New York, Costa Rica og Miami

Tråd i 'Reisebrev' startet av Blaa, 21. aug 2016.

  1. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg tatt det i dette fantastiske fellesskapet i ca et år, og føler jeg har lært vannvittig mye om diverse travelhacks. Og det det snart på tide for min del å prøve noen av de i praksis.

    Med AmEx Premium og CT i hånd bestilte jeg meg billetter med SAS i Business, avreise 7. sept fra OSL via CPH til EWR. Returen fikk jeg fra MIA via CPH tilbake til OSL 30. sept. Dette blir min sensommer/høstferie.

    Siden denne CT reisen er bestilt online så funker det faktisk med open-jaw, men dette er vel slik jeg forstår det egentlig ikke mulig. Hvertfall ikke hvis en bestiller CT'en gjennom Tallin og har Platinumkortet.

    Denne routingen kostet meg som dere sikkert vet 50.000 EB-poeng og hele 586,- i skatter og avgifter (Er vel mest avgifter tenker nå jeg).

    Jeg har planlagt å være fire netter i New York, deretter har jeg bestilt en flyreise videre til Costa Rica. Planen er å være to uker der før jeg returnerer til USA og Miami, hvor jeg skal avslutte ferien med 4 netter på Miami Beach før SAS tar meg hjem igjen.

    Skal da fly United hele veien fremst i bussen. EWR - SJO med en Boeing 737-800 i United Business, og retur SJO - IAH - MIA. Første leg på returen er også en Boeing 737-800 i United Business og så skal jeg fly United First på siste leget i United First. Juhu.. Jeg skal fly første klasse. Slik jeg har skjønt det skal domestic First og United Business være det samme, Siste leg skal flys med en Airbus A320, så ikke noen spesielt uvanlige flytyper.

    Skal forsøke å holde denne tråden vedlike under reisen.

    Jeg har aldri vært i hverken New York eller Miami tidligere, så her trenger jeg noen tips av dere på ting å gjøre.

    Jeg har booket Club Quarters Hotel opposite Rockefeller Center (https://no.hotels.com/hotel/details.html?hotelId=241086&tab=description). Dette kan endre seg da jeg nå daglig er innom Hotels.com og sjekker om det er noen andre hoteller som er rimeligere. Syns egentlig at 9.500,- er mye for fire netter når en kun skal sove. Men vil likevel ha god standard på hotellet.

    Jeg står på venteliste og håper at jeg skal få billett til innspillingen av Jimmy Fallon torsdag 12. september. Også vil jeg prøve å komme inn på champangne-brunchen på LAVO (http://lavony.com) på lørdag.

    Andre ting jeg har tenkt å se/gjøre er:
    • Statue of Liberty/Ellis Island
    • Battery Park
    • Wall Street
    • World Trade Center & 9/11 Memorial and Museum
    • Brooklyn Bridge
    • Empire State Building
    • Grand Central Terminal
    • Rockefeller Center og Top of The Rock
    • Times Square
    • Central Park
    • The Metropolitan Museum of Art
    • American Museum of Natural History
    • The Guggenheim Museum
    • Museum of Modern Art
    • The High Line
    Men hvis noen har noen gode tips til steder og spise og utesteder så tar jeg de gjerne imot.
    Blir vel litt shopping og slikt også selvfølgelig. Så tips til hvor en bør handle tas også imot med stor takk.

    I Costa Rica skal jeg være med på et opplegg samt ligge i ei hengekøye på stranda med en øl i handa. Så det er da ferien begynner på ordentlig.

    I Miami har jeg booket The Hotel of South Beach (https://no.hotels.com/hotel/details.html?hotelId=172231&tab=description). Dette syns jeg at jeg fikk til en fornuftig pris, ca 3.500,-for fire netter, og hotellet har gode tilbakemeldinger på hotels.com og tripadvisor.

    Jeg ankommer Miami seint mandag, og reiser igjen fredag ettermiddag. Så jeg har tre fulle dager til rådighet her. En av dagene har jeg lurt litt på å leie meg Mustang eller Corvette cabrio og kjøre ut til Key West eller nordover mot Orlando til NASA og Cape Canaveral.

    Har notert meg følgende ting å se/gjøre i Miami:

    • Little Havana
    • Wynwood (på tross av zika-myggen)
    • Everglades med alligatorpark og airboat
    • Art Deco distiktet og Lincolon/Ocean Drive
    • Jungle Island
    Vil gjerne ha tips til andre ting som er verdt å se og gjøre i Miami også.
    Blir selvfølgelig mer enn en tur ut og jeg har lyst til å spise på Hakkasan, og ta en formiddag på Nikki Beach hvis en er sliten etter dagen i forveien.

    Etter å ha lest så mange gode reisebrev, så er dette en sped begynnelse på mitt forsøk å dele reisen min med dere. Håper at noen av dere vil være med på turen.
     
    geddi, Aussie74, klunde and 13 others like this.
  2. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Dette blir spennende å følge. Hvis du er ute etter en utsøkt pizza som lunsj i New York kan jeg varmt anbefale Patzeria Family & Friends. En restaurant vi er innom hver gang vi er på Manhattan. Går også an å ta dette som middag, men i og med at du er der så kort tid så vil jeg tro du satser noe høyere opp på både pris og snobbeskalaen! God tur, og hold oss oppdatert!
     
    tommy777 liker dette
  3. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,256
    Likes mottatt:
    2,756
    Bonuspoeng:
    113
      • Brooklyn Bridge
      • /Brooklyn Bridge Park har blitt flott, fin utsikt over Manhatten skyline.
      • The Metropolitan Museum of Art
      • /Ta en tur opp på taket, nydelig utsikt over Central Park/Manhatten
     
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    3,935
    Bonuspoeng:
    113
    Gleder meg til reisebrev!!! Ser også ut til at du har en hel del på tapeten så tipper dette blir en helt strålende tur:)

    New York:

    - Club A Steak House har fantastiske biffer
    - Spotted Pig gir deg digg burger og digge drinker

    Miami:

    - Key West er en kult og oppleves selvsagt best i en muskelbil
    - Sykkel langs Board Walk'n er ganske kult
    - La Sandwicheria har meget bra take away hvis du trenger en kjapp lunsj
     
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    Babbo restaurant i Nyc. Hyggelig priser og digg italiensk. 1 stjerne i Michelin b
    Baseball med mets eller yankees. Opplevelse. NFL på metlife
     
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde veldig lyst til å se NFL eller NHL live. Men rekker ikke Giants vs Cowboys på søndagen pga flyet til Costa Rica. Og Dolpins spiller borte mens jeg er i Miami.

    Baseball kan være noe for opplevelsen, men jeg har ingen interesse for sporten.
     
  7. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,905
    Likes mottatt:
    9,393
    Bonuspoeng:
    183
    College football er jo også gøy. Mange muligheter i Miami.
    I Miami er prime 112 et skikkelig bra biffsted med bra kjendisfaktor :). Relativt dyrt
    I Nyc er det litt gøy å gå på burger joint på hotellet parker le meridien. "Hemmelig" inngang fra resepsjonen. Liten sjappe, men veldig god mat
     
    tommy777 and Blaa like this.
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,299
    Likes mottatt:
    1,292
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en god plan.

    Du må bestemme det for om du vil ha en relaxed karibisk atmosfære i Key West - eller om du vil til fornøyelsesområdet til Orlando (og forsåvidt også Cape Canaveral).

    .........men lei deg en Mustang med tak i stedet. Det er varmt i Florida i September - og når du står der i bilkø med taket nede så misunner du de som sitter med vinduet igjen med AC på :)
     
  9. m.normann

    m.normann Bring back the dragon!

    Innlegg:
    351
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Giants spiller i Dallas 11/9, men tipper uansett sportsbar i NY vil ha skyhøy stemning. Hvis du er interessert i NFL generelt, så er mitt tips å finne deg en sportsbar 8/9, da er det sesongåpning med reprise av SuperBowl, Panthers@Broncos.

    Ser vi har mye av det samme på planen (er der 3.-9. september), min plan er å gjøre unna ting som er i nærheten av hverandre samme dag så langt det går tidsmessig. :)
     
    Blaa liker dette
  10. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    331
    Likes mottatt:
    990
    Bonuspoeng:
    93
    Min favorittpub i NY er Rudys bar and grill. De har sin egen øl som du får for 3$ halvliteren og 8$ for en kanne. I tillegg får du gratis pølse med på kjøpet. Helt kanon!

    Klientellet er stort sett newyorkere.

    http://www.rudysbarnyc.com/
     
    Blaa liker dette
  11. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker jeg vil prøve å begynne i sørenden av Manhattan og jobbe meg nordover mot Central Park.
     
  12. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Kom til å tenke på transfer til og fra flyplassene i USA. Hva vil dere reisevandte anbefale, Uber, taxi, shuttlebus eller andre metoder?
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Limo er også et alternativ å vurdere. Ikke ta vanlig taxi!
     
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,521
    Likes mottatt:
    5,709
    Bonuspoeng:
    183
    RoadKing liker dette
  15. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    One World Observatory i New York kan absolutt anbefales! Fantastisk utsikt og en artig opplevelse. Husk å forhåndsbestill billett på nett og gjerne til tidlig på dag slik at du slipper unna lange køer.
    Jeg er også veldig glad i båt-turer og synes det var moro å reise på båtsightseeing rundt Manhattan.
     
    Aussie74 liker dette
  16. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    41
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Unngå for all del å ta "hotel car" til flyplassen, hvertfall! Dette er nemlig en glimrende måte å kvitte seg med masse penger......og bli lurt opp i stry. Etter forsikring om at bilen selvfølgelig hadde plass til fem, dukket det på avreisedagen opp en Tahoe med fire passasjerseter. Måtte ha ene ungen på fanget hele veien til JFK. Stilig.....
    SuperShuttle har jeg også brukt noen ganger, billig måte å komme seg til flyplass på, men du skal ha nervene i orden. Tror det hører med i jobbeskrivelsen deres å ligge 30cm fra hekken på bilen foran til enhver tid......

    Tror jeg hadde satset på Uber, jeg.
     

Del denne siden