Mye pessimisme (realisme?) her må jeg si. Tillater meg selv å være forsiktig optimist, og har verken avbestilt Hellas eller Vietnam i slutten av juli. HKG i slutten av mai har jeg dog innsett kommer til å ryke...
Har teppebombebooket til "hytta" i AGP fra september og frem til påske med SK, alle bookinger dog med fulle avbestillingsrettigheter... Realistisk sett tror jeg ikke på noen tur før tidligst i november.
Er i vurderingsfasen for September selv. Det er jo enda såpass langt frem i tid at det forhåpentligvis er innafor.
Air china OSL - PEK - BKK utreise 9. mai og return 24. mai er kansellert begge veier. Bare gratis ombookingsmuligheter (uten å måtte betale differanse) til 30. juni. Alt etter slipper ombookingsgebyr men må betale fare difference (som per nå ligger på 45k )
Kommer til å booke noen (refunderbare) hotellovernattinger på Malta og Hellas i midten av oktober. Jeg har en uke fri da, og krysser fingrene for at jeg får meg en dukkert i Middelhavet før vinteren!
Etter hva jeg hørte på Dagsnytt i morges så har visst Tjekkia vedtatt å stenge grensene i 1 år... Dette gjelder for både inn- og utreise, med unntak for bl.a. transportnæringen og nødvendig medisinsk behandling i utlandet. https://www.nrk.no/nyheter/tsjekkia-stenger-grensene-i-ett-ar-1.14987868
Synes det virker litt panisk å annonsere ett års stenging uten å ha noen som helst innsikt i hvordan situasjonen blir. Samtidig er det litt typisk for ledere som skal vise handlekraft og "beskytte" folket mot de slemme utlendingene. Faren er vel at om ting normaliserer seg før det året har gått så vil de fleste flyselskap ha kuttet Tsjekkia fra rutekartet i et år, og det meste av reiseselskap gitt opp tanken på landet.
Turistnæring og reiseliv i Tsjekkia, kan vel egentlig tenke seg om 2 ganger, hvordan de skal drifte sine virksomheter videre, med 1 års tapt omsetning, ser det ikke særlig lyst ut...
Det er nok dessverre slik turistnæringen ikke står høyt i kurs i mange land, selv om det snakkes pent om den. Og som jeg så en aktør i den norske reiselivsbransjen uttale nylig, det som skjer nå er en gavepakke til mange av de store aktørene. De som har midler på bok, villige investorer og ikke minst evne til å navigere i offentlige støtteordninger kan komme styrket ut av det. Og vi snakker da ikke om små og lokale firma....
Gavepakke er en forlengelse av konkurser(forhindring av konkurser?), men det er de små lokale som rammes hardest, hele SMB markedet sliter, mens gavepakken serveres de større aktører, da de har mest ansatte, urettferdig? På sikt blir det kun større aktører på bekostning av de mindre, men slik er nå verden dessverre.
I saken står det at presidenten FORESLÅR å stenge grensene. Han har så vidt jeg vet kun en seremoniell rolle i Tsjekkia og kan ikke vedta noe som helst...
Ah, ser at artiklene er oppdatert, for det stod det ikke i første versjon... Muligens noen i media trengte en kopp kaffe for å våkne før de leste over på nytt
At det ikke er mulig å reise ut av landet i hele 2020 tror jeg er en litt prematur konklusjon. Tendensen nå er jo at flere og flere land begynner å få kontroll og sakte men sikkert begynner å åpne opp igjen. Ser ikke noen grunn til at man ikke skulle åpne grensene og tillate reise mellom land som har tall godt under 1,0. Selvfølgelig må det på plass ekstra sikkerhetsrutiner, men at det skulle ta mer enn 8 måneder er det ikke noen grunn til å hevde.
Det er jo ett lyspunkt at noen nasjoner snakker om å begynne å åpne opp igjen, og at Norge er med i det gode selskap. Savner dog Kroatia i møtet her men ser at de pusher de også.. https://www.aftenposten.no/verden/i...sekorridor-mellom-aatte-land-med-lite-korona?
Blir spennende å høre hva de sier på fredag. I ly av dette, må det være lov til å være litt mer optimistisk
Jeg var optimist og sa "til 17 mai", det har jo vist seg å ikke stemme, men jeg er fortsatt optimist, så jeg tenker 1 september er alt i gjenge igjen Dvs, i den forstand at det ikke er reisebegrensninger og andre reguleringer som hindrer utferdstrang. Det kan nok meget godt hende at vi må enda lenger før det er regulær flytrafikk igjen. Skjønt, det flytilbudet verden vi hadde for et halvt år siden... Ikke sikkert det kommer tilbake med det første om overhodet.
Noen mente at jeg var en stor pessimist når jeg tvilte på om HKG turen i oktober/november ville bli gjennomført ... Nå er jeg nesten sikker på at den ikke blir gjennomført. Når dette er sagt så er jeg strålende fornøyd med å ha kunnet farte rundt med fly over store deler av verden de siste årene. Et reiseliv som jeg tror det er lenge til (5+ år) til vi får oppleve igjen. Flyselskaper må på nytt bygge opp markeder og ruter som blir blir lønnsomme før vi får tilgang til nok billetter og ikke minst bonusbilletter.