Norge Rundt og rundt og hit og dit og sånn

Tråd i 'Reisebrev' startet av KatManDu, 23. juli 2015.

  1. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke sikker på om dette hører hjemme i kategorien Reisebrev, til det var det mange hektiske dager uten notater og bilder. Meningen var å holde orden på både fly og crew, men det ga jeg fort opp. Kanskje for mye propell i og utenfor hodet. Så: Reisetelegram :)

    Det startet som en jakt på Eurobonus Gull - det sluttet som en fantastisk opplevelse av Norge Rundt med Widerøe. I den første perioden var planen å komme tilbake til Kristiansand hver kveld og i den andre perioden skulle jeg til Hammerfest for å besøke slekta. Resultatet ble 48 flighter gjennomført de første åtte dagene, og fem flighter de siste seks. Det ble neste 30 000 grunnpoeng. Jeg vil ramse opp mine opplevelser i alfabetisk rekkefølge...

    190 kroner koster det å parkere på Kjevik i en dag. Totalen ble 1920 kroner i parkeringsutgifter.

    28 ganger var jeg innom Bergen nå min ferd.

    9 pax var om bord på WF577 13/7. Minst fire var på tur Norge Rundt.

    Barnefamilier som reiste med Widerøe var det mange av i sommer (synes jeg).

    Belegget på flyene var stort sett veldig bra.

    Bodø og Ålesund var de to flyplassene (host, stedene) jeg gjerne skulle ha besøkt om igjen. Nå var det rett inn for å få registrert boarding pass og ut igjen til samme fly videre.

    Captain Speaking var ikke spesielt aktiv på mine Widerøe-flighter, det var mest styrmann (first officer) som ga pax beskjed om at det nå var 12 minutter til landing.

    Cecilie, Petter, Petter og Renate møtte jeg underveis i samme ærend, og det var utrolig hyggelig. Cato fra et annet forum var reisekamerat de første dagene. Han hadde 44 enkeltbilletter (strekninger), jeg hadde 27 billetter (52 strekninger).

    Da jeg landet i Kristiansand etter flight 53 (WF595 BGO-KRS 21/7)ble det igjen en stor pose twist til crew. I retur fikk jeg en god klem av vet-ikke-hva-hun-heter-men-hun-var-litt-forkjøla og takk fra cockpit og en flaske vann.

    Dagen etter at Norge Rundt eventyret var ferdig var jeg klar til nye flighter.

    Dansk kaptein/styrmann var det mellom TOS-HFT. To dager senere var det en svensk.

    En gang da jeg landet i BGO og fant ut at det var over to timer til flyet hjem til KRS, vurderte jeg sterkt å finne SAS eller DY og komme meg hjem. Det var ingen fly som gikk i min retning.

    Eurobonus Gull status har jeg nå til september 2017.

    Familie og venner skjønte ikke vitsen med å fly rundt med så mange flighter og knapt nok bevege seg utenfor flyplassene.

    Fantastisk cabin crew uansett flight! Nesten ingen hadde navneskilt, og det var ikke alltid cockpit fortalte hvem som var cc. Men Kristian, Kristine, Remi, Francis, Torhild, Anette , Kasper og Lene (beklager eventuelle skrivefeil, men det var sånn jeg hørte navnene) og de mange navnløse gjorde en kjempejobb fra morgen til kveld. Profesjonelle og hjelpsomme hele tiden.

    Flight 50 (WF921 TOS-HFT 19/7) fikk en stor pose twist.

    Forsinkelse første dagen gjorde at KRS-TRD-TRF-SVG-TRF-BGO-KRS ikke lot seg gjennomføre. I løpet av ti minutter hadde Kundeservice i TRD i samråd med Widerøe chat bestemt at jeg skulle fly med SAS til SVG for å ta igjen reiseruta derfra. Problemet og panikken forsvant. Det var to andre forsinkelser i løpet av mine reiser, en på 50 minutter pga lås til bagasjeluka som ikke virket (i KRS) og en 20 minutters (husker ikke hvor, når og hvorfor).

    Fruktkarameller og drops hadde jeg med ca daglig og delte ut til de crewene som jeg fløy mest med.

    God ruteplanlegging gjorde at skuldrene senket seg ganske raskt. Widerøe fulgte opp med å være i rute både ned og opp.

    Ground Handling – spesielt på Torp og i Hammerfest – gjorde at skifte av fly gikk smertefritt.

    [​IMG]

    I 2013 fløy jeg to ganger. I 2014 11 ganger. I 2015 72 ganger. 2016 blir et roligere år. Kapitalen må bygge seg opp igjen.

    Kanelboller i begynnelsen og slutten av fly-perioden, boller uten rosiner på midten.

    Korteste opphold i første periode var 25 minutter i Ålesund på en søndags kveld. I andre periode vant Hammerfest med maks 10 minutter på bakken før retur.

    Kostholdet kunne vært bedre. Til å begynne med spiste jeg frokost på flyene og lunsj i loungene, etter hvert ble det mer flyplassmat. Kaffe eller te? Kaffe annen hver flight, te av og til.

    Kvinnelige kapteiner i perioden: 2.

    Lengste bakkeopphold i den første perioden var 3 timer 40 minutter (TRF). Flott vær.

    Min søsters hus ved Atlanterhavsveien fløy jeg over fire ganger.

    [​IMG]

    Naturen på Vestlandet og Nordland gjorde stort inntrykk. Må tilbake neste år.

    Ruta TOS-HFT og HFT-TOS er alltid gøy å fly. Jeg er nesten ‘hjemme’ og rutetidene er 12.42, 19.43 og andre morsomme klokkeslett. Enda morsommere er det at flyene gjerne går før ruta; når alle passasjerene er sjekket inn, da flyr vi. Det førte til en avgang 13 minutter før rutetid en gang.

    Security track gikk greit overalt. En dag ble jeg ‘tilfeldig’ plukket ut fem ganger etter hverandre.

    Sikkerhetsdemonstrasjoner ble det 52 av. Når cabin crew ber om at alle følge med, så må man det. Etter hvert ble jeg godt kjent med hvor sikringen til batteriet sitter på redningsvesten.

    [​IMG]

    SK4485, WF 407, WF 418, WF 424, WF 424, WF 446, WF 447, WF 447, WF 452, WF 453, WF 462, WF 463, WF 482, WF 483. WF 483, WF 483, WF 483, WF 484, WF 484, WF 484, WF 555, WF 568, WF 568, WF 569, WF 569, WF 577, WF 582, WF 582, WF 582, WF 591, WF 591, WF 592, WF 592, WF 593, WF 595, WF 595, WF 597, WF 599, WF 599, WF 599, WF 602, WF 602, WF 602, WF 602, WF 602, WF 603, WF 619, WF 907, WF 918, WF 919, WF 921, WF 936, WF 939 er rutene som er gjennomført.

    [​IMG]

    Støykansellerende hodetelefoner var nyttige å bruke. Bose QC25 gjorde jobben. Meningen var å høre gjennom et språkkurs i japansk, men flightene var korte, så det ble mest musikk eller ingenting.

    Sølv-status var nyttig i forhold til fast-track og cafe lounger der det fantes.

    Travelpro er tydeligvis leverandør til Widerøe crew. Jeg vil også ha Travelpro.

    Up in The Air var inspirasjonen for å ikke bruke belte, lett-å-ta-av-seg-sko og bare godkjente greier i håndbagasjen.

    Som konklusjon vil jeg si at Widerøe har et flott konsept i sin Norge Rundt billett. Og samtlige ansatte jeg har møtt har vært profesjonelle, serviceinnstilte, hyggelige, hjelpsomme, morsomme og jeg vet ikke hva. Selv på slutten av lange arbeidsdager har de hatt overskudd til en prat eller et smil.
     
    vthise, Kjakan, tommy777 and 18 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for kjempefint og morsomt referat! Og ja, du må komme tilbake til Ålesund og Sunnmøre og se litt mer enn Vigra ved en senere anledning :)
     
    KatManDu liker dette
  3. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Imponerende innsats og flott oppsummering!
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra! Morsomt å lese
     
  5. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Morsom lesning! og en flott innsats :)
     
  6. robban

    robban Where do you want to go today?

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Må si meg helt enig i konklusjonen din! De klatrer høyt på lista mi av favoritt-flyselskaper - bare synd de ikke har flere ruter utenlands ;-)
     
    KatManDu liker dette
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for en veldig bra oppsummering!
     
  8. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Herlig lesning! Vurderte Norge rundt-billett selv, men har ikke nok fridager dessverre. Kanskje neste år...
     
  9. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Etter at jeg fikk registrert 45 (46) segmenter, sendte jeg mail til Eurobonus om hjelp til å registrere manglende reiser og +25% justering av poeng på segment 46-53. Og endre status på et par tidligere bestilte reiser. Det tok et par timer, så var alt i orden. Bra!
     
    Petter B-C, Travellingalf and Cecilie like this.
  10. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Morsom lesing, og hyggelig å treffe deg på tur!
     
  11. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Godt å høre at de fiksa segmentene og de ekstra 25% uten diskusjon. Jeg har også "bare" 46 segmenter, mangler noen stykk. Får sende en gullmail og se :)
     

Del denne siden