Da har Norwegian begjært flere bemanningsselskaper konkurs. De tar altså grep for å kvitte seg med ansatte i Sverige, Danmark, Spania, Storbritannia, Finland og USA. Totalt påvirker 1.571 piloter og 3.134 kabinansatte. 700 piloter og 1.300 kabinansatte med base i Norge, Frankrike og Italia er foreløpig ikke berørt. https://e24.no/boers-og-finans/i/70Oa8B/norwegian-selskaper-i-danmark-og-sverige-begjaert-konkurs
Norwegian har også sagt opp avtalen med selskapet OSM Aviation og Rishworth. «Til tross for grepene selskapet har tatt, i tillegg til fraværet av betydelig finansiell støtte fra svenske og danske myndigheter, har vi ikke noe valg» skriver selskapet i meldingen. Er det lov å skylde på svenskene og danskene?
Vel dette er vel et signal til investorene som sier at Norwegian er villig til å ta alle grep i bruk for å kutte kostnadene. Jeg er gått fra 100% sikker på at Norwegian går konk til en 50/50.
Kan ikke tulle med commander in clown, obs chief... Er med på den 50/50, Utfallet er enten skrelling av aksjonær verdi, ned til 1-2 kr per aksjen, bort med langdistanse eller konk... 50/50...
Noen som vet hvordan en evt. konkurs vil påvirke Bank Norwegian og cashpoints der? Bank Norwegian er et eget selskap så regner med at de holder det gående uansett, men har en del poeng liggende der så kjipt hvis de avslutter cashpointprogrammet ved en evt. konkurs av Norwegian.
Tviler på at man får ut noe verdi fra cashpoints dersom Norwegian går konkurs. Det må i så fall være som en gavepakke fra det nye selskapet, vanskelig å se for seg at de vil ha flust med penger.
Regning her: Ca 4700 ansatte mistet jobben, hvorav disse har base i Sverige, Danmark, Storbritannia, Spania, Finland og USA. Ca 2000 ansatte med base i Norge, Italia og Frankrike er ikke berørt for nå tiden. Dvs 4700/6700 = 70,15 % Så Norwegian holder igjen med 29,85% av sine ansatte i CC og pilot. Jeg kan se for meg Norwegian som en regional selskap i fremover tiden. Det vil si langdistanse er utelukket. Hva med dere?
Jeg antar at Norwegian Reward er en del av Norwegian Air Shuttle ASA (eller et underselskap av dette), og ikke en del av Bank Norwegian. Om du har tjent opp poengene gjennom Bank Norwegian har ikke noe å si. Cashpoints forsvinner nok i dragsuget hvis Norwegian går konk...
De må satse short haul, dra inn nok cash i minst et år(6mnd-18mnd?), så begynne å bevege seg i mer kortere long haul,(lengre short haul) jo mer long haul jo mer kostbart å drifte... Etter solid kontantbeholdning er oppnådd, kan NAS begynne med videre utvikling. Om gjeld blir omgjort til EK, blir kreditorer aksjonærer som igjen skaper rom for utvikling. Og kreditorer sørger for forsvarlig drift, sånn at de kan kreve inn sin gjeld og NAS kan utvikle seg i det tempo de trenger, fremfor å ha ekspansiv vekst som før...
Har ikke NAS solgt mesteparten av sine aksjer i Bank Norwegian? PS.... jeg har aksjer i NAS og regner med at de blir 0-let ut
Solgte da kursen var på 9. SAS er dumpet idag, hadde symbolsk antall på 1000stk, etter køddet med HKG ruta
..men som en liten digresjon vil jeg jo tro at man får igjen pengene fra Bank Norwegian, om Norwegian går konkurs og du har kjøpt Norwegian-billetten med kredittkort fra Bank Norwegian. Men da får du nok ikke cashpoints i Norwegian Reward. Snodige greier.
Norwegian har ingen eierandeler i Bank Norwegian. De solgte de siste andelene i august 2019 i et av sine mange krumspring for å unngå konkurs.