Jeg tror nok du har rett. Jeg ser det tidligst som realistisk å reise til utlandet igjen neste sommer. Alle de store selskapene snakker om 2023/2024 før vi er tilbake til pre-covid. Det tror jeg ikke er basert på en finger i været
Mine poeng er enn så lenge evigvarende, så de mange hundre tusen ett-øringene kan du se om du får plass til i sparegisen.
Tilbake til normalen er vi ikke før 1 august 2021... Selv med vaksinen. At andre land åpner grensen, er første skritt i den frie verden, om det kan tolkes som ferie reise, eller smitte eksponering er et godt spørsmål... Uansett 1 august 2020, som jeg opprinnelig mente, kan vi bare glemme... Edit Hvordan endrer en avgitt stemme?
Tror nok det blir en helt ny normal, kanskje til det bedre? Det har jo vært et ellevilt liv... : "Skal vi ta en helg i F med 5 luksuslounger i helgen?" "Ja hvorfor ikke, vi ringer Tallinn!"
Det er jo spennende det som Island gjør nå at du får lov å reise dit, men må ta en test når du lander. Så er du bare i karantene de timene det tar før du får svar på testen. Om flere land innfører dette, så kan det hende vi kommer fortere tilbake til normalen. Nå er det selvfølgelig enklere for ei lita øy som Island å gjøre dette enn mange andre, men likevel...
Tja, så var det å gjøre sånne tester i stor skala om reisingen tar seg opp igjen da.... For oss som har prøvd å stå i kø i 2-3 timer i Homeland Security, så virker det ikke realistisk at man skal plusse på slik testing i tillegg.
Det er nok lenger frem i tid før noe slikt kan gjøres i større land, ja. Men kanskje en enkel blodtest fra en finger for å påvise antistoffer. Det burde kunne gjøres på minutter.
Beklager, men jeg tror et slikt opplegg er svært lite gjennomførbart i stor skala. Selv om det skulle være mulig med en hurtigtest så er jo problemstillingene mange. Hvem betaler for testen, nevermind hvem betaler for det ekstra personalet som kreves for å utføre testingen? Hvilke fasiliteter kreves for å kunne utføre slik testing forsvarlig? For ikke å begynne å diskutere de tekniske sidene rundt denne testingen. Si at du får en hurtigtest a la graviditetstester osv. Disse testene vil i så fall høyst sannsynlig påvise et IgG antistoff, som vil si noe om at du har gjennomgått en infeksjon. Hva om du er nysmittet og ikke har utviklet IgG antistoffer enda? Det finnes også hurtigtester for PCR, som påviser virus direkte (Trumpen viste jo fram et slikt på en pressekonferanse for en stund siden). Men da begynner man å snakke om et voldsomt apparat for å motta reisende. De facto er det fortsatt slik at tester er et begrenset "gode", og er det da samfunnsøkonomisk/helsepolitisk riktig å benytte disse testene for å teste reisende? (Dette kan selvfølgelig endre seg fort)
Jeg tror nok heller ikke det er veldig sannsynlig at dette blir en realitet. Men jeg er såpass reisesjuk nå at jeg tillater meg seg å ha noen ørsmå håp om at det kommer noen muligheter til å krysse landegrensene på en noenlunde sikker måte i løpet av året.
Husk også at en test alltid vil alltid vil ha noen falske positive, og ved testing i stor skala vil det fort bli snakk om mange folk. Og hva om det lander et fly der en om bord er smittet, skal man da sende alle på flyet i karantene? Nei, jeg tror det beste er å ha is i magen, satse på gode og enkle smitterverntiltak og leve med at verden aldri vil bli 100% sikker for alle. Det har den strengt tatt aldri vært heller... .
Man har jo mye bedre tid før flyet går. Ingen ombord som ikke er testet negativt... Jeg har ikke tro på testing som langsiktig løsning på reise. K
Leste at Singapore var en av de 8 landene som var i samtaler med hverandre hvor Norge var blant dem. I beste fall kan vi jo håpe at det blir mulighet å reise til Singapore i sommer? Ingen grunner til at man skulle fraråde det-begge med lite smitte