Nedgradert bonusreise

Tråd i 'Bonushjelp' startet av anders8, 14. okt 2021.

  1. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Vi skal en tur til Miami i vinterferien med to voksne og tre barn, og har booket bonusreise i C med Swiss ut og TAP inn. Så ble flighten fra LIS til OSL 25.02.22 TP762 kansellert uten at alternativ ble tilbudt. Jeg ringte SAS og de sa at ingenting var tilgjengelig i C for å få oss fra LIS til OSL, men at vi kunne fly via FRA med LH i økonomi. LH1169 LIS-FRA den 25.02 og LH864 FRA-OSL den 25.02. Dette var jo kjipt, men måtte jo si ja hvis ikke jeg ville avbestille hele turen.

    Men når jeg søker opp LIS-OSL og denne flighten få jeg tilgjengelighet både på United og på Air Canada på Business saver på akkurat disse flightene, men SAS på telefon sier fortsatt at de ikke finner biz billetter i systemet. Det er også en rekke andre alternativer, bl.a TAP til AMS og videre til OSL med SAS med tilgjengelige bonusbilletter i biz, men SAS kundeservice sier de ikke ser noen av disse heller, selv om disse er synlige både hos United og Air Canada.

    Hva er det som skjer? Er det noen som har noen råd om hva vi bør gjøre?
     
  2. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,070
    Bonuspoeng:
    183
    Så vidt jeg har forstått er det ikke vanlig å få C intra Europa med LH med mindre du også skal fly LH videre. Men så lenge de lengste strekkene fortsatt er i C (MIA-LIS) er det vel ikke et veldig stort problem? Er jo ikke sånn at C/Pluss intra Europa er så veldig mye bedre enn eco :)
     
    Storbaba liker dette
  3. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, du har rett i det forsåvidt, men vi mister lounge in LIS (som rett nok er en kjip lounge, men dog) og viktigst, vi kan ikke booke seter på forhånd. Har tidligere endt opp i regelrett krangel med en Swiss dame som ville plassere alle fem spredt rundt i flyet, blant annet en toåring mellom to fremmede i en seterad. Nå er riktignok yngste 4 år, men det kan fort bli et problem når ungene er slitne etter en lang reise.
     
  4. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,457
    Likes mottatt:
    5,607
    Bonuspoeng:
    183
    Swiss er litt kjip. Alle troneseter bare kan velges tre dager før avreise med mindre man er villig til å betale. Men andre seter hos Swiss skal være mulig å velge via SAS sin nettside? Det har i alle fall jeg gjort ved et par anledninger.
     
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,143
    Likes mottatt:
    7,882
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ringte inn forrige uke for å finne diverse steder i Portugal, og det virker på meg som at agenten ikke fant noen ledige seter med TAP verken øko eller biz, selv united viste god tilgjengelighet
     
  6. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,399
    Likes mottatt:
    21,129
    Bonuspoeng:
    183
    Noen agenter kan ikke finne, andre vil ikke finne, noen både kan og vil finne turer. Men om det ikke er ledig blir det verre.
    Har du prøvd agentrulett?
     
  7. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg gjorde det. Men har havnet hos samme fyr tre ganger på rad, og med 20-25 min ventetid mellom (selv med EBG) så var det mindre fristende å prøve igjen. Får prøve et annet tidspunkt kanskje, evt velge den engelske versjonen.
     
    Flyingdutchman liker dette
  8. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har logget inn på Swiss.com og lagt til seter på en reise i C i februar, var helt ukomplisert.
     
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,070
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner at det er en fordel med lounge med barn. Når det gjelder setereservasjon har jeg har til gode å se et lite barn ende opp blant fremmede på flyet. Pleier heldigvis å løse seg greit. Og trodde forøvrig at man også kunne få tildelt seter i eco på forhånd?
     
  10. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Det var poenget mitt, i C kan man velge seter på forhånd, men ikke på ordinære økonomi.
     
    Travellingalf liker dette
  11. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Det skjedde meg for tre år siden i Zurich på en flight til Oslo. Vi fløy i økonomi. Vi kom fra Sicilia, flyet ble nedgradert, endel passasjerer måtte bli igjen og resten ble åpenbart plassert tilfeldig rundt på det nye, stappfulle flyet. Vi var ta to voksne og tre barn på 2, 4 og 7 år og fikk ingen to seter ved siden av hverandre. Ble blankt avvist da jeg påpekte at det var helt uforsvarlig ved en ulykke, at to-åringen verken kunne ta på belte selv og iallefall ikke ta på oksygenmaske. Gikk så langt at damen fra Swiss truet med å tilkalle politiet for å fjerne meg fordi jeg nektet å godta det og gå ombord (jeg er vanligvis en sindig person, så det har jeg aldri opplevd før).
    Til slutt kom en eldre Swiss dame og snakket med den sinte, unge Swiss damen, og vi fikk to plasser ved siden av hverandre (og takket være snille medpassasjerer fikk vi ombord byttet oss til at alle satt ved siden av hverandre).

    Etter det har jeg sluttet å fly økonomi så langt det lar seg gjøre, fordi man ender opp med null hjelp og null prioritet hvis det skjer noe uventet, og det er krevende når man reiser med flere små barn.
     
  12. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,070
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss, det var jo voldsomt. Opplever stort sett at de strekker seg veldig langt for å unngå noe slikt. Og det er vel sjelden man ikke får booket sete på forhånd?
     
  13. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis man ikke betaler spesielt for det, så får man ikke velge sete før man sjekker inn på økonomi. Litt ulikt fra selskap til selskap, men tror ingen tilbyr gratis setereservasjoner i økonomi før 24 t før avgang (kan ta feil). Når vi er fem har jeg opplevd noen ganger at man ikke får sitte ved siden av hverandre alle sammen, (splittet opp 2+3 typisk) men det var første og eneste gangen vi ble helt spredt rundt omkring og det skjedde altså fordi det nye flyet var mindre enn det opprinnelige.
    Men det er forskjell på flyselskapene her altså, men særlig LH og Swiss har vi oppplevd et hav av forskjell i service og hjelpsomhetsnivå mellom C og økonomi.
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Joda, mange flyselskap tilbyr setereservasjon i Economy Class ved booking. Det kommer an på billettens fare basis og din status.
     
    Jeanette liker dette
  15. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    Da er de forsåvidt ikke gratis, da ;)
    Men nå klarte jeg faktisk å velge seter på SAS for economy flightene. Så da er visst setevalg inkludert i X allikevel.
     
    tstone liker dette
  16. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,626
    Likes mottatt:
    6,622
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Lufthansa har setevalg ihvertfall i noen økonomiklasser. Men for å velge sete foran rad 16 eller deromkring i en narrow body må du ha Miles and More Senator eller HON
     
  17. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Prøver meg på denne tråden. Skulle Roma - CPH - OSL i dag kl 11:45. Fikk mail kl. 5:24 at flyet til CPH er kansellert (som jeg leste kl. 7), fikk 7:15 mail om ombooking til Swiss med avgang 9:45. Det ble hastesak ut av hotellet uten frokost. Måtte ta drosje for å rekke det (500 spenn borte), så er jeg nedgradert fra SAS PLUS PRO til economi. Ingen lounge (dvs. Ingen frokost), ingenting ombord flyet, midsete (som er det verste)...

    Hvor mye kan jeg få ut av SAS... Betalte gode enger for turen (IKKE bonustur)... Det er ikke akseptabelt...

    Tror det var siste gang jeg satser pp SAS utenriks. De kansellerte jo også flyet til Praha og ville at jeg tar 5 dager ekstra ferie... Da ble der Finnair og Norwegian.
     
    tobeornot999 and Staralliance like this.
  18. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    426
    Bonuspoeng:
    63
    Det hørtes ut som en litt hektisk morgen. Rart SAS ikke sender ut sms i slike tilfeller. Jeg får nok med meg sms raskere enn mail.
    Jeg ville tatt vare på taxi-kvitteringen og bedt om å få den refundert. I tillegg synes jeg de skulle oppgradert til deg business på Swiss. Gjør et forsøk i gaten som siste mulighet. Hva som er vanlig kompensasjon for en slik nedgradering er jeg litt usikker på, så kanskje du kan komme med et forslag om å få refundert halve billetten.
     
    TElg78 liker dette
  19. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    929
    Likes mottatt:
    2,080
    Bonuspoeng:
    93
    Litt usikkert hva som var årsak til kanselleringen men siden avgang er mer enn 1 time før opprinnelig avgang så har du krav på standardkompensasjon på 250 EUR. Drosjen kan du kreve refundert dersom den er ekstraordinært nødvendig.

    EDIT** Videre har du krav på refusjon på 50% av billettprisen på den delen av reisen du ble nedgradert på (involuntary downgrade).
     
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Her kommer vel EU261 med klare regler.
    Nedgraderingen først, der er det 30% eller 50% avhengig av distanse.

    Ombookingen er med kort varsel og flytting av avreise er mer enn 1t før, så det regnes som kansellering og med standardkompensasjonen. I tillegg skal du vel greit kunne kreve taxiregning som en merkostnad som følge av kansellering, og jeg tipper at det bør gli greit gjennom med en frokost fra terminalen.
     
    tobeornot999, TElg78, chrt and 2 others like this.

Del denne siden