Så på SK 812, etter lange dager i London og med et par glass Cava fra Senator eller United loungen innabords, er jeg en rotekopp (min kone vil si jeg alltid er det, men det er en annen diskusjon). Jeg har derfor for vane å glemme mitt ganske store headset etui, med eller uten innhold, i stollommen foran meg. Begge gangene har jeg etterlyst det på OSL hittegods, uten at det har kommet inn. Dette sliter jeg med å forstå. Flyet har nattstopp, og blir forhåpentligvis gjennomgått av edru personer. Flytoget klarte å finne min grå strikkelue, men et stort lett gjenkjennelig etui finner man ikke. Så for å stille min paranoia om at det foregår storstilt tyveri av etui og lettere ødelagte headsett på OSL håper jeg noen kan bidra med historier om gjenfunnet gjenstander fra SK flighter, eller innsikt i hvordan hittegods fungerer på Oslo lufthavn.
Lurer på om ryddecrew simpelthen kaster det. Har selv glemt en kindle på en Norwegian-flygning for noen år siden, uten at den heller dukket opp på hittegods hverken på den aktuelle flyplassen, de to neste flyplassene den maskinen fløy til eller dy selv. Den har aldri blitt forsøkt logget inn mot nettet. Og etter noen uker fikk jeg jo sperret serienummer mot Amazon... Dog en gang glemte jeg et plagg på en Qatar-flygning ved mellomlanding i doha, den sendte de til meg i posten. God service
Glemte en taxfree pose (uten alkohol) på en SK flight i høst, fikk hentet den ut fra hittegods noen dage senere.
Mista headset etui på Osl. Kom aldri fram til hittegods selv om jeg sa ifra til gate personal 2 minutter etter at jeg gikk av at jeg glemte det. Fikk bare beskjed om at det alt var levert til hittegods? Heldigvis var det tomt. Endte med å kjøpe nytt fra bose inkludert frakt til mindre en hva Oslo hittegods skal ha i utleveringsgebyr og frakt til krs
Ikke helt uenig med det, har glemt mye mange steder uten å bli grinete av den grunn. Det er bare summen av alt her som jeg synes er snodig. Flyet er bak toll og pass, med begrenset antall mennesker med tilgang. Etuiet ligger på en måte som gjør det svært lite sannsynlig at en passasjer har tatt det, men tilstrekkelig synlig til at at vaskepersonalet må ha sett. Headsett er verdifullt nok til at man ikke vil kaste det, men ikke verdifullt nok eller lett nok omsettelig til at man vil risikere jobben din for å stjele det.
Ikke uenig med deg i det, men slik er det nå bare engang. Det fins flerfoldige historier om ansatt personell om stjeler.
Eg la igjen eit par Bose QC25 i seteryggen på ei flyging frå OSL til CPH for ca eit år sia. Kom akkurat til loungen når eg fann ut av det og gjekk tilbake til gate. Fekk beskjed om at vaskepersonalet akkurat hadde teke det med seg og at det ville dukke opp i hittegods på CPH. Der dukka det aldri opp. Sjekka både via telefon, via nettsida og eg gjekk innom på returen frå CPH eit par dagar seinare. Greit nok at det sjølvsagt er min feil, men eg meiner at det bør vere mogleg å få tak i ting som er gløymd igjen på fly.
Det fungerte veldig bra med hittegods på OSL fra -98 og noen år. Da ble flyene rengjort litt nøyere mellom flighter og hittegods ble levert inn temmelig raskt av rengjøringsselskapet og av rep fra flyselskapet. Det var ikke få ting som kom inn hver dag. Alt fra luer til briller og telefoner. Selv de minste ting omtrent uten reell verdi. Nå er det ofte bare crew som løper igjennom kabinen mellom flightene og gjenglemte ting blir oversett eller tatt vare på i galley for å senere skulle bli levert til hittegods. Det skjer ikke alltid.. mistenker de posene havner i søpla innimellom
Motsatt av mine erfaringer her altså. Jeg glemte igjen min tab i loungen engang på vei mot Addis. Det fant jeg ut umiddelbart etter at jeg kom inn på flyet, tok kontakt med crew og de kontaktet loungen. Det var funnet og allerede sendt videre til hittegods så jeg kunne ikke få det før jeg var tilbake. Klarte å legge fra meg QC20 i etui i lomma på setet foran engang. Det ble funnet igjen på hittegods.. Mistet engang et nøkkelknippe og tok turen innom hittegods for å dobbeltsjekke og jammen, der var det gitt.. Og til slutt hadde kona mistet nøkkelknippet "et eller annet sted". Det fant jeg også på hittegodset på OSL. Så mine erfaringer er 100% positive
La igjen lommeboka mi i lomma på setet foran en gang. Kom til hittegods etter et par timer . Ingenting var stært
La igjen mappe med både kredittkort & cash på SAS fly i Beijing, ordnet seg til gangs med full dokumentasjon fra bagasjehylle til mine hender, omtalt tidligere https://insideflyer.no/forums/threads/god-eller-dårlig-service-evt-bare-maks-uflaks.5915/#post-94647
Her på Værnes opplever vi fra tid til annen at pax glemmer ting i fly (det være seg WF eller SK flight). Og så lenge vi på bakken får beskjed relativt fort om hvor og hva, så prøver så godt vi kan å finne tingene som er glemt. Har selv fått beskjed fra ankomstservice eller andre om iPad, mobil, pass og generelt en del andre ting. Så muligheten til å finne gjenglemte gjenstander er til stede. Litt enklere på nattstopp, men er mulig å finne ut hvor flyet er/skal til senere, sånn at man kan gi beskjed videre.
Opplevde det samme med gjenglemt Bose etui i lomma på setet forann 1. nyttårsdag på OSL. Dukket aldri opp hverken på hittegods OSL eller AES hvor flyet fløy til videre.. Endte opp med å legge ut annonse på finn om kjøpe nytt bose etui, heldigvis kom det inne flere som ønsket å selge og fikk meg et nytt et for 200kr, ikke all verdens
Jeg glemte iPaden i et fly fra OSL til ARN, oppdaget det i gullstuen og spurte damen om hva jeg skulle gjøre. Hun sa jeg skulle ta det med ro så skulle hun se om hun kunnen hjelpe. To glass musserende senere ble jeg ropt opp og hun kom smilende med iPaden ... De kan hvis de vil!
Har glemt igjen tablet, headset og mere på fly innenriks i Norge. Har alltid dukket opp hos hittegods etter noen dager. Prisen for å hente ut ting er helt hinsides, men det er en annen sak.
Glemte ipaden min setelommen på en flygning CPH - BGO i høst. Kom på dette i det vi hadde satt oss i bilen utenfor BGO. Sendte konen inn igjen som snakket med SAS (på utsiden av sikkerhetskontrollen). De hadde ingen mulighet til å få tak i hverken vaskepersonell eller noen andre "på innsiden", så absolutt ingen hjelp å få der. Eneste de kunne si var at vi måtte følge med på en nettside for lost&found og se om det dukket opp der. Hadde en mistanke om at flyet skulle tilbake til CPH, så fulgte med på nettsiden både for BGO og CPH, og dagen etterpå dukket den utrolig nok opp i CPH. Bedre seterydding der enn i BGO med andre ord. Endte godt altså