siden