Når tror dere vi er tilbake igjen til det normale igjen?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 18. mars 2020.

?

Når er vi tilbake igjen for fult

  1. Før 1 Mai

    5 vote(s)
    1.3%
  2. Før 17 mai

    13 vote(s)
    3.5%
  3. 1 Juni

    20 vote(s)
    5.4%
  4. 1 Juli

    28 vote(s)
    7.5%
  5. 1 August

    57 vote(s)
    15.4%
  6. Eller neste år.

    165 vote(s)
    44.5%
  7. 1 November

    33 vote(s)
    8.9%
  8. 1 Februar -21

    2 vote(s)
    0.5%
  9. 1Mai-21

    8 vote(s)
    2.2%
  10. 1 August-21

    40 vote(s)
    10.8%
Multiple votes are allowed.
  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,005
    Bonuspoeng:
    183
    Lars J liker dette
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du klager over kø på flyplassen. Her er dagens lille tankevekker (og det finnes et uendelig utvalg). Dokumentar fra BBC, 27 minutter.

     
    Skarven, milehigh, Eddie47 and 3 others like this.
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Skarven liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Nye betyr nye.
     
    NoLimit, milehigh and Skarven like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Edvard liker dette
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Også i Afrika..

    https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-madagascar-idUSKBN22K1HQ

    Jeg er litt lei maset om å dele patenter/rettigheter for vaksineproduksjon. mRNA er jo en helt ny teknologi, ganske avansert, og det er ikke som at man bare kan printe ut en oppskrift og sende til et U-land og så kan de produsere vaksiner. Vi snakker teknologi, kunnskap og råvarer det visstnok er mangel på.

    Gitt at mRNA vil kunne brukes til å utrolig mye mer i fremtiden så skjønner jeg godt at de som har utviklet teknologien ikke ønsker å dele den. Det er jo gullkalven for fremtiden.

    I følge VGs oversikt er det over 100 vaksiner i utvikling. Forhåpentligvis vil noen av disse være i stand til å bidra med å få hele verden vaksinert:
    https://www.vg.no/spesial/corona/vaksiner/

    Og jeg er ikke mot at vi i vesten er med og betaler for å vaksinere de fattigste landene. Det er til alles beste at alle blir vaksinert.

    og hvis WHO skal mase om å frigjøre patenter etc, kan de ikke frigjøre oppskriften på sinovac eller en av de 11 andre vaksinene som er godkjent på verdensbasis? Så kan sør-amerika og afrika begynne med produksjon av disse. Ikke krever de like mye kjøling heller hvis jeg har oppfattet det rett.
     
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg forstår hva du skriver og følger resonnementet ditt. Men det er tross alt sult, mangel på rent vann, HIV/AIDS, malaria og tuberkulose som er tar liv i verden. Minimum 9 millioner årlig, her av stor andel barn. Paradokset er at det også dør 3 millioner årlig av fedme relaterte sykdommer...
    Nå må vi snart begynne å leve normalt og flytte resurser over på det som tar flest liv.
     
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Utfordringen ved en pandemi med "bare" 1% dødelighet er at infrastrukturen går ned for telling med overfylte sykehus osv. i f.eks. Brazil/India. Og da er det ikke noen ressurser igjen til å behandle kreft/HIV og andre sykdommer.

    Jeg er takknemlig for å bo i et rikt land hvor vi har råd til å kun bruke mRNA-vaksiner og i stor grad begynner å få kontroll på smitten. Samtidig vil det være en del utfordringer på reise utenfor Europa i lengre tid fremover.

    For min egen del tar jeg gjerne (en kalkulert) risiko så snart jeg er fullvaksinert, men forstår at det kan være annerledes for barnefamilier og eldre. Det er ikke gitt at vi får komme til på sykehus i et annet land om de er fulle.
     
    SayWhat, Lars J and Edvard like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hørt at COVID-19 har hatt bittelitt konsekvenser for jobb, økonomi og levevilkår rundt om i verden. Mulig det bare er et rykte.

    Afrika har per i dag under 1.2% fullvaksinerte. Det er faktisk flere med første dose i landet Tyskland enn i hele kontinentet Afrika. link

    https://africacdc.org/covid-19-vaccination/
     
    Last edited: 07. juli 2021
    Eddie47 liker dette
  11. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Poenget mitt er at det er andre ting en covoid-19 som er det virkelige problemet i Afrika. Lav snittalder gjør også at dødstallene av covid-19 er veldig små.
    https://www.theworldcounts.com/chal...1zyjN8i-R7gGSdBV9rWFoVf7iNMPmA1nvmAvm9XlI-6eY
     
    Edvard liker dette
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mange faktorer som gir lavere spredning og dødelighet for covid-19 i Afrika.

    Som du nevner har Afrika en haug med problemer – flere av disse har større langvarige konsekvenser enn pandemien. TIA, men SARS-CoV-2 har påvirket folk, nasjoner og leveveier på en ny måte.

    Delta-varianten vil bevege seg med økt hastighet, smitte yngre aldersgrupper og med økt mulighet for alvorlig sykdom. Dødsfall relatert til covid har økt 20% siste måned.

    All informasjon om COVID-19 tilfeller og dødsfall som kommer fra utviklingsland må dere ta med en kilo salt.

    I beste fall er tallene underrapportert eller tilbakeholdt. De fleste myndigheter har hverken kontroll, oversikt, eller god infrastruktur for registrering, testing og behandling.

    Helsefasiliteter, kompetanse og mulighet for hjelp varierer stort. Mange er fattige.

    Innbyggerne forholder seg også til kulturelle og historiske vaner, hygiene, overtro og kollektivt ansvar på en helt annen måte enn oss i Nord-Europa.

    Derimot er det områder som har tett befolkning, dårlige sanitære forhold etc. som skulle ha blitt truffet hardt, og har klart seg forholdsvis bra (så langt). Det finnes en x-faktor her.

    Men uten vaksinering vil ikke dette holde seg stabilt over tid.
     
    SayWhat, Insomnia4u, paron and 3 others like this.
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Afrika har definitivt større problemer enn Covid-19, men akkurat nå var det Covid-19 vi snakket om.

    Ikke i sortert rekkefølge:
    Rent vann
    Utdanning
    Demokrati (eller hva det enn nå er som vil fungere best der)
    Malaria
    Sult
    Fattigdom
    Kriminalitet
    Overbefolkning

    Mye av dette henger sammen.

    Nå er ikke jeg afrika-ekspert eller på noen måte mannen som sitter med løsningen på alt, men covid-19 er et globalt problem, og det kommer til å være et problem også utenfor afrika (og sør-amerika) i form av mutasjoner, med mindre vi får vaksinert alle.

    Når DET er gjort så kan vi se på ting som malaria (og zika og andre ting som kommer med mygg):
    https://www.news-medical.net/news/2...osquitoes-to-be-released-in-Florida-Keys.aspx
     
    OttoL, Eddie47 and Skarven like this.
  14. VikingFlyer

    VikingFlyer Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    28
    Ellers tyder mye på at jobbreiseaktiviteten aldri kommer på samme nivå som før Covid. Nedstengningen har ført til et digitalt kvantesprang, og erfaringen med digitale kommunikasjonsløsninger er svært god.

    Flere av Norges største bedrifter melder at de vil halvere reisevirksomheten, bærekraft og miljøprofil er også en viktig faktor her:

    "Norges største bedrifter: Slik blir jobbhverdagen etter korona"
     
    Eddie47 liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    8 uker på Kuta beach i 96 har satt sine spor, så de kan godt vente til 2025 for min del :)
     
    obay, Points4Fun, Eddie47 and 2 others like this.
  17. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Vi klarer oss godt her i Norge, men for befolkningen i Indonesia er enda en utsettelse av åpningen svært krevende. Mye av deres inntekter er fra turister og en utsettelse av åpningen har nok store konsekvenser.
    Jeg har en del kjenninger som både driver business og som bor i Indonesia og det er mange som strever nå.
     
    Eddie47 liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Uansett hvor man er i verden har reiserestriksjonene og teknologien vist oss at det er mulig å begrense reisevirksomheten betydelig.
    … er det penger å spare så vil nok økonomidirektøren (hen reiser jo minst) sørge for at reisebudsjettet blir vesentlig redusert.
     
    VikingFlyer liker dette
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Ja du har nok rett i noe.
    Jeg snakker selvfølgelig bare ut fra mitt ståsted som mangeårig internasjonal bedriftsrådgiver med kunder/oppdragsgivere på de fleste kontinenter.
    Jeg er helt sikker på at et stort antall av reisene kunne vært unngått med dagens teknologiske møtearenaer.
    Om dette er 10 eller 50% reduksjon skal jeg ikke spekulere over, men for SAS vil selv en reduksjon på 10% forretningsreiser fort gå ut over bunnlinjen.
     
    RoadKing liker dette
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Etter å ha jobbet (og jobber) i 2 store internasjonale selskaper så har økonomidirektøren ingen (svært lite?) å bry seg om behovet for å reise. Det håndteres på et lavere nivå i organisasjonen.

    Hvis økonomidirektøren skulle vurder alle reiser, så tror jeg hun/han ville funnet seg en mer interessant jobb enn dette.
     

Del denne siden